Hur långt kan man gå?

Sv: Hur långt kan man gå?

Allt går med vilja :)....det finns ju russ som t.ex james Bond som vann SM 2006 för B-ponny i dressyr å det e inte så vanligt....allt går med vilja, jag slår vad om att din polle e jättefin:D

Varför bli så upprörd över det? Det är väl bra att ställa sina mål i kontrast till vad hästen har för kapacitet. Jag trodde att det var det som tråden handlade om. Du undrade hur långt du kunde gå i dressyren med ditt kallblod?
Man behöver inte tävla om man inte vill naturligtvis, men det är ju bra att tänka igenom sina mål och framtida visioner innan man börjar jobba med hästen. Tycker jag iallfall.. Jag skulle tex. inte vara så intresserad av att kanske lägga ner tio års dressyrträning på en varmblodstravare eftersom den i slutändan ändå inte skulle bli den häst jag hoppats på.
Vad är det för konstigt med det?
Roligt att du är nöjd med din häst dock, vilket du verkar vara! :)

Nirak

Alltså, du syftar inte på mig va? Jag skämtade...typ lite ironi fast jag inte är så bra på det. Tänkte som så att ÄR det att VINNA PRISER i dreesyrtävlingar som verkligen ÄR ens mål, då år man ju anpassa sig efter det.....men jag förstod att det inte är DITT mål...:idea:

Nej nej, svarade till Nirak:)
Nej Moses är ju i huvudsak körhäst så målet är att ha dressyren som
komplement till det och att stärka honom. Sedan tycker han att det är roligt att bli riden

Alltså, du syftar inte på mig va? Jag skämtade...typ lite ironi fast jag inte är så bra på det. Tänkte som så att ÄR det att VINNA PRISER i dreesyrtävlingar som verkligen ÄR ens mål, då år man ju anpassa sig efter det.....men jag förstod att det inte är DITT mål...:idea:

Ok, så om man vill vinna priser inom dressyr ska man inte ha kallblod? Undrar vad jag har för sorts häst då, har alltid trott att han var ett kallblod...:confused:

(förstå ironin)

Det beror väl på vilken nivå man satsar på, men generellt sett så är ju ett kallblod inget att satsa på om man vill tävla dressyr och vinna priser

Nirak

För att jag ansåg det nedvärderande mot kallbloden.
Även dem är fullt ridbara och kan gå rikgit bra med rätt träning.
Eller är allt jobb ni lagt ner på Jomin inte värt det eftersom han är kallblod? Tycker du säger emot dig själv.

Ok, så om man vill vinna priser inom dressyr ska man inte ha kallblod? Undrar vad jag har för sorts häst då, har alltid trott att han var ett kallblod...:confused:

(förstå ironin)

Måste vara nån Briar-avkomma eller nåt?:idea:

Utbildningsmässigt alltså inom dressyren,
om man rider stort kallblod?
han är ju ändå bra tung och har ju vikt och kropp emot sig

Kollade in din kuse och han ser trevlig ut! Lite stort huvud, men det ska nog gå. Försök rida så att du får bort underhalsen så får du mycket lättare att utbilda honom vidare. Annars ser jag inga direkta begränsningar utbildningsmässigt sett.

Det beror inte på att domarna är "klantskallar" som inte vet när hästen arbetar i rätt form eller inte, utan på att många kallblod ligger efter ädlare raser rent kvalitetsmässigt.

Däremot är det ju alltid lätt att skylla på domaren när man inte gjort så bra ifrån sig inne på banan, betydligt enklare än att ta itu med sina egna/hästens brister....:angel:

Vaddå haha? Jag är inte insnöad, nu är möjligen naiv. Du menar alltså att man om man är intresserad av att tävla dressyr och vinna priser ska satsa på ett kallblod?? Vem är insnöad isf? :crazy:

Nirak

Det är väl inget nedvärderande i att se hästens begränsningar. Alla hästar går att utbilda inom dressyren, men när det kommer till tävlingsdressyr bör man kanske satsa på en häst med de egenskaper man efterfrågar på dressyrbanan. Det krävs mer än att hästen kan arbeta i en korrekt form om man vill tävla dressyr

Nirak

Vaddå haha? Jag är inte insnöad, nu är möjligen naiv. Du menar alltså att man om man är intresserad av att tävla dressyr och vinna priser ska satsa på ett kallblod?? Vem är insnöad isf? :crazy:

Nirak

Tror du att det bara finns en sorts dressyr? Jag tävlar i dressyr med mitt kallblod och är uttagen till landslaget i år så så naiv är jag... Men jag antar att du rider halvblod (ursäktar om du inte gör det) och har lite svårt för att tänka "outside the box"? Visst, satsar man på eliten inom "vanlig" dressyr så ska man inte skaffa kallblod, men då ska man inte skaffa ett halvblod för under några hundra tusen heller...

Det är väl inget nedvärderande i att se hästens begränsningar. Alla hästar går att utbilda inom dressyren, men när det kommer till tävlingsdressyr bör man kanske satsa på en häst med de egenskaper man efterfrågar på dressyrbanan. Det krävs mer än att hästen kan arbeta i en korrekt form om man vill tävla dressyr
Nirak

Det enda hindret för kallbloden jag kan se är konkurrensen från varmblodshästar, och att domarna vill se varmblodiga hästar med sprättande framben ("tidens mode").
Även varmblod med icke-halvblodslika rörelser, som t ex PRE och frieser har ju problem att hävda sig i konkurrensen med halvbloden.
Läser man dressyr-TR så finns det ingenting där som ett kallblod inte skulle klara av. Takt, samling, schwung mm, och rörelser upp till piaff och passage är väl inte så konstigt.

Immer

Senast ändrad:

Det enda hindret för kallbloden jag kan se är konkurrensen från varmblodshästar, och att domarna vill se varmblodiga hästar med sprättande framben ("tidens mode").
Även varmblod med icke-halvblodslika rörelser, som t ex PRE och frieser har ju problem att hävda sig i konkurrensen med halvbloden.
Läser man dressyr-TR så finns det ingenting där som ett kallblod inte skulle klara av. Takt, samling, schwung mm, och rörelser upp till piaff och passage är väl inte så konstigt.

Immer

:bow: :bow:

Mycket ligger som sagt i fördommar hos domarna...

När det gäller kallblod så är de ofta lydiga och i många fall väldigt välridna, MEN kvaliteten blir sämre än hos en häst med bättre gångarter, bättre mekanik. Av två jämngoda uppvisningar vinner den med mest kvalitet, så ska det vara. Den mer begränsade hästen ska däremot ha betalt för att den är lydig och välriden (i de fall den är det).
När det gäller PRE så är många av dessa hästar just "sprättiga" med frambenen. Däremot så är det många som arbetar sämre med rygg och bakdel, kanske pga brister hos ryttaren.

Dressyr är dressyr och ingen rasbedömning. ;)

Att se välridna kallblod är väldigt trevligt :) , men kvalitetsmässigt räcker de oftast inte till när kraven ökar.

Nja, jag vet inte om jag vill hålla med om att det är sämre kvalité på kallbloden. Kallblod kan visst ha exakt det som står i TR vad gäller både schwung och annat, men normen är satt utifrån varmblod.
Tyvärr är det också så att många domare blir förblindade av sprättande framben och missar att resten av hästen inte hänger med. Ett kallblod kanske inte har samma talande gest i sitt steg, men kan vara betydligt bärigare.

Immer

Vart tycker du att gränsen går?

Jag har sett många tex. fjordingar prestera förvånansvärt bra. Både på tävling och faktiskt ridandes för Kottas.

Jag tycker själv att det är att göra det onödigt svårt för en att ha en Nordis tex och rida Dressyr Dressyr på.
Eftersom den inte är avlad för det. Även om det har en skaplig exteriör - så är den framtung

Många som har Kallblod - köper ju ett halvblod som andra häst

men att lära sig rida på är det bra - om man är ambitiös

(Har själv en nordis som första häst)

Vad tävlar du för slags dressyr då?

Nirak

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Bildtråd

Omröstningar