Hur långt kan man gå?

Sv: Hur långt kan man gå?

Även varmblod med icke-halvblodslika rörelser, som t ex PRE och frieser har ju problem att hävda sig i konkurrensen med halvbloden.
Läser man dressyr-TR så finns det ingenting där som ett kallblod inte skulle klara av. Takt, samling, schwung mm, och rörelser upp till piaff och passage är väl inte så konstigt.

Immer

Förlåt en okunnig person men är inte frieser kallblod, trodde jag:confused: Lite OT, ursäkta.

Många som har Kallblod - köper ju ett halvblod som andra häst

men att lära sig rida på är det bra - om man är ambitiös

Och jag gjorde tvärtemot :o
Köpte mej ett kallblod efter att ha ridit både halvblod, fullblod och ponny i sådär 35 år :D
(Men jag har inga tävlingsambitioner, förstås)

Immer

Sweep har rätt. Friesern är numera varmblod (men jag tycker personligen att den är kallblod)

Immer

Nja, jag tror att många domare INTE är förblindade av sprättande framben, därav de lite sämre resultaten för många PRE, frieser mm som inte rids korrekt.:angel:

Sedan tror jag visst att det finns kallblod som kan både det ena och det andra rent rörelsemässigt, men det är en sak att utföra en rörelse på något sätt och en helt annan sak att utföra den korrekt enligt TR. TR passar förövrigt inte bara "flashiga" halvblod utan även de flesta ponnyraser klarar av att dressyrridas/tävlas enl TR.

Ofta brister det som sagt i kvalitet, och nu pratar jag TÄVLINGSdressyr, bl.a. när det kommer till ökningar.

Jag tycker inte riktigt om när man ger sig på domarna istället för att inse begränsningar hos den häst man har. Begränsningar är ju inget specifikt för kallblod, det finns många halvblod som inte heller räcker till "hela vägen", och ÄNNU fler ryttare för den delen, jag själv inräknat...:angel:

Att ställa upp en gräns en väl svårt, varje häst är ju en egen individ. Jag har sett en fjording av ponnystorlek som hävdar sig väl i både Lätt A och FEI-klasser, jätteskoj!:)

Jag har annars sett många kallblod som hävdat sig bra i lätta klasser, upp till Lätt A med både segrar och placeringar, har nog faktiskt sett någon göra bra ifrån sig även i Msv. Men när man kommer upp på denna nivå, Msv och uppåt, så krävs det mer kvalitet, det gäller halvblod också. Det är väl ungefär där som vissa börjar "falla ifrån", några utvecklas vidare medan andra stannar kvar i lätta klasser och har roligt. Lätt A borde alla hästar klara av, där handlar det om ren grundridning, men sedan krävs det mer av såväl häst som ryttare.

Jag tycker att man måste inse vad man sitter på för häst, och göra det bästa av det och ha roligt. Jag insåg tidigt att min gamla halvblodsdam med 3 bra gångarter inte skulle bli någon dressyrhäst på hög nivå, piaff osv är helt uteslutet för henne. Däremot har jag lärt mig mycket av henne upp till Msv vilket jag kommer att ha nytta av i framtiden.:idea:

jag har aldrig ngnsin under mina 14 akriva hästår (tävlat 12 av dom) sett PRE eller Frieser på tävlingsbanan, Inte ens på träning, aldrig ngnsin. Man ser ju bara halvblod, ngn enstaka arab/eng fullblod på tävlingarna. Har sett kanske två travare också. (i hästklasser)

för ponny har jag även sett en del fjordingar och dom har faktiskt gått på placeringar.

kallblod överlag har det varit mkt dåligt om.
Men nu pratar vi tävling då!

Finns ju en hel del kallblod som kan utföra en hel del moment och det ser snyggt ut. Alla hästar kan med rätt träning och givetvis mkt tålamod, utbildas till den nivå man klarar av att utbilda hästen till.

Att dommarna mest placerar halvblod är mest för att det för tusan nästan aldrig finns ngt annat på tävlingarna!

Tyvärr är det också så att många domare blir förblindade av sprättande framben och missar att resten av hästen inte hänger med. Ett kallblod kanske inte har samma talande gest i sitt steg, men kan vara betydligt bärigare.

Immer
en dressyrhäst ska röra sig med LÄTTHET, vilket är svårare för en tung häst.

Det där med "sprättande framben" är en vanlig missuppfattning. Det kommer sig av att hästen blir lättare fram o då kan röra frambenen mer än bakdelen som har mer jobb med att bära upp hästen
PRE hästar har inte samma mekanik som ett halvblod eller fullblod, men har lättare för samling.
K. Dahlberg har nu kommit upp i klasserna där hennes häst gör sig mer rätt.
De har ofta svårt med ökningar o traven är ibland inte taktmässig o utan schwung..

Här i Gbg finns det en tjej som har en nordsvensk som är helt imponerande. Det finns nästan inget som inte han gör... alla rörelser inkl skolor ovan mark.:love:
De tävlar inte men har sett dem på några uppvisningar och träningar. Borba var mäkta imponerad när han såg dem...hon har lärt sin nordsvensk saker som vi vanliga bara kan drömma om...:banana:
Så tänkt inte så mycket på det som kanske inte går, utan pröva och se hur långt det räcker!

Lycka till/Malin

*kl*

Väldigt intressant tråd! :)

Som vissa andra sagt, träningsmässigt finns det ju inga gränser för hur långt ett kallblod kan gå. Det vore löjligt o säga ngt annat, anser jag. :smirk:
Tävlingsmässigt är en helt annan sak. Som vissa andra sagt så är ju inte ens vissa halvblod (m.fl) lämpade för högre nivå än MSV. Med ett kallblod tror jag faktiskt inte att man kan nå världseliten med. :p Men kanske LA? :)

Lite funderingar: Borde man inte starta klasser med enbart kallblod? Finns det ingen förening? Som t.ex. ridtravarföreningen?

Senast ändrad:

Jag tycker att det är rätt löjligt med "rastävlingar". De få gånger jag tävlat mitt kallblod så har jag gjort det på vanliga tävlingar. Varför tävla bland enbart travare, det ger knappast travhästen bättre rykte :p Sen så tycker jag att det är trist att om man nu ska anordnar tävlingar för travare så går det i så låga klasser, oftast inte ens "riktiga" dressyrklasser (typ påhittade skritt och trav-program och liknande). Om man vill visa att travhästen kan bör man kanske iallfall ha en LA klass, eller varför inte en MSV klass?

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl svårt att få tillräckligt många startande på dressyrtävlingarm, hur skulle det bli om alla raser hade sin egen tävling? :confused:

Fjordhästförbunden har rastävlingar i dom flesta grenar, men om man vill satsa högre så är det ju inte så roligt att vara med på dessa "rastävlingar". Jag vet fjordingar som lätt slår många (läs inte alla) halvblod både i L:A & MSV, fast det är som någon nämde ovan inte så vanligt, men det innebär ju inte att det inte finns. Åker man till Danmark t.ex. ser det helt annorlunda ut på tävlingarna, där finns betydligt fler kallblod.

Lite OT

Det var ju ngt år sedan som det var ett reportage i Ridsport om en fjordhäst i Norge som då gick St George med framgång! Och på bilden såg det faktiskt riktigt trevligt ut!
Har för mig att de hade planer på att rida Intermediaire också.

Absolut, i övriga länder runt om så är det inte alls lika "småsinnigt" som i sverige, av någon anledning så har svenskarna fått för sig att det är "bara" halvblod som går att rida dressyr på i dom högre klasserna. Men alla som någon gång provat att rida dressyr på en välutbildad fjording (t.ex) ändrar ganska snabbt åsikt. Problemet är väl oxå att det finns mycket "rasism" hos dom svenska dressyrdommarna (absolut inte alla) och att dom få som verkligen försöker komma någonstans med sina fjordingar (eller andra kallblod) blir nedtryckta av detta när dom är ute och tävlar, och då är det ju inte så roligt att fortsätta. Men jag tror att det blir bättre och bättre även i Sverige, det känns iaf så när man är ute på tävlingar nu, och man ser fler och fler kallblod ute.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka