Hur långt innan fölning gör ni rent i fölningsboxen?

terrific

Trådstartare
Mitt ena sto har ca 1 mån kvar till fölning. Nu när det är så varmt på dagarna med mycket hemska bromsar, får båda stona stå inne dagtid. Stoet som ska föla, blir mycket stressat av bromsar och ber verkligen om att få bli insläppt. Blivande mammor ska ju få må som prinsessor, så det är klart att matte lyder. :banana:Vill ju inte att hon ska springa som en galning och stressa upp sig.
Nu undrar jag, hur länge jag vågar vänta med storrengöringen av stallet. Stoet ska väl helst inte stå där innan fölningen, eller hur? Hur skulle ni ha gjort? Har haft föl tidigare med ett annat sto, men det är många år sedan. Minns inte, hur jag gjorde då.

Sv: Hur långt innan fölning gör ni rent i fölningsboxen?

nu kanske jag är ute o cyklar, men jag har för mig att det är bra om stoet har stått på samma ställe senaste månaden, för då är antikropparna rätt när bäbis kommer.

Om det är uppstallningssäsong ca 1 månad innan. Vid betessäsong 1-2 veckor innan fölning.

tack
:bow:
men inte storrengör jag hela stallet inte :o
ny halm...i fölboxen som är lösdrift för tillfället....

jag storrengjorde boxen ca en månad innan fölningen. sen höll jag den riktigt ren och fin med ordentlig utmockning och rikligt med ny halm varje dag. med storrengöring menar jag att jag skurade HELA boxen med grönsåpa och sedan jodopax.

Tack för svar! Börjar väl bli dax att skura då. Brukar oxå använda såpa vid storrengöringen varje år. Men Jodopax? Sprutar du på det efteråt då?

Jag skurade boxarna växelvis innan vi slog ut väggen.

Kan det vara farligt om man sprayar boxen med virkon nära fölning?

japp sprutade på det med sprayflaska och sen lät boxen torka ordentligt innan jag la in ny halm!

svårt att tro att det kan vara farligt att spruta på virkon nära fölning...

Men om man sprutar med Virkon eller Jodopax så dör väl " bra bakterier samtidigt som de "dåliga". Fölet behöver ju utsättas för en del för att kunna bilda antikroppar.Jag är tveksam till en så kraftig rengöring, finns det ngn forskning på detta ? Ngn som vet ?

En månad innan fölning har jag blivit lärd ifrån skola o uppfödare att stoet skall vistas i samma box, för antikroppar mm...

En månad innan fölning har jag blivit lärd ifrån skola o uppfödare att stoet skall vistas i samma box, för antikroppar mm...

Att hon ska vistas i samma box är väl lite överdrivet, ur smittsynpunkt.
Däremot ska hon ju vistas i den miljö hon ska föla minst en månad innan.
Många stora stuterier har ju bara några stycken fölningsboxar, där stona bara står sista dagarna innan fölning.

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 789
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 671
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 556
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31