Hur lär man sig känna?

alazzi

Trådstartare
Hur kan man lära sig förstå vad som sker? Hur lär man sig KÄNNA? Sitter och försöker göra byten och ibland går det (när jag har tur) och ofta blir det fel. Jag förstår ju att det handlar om timing men hur får man det rätt om man inte har känslan naturligt?

Hur lär man sig rida och känna?

Sv: Hur lär man sig känna?

Jag brukar blunda emellanåt (förutsätter dock att man är någorlunda själv) när jag sitter och rider och bara vill känna hur det känns. Jag stänger av synintryck och bara känner efter var jag är över hästen och hur det känns.

Jag är heller inte en av dem som är född med känslan och får kämpa för att få till det. Jag har värdelös timing, dock börjar den bli bättre.

Jag tror att det är som med allt annat!
Man måste träna för en duktig instruktör som lär dig att känna när det är rätt!

Rida mycket överhuvudtaget så att du får erfarenhet.

Speglar och en videokamera är väldigt bra hjälpmedel, speciellt när du börjar få kläm på hur saker och ting ska se ut.

Det finns nog inga genvägar.

Jag har ridit för väldigt många olika instruktörer i min jakt efter någon som är bra. Har provat på centrerad ridning för att hitta nyckeln där, fick tyvärr inte tag på någon som ville komma och hålla lektioner på hemmaplan. Läst Sally Swift. Funderat och sökt.

Den som har hjäpt mig mest var Manolo Olivia på en kurs i Andalusien.

Jag har ridit för väldigt många olika instruktörer i min jakt efter någon som är bra. Har provat på centrerad ridning för att hitta nyckeln där, fick tyvärr inte tag på någon som ville komma och hålla lektioner på hemmaplan. Läst Sally Swift. Funderat och sökt.

Den som har hjäpt mig mest var Manolo Olivia på en kurs i Andalusien.

Va bra!!
Då är du ju en bra bit på väg, det är nog bara att fortsätta åt samma håll så kommer det!!

Andalusien.... coooolt :d :d :d

Jag håller med i flera av föregående inlägg. Först och främst behöver man nog en duktig tränare. Sen är det ju så att övning ger färdighet, ju mer du rider desto mer lär du dig.

Om din höft rör sig som ett framåtlutande, halvliggande ägg när du följer i språnget, drivningen framåt ligger i den "plattare botten av ägget" och bytet gör du i den spetsigare "toppen på ägget". Det är där du kan ändra rörelseriktning i din kropp och du ligger i rätt fas för att hästen ska kunna göra bytet.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka