Hur leker ni med katter med olika aktivitetsnivå?

MissFideli

Trådstartare
Seven är ju en devon, dvs galen ;) Närå, hon sköter sig kanon och leker massor med mina britter. När nallarna tröttnar så leker Seven själv och hon lyssnar på nallarna när dom säger ifrån. Så jag är mycket nöjd! Men det är svårt för mig att leka med dom tycker jag? Seven tar ju kommandot och nallarna har liksom inte en chans. Det har dom ju märkt, så numera sitter dom bara och tittar på. Vilket är lite trist. Man ser att dom vill. Tips?

Bara Sixten "kommer igång" så leker dom bra alla tre, så länge han bara tittar på så kan de andra två vara lite buffliga. Men jag tycker det blir bättre med åldern faktiskt. När Sauron var liten var han helt jävla galen, då lyfte och höll jag honom helt enkelt så Sixten fick leka också. Numer kan pojkarna turas om rätt bra medan Disa är helt besinningslös, så nu är det hon som åker mattehiss ibland.

Jag delar på dem. De har stort aktiveringsbehov alla tre, men pga rangordning och tempo får de inte vara med till lika delar i leken, och Maja (som är både lägst i rang och i egenskap av dubbelt så gammal och numera döv) hamnar efter. De lekar som triggar bossen Elise väldigt mycket får Maja leka i enskildhet så att hon också får en del av kakan.

Jag får väl erkänna att jag inte leker jättemycket med mina, men ändå. Får kanske ta in Chloe själv i sovrummet och hoppas hon vill leka även när hon är själv. Och sen Bonnie. Och sen Malla. Tror Seven blir galen om jag ska ha henne själv.

Min Sheldon har lärt sig att vänta på sin tur när Busen, den mindre aktiva, också är med på ett hörn. Allra helst hade Sheldon velat gå all in i lekandet, men då tar han för mycket plats och den andre drar sig undan. Alternativt väljer jag att leka med Busen när Sheldon har fokus åt annat håll. Det funkar också.

På senare tid har de dock börjat leka mer med varandra, vilket är suveränt. Busen får sin dos av lekande och jag kan komplettera Sheldons behov om nödvändigt.

Jag har sån tur att Räven får sällskap av sonens flickväns huskattpojke i samma ålder varje torsdag - söndag. De leker som galningar 4 dagar, sen skiljs de och sover typ 2 dagar och sen är de odrägliga var och en på sitt håll. Räven försöker få igång raggdollkatterna och det går sådär

Liknande trådar

M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 995
Senast: bengeten
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 736
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 207
Senast: Babe
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark
  • WE-tråden

Omröstningar