Sv: Hur leder jag mitt ånglok???
Jag leder alltid mina pållar
bakom mig(håller på lite med NH) Och jag tycker att de är mycket mer uppmärksamma och respekterar mig som ledare än om jag går brevid dem.. För den skull menar jag inte att det är dåligt att gå vid sidan av hästen
min häst är omöjlig att ha bakom sig när jag leder henne. hon vill ha mig vid bogen hela tiden! hon blir lika sur på mig när ja försöker ha henne bakom mig som jag blir när hon inte vill gå bakom mig....
men jag har kommit på att vi båda är nöjda om jag går vid hennes bog och hon inte drar med mig. ledarskapet funkar ändå, hon vet vad jag vill att hon ska göra och vad hom får göra och inte. släpper jag henne står hon still och jag kan gå med grimskaftet runt nacken, löst hängande och hon snpassar sitt tempo till mig hela tiden. stannar ja, stannar hon, stannar ja tvärt, vänder hon sig mot mig får å kolla vad som e på g...
går in i stallet själv, står still med öppen boxdörr tills ja tar med henne ut. står still på en gräsmatta utan att äta och gör hon en antydan säger jag bara nej, så ger hon sig genast.
ledarskap handlar inte så mycket om att bestämma över den andra, utan en ömsesidig respekt.
tjejen som krev tråden: att vara lugn hjälper alltid. när du leder henne, stanna henne och backa henne. å ta på det sättet hennes plats. gör det ibland, utan uppenbar anledning, då kommer hon lära sig att lyssna till vad du håller på med och vara lite mer uppmärksam. å som någon annan skrev, vänd om när hon kommer för långt bork från dig. tempoväxla! lååångsam skritt, snabb skritt, trav och tvärnit. allt för att hon ska behålla sin uppmärksamhet på dig. hästar är förlåtande, så du kan ryta till henne när hon gått för långt. används dock med varsamhet, annars riskerar du att få en sur och osäker häst. men ett rejält nej när det passar sig hjälper mer än man tror.
karisma vet att "nej" betyder "sluta omedelbart det du håller på med och vänta till jag säger något annat"
önskar dig lycka till med din häst, grattis till valet, kunde inte ha blivit bättre!!!!!!!