Hur långt kan man gå?

Sv: Hur långt kan man gå?

kl*

Vilken diskution alltså..

Det är bara så att halvbloden är framavlade för dressyr och hoppning, kallblod som nordsvensk och fjordningar är framavlade som KÖRhästar, skogshästar och brukshästar, vilket halvblod inte skulle klara av..

I dressyr ingår lätthet, och en nordsvensk kan helt enkelt inte få en riktig lätthet utan de är tyngre byggda för de är framavlade för andra saker, precis som du inte kan sätta ett halvblod framför en skogsvagn så den ska dra, de kan dom inte!!

Sen visst upp till Msv kan vilken häst som helst gå..

Om nu ni som har kallblod och som sitter och gnäller för att de inet tävlar i de högre klasserna varför tar ni inte tag i er ridning och börjar göra det?? Jag förstår ärligt talat inte problemet, gå ut och rid era kallblod då och träna och sen kan ni se hur långt ni kommer så har ni fått svar på den frågan..

I precis som du inte kan sätta ett halvblod framför en skogsvagn så den ska dra, de kan dom inte!!

Eller ett fullblod:rofl: :rofl: De skulle :eek: :cool: :mad: bli väldigt förolämpade. Jag försökte släpa lite ris och skräp i hagen med en men :rofl: han vägrade dra.:angel:

Det är vad JAG anser att man skulle satsa på eftersom JAG älskar fjordingar (och kallblod i allmänhet) och vet vad dom kan, jag skulle ALDRIG skaffa mig ett halvblod hur långt jag än ville nå vilken gren det än gällde, men det är MIN åsikt, jag har som sagt aldrig påstått att dom har lika lätt för att hävda sig inom tävlingsdressyren som ett halvblod, dom orden kom du på alldeles själv.

Va??? Skulle man inte kunna sätta ett halvblod framför en skogsvagn? Det var det absolut dummaste jag har hört på väldigt länge. Jag har flera kamrater som tävlar halvblod i "vanlig" körning som även har dom till att plöja potatislandet hemma eller dra hem stockar från skogen. Alla hästar är inte lämpade för körning, men det beror precis som i dressyren inte på rasen, utan på individen.

Att han vägrade dra kanske beror på att han inte var inkörd?

Senast ändrad:

kl*

Vilken diskution alltså..

Det är bara så att halvbloden är framavlade för dressyr och hoppning, kallblod som nordsvensk och fjordningar är framavlade som KÖRhästar, skogshästar och brukshästar, vilket halvblod inte skulle klara av..

I dressyr ingår lätthet, och en nordsvensk kan helt enkelt inte få en riktig lätthet utan de är tyngre byggda för de är framavlade för andra saker, precis som du inte kan sätta ett halvblod framför en skogsvagn så den ska dra, de kan dom inte!!

Sen visst upp till Msv kan vilken häst som helst gå..

Om nu ni som har kallblod och som sitter och gnäller för att de inet tävlar i de högre klasserna varför tar ni inte tag i er ridning och börjar göra det?? Jag förstår ärligt talat inte problemet, gå ut och rid era kallblod då och träna och sen kan ni se hur långt ni kommer så har ni fått svar på den frågan..

Det bevisar ju bara hur lite du vet...

Va??? Skulle man inte kunna sätta ett halvblod framför en skogsvagn? Det var det absolut dummaste jag har hört på väldigt länge. Jag har flera kamrater som tävlar halvblod i "vanlig" körning som även har dom till att plöja potatislandet hemma eller dra hem stockar från skogen. Alla hästar är inte lämpade för körning, men det beror precis som i dressyren inte på rasen, utan på individen.

Att han vägrade dra kanske beror på att han inte var inkörd?

Dels var det skämt,:idea: dels var det ett fullblod. Klart det hade gått att köra in. Men han tyckte nog som den stjärna han varit som galopphäst att det var en grov förolämpning:mad: (obs också skämt!) Är väl lite trött här på em....

Fast man kan ju inte låta enstaka exemplar vara representativa för en hel ras, eller hur? Om ETT halvblod orkar dra timmer i skogen så innebär inte det att alla halvblod klarar det, eller om en fjording i Norge går St Georg så betyder inte det att alla fjordingar klarar det.

Jag håller med övriga här om att hästarna är framavlade för olika inriktningar, exteriören är lämpad för olika saker. Men utbildningsmässigt kan även en tyngre häst säkerligen komma långt om den har fallenhet för det man kräver samt dessutom har fått en duktig ryttare.;)

:o :o :rofl: :rofl: :rofl:

Ja Lancet vet ju ingenting om tävlingsdressyr :angel:
Snälla sluta innan du gör bort dig ännu mer..

Nirak

Jag är visst inte den enda som gör bort mig :angel:

Det var inte riktat till hennes kunskaper om tävlingsdressyr, utan hennes okunskap om körning, hon är säkert en klippa på tävlingsdressyr :) Kommentera dina egna inlägg istället för att lägga dig i mina diskutioner med alla andra hela tiden.

Och (igen) jag är inte snäll så be mig inte vara det (borde du veta nu så månger gånger som du bett mig vara snäll :rofl: )

Senast ändrad:

Jag tänkte nästan det, tog inte ditt inlägg på så stort allvar heller :)

Det var snarare Lancet's inlägg som jag reagerade på...

I agree.

*KL*
Varför utsätta hästen för sådana svårigheter som den inte är gjord för?
dessutom måste den kanske klara sig på egen hand eller inte alls får rätt support från sin ryttare.

Jag tror att en elitryttare skulle kunna få en Ardenner att gå GP, men till vilket pris.

Rätt häst till rätt ryttare.

Angående mina synpunkter på kallblod så kan jag göra en jämförelse:
Anta att jag siktar på SM i Agility, jag skaffar en New Foundlandshund. När denna hund ideligen blir slagen av de mindre smidigare hundarna, ska jag då tycka att de som "dömer" är en samling korkskallar hela bunten som inte ens vet hur man gör när man tar tid? ELLER ska jag acceptera att min hund alltid kommer att bli slagen, eftersom den inte är tillräckligt smidig och snabb för agility, men jag har ju ändå lärt mig massor att ta med till nästa hund, som kanske är bättre lämpad för agility?:idea:

Men detta var kanske en "pinsam" jämförelse...:angel:

Inte direkt pinsam, men väldigt ogenomtänkt...:smirk:
Agility kan snarare jämföras med hoppning än dressyr eftersom det är en helt annan bedömning.

Jag håller med om att det är svårare

Det krävs mycket styrka av hästen, och mycket ridning av ryttaren för att få hästen att sluta tjonga ner fötterna och sprätta grus med framfötterna och istället trava med ngt slags sväv.

Jag har aldrig förstått det där med att rida.
Jag menar vi är bråkdelen så starka som en häst, om det handlade om kraft ligger vi i underläge även om vi som vuxna sitter på shettisar. Ridning är en konst och jag kan lova dig att det inte är tyngre att rida ett kallblod än ett varmblod. Det är olika på många sätt, men tyngre ska det inte vara, då gör man fel.

För det första var väl det där väldigt onödigt att skriva, sen för det andra.. HUR många fjordingar går St Geoge jämfört med halvblod? Att några gör det är bara att gratulera!!

Hur många andra ponnyer har du sett i de klasserna?

Det finns säkert trångsynta domare. Jag tror inte heller att någon VILL att det inte ska finnas annat än halvblod, det vore ju bara mycket mer intressant!!

Halvblodsaveln ligger dock ljusår före när det gäller avel för dressyr så jag tror att fjordningarna har några år kvar.. Det finns ju lättare fjordingar som ser väldigt trevliga ut, men ser de ut som just fjordingar?? Kanske de tillslut ser ut som... halvblod med ål? Vad har man vunnit då?

Läs på lite:angel:
Fjordingarna är nu tillbaka till hur de såg ut före jordbrukssuget efter tunga hästar. Under 50-60 talen avlades mycket tunga hästar fram bla. med hjälp av Döleblod. Före detta och nu är däremot den rätta traditionella typen.

Fast man kan ju inte låta enstaka exemplar vara representativa för en hel ras, eller hur? Om ETT halvblod orkar dra timmer i skogen så innebär inte det att alla halvblod klarar det, eller om en fjording i Norge går St Georg så betyder inte det att alla fjordingar klarar det.

Om man har ett halvblod och börjar använda det i skogen har ju 100% av de halvblod man provat med klarat det...:smirk:
Jag menar att anledningen till att just den hästen klarar det är kanske för att just den hästen fick chansen att tränas till det.

Fjordingen du/ni snackar om, den i Norge. Jag har sett den tävla live och måste säga att om du tror att den skiljer sig från de svenska fjordingarna, så har du alldeles rätt...
Det är en jättesöt, trevlig häst med en lika mysig ryttare men... han är den fjording jag sett som varit absolut sämst lämpad för detta om vi ser till anlag.
Jag tror till och med att han har någon slags låsning i bäckenet eller korset. Jag tror att de är helt omedvetna om detta, men hans steg är oerhört kort och stumt så tänk vad en normal, frisk, rörlig fjording med rätt träning skulle kunna utföra:angel:

Jag har aldrig förstått det där med att rida.
Jag menar vi är bråkdelen så starka som en häst, om det handlade om kraft ligger vi i underläge även om vi som vuxna sitter på shettisar. Ridning är en konst och jag kan lova dig att det inte är tyngre att rida ett kallblod än ett varmblod. Det är olika på många sätt, men tyngre ska det inte vara, då gör man fel.

Nej jag säger inte emot. - tvärtom egentligen

Jag skrev att styrkan krävdes av hästen
Och skicklighet hos ryttaren.

Eftersom jag har både halvblod och Kallblod så märker jag ju skillnaden.

Det känns förvänasvärt lika, men kallblodet är mycket mer framtungt av naturen och det krävs mer ridning i form av korrekta vikthjälper och korrekt sits. Om du "åker" Nordsvensk så ser det fördjävligt ut.
Den går tydligt i framvikt, och om den inte är rakriktad kan den tom se halt ut.
Tittar man på ett benpar för sig så undrar man om det är trav eller skritt tex.:angel: eller lufs:D Och det kan jag ju säga som har en själv.

Det går dock att rida den i en bättre form men det kräver mer av ryttaren än att åka häst.

Det är ju inte omöjligt att rida på ett Kallblod.
Och det går att köra timmer med ett halvblod: Men den orkar inte så stora lass.

Liksom ett Kallblod har kroppen mot sig i Dressyren.

Inte omöjligt men svårt.

Och jag lägger fortfarande gränsen vid medelsvår. Men fram till dess borde man bli bedömd för det man gör - och inte det man är.

och så upplever jag också det flesta

Senast ändrad:

Men du, varför kan du inte inse att olika hästar är framavlade till olika saker?

Du kan ju ärligt talat inte tro att ett halvblod skulle kunna dra lika mycket som en ardenner eller norsvensk?

Jag vet en hel del ja, och jag har ridit både nordsvenskar, ardennrar och travare, och arbetat dem i dressyr, men det är ingen häst jag skulle köpa för att tävla på.. precis som de som ska dra timmer inte går och köper ett halvblod - de köper hästar som är starkare!

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka