Hur långt kan man köra på reservhjul?

Källa på detta tack :-)
Hade småsprickor haft nån inverkan på hållbarheten skulle jag haft däckexplosioner kontinuerligt för jag tror inte nåt av mina däck är helt utan ytliga sprickor. Ytliga sprickor är oftast bara kosmetiska men man måste veta hur däck är uppbyggda för att kunna bedöma detta och dagens däck som har textilkord är inte alls lika känsliga då inget kan rosta och bli försvagat.

Hur jag vet detta? Ja kanske för att jag både lagar, pluggar, slangar, kappar och lägger om däck när det behövs.

Jag testade faktiskt hur mycket ett väldigt sprucket däck pallade och kom upp i över 30 bar innan det havererade och då handlade det inte om småsprickor utan däcksidan såg ut som nån uttorkad flodbädd från ett ökenland, sprickorna var både djupa och många + att korden syntes.
 
Bara en enkel fråga, hur många däck har du krängt runt-kappat om-pluggat-slangat?
Typ exakt noll stycken.

Det gör att de här 51 sekundrarna av film, föreställande splitt nya premiumkvalitetsdäck som bara körts lite felaktigt ett fåtal mil, måste vara kraftfullt photoshoppat?

 
Typ exakt noll stycken.

Det gör att de här 51 sekundrarna av film, föreställande splitt nya premiumkvalitetsdäck som bara körts lite felaktigt ett fåtal mil, måste vara kraftfullt photoshoppat?

Vi snackade väl standarddäck och inte tävlingsdäck va???

Den där gummiblandningen är som hårt skumgummi och funkar suveränt att halvsula slitna träskor med för den är M-J-U-K och jätteskön att gå med.

Apropå däck så kan jag påstå att jag har "rätt" bra koll på dom då jag har egen däckstolpe i verkstan och lagt om något hundratal samt lagat massor, allt från cykeldäck till däck på hjullastare. Man hinner en del i livet när man lappat och lagat sen mitten på 70-talet och skruvat och lappat det mesta som rullar, flyter och sjunker.
 
Apropå däck så kan jag påstå att jag har "rätt" bra koll på dom då jag har egen däckstolpe i verkstan och lagt om något hundratal samt lagat massor, allt från cykeldäck till däck på hjullastare. Man hinner en del i livet när man lappat och lagat sen mitten på 70-talet och skruvat och lappat det mesta som rullar, flyter och sjunker.
Jag är ledsen, men trots din goda koll och långa erfarenhet tänker jag fortsätta att tro på Tomten i form av Ozonsprickor och Tire Dry Rot och andra uppdiktade myter på Internet, där min enda erfarenhet av däck finns.


Gammal elefanthud:

Y21-weathering.jpg
 
Jag är ledsen, men trots din goda koll och långa erfarenhet tänker jag fortsätta att tro på Tomten i form av Ozonsprickor och Tire Dry Rot och andra uppdiktade myter på Internet, där min enda erfarenhet av däck finns.


Gammal elefanthud:

Y21-weathering.jpg
Jaha?
 
Ringde polisen och frågade idag. Blev runtkopplad ett par gånger men ingen visste hur långt jag fick köra. Så i morgon ska jag prova med trafikverket för att se om jag blir klokare!
 
Typ exakt noll stycken.

Det gör att de här 51 sekundrarna av film, föreställande splitt nya premiumkvalitetsdäck som bara körts lite felaktigt ett fåtal mil, måste vara kraftfullt photoshoppat?


Tävlingsdäck, som du visar till här, har en så mjuk gummiblandning som gör att normala vinterdäck för Svenska och Norska förhållanden känns som bakelit i jämförelse.

Sätter du ett normal däck på tävlingscykeln/bilen håller gärna däcket hela racet, men topphastigheten i kurvorna mer än halveras då gummit inte får samma grepp på asfalten.

Att påstå sig kunna något om normala vinter- och sommardäck utifrån vad man lärt sig eller sett på youtube om tävlingsdäck är direkt livsfarligt om man försöker omsätta det man "lärt" sig i praksis på en normal bruksbil.
 
Jag måste vara blind men jag kan verkligen inte se var det står hur långt man får köra?

Min körkortsbok som visserligen är ganska dålig och saknar hänvisning till lagrum påstår att man "vanligen" får köra upp till 8 mil med ett nödhjul. Det påstås även att det ska finnas information om det i instruktionsboken om nödhjulet är medföljande.
 
Ringde polisen och frågade idag. Blev runtkopplad ett par gånger men ingen visste hur långt jag fick köra. Så i morgon ska jag prova med trafikverket för att se om jag blir klokare!
Kan man inte se märkning på däcket och kanske googla sig till information om det specifika däcket?
 
Trafikverket visste inte heller :rofl:. Så nu ska jag ringa upp till några experter på fordonsregler i morgon, missade precis telefontiden dit.
 
Sådär, nu har jag pratat med någon snubbe på transportstyrelsen och det som gäller är följande;

* Om det är vinterväglag får du bara köra till verkstad

* Om det INTE är vinterväglag så finns det ingen begränsning med avseende på sträcka utan enbart hastighet.

Dvs jag får köra på det nu, här är plusgrader för tillfället :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 213
Senast: aiquen
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 028
Senast: Hyacinth
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp