Hur långt kan man gå?

Sv: Hur långt kan man gå?

Det finns säkert trångsynta domare. Jag tror inte heller att någon VILL att det inte ska finnas annat än halvblod, det vore ju bara mycket mer intressant!!

Halvblodsaveln ligger dock ljusår före när det gäller avel för dressyr så jag tror att fjordningarna har några år kvar.. Det finns ju lättare fjordingar som ser väldigt trevliga ut, men ser de ut som just fjordingar?? Kanske de tillslut ser ut som... halvblod med ål? Vad har man vunnit då?

Dom avlas redan för dressyr, och har gjort i många år, därför finns det redan andra raser än halvblod som lämpar sig alldeles utmärkt för dressyr, men som det sagts tidigare så är det svårt att komma ut på tävlingarna med ett kallblod eftersom många domare redan har sina åsikter om dessa raser. Men det finns absolut domare som ser förbi dessa fördommar och det är därför det faktisk kommer fler och fler andra raser ut på tävlingarna även i Sverige

Frågan var inte hur många, utan hur långt dom KAN gå, jag har aldrig påstått att det finns fler fjordingar (eller andra raser heller för den delen) än halvblod som går St.Georges, bara att dom kan det.

Precis..

Denna bild la Nussikan ut i en tråd där det efterfrågades bilder på bra form, och förklarade att det var den bästa bild hon hade

http://www.bukefalos.com/g/files/3/2/1/3/9/Mimer5.JPG

Är detta alltså den häst man väljer om man vill tävla dressyr på ett konkurrensmässigt sätt? Isåfall orkar jag inte ens diskutera vidare..

Kan även tillägga att min familj äger en kallblodstravare som såvitt jag kan se har betydligt mer gång och resning än Nussikans fjording. Han är en härlig individ och väldigt trevlig att rida. Är tävlad LA klass regionalt med hyfsat resultat. Har vunnit LA klasser på klubbnivå och lokalt. Han är underbar att rida, men inget jag hade satsat på om jag ville tävla dressyr på "riktigt" och med siktet inställt på högre klasser och placeringar..

Vad är det som är så svårt med att inse det?? Det är ju som att vidhålla att man kan vinna GP hoppning på en shettis typ. Rätt omoget att ens orka argumentera för.

Nirak

Du har nog missuppattats avelns syfte lite, ingen fjording kommer någonsin se ut som ett halvblod med ål.:rofl:

Frågan var inte hur många, utan hur långt dom KAN gå, jag har aldrig påstått att det finns fler fjordingar (eller andra raser heller för den delen) än halvblod som går St.Georges, bara att dom kan det.

Det finns säkert individer som kan gå hur långt som helst, med rätt förutsättningar. Fjordingar rent generellt tror jag har svårt.. om det beror på rasen eller de som sitter på låter jag vara osagt

Du har nog missuppattats avelns syfte lite, ingen fjording kommer någonsin se ut som ett halvblod med ål.:rofl:

Nej,det har jag inte.. De fjordingar jag har sett som verkar hävda sig bättre på tävlingsbanorna, de ser INTE ut som typiska fjordingar. De går mot en lättare typ.

Så mitt svar på din fråga hur långt de kan gå så beror det på individen, vilka förutsättningar den har extriört och hur arbetsvillig den är samt hur duktig ryttaren är. Sedan är det FORTFARANDE skillnad på att faktiskt kunna utföra rörelserna, och med vilken kvalité

Till den bilden skrev jag även att det var bara hans fjärde tävling och att han inte gick särskilt bra där men eftersom jag sitter på jobbet så har jag inte någon bättre bild här. Och sen är det inte ens honom som jag tävlar i dressyr, det där är han jag tävlar körning med. Men hade jag valt en fjording som jag trodde hade chans att bli riktigt duktig inom dressyr hade jag nog valt honom ja.

Är det omoget att ha en annan åsikt än dig? Om jag tror att en fjording kan gå lika långt som ett halvblod i dressyr så kan jag väl få tro det? Varför håller du på och diskutera med mig om du tycker dt är så jobbigt? Kan du inte bara inse att vi har helt olika uppfattning om precis allt som gäller hästar och diskutera med någon annan?

Nej,det har jag inte.. De fjordingar jag har sett som verkar hävda sig bättre på tävlingsbanorna, de ser INTE ut som typiska fjordingar. De går mot en lättare typ.

Så mitt svar på din fråga hur långt de kan gå så beror det på individen, vilka förutsättningar den har extriört och hur arbetsvillig den är samt hur duktig ryttaren är. Sedan är det FORTFARANDE skillnad på att faktiskt kunna utföra rörelserna, och med vilken kvalité

Och varför skulle inte en typisk fjording kunna vara lätt i typen, min hingst är väldigt lätt i typen och han fick 45 poäng på senaste utställningen, alltså en ganska "typisk" fjording.

Jag har inte ställt någon fråga, och precis det svaret svarade jag i denna tråden tidigare...

KL*
En häst som drar/ körs, utvecklar lite andra muskler som inte alltid är gynnsamma för dressyr.

Kan jag hålla med om, därför tävlar jag olika hästar i dressyr och körning, men tränar man mycket dressyr samtidigt som man kör så går det ganska bra ändå, dom får ju väldigt starka ryggar av att bli körda.

Halvblodsaveln ligger dock ljusår före när det gäller avel för dressyr så jag tror att fjordningarna har några år kvar.. Det finns ju lättare fjordingar som ser väldigt trevliga ut, men ser de ut som just fjordingar??

Vad gäller fjordhästaveln är det nog lite olika ideal i de olika länderna. I Norge vill man gärna ha en stor och grov kallblodshäst, medan man i Tyskland vill ha en ädlare "fjordponny".
En granne till oss har fem stycken små (ca 145 cm höga) nätta fjordhästar som används i jordbruket, istället för maskiner, och de är fantastist trevliga hästar.

Immer

Absolut, det skiljer sig mycket från land till land, Danmark t.ex (där det är väldigt vanligt med kallblod på tävlingsbanorna) vill ha väldigt stora, höga fjordhästar, medan sverige vill ha dom lite lägre och lite mer "ridponny-modell" Men jag fick faktiskt förfrågan att låna ut min hingst till Norges största fjordstall, så jag tror dom mer och mer går över till den lätta typen i Norge oxå.

Är det omoget att ha en annan åsikt än dig? Om jag tror att en fjording kan gå lika långt som ett halvblod i dressyr så kan jag väl få tro det? Varför håller du på och diskutera med mig om du tycker dt är så jobbigt? Kan du inte bara inse att vi har helt olika uppfattning om precis allt som gäller hästar och diskutera med någon annan?

Problemet är att du faktiskt är ute och cyklar. Och du kan inte erkänna det heller. Du påstår att en fjording har lika lätt för att hävda sig i tävlingsdressyren som ett halvblod. Tyvärr har du fel där. Det är inte bara min åsikt, det är helt enkelt så.
Du visar bara upp din okunkap när du fortsätter argumentera för din sak när du så uppenbart har fel

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Jag har aldrig påstått att en fjording har lika lätt för att hävda sig i tävlingsdressyren som ett halvblod har, nu är det nog du som är ute och cyklar (utan hjälm antar jag...? *förlåt, kunde inte låta bli*). Det enda jag påstått är att dom KAN gå lika långt som ett halvblod, ingenting annat. Du visar upp lika mycket okunskap du, eftersom från mitt, och många andras, sätt att se det så är det du som har fel.

Vad gäller fjordhästaveln är det nog lite olika ideal i de olika länderna. I Norge vill man gärna ha en stor och grov kallblodshäst, medan man i Tyskland vill ha en ädlare "fjordponny".
En granne till oss har fem stycken små (ca 145 cm höga) nätta fjordhästar som används i jordbruket, istället för maskiner, och de är fantastist trevliga hästar.

Immer

Ja det är väldigt trevliga små hästar. Jg har alltid tyckt om dem, men för det de är och inte det de inte är. :crazy:

Nussikan:

Du kan väl inte mena att en fjording är byggd som en dressyrhät även om det finns vissa som klarar mer än andra. De har ju till att börja med helt fel hals......:crazy:

Nussikan:

Du kan väl inte mena att en fjording är byggd som en dressyrhät även om det finns vissa som klarar mer än andra. De har ju till att börja med helt fel hals......:crazy:

Ännu en gång då;
Jag har aldrig påstått att en fjording är byggd som en dressyrhäst, bara att en fjording (självklart inte alla, men det är ju inte alla halvblod som är lämpade för dressyr heller) kan komma lika långt, fast det är väldigt ovanligt, men det GÅR. Det finns levande bevis på det, så det finns ingen som kan intala mig något annat :)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka