Hur långt kan man köra på reservhjul?

Är det ett reservhjul (med vinterdäck) och inte ett nödhjul så får du köra på det utan begränsning även om det pga ålder mm kan vara olämpligt. Är det ett nödhjul så får du bara ta dig hem eller till närmsta verkstad. Är det ett reservhjul med sommardäck så får du köra med det tillsammans med vinterdäck tills det ordinarie har hunnit lagas (eller bytas).

Sedan läste jag att du har kört med de bästa däcken fram. De bästa däcken ska sitta bak för att minimera risken för sladd vid övergång från halt underlag till ett underlag där däcken får fäste igen. Sämst däck bak orsakar fler dödsolyckor jämfört med när de sämsta däcken har placerats fram.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20060428/vagverket-farligt-med-samre-dack-bak

Jag gör teoriprovet på måndag! :angel:
Det var däckfirman som tyckte att de bästa däcken skulle sitta fram så det är inget jag själv valt. Jag har försökt läsa i instruktionsboken vad som står där, men där står inget om begränsningar mer än att det är 80 km/h som är max och att det ska vara ett ganska högt tryck i däcket. Det är ett nödreservhjul som är betydligt mindre än ett vanligt däck. Jag har sökt på polisens hemsida och trafikverket men gått bet, på motormännens hemsida står det inte heller något om tillåten körsträcka. Vet du var jag hittar infon?

Detta med var bästa däcken ska sitta är nog olika... beroende på förare, och hur man använder sin bil?

Jag vill själv ha dem fram. Orsaken är att jag vill att bilen ska ta styrning och att jag vill att de ska sitta på drivhjulen på min framhjulsdrivna lilla kärra. Jag vill kunna gasa ur eller kunna koppla ur efter behov. Men just att bilen går dit jag styr känns viktigare än något annat!

Bakänden hänger ju liksom ändå med ;)

Sitter de bak kan jag ju dessutom leka och sladda lite bättre :angel:

(minns avkommans SMS när jag köpt nya dubbdäck och klagade över för bra fäste... A-N-S-V-A-R-S-F-U-L-L V-U-X-E-N-K-Ö-R-N-I-N-G mamma! :D)

Detta med var bästa däcken ska sitta är nog olika... beroende på förare, och hur man använder sin bil?

Jag vill själv ha dem fram. Orsaken är att jag vill att bilen ska ta styrning och att jag vill att de ska sitta på drivhjulen på min framhjulsdrivna lilla kärra. Jag vill kunna gasa ur eller kunna koppla ur efter behov. Men just att bilen går dit jag styr känns viktigare än något annat!

Bakänden hänger ju liksom ändå med ;)

Sitter de bak kan jag ju dessutom leka och sladda lite bättre :angel:

(minns avkommans SMS när jag köpt nya dubbdäck och klagade över för bra fäste... A-N-S-V-A-R-S-F-U-L-L V-U-X-E-N-K-Ö-R-N-I-N-G mamma! :D)

Nej, det som händer är att oavsett huruvida bilen är framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven är att bakdelen börjar kränga runt framdelen när framhjulen når fast mark efter att ha "surfat" på is eller vatten. Bra däck bak klarar i större utsträckning att hålla ett bra väggrepp i sådana lägen. Det är mindre risk att bilen snurrar runt och hamnar med bredsidan in i trafiken i det motsatta körfältet. Det är alltså större risk att bilen inte går dit du styr om du har de sämsta däcken bak.

Nej, det som händer är att oavsett huruvida bilen är framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven är att bakdelen börjar kränga runt framdelen när framhjulen når fast mark efter att ha "surfat" på is eller vatten. Bra däck bak klarar i större utsträckning att hålla ett bra väggrepp i sådana lägen. Det är mindre risk att bilen snurrar runt och hamnar med bredsidan in i trafiken i det motsatta körfältet. Det är alltså större risk att bilen inte går dit du styr om du har de sämsta däcken bak.
Ni har rätt båda två.
Tanten har rätt fram till det ögonblick att det skiter sig big time. Det är lättare att ta sig fram för henne under hennes förutsättningar med bättre däck fram.

Men i det ögonblicket det släpper i en lite för hög hastighet, då har du rätt. Och då blir också konsekvenserna betydligt allvarligare, med sladdar i värsta fall i mötande trafik.

Om man känner till detta fenomen, har avpassat sin körstil efter detta, kör mest på småvägar, så har jag inget problem med de som placerar sina däck som @tanten. Jag förstår samtidigt däcksfirmor och vi-bilägare-videos som talar generellt till många random människor - att de som inte vill förstå grundskolefysik ska i möjligaste mån förhindras att ha ihjäl sig själva och andra.

Se'n ska Tantens avkomma ha stor kudos för att myntat uttrycket "Ansvarsfull Vuxenkörning", vilket allting egentligen handlar om. :)

Senast ändrad:
När det gäller däck har jag väldigt svårt att förstå de som snålar in på något som kan skilja mellan liv och död, både ens egen och medtrafikanternas. Jag läser alltid däckstesterna innan jag köper nya däck och utifrån mina behov väljer jag sedan det som passar min körning bäst.

Ansvarsfull vuxenkörning är bland det bästa jag läst på länge, önskar att fler praktiserar det. :up:

När det gäller däck har jag väldigt svårt att förstå de som snålar in på något som kan skilja mellan liv och död, både ens egen och medtrafikanternas. Jag läser alltid däckstesterna innan jag köper nya däck och utifrån mina behov väljer jag sedan det som passar min körning bäst.

Ansvarsfull vuxenkörning är bland det bästa jag läst på länge, önskar att fler praktiserar det. :up:
Jag har en mycket seriös däckfirma som kollar noga vad som passar min bil och ringer vid behov andra kunniga för att se vad som passar min. Sen höll jag väl på att svimma när jag hörde priset på mina sommardäck. Men, jäkla bra var de i alla fall :p

Jag vet inte om det är meningen att jag ska ta åt mig eftersom jag är den enda som skrivit något om att inte ha råd? Jag har alltså 2000 kr kvar att leva på den här månaden och vet inte hur mycket jag får i slutet av månaden. Hunden har varit sjuk under hösten och det har ätit upp hela mitt sparade kapital. Sökte graviditetspenning för 45 dagar sedan, FK skrev på sin hemsida att det var 30 dagars handläggningstid men jag har inte fått besked än. De har gett rådet att jag inte ska sjukskriva mig i väntan på besked, men OM de säger nej så får jag ju nästan inga pengar alls. Det ska jag försörja mig och två hundar. Sambons inkomst är så låg att han inte ens klarar sin egen försörjning när han inte får bostadsbidrag, så jag betalar all mat också. Jag vill inte köpa gamla begagnade däck utan vill ha något bra. Är det då snålt att vilja spara 800 kr genom att köpa dem på nätet? Hade det varit bättre att köpa sämre däck till samma pris?

Naturligtvis riskerar jag inte livet på varken mig själv eller andra genom att köra fort om det är halt ute. Igår körde jag inte fortare än 40 km/h, vilket är högsta tillåtna hastighet genom stan. Skulle det vara dåligt väglag så struntar jag i att göra resan till Eslöv. Vid riktigt dåligt väglag ger jag mig inte ut alls, utan stannar hemma oavsett hur häftiga däck jag har. Men jag bor i Lund, här är det nästan alltid barmark och plusgrader.

Jag ska absolut hålla järnkoll på däcket så det inte förlorar för mycket mönsterdjup! Tittade efter sprickor när jag satte på det men det såg oförskämt fräscht ut.
Sådana däck har jag kört runt på hela livet om det inte varit dubbryckta vinterdäck sommartid. Det där med att mönstret skulle försvinna på några mil är en myt, det som i så fall hänt är att det suttit en dålig regummering på bilen och att banan separerat. Ett reservdäck som aldrig varit använt eller rullat väldigt lite men är några år gammalt håller lika länge som ett nytt däck, allt annat är en myt. Att småsprickor i ytskiktet skulle få däcket att explodera är också en väl inarbetad myt av däckbranchen.

Mycket myter blir det,,,,,,, ;)

I Malmö finns ju många seriösa skrotfirmor, jag hade aldrig beställt nytt däck till en begagnad uppsättning utan att hört med skroten först.

Jag har köpt begagnade däck till min gamla bil och även en uppsättning till denna men dels har det varit många timmars arbete att ringa runt och leta efter däck med rätt dimension, sedan ska man ha besväret med att hämta dem och köra till däckfirma som kan balansera och sätta på dem. Jag har inte heller 185/65R15 som är standard utan 195/60R15 och då är det lite krångligare. Någon gång när jag har köpt så har däcken slitits extremt snabbt (förmodligen gamla). De var nog inte riktigt lagliga i slutet på säsongen... Så förra året köpte jag på nätet, de levereras direkt till en firma i närheten och den aktuella firman tar bara 500 kr för montering och balansering av 2 däck vilket är ungefär halva priset mot vad en märkesverkstad tar. Totalt blir det drygt 2000 kr för 2 sprillans nya däck av riktigt bra kvalitet. Skulle jag köpa samma däck på t ex bilia så kostar de nästan 3000 kr för däck, balansering och montering.

Jag har köpt begagnade däck till min gamla bil och även en uppsättning till denna men dels har det varit många timmars arbete att ringa runt och leta efter däck med rätt dimension, sedan ska man ha besväret med att hämta dem och köra till däckfirma som kan balansera och sätta på dem. Jag har inte heller 185/65R15 som är standard utan 195/60R15 och då är det lite krångligare. Någon gång när jag har köpt så har däcken slitits extremt snabbt (förmodligen gamla). De var nog inte riktigt lagliga i slutet på säsongen... Så förra året köpte jag på nätet, de levereras direkt till en firma i närheten och den aktuella firman tar bara 500 kr för montering och balansering av 2 däck vilket är ungefär halva priset mot vad en märkesverkstad tar. Totalt blir det drygt 2000 kr för 2 sprillans nya däck av riktigt bra kvalitet. Skulle jag köpa samma däck på t ex bilia så kostar de nästan 3000 kr för däck, balansering och montering.
Man behöver dock inte ha originaldimension. Sån liten skillnad mellan dina o standard är inget problem. :) till en annan ggn.

Jag vet inte om det är meningen att jag ska ta åt mig eftersom jag är den enda som skrivit något om att inte ha råd? Jag har alltså 2000 kr kvar att leva på den här månaden och vet inte hur mycket jag får i slutet av månaden. Hunden har varit sjuk under hösten och det har ätit upp hela mitt sparade kapital. Sökte graviditetspenning för 45 dagar sedan, FK skrev på sin hemsida att det var 30 dagars handläggningstid men jag har inte fått besked än. De har gett rådet att jag inte ska sjukskriva mig i väntan på besked, men OM de säger nej så får jag ju nästan inga pengar alls. Det ska jag försörja mig och två hundar. Sambons inkomst är så låg att han inte ens klarar sin egen försörjning när han inte får bostadsbidrag, så jag betalar all mat också. Jag vill inte köpa gamla begagnade däck utan vill ha något bra. Är det då snålt att vilja spara 800 kr genom att köpa dem på nätet? Hade det varit bättre att köpa sämre däck till samma pris?

Naturligtvis riskerar jag inte livet på varken mig själv eller andra genom att köra fort om det är halt ute. Igår körde jag inte fortare än 40 km/h, vilket är högsta tillåtna hastighet genom stan. Skulle det vara dåligt väglag så struntar jag i att göra resan till Eslöv. Vid riktigt dåligt väglag ger jag mig inte ut alls, utan stannar hemma oavsett hur häftiga däck jag har. Men jag bor i Lund, här är det nästan alltid barmark och plusgrader.
Nej, det är inte meningen att du ska ta åt dig för det är inte riktat mot dig, isf hade jag adresserat det direkt till dig. Det är mer ett allmänt inlägg i tråden och riktat till dem som köper vilket skit som helst och slänger på, men jag hade inte kört omkring med ett resevdäck som inte var av samma typ som det sitter på de andra tre heller.

Apropå att gummifirman skulle veta vad som passar min bil bäst så är det rena nyset. Det som passar min bil är ju självklart utifrån de förutsättningar jag använder den, inte vad gummifirman tror.

Sådana däck har jag kört runt på hela livet om det inte varit dubbryckta vinterdäck sommartid. Det där med att mönstret skulle försvinna på några mil är en myt, det som i så fall hänt är att det suttit en dålig regummering på bilen och att banan separerat. Ett reservdäck som ald...

I det här fallet är det tyvärr du som är en myt.

Jag köper för övrigt billiga, ibland regummerade däck själv.

Men så kör jag aldrig längre sträckor i hög fart, jag anpassar fart efter väglag, etc etc...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 213
Senast: aiquen
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 028
Senast: Hyacinth
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka