Hur långt kan man köra på reservhjul?

Nej, det som händer är att oavsett huruvida bilen är framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven är att bakdelen börjar kränga runt framdelen när framhjulen når fast mark efter att ha "surfat" på is eller vatten.

Framdäck och bakdäck går i samma spår och risken för vattenplaning är väl störst för framdäcken som måste tränga undan mer vatten än bakdäcken?

Men man kör oftast inte så fort att man riskerar vattenplaning när man gör en så pass tvär sväng att hjulen inte följer.

Vet du vad centrifugal- och gkraft är? Det är de naturlagar som gör att bakhjulen alltid får en större dragning mot ytterspår än framhjulen. därför är det alltid av största vikt att bakhjulen har bästa möjliga grepp för att motverka dessa krafter.

Om framhjulen släpper. är det enbart pga för stor fart in i svängen ...

Kan man ha olika dimension fram och bak också?
Ja såvida inte bilen är fyrhjulsdriven för då pajar fördelningslådan-mellanväxeln iom. att fram och bakaxlarna då går med olika varvtal.

[Ironi] Ska man ha olika dimension så måste man sätta dom diagonalt, dvs. stort på höger fram och litet på vänster fram, och stort på vänster bak och litet på höger bak så rotationskoefficienten jämnas ut. [/Ironi] :angel: :D

Vad bra, då vet du ju även varför de bästa däcken ska sitta bak, gäller bara att komma ihåg vad man lärde sig i 8ans fysik och kemi lektioner :p
Roligt att du säger 8:ans lektioner. När jag kom till gymnasiet och läraren radade upp matematikuppgifter på tavlan i dessa ämnen fick jag en chock. Hade aldrig hört om att man kunde räkna på sånt och jag var ganska delaktig i lektionerna måste jag säga. Sen var jag den enda i klassen från den skolan och alla andra kände till detta så min skola är kanske ett undantagsfall. Men, nu är jag väldigt ot. Jag gillar dock att du förklarar. Jag har alltid hört bästa däcken fram och inte tänkt mer på det.

Sådana däck har jag kört runt på hela livet om det inte varit dubbryckta vinterdäck sommartid. Det där med att mönstret skulle försvinna på några mil är en myt, det som i så fall hänt är att det suttit en dålig regummering på bilen och att banan separerat. Ett reservdäck som aldrig varit använt eller rullat väldigt lite men är några år gammalt håller lika länge som ett nytt däck, allt annat är en myt. Att småsprickor i ytskiktet skulle få däcket att explodera är också en väl inarbetad myt av däckbranchen.

Mycket myter blir det,,,,,,, ;)
Ett däck som "är några år" är inget jag skulle önska att ha varken själv eller på mina medtrafikanters bilar :crazy: det är väl till att börja med ganska känt att gummi torkar och förlorar sina bra egenskaper man nyttjar i däck och visst har jag bevittnat torrsprickor som blivit djupa sprickor med platta däck som följd. Tänker dock inte uttala mig om hur snabbt de slits för det har jag inte behövt prova.

Roligt att du säger 8:ans lektioner. När jag kom till gymnasiet och läraren radade upp matematikuppgifter på tavlan i dessa ämnen fick jag en chock. Hade aldrig hört om att man kunde räkna på sånt och jag var ganska delaktig i lektionerna måste jag säga. Sen var jag den enda i klassen från den skolan och alla andra kände till detta så min skola är kanske ett undantagsfall. Men, nu är jag väldigt ot. Jag gillar dock att du förklarar. Jag har alltid hört bästa däcken fram och inte tänkt mer på det.

Jag skal kanske inte dra för stora växlar på det här med årskull, men i Norge där jag gick i skolan, var bla Svenska Gymnasiets Matte A ( gick ett år på gymnasiet som led i utbildniong till systemvetare/itadministratör) något som vi redan lärde oss i 7an... Inte konstigt att Sverige halkar allt mer efter i EUs skoljämförelser varje år.

Jag skal kanske inte dra för stora växlar på det här med årskull, men i Norge där jag gick i skolan, var bla Svenska Gymnasiets Matte A ( gick ett år på gymnasiet som led i utbildniong till systemvetare/itadministratör) något som vi redan lärde oss i 7an... Inte konstigt att Sverige halkar allt mer efter i EUs skoljämförelser varje år.
A-kursen är en repetition på högstadiet fast på lite kortare tid.

A-kursen är en repetition på högstadiet fast på lite kortare tid.

Jo, min lärare sade det, men ändå skrämmande att det vi i Norge lärde oss i 7an gäller som A-kurs i Svenska gymnasiet. B-kursen var repetioner av vad jag lärde 8an, så min lärare tyckte det var bättre jag gick som hjälpreda under kursens gång.

En trevlig effekt av att sätta bästa däcken fram var att jag slapp vibrationerna i ratten. De andra däcken (någon sorts kontinentala vinterdäck) ger rätt mycket vibrationer och jag kunde inte köra fortare än 105 km/h innan det blev outhärdligt. Jag gnällde lite om detta när de bytte däcken, kanske var det därför som de satte bästa däcken fram. Eller så tänkte de att jag ser ut som en sådan som sniglar sig fram på vägarna = liten risk för avåkning och komfort är viktigast av allt ;).

En trevlig effekt av att sätta bästa däcken fram var att jag slapp vibrationerna i ratten. De andra däcken (någon sorts kontinentala vinterdäck) ger rätt mycket vibrationer och jag kunde inte köra fortare än 105 km/h innan det blev outhärdligt. Jag gnällde lite om detta när de bytte däcken, kanske var det därför som de satte bästa däcken fram. Eller så tänkte de att jag ser ut som en sådan som sniglar sig fram på vägarna = liten risk för avåkning och komfort är viktigast av allt ;).

Fast de 80 km/h som mannen i Vi bilägares film körde i är ju inte direkt skitfort. :)

Fniss.
De unga killarna på däckfirman såg lite ...häpna ut när jag klagade över att däcken på min förra bild vibrerade när jag körde över 120....

(...jajaja, jag vet att man inte ska. Men man ska inte dricka alkohol heller. Eller något annat)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 213
Senast: aiquen
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 028
Senast: Hyacinth
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka