Milosari
Trådstartare
Det var däckfirman som tyckte att de bästa däcken skulle sitta fram så det är inget jag själv valt. Jag har försökt läsa i instruktionsboken vad som står där, men där står inget om begränsningar mer än att det är 80 km/h som är max och att det ska vara ett ganska högt tryck i däcket. Det är ett nödreservhjul som är betydligt mindre än ett vanligt däck. Jag har sökt på polisens hemsida och trafikverket men gått bet, på motormännens hemsida står det inte heller något om tillåten körsträcka. Vet du var jag hittar infon?Är det ett reservhjul (med vinterdäck) och inte ett nödhjul så får du köra på det utan begränsning även om det pga ålder mm kan vara olämpligt. Är det ett nödhjul så får du bara ta dig hem eller till närmsta verkstad. Är det ett reservhjul med sommardäck så får du köra med det tillsammans med vinterdäck tills det ordinarie har hunnit lagas (eller bytas).
Sedan läste jag att du har kört med de bästa däcken fram. De bästa däcken ska sitta bak för att minimera risken för sladd vid övergång från halt underlag till ett underlag där däcken får fäste igen. Sämst däck bak orsakar fler dödsolyckor jämfört med när de sämsta däcken har placerats fram.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20060428/vagverket-farligt-med-samre-dack-bak
Jag gör teoriprovet på måndag!