Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Härliga bilder vad skönt att hon har börjat att uppföra sig din tjej ni är jättefina :)

Hon är verkligen jättefin, är det du själv som rider ??? Ser jätte stadigt och fint ut tycker jag :bow:

Igår var jag i ridhuset med plutt första gången , han skötte sig jättefint. Det var lite segt att få fram honom i början men sedan när han förstod så tyckte han det var jättekul.. travade på ett par varv och började jobba vilket kändes när han tog i ...ropade ohhh rakt ut när han satte baken under sig ..häftig känsla :love:

Tack alla! Jag är så stolt över henne :)

Hon har vila nu, sen en månad tillbaka.

Inte jag som rider (tyvärr ;)) Satsade på kunnigt folk som tog hand om visningen så att nervösa jag bara kunde sitta på läktaren :D

hon är helt otroligt jättefin.
Fin unghästform o ryttaren visar henne väl.

Om du ska sälja henne eller fölet nån gång så hojta till. Jag är KÄR!

Verkligen super fin häst:)

Vi hängde på min 3 åring första gången igår för att se reaktionen gick bra när vi stod still men han vart löite nervös när det var dags att röra sig lite och han tappade balansen, men han var jätte duktig:)

Va roligt! Ja det blir ju jätteskumt med balansen att helt plötsligt ha en stor tyngd som stör en så han kommer säkert fatta snart vad han ska göra. Saga tyckte det var skumt med någon där uppe när vi började hänga. Hon bockade inte då utan det bara syntes att hon inte visste vad hon skulle göra med kroppen för att hålla upp tyngden. och då var det endå min kompis som hängde som inte väger särskilt mycket alls.

Jätte kul att höra hur det går!

Okej ja han hoppade lite upp i luften men ska försöka igen imorgon och se vad reaktionen blir då:)

Har en xx val e. Mirio-College Chapel f.04.

Har haft honom i fyra veckor idag. Han är tidigare löptränad och "riden vanligt" cirka 4-5 månader. Går i ändamålsenlig form i alla gångarter och "kan" sidoförande i skritt. Rids både inne och ute utan några problem, både i grupp och ensam. Håller på och "renoverar honom" kan man väl säga för tillfället, jobbar med hull och muskler. Kiropraktorn ute för en vecka sen och rättade till en liten förskjutning, hade lite "varning" på bakknäna så var iväg idag till klinik idag och utredde. Hade bara obetydande reaktion på h.b (högt) vid böjprov. Ingen större fara med honom d.v.s. Fick faktiskt beröm för att han var så fin och välmusklad :bow: Lite anmärkning på att han fortfarande är något tunn dock, men det går framåt med det med! Passade på att kolla munnen när vi var där och två pyttesmå vargtänder avlägsnades.

Han ska nu få sommarlov i tre veckor till (blir sammanlagt fyra då han vilat den här veckan). Ska sedan sättas igång så smått.

Hur ofta tar nu ut tandläkare på era unghästar och kollar tänder? varg tänder osv?

Mina är kollade en gång i våras, båda fick dra ut vargtänder. Blev rekomenderad att kolla dem efter 8 månader igen.

Händer mycket i deras munnar vid denna åldern, och vill man påverka inför framtiden så är det rätt tid att göra nu! :)

Kollade min i munnen i veckan ...han hade två vargtänder:crazy:
Har inte bestämt mig hur jag ska göra ...dra dom eller inte ...alla säger så olika.
Veterinären tycker inte, stallägaren tycker då hon råkade ut för en ridolycka när hennes sto var ung
som berodde på vargtand. Bettet tryckte mot en nerv så stoet blev helt rabiat .

Jag har alltid fått höra att är det en unghäst så är det inget att fundera över... ut med dom. De kan ställa till med mycket obehag.

En äldre häst som haft de länge, har kanske vant sig vid det och där kan de ibland sitta kvar.

Min tandläkare sa att inga hästar som rids ska behöva gå med vargtänder. Det är bara avelshästar som kan ha dem kvar utan problem ;) (Men så är det ju också hans jobb att dra ut tänder :p)

Ska se om jag kan få ut en tandläkare och kolla eller är det bättre att åka in?

Har fått ta hem mina från betet :(

Hagarna ligger under vatten, det har regnat non-stop i en vecka (känns det som) Igår gick gränsen när det regnade lika mycket på en dag som det annars gör på en månad.

Så nu går båda i gräshagen här hemma och får komma in och torka upp på nätterna. Såg ut att uppskattas av dem :love:

Jävla regnande :devil:

Ja det får nog bli en utdragning av dom i allafall ...

Nu vilar min lilla gubben, efter vaccination, tandkoll, och lite hårdkörning men det blir nog bara en vecka. Han verkar bli odräglig när han inte får arbeta :devil:

Nu var det dags att hänga första gången på min kille och det vart inte precis som jag hade tänkt mig:(

Första gången vi hängde så hoppa han upp i luften så det vart en liten flyg tur för syrran.
Sen gick allt jätte bra tänkte att han bara vart lite överraskad.
Men sen vart det värre syrran hoppade upp ocvh hängde igen men den här gången slutade det med att han for i luften och hon av sen snurrade han runt och syrran hamnade under honom, det hela slutade med ett samtal till ambulansen då syrran fick en hjärnskakning och hon tappade kropps kontroll och färgseende, allt kom sedan tbx oxh hon vaknade imorse och kände sig som ett stort blå märke. Som tur va är hon inte rädd eller så och vill gätna försöka så fort hon inte känner sig mörbultad.

Lite synd bara att det ska vara så, jag fick enligt förra ägaren veta att han ska vara riden i skritt men visste inte hur mycket jag skulle tro på det men nu vet jag ingenting längre känner mig ganska skyldig, men så kan det väl tyvär vara bara att börja om från början igen och hoppas att allt löser sig:crazy:

vill definitft inte ha några mer personer avsimmade pga min häst.:crazy:

Man HOPPAR inte upp på en unghäst, utan hjälps upp så att det blir smidigt o inga yviga / plötsliga rörelser.

Vi hoppade inte upp var tre styckna som hjälptes åt! så att det skulle vara så smidigt som möjligt utan hastiga rörelser!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama