Hur långt kan man gå?

Sv: Hur långt kan man gå?

Det beror inte på att domarna är "klantskallar" som inte vet när hästen arbetar i rätt form eller inte, utan på att många kallblod ligger efter ädlare raser rent kvalitetsmässigt.

Däremot är det ju alltid lätt att skylla på domaren när man inte gjort så bra ifrån sig inne på banan, betydligt enklare än att ta itu med sina egna/hästens brister....:angel:

Nu är du ju bara pinsam...
Vad vet du om jag har tävlat eller inte och vad för typ av häst jag i sånt fall har suttit på? Dessutom känner du varken till mina kunskaper eller mina brister så försök inte påskina det.

Sen undrar jag vad i hela friden du syftar på när du säger att kallblod ligger efter ädlare hästar kvalitétsmässigt?
Vad räknar du förresten till kallblod då?

. Det krävs mer än att hästen kan arbeta i en korrekt form om man vill tävla dressyr

Jag håller med dig om det, vet däremot inte om vi tycker så av samma anledning.
Enligt mig kan du ha en häst som är lydig, går i form och har ett näst intill perfekt steg, men ser det inte ut så som domaren vill ha det, så får du ändå ingen placering.
Det är ju skäl nog att inte köpa kallblod om det är endast rosettplockning man är ute efter. Är man ute efter något annat ser jag inga hinder till att välja den häst man känner mest för oavsett vilken typ det må vara.

*KL*
En annan synvinkel på det hela:

I Finland avlas det finska kallblodet till ridning, dock är aveln bara 40 år gammal, så det finns fortfarande mycket att förbättra. För att öka populariteten och användningen för kallblodet i dressyr så ordnas egna klasser och mästerskap med ungefär dubbla prispengar gemfört med öppna nationella tävlingar. Detta har fört med sig att många proffs rider och tävlar kallblod på sidan om sina halvblod.

Jag sitter ofta som domarsekreterare i lätta klasser på regional nivå och i LC och LB klasser får ofta kallblod väldigt bra betalt jämfört med halvbloden. Varför? Pga av att de gör väldigt jämna och säkra uppvisningar jämfört med halvbloden.

I LA och msv så är det svårare för kallbloden att prestera pga gångarterna och formen. Men det finns kallblod som även vinner öppna msv klasser på nationell nivå, men dessa är nästan alltid ridna av proffs.

Det är väldigt synd att inställningen i Sverige är så tråkig mot kallblodet i ridningen, det finns nämligen mycket att hämta även hos era kallblod.

Ett smakprov:
pilvenpoika0903kt.jpg

sumiainen250406sv.jpg

Du är ganska pinsam själv med ditt påhopp på domarkåren...:angel: Man förleds nästan att tro att du inte har tävlat så mycket, kanske. :angel:

För övrigt så har jag inte uttalat mig om dina specifika kunskaper eftersom jag inte känner dig, jag brukar inte göra det. Det var ju synd att du tog åt dig personligt.:crazy:

Angående mina synpunkter på kallblod så kan jag göra en jämförelse:
Anta att jag siktar på SM i Agility, jag skaffar en New Foundlandshund. När denna hund ideligen blir slagen av de mindre smidigare hundarna, ska jag då tycka att de som "dömer" är en samling korkskallar hela bunten som inte ens vet hur man gör när man tar tid? ELLER ska jag acceptera att min hund alltid kommer att bli slagen, eftersom den inte är tillräckligt smidig och snabb för agility, men jag har ju ändå lärt mig massor att ta med till nästa hund, som kanske är bättre lämpad för agility?:idea:

Men detta var kanske en "pinsam" jämförelse...:angel:

Anta då att din Newfoundlandshund faktiskt tar sig igenom banan på samma tid som dom mindre hundarna med samma antal fel, fast domaren dömmer ändå ner den för att det inte är en "typisk" agillity-hund (jag vet att det inte skulle gå till så men eftersom det var det du jämförde med så...) hade du fortfarande tyckta att det var rättvist?

Har du själv varit ute och tävlat kallblod i dressyr så du vet vad du pratar om? Jag vet att det finns många duktiga dommare som faktiskt kan se förbi rasen på hästen och istället se till vad den presterar, men det finns ännu fler som INTE kan det (även tränare). Det finns t.o.m en del dommare som är beredda att hålla med mig, men detta är ju så klart svårt att veta om man inte varit ute och provat på det...

Jag har mer erfarenhet från dressyrtävlingar än vad du tror...;)

Jag är heller inte ute efter att kallblod inte ska tävla alls, se tidigare inlägg. Men, många kallblod (OBS (för att inte reta upp dig och andra ännu mer) INTE ALLA) halkar efter när kvaliteten kommer in i bilden. Där halkar för övrigt många halvblod efter också, så det är inget att vara sur över.;)

När två likvärdiga uppvisningar bedöms så ska den vinna som har högst kvalitet. Eller tycker du att vissa hästar skulle få något slags "handikappoäng"?:crazy: Som domare bedömer man det som visas inne på banan just där och nu, och är överhuvudtaget inte intresserad av vilken RAS som är inne på banan. Det är RIDNINGEN som bedöms. :idea: Sedan finns det förmodligen något "rötägg" bland domarna också, även om det är ett litet fåtal.

Hur mycket kan du själv om bedömning? Gått någon domarkurs? Skrivit åt någon utbildad duktig domare?

Sedan skulle jag bra gärna vilja se den New Foundland som vinner över en Border Collie i Agility....:angel: Min hade inte klarat det....

Angående mina synpunkter på kallblod så kan jag göra en jämförelse:
Anta att jag siktar på SM i Agility, jag skaffar en New Foundlandshund. När denna hund ideligen blir slagen av de mindre smidigare hundarna, ska jag då tycka att de som "dömer" är en samling korkskallar hela bunten som inte ens vet hur man gör när man tar tid? ELLER ska jag acceptera att min hund alltid kommer att bli slagen, eftersom den inte är tillräckligt smidig och snabb för agility, men jag har ju ändå lärt mig massor att ta med till nästa hund, som kanske är bättre lämpad för agility?:idea:

Men detta var kanske en "pinsam" jämförelse...:angel:

Den jämförelsen köper jag när det gäller hoppning, men inte när det gäller dressyr.

Immer

För det första så tror jag ingenting ang hur mycket erfarenhet du har från dressyrtävlingar för det vet jag ingenting om, min fråga var om du hade varit ute och tävlat KALLBLOD och därför kunde skriva utifrån egna erfarenheter?

Det är klart det finns kallblod som halkar efter på kvaliteten, men det finns lika många halvblod som gör det, men det finns även kallblod som faktiskt håller kvalitetsmässigt, även fast dom tyvärr inte syns så mycket ute på banorna, detta mycket tack vare att det är svårt att hitta en domare som inte är "rasist".

Jag har inte gått någon domarkurs men jag har bekanta som är domare och t.o.m dessa håller med om att det är jätte vanligt med fördommar ang olika raser, kommer man in på banan med ett kallblod så har man redan oddsen emot sig i många fall. Självklart ska det inte finnas "handikapp" för olika raser, eftersom detta inte behövs då dom kan prestera lika bra. det svåra är oxå att hitta en riktigt bra tränare, som vet hur man ska ta fram dessa kvaliteter hos ett kallblod. Som sagt, jag tror att Sverige snart tar efter våra grannländer och att dessa fördommar avtar.

Ang. newfounlanden så var det ett exempel...

Men du ser väl skillnad på de finska hästarnas ryttare:confused:
Där snackar vi ridskicklighet.
Det ser oxå ut som man har gjort den finska hästen(är det den?), betydligt lättare i typen- ridhästmodell.

Men du ser väl skillnad på de finska hästarnas ryttare:confused:
Där snackar vi ridskicklighet.
Det ser oxå ut som man har gjort den finska hästen(är det den?), betydligt lättare i typen- ridhästmodell.

Skillnad från vad? Självklart krävs det en duktig ryttare för att nå långt, men det krävs väl vilken ras man än har?

Nej, det är inte "jättevanligt" med rasfördomar, den allra största delen av domarkåren är ytterst seriös och professionell.;)

Att många halvblod också brister i kvalitet har jag ju skrivit, dessutom mer än en gång....:confused:

KL

Men om man bortser från ras, då: hur långt kan en häst, utan exceptionell talang, gå? En helt vanlig medelmåttig individ alltså? Och vad krävs av en häst (halvblod eller andra raser) för att gå de allra högsta klasserna, rent fysiskt? Vad krävs därutöver för att få bra poäng i de högsta klasserna i vanliga dressyrtävlingar?

Svara, svara! :bump:

Det är ju så himla individuellt, men i grunden krävs ett bra psyke, en vilja att lära sig, bra gångarter med god energi, en bra exteriör i övrigt, man vill ju helst inte ha korta ben, tjock hals, kort rygg et.c. Har man en "medelmåttig" häst (det är ju jätte svårt att bedömma vad det är men...) så kan man ju nå L:A, kanske MSV utan större problem, med rätt vilja och rätt träning bara.

Men vad jag har märkt (skriver helt efter egen erfarenhet) så är just viljan att lära sig hos hästen otroligt viktig, har man en häst som inte vill lära sig, som inte tycker det är roligt, då spelar det ingen roll hur snygg den är eller hur bra den rör sig, just den energin som man ser hos en häst som verkligen tycker det är roligt den går igenom i hela kroppen. :)

Men om en sdn ryttare visar upp hästen blir det ju klart bättre poäng. De hör inte till vanligheten att såna ryttare skaffar en tung häst, utan skaffar en som har bra förutsättningar.

Nej, dom skaffat säkerligen inte en ardenner (som i mina ögon är en tung häst) men i mina ögon finns det många kallblod som inte går under kategorin "tung häst". Sen kan nog nästan vem som helst bli så duktig om man verkligen går in för det, och då tar man ju förhoppningsvis med sig den rasen man gillar mest.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka