Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?

S

sandia

Jag funderar på att köpa ett varmblod blev så fäst i den rasen när jag var och hällsade på ett varmblod och prov red de.

MEN, de är så många som äger att ett varmblod inte kan lbi en bra ridhäst, p.g.a dom inte har den kroppen!

Men då tänkte jag att man kan väl bygga upp musklerna så att hästen får den rätta kroppen för ridningen?

Den undrar jag hur mkt man kan rida ett varmblod, alltså inte hur mkt per dag utan hur långt kan ett varmblöd gå?
de flesta varmblod är ju om ens de utbildade till lätt c men kan dom gå längre om man arbetar med dom?

Jag ska gå utbildning om något år då jag tänkte försöka rida hästen där då, men kommer att varmblod orka och kunna gå så mkt? Alltså de blir väl ca 2 timmars ridning per dag, ganska mkt hoppning höga höjder(?),

Hur långt med skolorkanman gå med ett varmblod?
Jaja, ja vet att de va mkt frågor kanske konstiga också, men jag har hört så mkt olika svar så ja g vill få lite mer klartäcken innan jag bestämmer mig!
:crazy: :confused:

Sv: Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?

Sett många fina varmblod i trakterna. Båda dressyr och hoppmässigt men beror på vilken tid man börjar utbilda, hur man går tillväga osv verkar det som. Visst de är byggda för trav men de verkar kunna annat med.
Vet en i gamla stallet som tävlade 120 hoppning och tränade 130. Ett sto gick LA dressyr så vem vet hur högt de kan nå?

Alltså, Varmblod är inte världens roligaste häst ifall man ska tävla. Dom är funkar ute i skogen och så. Men kanske inte för dressyr & hoppning, inget illa menat till Varmblod, men dom håller inte så bra till ridning, dom skapar mest problem, dom är oftast starka och benen blir lätt trasiga på dem. Jag tycker du hellre ska köpa en annan häst ifall du ska tävla, det är ju betydligt roligare att ha en bra häst som håller, än än någolunda bra häst som går sönder för minsta lilla. Tro mej.. jag har haft hand om en hel del varmblod...

Att du har ett varmblod är det inget fel på alls. Jag har en fd. travare men ett kallblod. Han är 16 år har inte gått löp sen han var ca 7 år. han är jätte bra som ridhäst! OPm du tar hjälp av tränare att bygga "om" o bygg upp din häst så kommer det gå bra! Men tänk på att det kommer ta tid!! Ha inte bråttom o ha tålamod!

Lycka till!

ursäkta? men då kanske det är DIG det är fel på och inte hästrasen(?!) om du har haft en massa travare och ingen av dem har kunnat gå dressyr/hoppning, varit trasiga i benen så måste vara din träning som försatt dina hästar i den situationen. Travare är väldigt arbetsvilliga och vill vara människan till lags, alla travare jag har haft har man kunnat rida dressyr på och den jag har nu har super steg både trav och galopp. Men mkt tålamod och rätt sorts uppbyggnad kan man få mkt fina dressyr och hopphästar. Man kan inte jämföra med ett halvblod som är FÖDD att göra sånna saker men man kan få jätte fina tävlingshästar av travare också. vet en som tävlade med sin travare i hoppning och slog alla halvblod. Var ej så länge sedan och hennes travare är superfin. Kanske inte var den svåraste klassen men att säga att alla travare är värdelösa och skadade är som att säga att det bara finns en blå nyans
... du är HELT ute och cyklar...

jag tycker verkligen inte att du ska lyssna på vad alla andra säger, provrid och skaffa dig en egen uppfattning. Att säga att alla travare är skadade och värdelösa är Bull shit.Hoppas det går bra ;)

sandia skrev:
Jag funderar på att köpa ett varmblod blev så fäst i den rasen när jag var och hällsade på ett varmblod och prov red de.

MEN, de är så många som äger att ett varmblod inte kan lbi en bra ridhäst, p.g.a dom inte har den kroppen!

Men då tänkte jag att man kan väl bygga upp musklerna så att hästen får den rätta kroppen för ridningen?

Den undrar jag hur mkt man kan rida ett varmblod, alltså inte hur mkt per dag utan hur långt kan ett varmblöd gå?
de flesta varmblod är ju om ens de utbildade till lätt c men kan dom gå längre om man arbetar med dom?

Jag ska gå utbildning om något år då jag tänkte försöka rida hästen där då, men kommer att varmblod orka och kunna gå så mkt? Alltså de blir väl ca 2 timmars ridning per dag, ganska mkt hoppning höga höjder(?),

Hur långt med skolorkanman gå med ett varmblod?
Jaja, ja vet att de va mkt frågor kanske konstiga också, men jag har hört så mkt olika svar så ja g vill få lite mer klartäcken innan jag bestämmer mig!
:crazy: :confused:

Jag tänkte skriva att du kan komma hur långt som helst... men det gör jag inte .. för det är inte riktigt sant. För att förtydliga mig så det inte blir något missförstånd.. När jag skriver varmblod nu i texten så menar jag varmblodig travare...

Med ett varmblod kan du komma ganska långt om du hittar rätt individ, och är villig att lägga ner betydligt mer tid på grundträning. Dessutom är det viktigt att du köper ett varmblod som har de rätta fysiska förutsättningarna. Alltså inte vilken varmblod som helst. Förutom det så är det viktigt att hästen inte har en skadehistoria bakom sig. Men det gäller alla hästar. Om jag söker en häst som jag vill träna och tävla långt upp i klasserna så köper jag inte en individ med skadehistoria... oavsett ras.

Generellt gäller att ju yngre varmblodet är när du köper det för omskolning, desto lättare är det att träna om den. Ju äldre hästen är detso längre tid tar det. Har den dessutom tävlat en massa år inom travet så ökar risken för att det finns förslitningskador som ännu inte gett sig tillkänna.

Hur många timmar man kan rida/träna en häst har inget med rasen att göra. Det handlar helt och hållet på hur pass tränad hästen är för uppgiften. Alltså om hästen har fått rätt grundträning så orkar den flera timmar.

Om du köper ett varmblod så skall du alltså vara medveten om att du förmodligen har mer jobb framför dig än om du köper tex ett halvblod. Däremot så upplever jag att varmbloden har betydligt mer arbetsmoral an andra raser generellt. Dessutom har de ett hjärta av guld och de ställer alltid upp.

Du kan gå så långt det går.. tills den hästens förmåga tar slut.. precis som med vilken häst som helst.

Men det är svårt att hitta travare som har en bra galopp och där brister oftast deras förmåga. Men hittar du en som har en bra galopp och rör sig trevligt i övrigt så kan du ta dig långt.

Vill du ha det lättare för dig att hitta en bra häst med ok gångarter så välj en annan ras

Med rätt träning & tålamod så kan ett varmblod gå minst lika högt som andra raser..
an börja med att säga at mitt varmblod är nu 16 år & ca 147 cm...Altså tävlad som ponny.

Med förr förra ägare som köpte henne när hon var ca 6 år Och hade hene 5 år framåt tävlade hene upp till LA med plasering. Vann rätt mkt ! Alla skrattade när dem såg att det var en travare men när hon sen hoppade & antingen plaserade sig lr vann så skrattade dem inte lika mkt längre. Hon hoppade enstaka hinder på 140cm. Hoppade på träning allt från 1m - 140. Tränaren en känd hoppryttare höjde rätt rejält som inte alls är bra så hon trötnade då på att hoppa för högt.
I dressyren kan hon öppna,sluta,skänkelvikning, förvänd galopp, bytten, fram & - bakdeelsvändningar..Alltså rätt mkt. Tävlade bara någon enstaka dressyr tävling pga ointresse..
Tävlad litte lätt fältävlan & tränat rätt mkt.
hon har också startat i ponnygalopp kom trea!
Litte kuul pga det är ju en "travare"
hon är ite inkörd.
Galopperade helt rent men STORT så hon gick ofta med storhästar!

nu tränars hon både i dressyr & hoppning. Hoppar i stor sett allt. går i form i alla gångarter.

deta är en toppen ponny! Är väldigt piggå framot..Väldigt studsi bockar gärna! hehe. många tror det är en fullblodskorsning!

Älskar dena ponny! tycker att om du har tid & tålamod med en häst/ponny som är varmblod så tycker jag du ska köpa en! Tänk bara att du inte kanske kan tävla det närmsta året..
Lycka till!;)
hoppas du hittar din drömhäst, det gjorde ja:banana: :banana:

_liinn_ skrev:
Med rätt träning & tålamod så kan ett varmblod gå minst lika högt som andra raser..
an börja med att säga at mitt varmblod är nu 16 år & ca 147 cm...Altså tävlad som ponny.

Med förr förra ägare som köpte henne när hon var ca 6 år Och hade hene 5 år framåt tävlade hene upp till LA med plasering. Vann rätt mkt ! Alla skrattade när dem såg att det var en travare men när hon sen hoppade & antingen plaserade sig lr vann så skrattade dem inte lika mkt längre. Hon hoppade enstaka hinder på 140cm. Hoppade på träning allt från 1m - 140. Tränaren en känd hoppryttare höjde rätt rejält som inte alls är bra så hon trötnade då på att hoppa för högt.
I dressyren kan hon öppna,sluta,skänkelvikning, förvänd galopp, bytten, fram & - bakdeelsvändningar..Alltså rätt mkt. Tävlade bara någon enstaka dressyr tävling pga ointresse..
Tävlad litte lätt fältävlan & tränat rätt mkt.
hon har också startat i ponnygalopp kom trea!
Litte kuul pga det är ju en "travare"
hon är ite inkörd.
Galopperade helt rent men STORT så hon gick ofta med storhästar!

nu tränars hon både i dressyr & hoppning. Hoppar i stor sett allt. går i form i alla gångarter.

deta är en toppen ponny! Är väldigt piggå framot..Väldigt studsi bockar gärna! hehe. många tror det är en fullblodskorsning!

Älskar dena ponny! tycker att om du har tid & tålamod med en häst/ponny som är varmblod så tycker jag du ska köpa en! Tänk bara att du inte kanske kan tävla det närmsta året..
Lycka till!;)
hoppas du hittar din drömhäst, det gjorde ja:banana: :banana:

Man blir så glad när man läser de dära..=)
Jag är inte så mkt av tävlings intresse än iallafall, har tvälat på klubb nivå inte något mer, men de kommer förmodligen..=)

varför svarar du till mig?
svara till rätt person..

Det går att komma så långt man själv kan utbilda hästen skulle jag tro.. MEN man får ju vara beredd på att ALLT tar lite längre tid, man måste inte bara bygga upp, utan bygga om oxå. Jag har varit "Antitravare" Men tog ett på foder, och utbildade själv, de är underbara. Men leta noga, finns olika modeller. De "jättelånga" kanske har llite svårare för sig att samla ihop sig..

Hobbyhäst på lägre nivå- ja..
Tävlingshäst/ridhäst om man har lite större krav- nej..

Alla väljer själv vilken häst de vill ha! Smaken är som baken! :)
Man bör dock veta att det kräver sin ryttare att skola om en travare.. inget för den mindre rutinerade ryttaren. För att lyckas bör man nog ha utbildat unghäst tidigare.. Ingen nybörjarhäst alltså!
Sen bör man inte ha som målsättning att tävla mer än på klubbnivå eller liknande. Varmblodstravare kan inte konkurrera gångartsmässigt i dressyren (hoppningen har jag ingen erfarenhet av).

Har stött på många travhästar som varit välhanterade och "goa" individer!

Nirak

Jag har hittat ett rätt bra varmblod som går i form i skritt trav och galopp, och LÄT som vilken ridhäst som hellst, men om de är sant är ju en annan sak, jag ska fara och titta på den snart, så får vi se om de blir den hästen eller ett annat varblod eller en helt annan hästras!
Den hästen var då 10 år också, alltså jag behöver inte tog jobba för att få hästen att gå i form och flytta för skänkeln osv, som hon beskrev de.

Man kan inte jämföra med ett halvblod som är FÖDD att göra sånna saker!

Ingen häst är född till att göra dem sakerna vi gör idag!

Sant, men hästar är avlade för olika ändamål och har olika förutsättningar att göra det vi ber dem om.
Vi kan inte kräva samma saker av ett varmblod som ett halvblod på dressyrbanan, samtidigt som vi inte kan kräva samma saker av ett halvblod som ett varmblod på travbanan. De fysiska förutsättningarna hindrar hästarna, och de fysiska förutsättningarna föds de med.

Hur långt en travare kan gå beror på hur mycket kunskap, ambition och tålamod du har,,,och hästens förutsättningar.

Du kan få en mycket trevlig ridhäst.
Man ska vara medveten om att det tar lång tid att bygga om en travhäst till ridhäst.Det är inget man gör i en handvändning.

Det är ingen häst att tävla med i de större klasserna...däremot kan du utbilda den långt, beroende på dina kunskaper och om hästen klarar av det fysiskt (inga skador, dålig rygg osv osv)

Det är klart att du kan ha en travare på din utbildning. Vet själv en tjej som haft sin på hästgymnasium och det har gått jättebra.

Jag har ridit många travare genom åren och det är den ras som jag faktiskt föredrar. Dock är inte jag någon ryttare med tävlingsambitioner, men kan ställa upp för skojs skull.
Travarna är ofta väldigt välhanterade, vana att åka transport och går förbi det mesta, även om de då blir stela som pinnar och böjda som bananer. Dock finns det ju alltid undantag från reglerna, sista travaren jag red var rädd för precis allting och gick absolut inte förbi.

Lägger in lite bilder (eller jag försöker med det iaf.)
Travaren i fråga har gått ganska bra på travbanan (ingen höjdare direkt men inte jättedålig heller) Var skadad en stor del av sin tid som travare men efter vila och rät tigångsättning och träning (med tex galopp) höll hon. Det kanske inte är några perfekta bilder, men hästen i fråga är riden ca 6 månader där. (Min kompis satt upp och frågade vad jag gjort med hästen för det var inte alls sosm att rida en gammal avdankad travare).

Jag vill INTE ha kommentarer hur jag sitter (för det är jag som rider). Jag vet att det ser hemskt ut och en massa saker, men sadeln är helt enkelt för liten för mig. Så spara mig sådant.

http://www.pixbox.se/pic_show_id3381781.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id3381782.html

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka