Hur långt kan man gå?

Sv: Hur långt kan man gå?

Det är ju inte omöjligt att rida på ett Kallblod.
Och det går att köra timmer med ett halvblod: Men den orkar inte så stora lass.
Liksom ett Kallblod har kroppen mot sig i Dressyren.

Återigen handlar det om individen, inte rasen.

Under 30 års tid red jag halvblod, fullblod, ponny, varmblodstravare och annat i den stilen. Både ordinära ridskolehästar och högt utbildade dressyrhalvblod (upp till msv). Tävlade ridskolehästar upp till LA dressyr på lokal tävling, och likaså med en och annan foderhäst. Jag tog Svenska Ryttarmärket i silver (LA:2 dressyr, 1.10 terränghoppning) 1985, på ridskolehäst. Mycket längre än så kommer man knappast utan egen häst.
Så kom då den dagen jag bestämde mig för att köpa en egen häst. Eftersom jag med åren blivit ganska tung var ett krav att hästen skulle vara viktbärande, och när jag läste en annons om en kallblodstravare föll jag som en fura.
"Besten" är 159 cm i mkh, har lång rygg (drar 155 i täcken), och är mycket grov i typen - de flesta tror att hon är bruksnordis. När jag köpte henne var hon nio år och hade aldrig gått på travet eller ens varit tränad för trav.
Men Gud, vilken underbar ridhäst: hon bär sig själv, rör sig otroligt lätt, trampar långt inunder sig med bakbenen, är lättlärd, lyssnar koncentrerat på ryttaren mm. Hon har otroligt hög ridbarhet, och jag utnämner henne utan tvekan till den bästa ridhäst jag någonsin suttit på.
Vårt enda problem är högergaloppen, hon blir lätt för ivrig i fattningen och exploderar gärna i en bockning. Vi jobbar på det. Och om jag skulle lyckas med att gå ner sådär en trettio kilon innan Besten blir alltför gammal (hon är 15 nu) så ska vi ut på tävlingsbanorna. Och jag väntar mej inga segrar, eftersom jag vet att halvblodens rörelsmönster är idealet, men vetskapen om att min häst gör korrekta skolor, har takt, schwung, mm enligt TR räcker för mej.

Immer

Men du, varför kan du inte inse att olika hästar är framavlade till olika saker?

Du kan ju ärligt talat inte tro att ett halvblod skulle kunna dra lika mycket som en ardenner eller norsvensk?

Jag vet en hel del ja, och jag har ridit både nordsvenskar, ardennrar och travare, och arbetat dem i dressyr, men det är ingen häst jag skulle köpa för att tävla på.. precis som de som ska dra timmer inte går och köper ett halvblod - de köper hästar som är starkare!

Jag vet mycket väl att olika hästar är framavlade för olika ändamål, frågan var vad ett kallblod KAN göra, inte vad det är framavlad att göra. Och om vi nu tar fjordingarna som ett ex så är dom numera mer framavlade för dressyr än för skogskörning, eftersom det är det som ligger i tiden.

Jag har aldrig påstått att dom kan dra lika mycket, självklart är en ardenner starkare än ett halvblod, bara att dom KAN dra, och det kan dom göra bra!

Det är ditt val vad du väljer att tävla, det bryr jag mig inte om.

*KL*
:rofl: Jösses, den här tråden börjar verkligen spåra ur, pajkastning både till höger och vänster. :rofl:

Många har pratat om fördomar hos domare, ryttare etc. Men jag tror faktist att det är främst bland kallblodsmänniskor det först måste ske en förändring i attityderna om man ska komma vidare med kallblodet som ridhäst. Kallblodstravaren avlas i dag bara till trav, men den används till precis allt, av alla. Då slår den finländska modellen på kallblodsaveln den svenska med hästlängder. Och trots att man inte kan dra likamedstecken mellan kallbodtravaren och dagens tävlingsideal så är det stjärnklart att det finns ett stort behov av massivare ridhästar. Det ser man på all imort av pre och friser. Visst, de är lättare i typen än kallblodstravarna, men de har också stora likheter mellan varandra.

Så innan man får en förändring i attityderna hos dressyrdomarna, så får kallblodsfolket se till att göra en förändring i sin egen attityd. ( Fjordingar vill jag inte gå in på, jag vet ingenting om rasen. Men eftersom de är av ponnystorlek så ser jag det som ett extra stort hinder att tävla mot kallblod på lika vilkor).

Hur långt kan man gå och med vad? Precis som Susan så vill jag också dra gränsen vid msv när det handlar om tävlingsdressyr. På den nivån tror jag också att kallblod med exteriör, gång och god ryttare kan tävla mot t.ex. halvblod. Tyvärr kan inte ett kallblod heller vara för grovt för att uppnå detta.

Finland skickade för övrig ett kallblod år 2006 till ponny EM (Eeli) Det om något visar väl hur stor skilland det finns på uppskattningen om kallblod som ridhästar mellan grannländerna. Och kanske det svarar på den ursprungliga frågan också, man kommer till ponny em, man vinner inte, men man blir inte heller sist. :rofl:

Tja hur löser man det här då

Jag har sett en film du lagt in från en uppvisning...

Jag tyckte inte det räckte - längre än så sträcker jag mig inte att diskutera det

Men de som sett mig i verkligheten tycker att det räcker - och det räcker för mej :smirk:

Immer

Det var ett exempel, jag är väl medveten om att agility och dressyr inte är jämförbart. Vad jag undrade över är om det verkligen är helt OK att skylla brister på sin häst/sin ridning på domarna, att inkompetensförklara många domare? Det är något som i alla fall jag tycker är såväl pinsamt, ogenomtänkt som rent barnsligt.

När nu kallbloden inte får den uppskattning som du tycker de är värda, trots sitt "näst intill perfekta steg", kan det kanske bero på att ryttarna inte är tillräckligt duktiga?

:confused: *KL*

Jag undrar om TS egentligen ville veta hur långt ett kallblod kan komma på tävling? Jag kan ha missuppfattat, men jag tror att frågan gällde utbildningsmässigt. Att min ”stubin” tände berodde på att det ”gamla vanliga” inlägget dök upp som ett brev på posten, att domarna inte vet vad de gör. Detta att inkompetensförklara domarkåren verkar vara otroligt populärt! Har man en häst som inte räcker till för det man begär alternativt att man själv inte red tillräckligt bra på banan pga av okunskap, nervositet eller något annat så är det helt OK att dumförklara domaren ifråga.:confused:

Jag tror inte att problemet ligger hos domarna, de allra allra flesta domare är ytterst seriösa och professionella, tar sin uppgift på största allvar. Men de mycket fina kallblod som visades på bild tidigare här är inte representativa för de kallblod som visas upp på tävling här i Sverige. Om ett kallblod och halvblod visar likvärdiga uppvisningar, båda är lika stadiga och lydiga, men halvblodet råkar ha ett större register i sina gångarter, ska kallblodet då få ”tröstpoäng” för att kallblodsryttaren inte ska bli förnärmad?:confused:

Egentligen är det vanskligt att diskutera olika rasers lämplighet, detta att olika raser är framavlade för olika saker har gått en del människor helt förbi, vad det verkar. Varför ska man, som någon skrev tidigare, tvinga hästen att utföra saker som den inte alls är tänkt för? Varför tar vissa ryttare med t.ex. kallblod och travare så otroligt illa upp när andra påpekar att deras hästar kanske inte är lämpade för ridsport på hög nivå? Det börjar genast nämnas EN travare X som minsann går svår klass, eller ETT kallblod Y som minsann är minst lika bra som vilket halvblod som helst, så det så, och tävlar högt upp i klasserna. Varför kan man inte acceptera den häst man har för vad den är och ha roligt tillsammans med den och skaffa sig erfarenheter att ta med till nästa häst?:idea: Vilken halvblodsryttare skulle bli rasande om någon människa sa att halvblodet inte kan springa lika fort som travaren på travbanan, galoppera lika fort på Täby som fullbloden eller dra ett lika tungt timmerlass som ardennern i skogen?

Jag tänker på när jag började rida i slutet av 70-talet, då var det mer så att kallbloden användes i skogen och till lättare ridning medan man till ren ridning använde framför allt halvblod och ponnyraser. Det verkade finnas mindre komplex hos ryttarna då, man hade mer roligt med hästarna. Nu är det så otroligt prestationsinriktat, alla hästar ska kunna allting. Ryttare med kallblod och travare ska minsann bevisa att deras hästar också kan. Vad beror denna prestationsångest på?

Hoppas att jag slipper få ”smäll i skallen” nu och bli kallad pinsam mm, detta är mina tankar och funderingar.

*KL*

Jag tycker det intressanta är att disskutera varför kallbloden inte hävdar sig i högre klasser? Min åsikt är att alla hästar kan passage, byten osv, titta på dem i hagen! Dessutom har kallblodstravarna blivit mycket uppskattade inom den akademiska/barockridningen pga sin förmåga till samling mm. Är det så att det är deras mekanik som sätter käppar i hjulet??? :confused: Är det bärighet eller påskjut som premieras mest inom tävlingsdressyren? Skulle de inom dressyren högt skolade hästarna på spanska ridskolan hävda sig på en tävling? Om det enbart är mekaniken som skiljer tycker jag det är mycket tråkigt... Dessutom kan väl ett kallblod röra sig med lätthet? Kanske inte som ett fullblod, men lätthet i förhållande till sin byggnad osv?

Kanske skulle antalet kallblod som hävdar sig på tävlingsbanan öka om föreställningen om att det bara är halvblod som funkar att rida dressyr på försvinner? Idag är det nog många som inte ens ööverväger ett kallblod eftersom de traditionellt inte ses som dressyrhästar?

Och, var inte även halvbloden främst körhästar i början :o ?
Dessutom har jag hört att en frieser i USA kommer vara med i/kvala till OS 2008!

Vilken halvblodsryttare skulle bli rasande om någon människa sa att halvblodet inte kan springa lika fort som travaren på travbanan, galoppera lika fort på Täby som fullbloden eller dra ett lika tungt timmerlass som ardennern i skogen?

Ja jag hålller verkligen med dej. Alla hästar går på fyra ben och vissa saker kan de ALLA. Sen hade mer inriktning åt olika håll.

Fast i o f s finns alltid halvblodsryttare också som tror att deras halvblod skulle kunna springa lika fort som ett fullblod på TÄby:rofl: :rofl:

KL
Alla har vi kanske våra drömmar om de älskade hästarna. Alla halvblod, fast de är avlade till det, kanske, klarar inte svår dressyr eller hoppning. Eller ens msv. Det hänger på det som sitter på ryggen också, samt den enskilda hästens talanger och psyke.

Fjordingen på Nussikans bilder är fin men den går inte i en fomr som ett halvblod eller fullblod skulle kunna göra och man ser där tydligt att bla halsen är ett problem. Om det blir för jobbigt för hästen som sagt, för vems skull håller man då på?

Så du tror inte att dressyr är jobbigt för ett halvblod?
Dessa fjordingar går långt ifrån en "perfekt" form (vad nu det är??) men jag kan lova dig att dom tycker inte det är jobbigare än ett halvblod att gå i form. Jag har ridigt och kört många fjordingar som har betydligt lättare för sig att gå i form än vissa halvblod jag ridigt, tack vare att dom inte har så mycket kropp att hålla ihop.

Jag tror att många i denna diskussionen uttalar sig om saker som de egentligen inte vet något om. Därför vill jag först lägga in en reservation för att jag ev. också gör det=) Men jag tänker inte säga att såhär och såhär är det, och inga påhopp på andra, utan detta är bara lite tankar,sen är jag öppen för alla kommentarer om ni tycker att jag har fel...=)

Först och främst så borde alla fråga sig varför vi egentligen rider dressyr och varför hästen ska gå i rätt form. Min åsikt om detta är att: dressyren är grunden för all ridning. man rider dressyr för att hästen ska kunna bära sin ryttare på rätt sätt, för att det ska bli "lättare" för hästen att bära ryttaren och för att den på så sätt ska hålla längre och må bättre. Man rider också dressyr för att få en lydig, stark och smidig häst. Allt detta får man genom att t.ex. rida skolor och andra rörelser som får hästen att trampa mer under sig med bakbenen, flytta tyngdpunkten bakåt och länga sin överlinje. Det är som gymnastik och styrketräning. Dressyr kan man lika gärna träna i skog och mark som på ridbana. På tävling rider man program med olika utvalda rörelser som har olika svårighetsgrad för att visa vad hästen kan och för att för sig själv och andra befästa vilken nivå hästen (och ryttaren..) är på i sin utbildning. Än så länge är vi säkert alla överrens om att man kan göra detta med alla hästar oavsett ras mm, eller...?

Som tidigar nämts kan alla hästar gå i form men det kan se lite olika ut. Men jag tänker mig ändå att vissa hästar kan arbeta mer rätt än andra. Vad hästen har för förutsättningar att arbeta i "rätt" form beror till stor del på exteriören, inte just rasen i sig, eftersom det kan skilja sig på individer inom samma ras. En del fjordhästar har kort hals och lång rygg vilket leder till att de har svårare att trampa under sig bak och blir därmed framtunga och har svårare att flytta tyngdpunkten bakåt. Men långt ifrån alla fjordhästar är på detta sättet! I Sverige (kan inte uttala mig om andra länder) går man mer och mer ifrån att avla på denna typen av lågställda fjordhästar. Gångarterna kommer med exteriören, alltså hur hästen kan röra sig beror till stor del på hur den är byggd.

Den äldre typen av lågställd fjording som jag beskrev innan håller jag med om att den inte kan hävda sig i de högre klasserna. Men jag tror också att det finns en himla massa halvblod som inte har förutsättningarna att nå dit heller. Ett problem i denna diskussionen när vi jämför halvblod och fjordhästar är att det finns så otroligt många fler halvblod än det finns fjordhästar i Sverige. Jag vågar säga att halvbloden är minst tio gånger så många som fjordhästarna utan att ta i särskilt mycket. Därför är det självklart större chans att flest halvblod syns på tävlingar. Så om vi bara för att ta ett exempel skulle undersöka hur stor andel fjordhästar som startar LA under ett år i hela landet, och sedan jämför det med hur stor andel av alla hästar totalt sett i sverige som är fjordhästar.... Förstår ni hur jag menar?=) Det kanske är 10% (bara för att nämna nåt tal, men jag har ingen aning=) av alla halvblod som når upp till msv. och om det är EN fjordhäst som når dit så kanske den utgör 10% av alla fjordhästar...

Jag tycker att man ska se mer till individer än till raser. Det finns säkert några fjordhästar som har bättre förutsättningar än många halvblod. Sen finns det självklart många halvblod som har bättre förutsättningar än fjordhästar. Och en annan viktig aspekt som inte har kommit fram här så mycket: HUR HÄSTARNA RIDS! Det har självklart jättestor betydelse för hur långt man kan gå. Ofta rids fjordhästar av mindre erfarna, yngre ryttare och folk som mer rider "fritidsridning" utan att sats på tävling osv. Detta är inte för att just fjordhästar och inga andra lämpar sig för detta, utan för att de ofta anses som tåliga, lättskötta och lätthanterade (vilket de generellt sett också är).

Sen måste jag bara säga vad det gäller det där med att fjordhästar avlas för timmerkörning och skogsridning så är det fel. Men om det nu vore så: Vad i hela världen skulle man ha för fördel av att ha en framtung häst om man ska rida i skogen? Fjordhästen avlas för att vara en allsidig häst som kan användas inom både körning, dressyr och hoppning mm. Man vill ha en häst med harmonisk byggnad, varken lågställd eller högställd, utan något mittemellan anses som idelalet, vilket medför den största brukbarheten inom många olika områden. Så har jag uppfattat det men jag håller inte på med avel direkt, så nu kanske det är andra som är mer insatta i det än jag...

SHIT vad långt det blev! En stor applåd till er som har orkat läsa ända hit!:bow: :D

Jag tycker att du sammanfattar allt jättebra! :bow:

Men det handlar ju inte bara om fjordingar utan kallblod generellt. Vi är också några här som påpekat exteriörens betydelse för hur långt hästen kan komma. Och generellt så har inte kallbloden en exteriör som räcker till för dressyr på högre nivå, och nu menar jag över Msv. Därmed inte sagt att alla halvblod heller har exteriöra förutsättningar för svårare övningar, det är jag den första att "skriva under på". :crazy:

Utbildningsmässigt kan man säkert få vilken häst att utföra nästan vad som helst, men då får man kanske fråga sig till vilken nytta. Ska hästarna kunna både "piff och puff" för att det ska räknas som att de är genomarbetade, eller räcker det med ordenligt grundarbete i en ändamålsenlig form?

Nu var ursprungsfrågan hur långt kan man nå utbildningsmässigt, vilket väl är så långt som man själv önskar!
Sikta mot stjärnorna, nå trädtopparna!

Men för övrigt då;
För att nå Grand Prix och OS-final som är det högsta vi kan nå tävlingsmässigt krävs:

En häst av god kvalitet
En ryttare med god kvalitet
En väl genomförd utbildning av hästen
En väl genomförd utbildning av ryttaren
Styrka, lösgjordhet osv. Fysiska förutsättningar för att klara målet.
Psykisk styrka att klara av påfrestningarna (nervositet, flyg, stress osv).

Låt gå för att kallblodet ÄR tillräckligt bra, är då RYTTAREN det?
Har man satsat på en tillräckligt bra UTBILDNING av ekipaget?
Under övervakning av tränare minst 3-4 dagar per vecka?

Eller är det bara så att både häst och ryttare och utbildning är perfekta men domarna är dumma i huvudet och dömer efter stamtavlan?

Är inte det att dumförklara intresserade och utbildade människor?
Varför skulle de döma ned en häst?

Ser Matiné och Salinero och Briar precis lika ut?

Näe, och ändå klarar domarna av att bedömma dessa tre olika typer av halvblod och rangera de rättvist...
Varför klarar de inte det med kallblod?

JAG tror att de gör det!
Och det trots att jag tävlat en del skilda raser i dressyr, dock aldrig halvblod...

Så du tror inte att dressyr är jobbigt för ett halvblod?
Dessa fjordingar går långt ifrån en "perfekt" form (vad nu det är??) men jag kan lova dig att dom tycker inte det är jobbigare än ett halvblod att gå i form. Jag har ridigt och kört många fjordingar som har betydligt lättare för sig att gå i form än vissa halvblod jag ridigt, tack vare att dom inte har så mycket kropp att hålla ihop.

Men dom har en hals som är för kraftig och kort och inte ganaschfrihet nog för högre form. Bland annat.

Det håller jag inte alls med om, men som sagt, det är väl tur att inte alla tycker lika.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka