Hur ligger sadeln?

Hanna_Z

Trådstartare
Det är ju skönt att vissa inte tröttnat på sadelfrågor iaf :) Så för er som håller ångan uppe passar jag på att be snällt om ett omdöme av hur denna sadel ligger på min häst.

Hästen står lite lite i nedförsbacke m frambenen och problemet jag har är att sadeln gärna glider bak i ridningen. Har en pad under och utan den gled det ännu mer... Sadeln är en Wintec med några år på nacken men hel bom osv. Jag har just nu inte råd att köpa någon ny sadel, men har ni tips på vad jag kan göra för stunden för att förbättra läget? Tjockare pad/förbygel...? Eller kanske ett råd om en sadel som skulle ligga bättre som jag kan ha i åtanke när det blir dags att handla ny. Ta med i beräkningen att han saknar mkt muskler kring manke och rygg just nu, men det är på uppbyggnad under våren.

Tack på förhand :)

19121206.jpg

Utan sadel...inte helt från sidan dock- och en svettig häst som står ngt i nedförsbacke m frambenen.
19121198.jpg

Senast ändrad:
Sv: Hur ligger sadeln?

jag tror att sadeln är för rak för din häst den ser även ut att ligga i bakvikt vilket kan tyda på att den är för smal. din häst ser ut att ha svängd rygg och då passar inte en wintec. jag skulle provat en prestige

ta nya bilder med hästen på plant underlag och utan schabrak och padd. även bild på hästen utan sadel.

Med den sadeln kan du nog tyvär inte räkna med att han kan bygga upp muskler kring manke och rygg. Sadeln lutar ALLDELES för mkt bakåt och det med pad + att han står i nerförsbacke inte konstigt att sadeln åker bak om sadeln är för smal. Är nog bättre att rida barbacka än med sadeln för den kommer bara hämma honom. Anldeningen till att han är muskelfattig kan vara just sadelns fel.

Det är skönt att få sina egna åsikter bekräftade!! Tack för att ni tagit er tid :) Har inte haft sadeln alls länge som tur är så jag hoppas att det inte har hunnit åsamka honom någon skada.

Ni har inte fler förslag på passande sadeltyp som ligger i lite lägre prisklasser? Ny/beg. kvittar.

Senast ändrad:

Sadeln ligger som sagt illa och jag vet inte någon billig (vad menar du med billig btw?) sadel som har den bomformen. Prestige borde passa bra!

Känner mig lätt övertalad till att sikta in mig på prestige ;) Ska hålla utkik på beg.marknaden när det blir dags. Har en annan allroundsadel hemma som ligger still och funkar helt ok på Acce, så jag får väl ha den ett tag tills jag får råd. "Billig" för mig ligger runt 5-6000 kr, är väl det jag kan tänka mig lägga på en sadel i dagsläget, o då blir det väl hellre en bra beg. till ok pris.

Inflikar en ny fråga, vad har ni för uppfattning om Thorowgood T6? Skulle den bli för rak för min pålle? Har ridit i denna modell av sadel till en tidigare foderhäst och gillade verkligen den.

Den är för rak och även om den skulle vara tillräckligt svängd har den tyngdpunkten för långt bak.

Jag har hört att Wintec ska passa svängda ryggar? :confused: Eller gäller det bara vissa modeller? Hurdan är Wintec Wide ex...?

Det är ju synd att man inte ska kunna hitta en sadel som både häst och ryttare gillar...verkar som att jag får samma problem som alla andra här inne på forumet- enligt vissa trådar iaf :)

Prismässigt verkar det, förhoppningsvis, gå att få en passande sadel i rätt prisklass ändå då, tack Centaur.

Vet inte så mkt om andra Wintec-modeller men min passar helt klart för rakare ryggar.

En Prestige Hippos kan du absolut hitta i din prisklass-tycker det finns hur många sånna som helst på beg.marknaden! Lycka till!

Tack! Det värsta är att man blir så köpsugen direkt, trots hål i fickan ;)

Hej!
Dig känner jag igen! ;)
Jag hade ut en sadelprovare till Sphinx för ett par veckor sen, det kan jag rekommendera. Ring till Kentaur i Falun.
Du behöver ju inte köpa en sadel av henne, utan kan få tips och råd om en sadel som passar, hon skriver ner lite sadlar på ett papper...
Kostar typ 500:- men det kan det ju vara värt.
Hoppas du hittar något som passar, det är ju en hel djungel...

Hej själv! Så du är också här och kikar :)

Tack för tipset med Kentaur, har också hört om henne och tänkte ta ut henne när det väl är dags. Men kostnaden hade jag inte koll på så det var bra att veta!
Hoppas ni har det bra där borta, brukar kika in på dina kort/filmer när det kommer ngt nytt :)

Tittar hon på hästen och tipsar om ett antal sadlar? Och detta kostar 500kr (!). Jag vet 2-3 ställen som är helt ok där man får en utprovning och provridning för det priset...

undrar det samma, bara tittar och ger förslag? Det skulle jag också kunna göra för en billigare slant än 500kr:angel:

Ts

jag skulle rekommendera att åka iväg och få en sadel ordnetligt utprovad, det betyder inte att du är tvungen att köpa! du får ju iallafall reda på vad du kan leta efter på begagnatmarknaden

Tittar hon på hästen och tipsar om ett antal sadlar? Och detta kostar 500kr (!). Jag vet 2-3 ställen som är helt ok där man får en utprovning och provridning för det priset...
Jag vet vem som menas och denna är faktiskt otroligt skicklig en av de få Auktoriserade sadelmakare vi har här i sverige och är medlem i sbo.Sadlar kan hon ta med om man vill det och visst får man även provrida hon stoppar även om och renoverar sadlar. . hon åker även ut vad jag vet och tittar på den nuvarande sadeln som man har eftsom vad jag vet stoppar hon inte om någon sadel utan att ha sett den på aktuell häst först..Hon är alltså ingen renodlad försäljare som många andra såkallade sadelinprovare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Det verkar superintressant, man får reda på så mycket om sadelns uppbyggnad mm inte bara se hur den ligger på hästen. Fasen min egen...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: godishanna
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar