Hur leder jag mitt ånglok???

P

Petra

Hur visar jag, min nya Nordsvenska brukshäst, som är väldigt stark, vem som bestämmer. Har bara ägt henne ett par dagar, och tar allt väldigt lugnt så hon får bli trygg. Skulle leda henne in och ut från stallet pga besök av hovslagare. Hängde som en vante och det blev onödig stress. Tacksam för alla goda råd. Känner mig väldigt liten. Men min nya häst är helt underbar. Självklart måste hon testa mig, jag måste bara se till att vinna.

Sv: Hur leder jag mitt ånglok???

Träns, stigbett eller kedja under hakan kan vara några bra idéer.
Det var tre riktigt usla exempel! :smirk:

Varför bara tänka prylar och tvång-material?
Är det inte bättre att TS fixar till förhållandet till hästen??

Petra,
du måste inte alls "vinna". Vad du "måste" göra är att etablera dig som "ranghögre" och "ledare". Det kan du aldrig göra rent fysiskt, utan du bör gå via din intelligens.

LIA

Nordisar är verkligen underbara hästar, men dom kan ju åxå vara fruktansvärt tjuriga och starka (egen erfarenhet:p) Din häst verkar ha noll respekt för dig :crazy: Men sånt kan tränas upp.

Att leda ut hästen i träns, visst, det hjälper för stunden. Men det är tyvärr ingen långsiktig lösning..

Jag skulle rekommendera att du leder ut hästen i t.ex en paddock och tränar lite på att den ska lyssna på dig. Som ett exempel: Du går rakt fram och om pållen drar iväg med dig så byter du snabbt riktning. Du kan vända helt om och gå åt andra hållet eller bara svänga åt höger eller vänster. Gör så varje gång den börjar leka ånglok ;) Om den är jättestark och du helt enkelt inte orkar få med dig den i vändningarna så kan du ju börja med att ha träns eller så, iaf tills den börjar lyssna på dig. Och ett tips, ha handskar på dig! :p det kan bli en del slitande i början...

Jag leder alltid mina pållar bakom mig(håller på lite med NH) Och jag tycker att de är mycket mer uppmärksamma och respekterar mig som ledare än om jag går brevid dem.. För den skull menar jag inte att det är dåligt att gå vid sidan av hästen:) Det gör du givetvis som du själv känner.

Fast å andra sidan så kan det ju lösa sig av sig självt. Hästen är ju ny och ni har kanske inte hunnit lära känna varandra och fastställt vem som är ledare.. :) I vilket fall som helst så gäller det att ha tålamod och inte ge upp! :D

Lycka till!

Köp en MR halter. Den fungerar som en vanlig grimma, men du kan sätta grimskaftet så det drar åt och blir obehagligt ifall hästen drar iväg. När den sedan gör rätt så lättas trycket.

I min värld är det bra hjälpmedel att ta sig fram och tillbaka med hästen i början av bekantskapen. Det kan faktiskt bli väldigt farligt annars.

Jag är också helt för att etablera en annan form av kontakt på sikt, men när man ser folk IRL praktisera goda råd som tolkats här, så blir det farligt. "Men jag har faktiskt läst på Buke att man inte ska använda ditt eller datt, och det är inte BRA". Och så kommer 450 kg häst skenande över en tös på 16 år. Nä, människans säkerhet framför allt.

Ska man lära sig från grunden MÅSTE man göra det i verkligheten, inte via korrespondenskurs.

Håller med, ett halvt ton häst i ett snöre som vill något annat än du.

Självklart så använder man exakt det man behöver för att göra sin röst hörd, annars kan det ju vara en säkerhetsrisk.

Ska man lära sig från grunden MÅSTE man göra det i verkligheten, inte via korrespondenskurs.
Absolut!
Vore inte den rätta turordningen att lära sig först, och därefter skaffa sig häst?

Vad gör TS när prylarna inte räcker till? När tränset går sönder? När hästen inte är med på noterna i "oklädda" sammanhang?

LIA

Det är just där problemet ligger, att hästen inte lyssnar, vilket beror på att man inte själv kan språket.

LIA

Jag leder alltid mina pållar bakom mig(håller på lite med NH) Och jag tycker att de är mycket mer uppmärksamma och respekterar mig som ledare än om jag går brevid dem.. För den skull menar jag inte att det är dåligt att gå vid sidan av hästen:)

min häst är omöjlig att ha bakom sig när jag leder henne. hon vill ha mig vid bogen hela tiden! hon blir lika sur på mig när ja försöker ha henne bakom mig som jag blir när hon inte vill gå bakom mig....

men jag har kommit på att vi båda är nöjda om jag går vid hennes bog och hon inte drar med mig. ledarskapet funkar ändå, hon vet vad jag vill att hon ska göra och vad hom får göra och inte. släpper jag henne står hon still och jag kan gå med grimskaftet runt nacken, löst hängande och hon snpassar sitt tempo till mig hela tiden. stannar ja, stannar hon, stannar ja tvärt, vänder hon sig mot mig får å kolla vad som e på g...

går in i stallet själv, står still med öppen boxdörr tills ja tar med henne ut. står still på en gräsmatta utan att äta och gör hon en antydan säger jag bara nej, så ger hon sig genast.

ledarskap handlar inte så mycket om att bestämma över den andra, utan en ömsesidig respekt.

tjejen som krev tråden: att vara lugn hjälper alltid. när du leder henne, stanna henne och backa henne. å ta på det sättet hennes plats. gör det ibland, utan uppenbar anledning, då kommer hon lära sig att lyssna till vad du håller på med och vara lite mer uppmärksam. å som någon annan skrev, vänd om när hon kommer för långt bork från dig. tempoväxla! lååångsam skritt, snabb skritt, trav och tvärnit. allt för att hon ska behålla sin uppmärksamhet på dig. hästar är förlåtande, så du kan ryta till henne när hon gått för långt. används dock med varsamhet, annars riskerar du att få en sur och osäker häst. men ett rejält nej när det passar sig hjälper mer än man tror.
karisma vet att "nej" betyder "sluta omedelbart det du håller på med och vänta till jag säger något annat"

önskar dig lycka till med din häst, grattis till valet, kunde inte ha blivit bättre!!!!!!! :D

Tack för alla svar!!!!
Ni har helt rätt i att man bör lära sig innan man skaffar hästen. Carinma kom i måndags, så jag har inte provat så mycket än. Jag pysslar och gosar för att etablera en relation. När hon slet iväg med mig var hon stressad, kanske orolig att hon skulle iväg igen. Jag tror att allt ska ordna sig. Det är ändå väldigt skönt att få veta vad alla ni andra mer vana tycker, så kan jag samla ihop dom råden som passar mig och sätta dom i kraft.
Tack igen alla!!!:idea:

Självklart är det att föredra att allt sker i rätt ordning. Men nu lever vi inte i den perfekta världen, många kan inte ens grunderna i skritt innan de kommer ut på tävling. Många som tävlat flera år förstår fortfarande inte det grundläggande med sits och arbete med häst.

Och i väntan på den perfekta världen försöker vi alla hitta en metod som fungerar för oss.

Jag tycker du ska hålla dig till grimma, kanske repgrimma?
När hon försöker dra iväg så volta eller stanna abrupt och ta spjärn, överraska henne!

Jag ser det som att TS står inför ett val här. Dvs, mot bakgrund av svaren hon fått.
Antingen lära sig häst- eller att använda häst ändå.

För min del ser jag inga problem med att nöja sig med grimma tills hon kan häst. Det är trots allt inga farliga problem hon har.

Jag tycker det är tragiskt med alla som fastnar i "kedje och stigbett-spåret" och aldrig lär sig att det finns alternativ. Du ser många exempel här i Buke.

LIA

Varför inte kombinera? Använd något lämpligt hjälpmedel (medveten om riskera med detta) OCH ta tag i någon bra tränare som lär ut ett fungerande koncept. Jag hatar detta ANTINGEN/ELLER. Världen är inte svartvit. Det går inte att sätta livet på paus medan man väntar på den perfekta lösningen. Man löser problemen när de kommer, men är förutseende.

Jag tycker det är tragiskt att så många inte har förståelse för andra människor och deras problem, bakgrund och infallsvinklar.

Och jag tycker att det är farliga problem, att inte få gehör hos sin häst.

Nöjer mig med att konstatera, att vi ser olika på hästhållning.
Det är upp till TS vilken väg hon vill välja.

Och ja, jag tycker faktiskt att det ÄR antingen/eller. Antingen tvångsprylar eller hanteringskunskap. Såg inga alternativ till tvångsredskap i dom första svaren, det var därför jag svarade.

LIA

Jag, personligen tror att allt kommer att gå bra. Min häst är väldigt snäll, och älskar att bli ompysslad. Jag tänker använda grimma, och se hur det går. Vid tilfället då hon drog i mig, hade hon inte ens varit hos mig ett dygn. Hon blev förvirrad och stressad.
Vill återigen tacka er alla, för att ni bryr er om en som verkligen vill lära.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 384
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar