Hur långt kan man gå?

Sv: Hur långt kan man gå?

Sen kan nog nästan vem som helst bli så duktig om man verkligen går in för det
Det tror inte jag iom att det är svårare att lära sig på en häst som inte har lätt för sig.
En nordis är oxå tung o tjongar ner fötterna backen.

Jag håller med om att det är svårare

Det krävs mycket styrka av hästen, och mycket ridning av ryttaren för att få hästen att sluta tjonga ner fötterna och sprätta grus med framfötterna och istället trava med ngt slags sväv.

däremot är det ju inte omöjligt att rida i balans - utan rätt roligt när man väl kommer dit för då finns det ju mycket styrka att hämta

KL
Bilderna här på den finska hästen var jättefina :)

Jag skulle svara att en hel del sitter i exteriören och det är därför vi har exteriörbedömningar och avlar fram en TYP för Dressyr där de exteriöra förutsättningarna är optimala.

Just för dressyr är ju tanken att bakdelen skall börja bära framdelen.

Det är ju mycket lättare då om bakdelen utgör en större procent av hästens totala volym - det ideala är 33 % än om bakdelen är tex. 20 procent.

Där allstå 20 procent skall lyfta 80%
Istället för att 33% skall bära 66 %

Sedan har vi ju också vinekln osm hsäten skall lyfta - det blre ju lättare att lyfta om hästen redan är i uppförsbacke med en högre halsansättning och har en bra överlinje.
Än om hästen är i nedförsbacke och har en böjd överlinje och lägre hals.

Jag upplever att en del har fördommar .
Andra ser mer till prestationen

Folk är olika

Nu förstår jag varför diskussionerna är hopplösa:idea: Samling enligt dig är när den bär upp sig helt o hållet.
Det ingår inte skolor över mark i dressyr som sport

Jag kan inte tala ur egen erfarenhet men säger så pass mycket att det verkar inte som någon av dem som skriver här har sett Levade!

Vad red en av männen?! I rörelser som jag inte ens sett kyra göra med sina och inte jan med briar heller för den delen.

Jag börjar också fundera på om man är bättre ryttare bara för att man har vunnit massa priser? Är det vad sporten handlar om?
Måste man vinna priser bara för att man vill träna sig själv och sin häst bättre?

Dessutom säger jag stolt att alla hästar kan alltid göra sitt bästa och inte mer, precis som ryttare!

+ Att min shetlands ponny gjorde piaff och spansk skritt!
Så,,, varför kan inte ett kallblod?

Tack för ordet!:bow:

Alla hästar kan gå i form.
Dock kan inte alla dressyrdomare känna igen form på andra raser än halvblod och ädlare ponnyer.
Form ser lite olika ut på olika hästar och man kan ju tycka att en dressyrdomare borde kunna känna igen det de är utbildade för att döma, men tyvärr...
Därför är det svårt att tävla raser som mer sällan syns på dressyrbanor. Med rätt tränare som förstår det jag beskriver ovan, kan ni däremot gå nästan hur långt som helst på träning.

Jag tror tyvärr att du har rätt... Inget ont om halvbloden, men det är tråkigt att de ska ses som det enda alternativet om man vill komma långt (tävlingsmässigt).

Varför ska dom börja avla för dressyr när det redan finns andra raser som är lämpade för dressyr?

Alltså jag förstår inte vad du argumenterar mot egentligen? Menar du på fullaste allvar att du anser att ett kallblod är hästen man bör satsa på om man har som mål att TÄVLA dressyr?
Sen att kallbloden kan ha många fina egenskaper samt gå att UTBILDA långt i dressyren är ju inte samma sak som att de kan konkurrera när det kommer till TÄVLINGSDRESSYR.
Men du menar alltså att om du hade för mål att tävla dressyr (inte bara rastävlingar då) och vill göra det på ett konkurrensmässigt sätt så väljer du en fjording framför ett halvblod med bra gång och ridbarhet?

Nirak

Varför ska dom börja avla för dressyr när det redan finns andra raser som är lämpade för dressyr?

Därför någon tyckte det var tråkigt att bara halvblod anses komma långt inom dressyren. Iom att de är avlade för det så har de ju lättare för just dressyr. Jag antog att det var hästar vi pratar om här och inte ponnies

Så är det så väldans tråkigt att bara halvbloden kan hävda sig, får väl andra raser börja avla för dressyr.

Absolut gör jag det! Det finns som tidigare nämnts fjordingar som går St.George. Och som sagt så fort man kommer utanför trångsynta lilla Sveriges gränser så ser det helt annorlunda ut på tävlingsbanorna. Men jag förstår att inte du förstår, det var väl du som inte hade så mycket innaför skalet att skydda eller?

Absolut gör jag det! Det finns som tidigare nämnts fjordingar som går St.George. Och som sagt så fort man kommer utanför trångsynta lilla Sveriges gränser så ser det helt annorlunda ut på tävlingsbanorna. Men jag förstår att inte du förstår, det var väl du som inte hade så mycket innaför skalet att skydda eller?

Är du sann? :crazy:
Varför gå till personangrepp dessutom?

Nirak

Dom avlas redan för dressyr, och har gjort i många år, därför finns det redan andra raser än halvblod som lämpar sig alldeles utmärkt för dressyr, men som det sagts tidigare så är det svårt att komma ut på tävlingarna med ett kallblod eftersom många domare redan har sina åsikter om dessa raser. Men det finns absolut domare som ser förbi dessa fördommar och det är därför det faktisk kommer fler och fler andra raser ut på tävlingarna även i Sverige

För det första var väl det där väldigt onödigt att skriva, sen för det andra.. HUR många fjordingar går St Geoge jämfört med halvblod? Att några gör det är bara att gratulera!!

Ja det tror jag faktikskt att jag är... :rofl:
Det var en fråga, inget personangrepp. Och sluta diskutera med mig om du inte gillar mina svar. Du och jag har helt olika syn på hästar och vad dom kan och inte kan användas till, så varför inte bara lämna din åsikt och strunta i om jag menar allvar eller inte med mina inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka