Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Ajdå, det var inte kul! Skönt att hon repade sig!!

Nu vet jag ju inte vad ni har gjort innan men ett råd från mig är att greja massa med honom innan ni hänger nästa gång.

Greja mycket med sadeln när han har den på sig. Försiktigt från början och var sen mer " vårdslös". Dra i stropparna, slå/klappa på sadeln osv. Hoppa bredvid honom vid sadellstaden och omkring där. Stå på pall och borta osv så att han vänjer sig med att ni kan vara högre upp. Vifta med armarna över honom så han ser att det kan röra sig där uppe. Greja massor helt enkelt med det mesta som du kan komma på och se till att ledarskapet är befäst så att han lyssnar på dig.

Ett stort lycka till och ge inte upp! Det är bara att fundera på hur man kan ändra sitt tillvägagångssätt för att få en bättre lösning!

Jo problemet är att man köänner ju att man gjort allt det där, och han är inte så lätt skrämd av sig så jag kan hoppa runt vifta med armarna slå på sadeln osv utan reaktion, men men bara att träna vidare.

synd bara att det skulle vara sådana problem, köpte han i tron att han var inriden men vet ju att man inte ska lita på någon i den här världen.

Jag förstår. Jag kan säga att min erfarenhet var ju lite lika. Tjejen som hade saga hade ju sagt att hon hade suttit på henne och skrittat en liten bit fast hon bara var 2 då. Jag lät ju henne vila och jobbade bara från marken för jag tyckte att det var för tidigt att sitta på henne. Och sen när jag skulle göra det var det inte så välkommet.

Men säg om det är byte, ny miljö och allt som gör att de blir "nya" hästar eller om vi blivit ljugna det behöver man ju inte spekulera om för det är inget man kan göra något åt nått en då. Alltid en chansning att köpa unghäst, jag trodde Saga var drömmen oxå eftersom hon var så cool :-) Nu börjar ju hon närma sig det och jag ångrar mig inte en sekund men det har varit mycket slit.

Men jag förstår att det känns lite tungt nu!

Jag håller tummarna för dig att det lättar om några gånger!!

Tack så mycket för förståelsen, ja jag visste redan innan att det skulle bli mycket blod svett och tårar men det var den chansningen jag tog, och nu hoppas jag verkligen att det ska bli bättre syster rysster som mår bra och inte har blivit rädd ska testa igen imorgon:)

verkar som om han bara blir rädd om han vänder på huvudet och verkligen kollar på den konstiga saken som hänger på hans rygg för tittar han rakt fram bryr han sig inte.

Jaha, kanske dax för lite uppdateringar. Går ganska mkt framåt med ridningen, trots att det stått stilla länge, pga sårskada. Men nu har vi som sagt kommit igång lite igen, och hoppas få fortsätta med ridningen utan problem. Rider två-tre gånger i veckan. Banan lr skogen beror lite på tid och väder. Men han ska få skor om fyra veckor, så då blir det mera skogsridning, då jag märker nu att han börjar på att bli aningens ömfotad.
Nu lyssnar lillkillen otroligt bra på min sits, då det gäller att göra halt, lr sätta igång i olika gångarter. Svänger bra för sittsen, men blir ibland mkt okoncentrerad, så då går det åt alla möjliga håll. Så det tränar vi som mest på nu, att han inte får glömma bort mej, fast han ser ngt som är intressant. Fattar galopp mkt bra i ena varvet, andra är lite svårare, och blir oftast fel galopp, men rättar sig när jag säger att han gör fel.
Det som känns som en problem just nu är att han blir ganska sur och stark om jag tar för mkt i tyglarna. Har kollat tänderna och bettet, och båda är helt okej. Han vill bli riden med mkt lätta hjälper, och sittsen är det han lyder bäst, vilket är jätte bra, kan ju inte bli bättre, men lite orolig över denna stumhet då jag tar lätta ledande tygeltag. Ska ev prova med ngt annat bett, för att se om det är det han stör sig på, men jag tycker inte alls det verkar vara det egentligen, då han börjar söka stöd på betten, och går i mkt fin form självmant. Problemet är som sagt vid ledande, och ibland förhållningar. Funderar massa kring detta, då han lyder minsta vink från min sitts, och jag använder mej av mkt mkt små hjälper, och han börjar ju som sagt att ta fint stöd på bettet.
Ska även be veterinären kolla tänderna på denne kommer ut om ngn vecka, kanske är ngn tand som är problemet....?

Hur har det gått SONNTAG? Har ni provat någe mer?

Saga har ni inte bockat när jag hoppat upp på flera gånger i rad!! Jag är överlycklig. Idag skulle hon bocka lite när vi skulle trava för att hon var för pigg men det är ju en helt annan sak :D

Känns TOPPEN! Men jag ska vänta ett tag med att galoppera så att jag får lite mer styrsel på travet.

Ja igår tesade vi igen med att bara hänga och det gick bättre men han blir fortfarande ibland lite uppstressand vet inte riktigt vad det beror på men sen ena stunden blir han mer intreserad av att fundera på något annat och glömmer bort vad han håller på med, men nu har vi hängt två gånger utan problem så nu blir det blir det en annan sysselsättning några dagar sen blir det till att hänga igen:)

Lite nya bilder efter ett tränings pass på banan

12377482.jpg

12377483.jpg

Tack så mycket för förståelsen, ja jag visste redan innan att det skulle bli mycket blod svett och tårar men det var den chansningen jag tog, och nu hoppas jag verkligen att det ska bli bättre syster rysster som mår bra och inte har blivit rädd ska testa igen imorgon:)

verkar som om han bara blir rädd om han vänder på huvudet och verkligen kollar på den konstiga saken som hänger på hans rygg för tittar han rakt fram bryr han sig inte.
Min ena häst reagerade inte på mitt överliv iom att var van vid att gå som handhäst, Däremot såg han mina fötter:eek:

På den andra hästen höll jag hästens huvud böjt mot mig. Den såg då vad som hände o blev den rädd kunde den inte fly utan bara snurra runt.

Va skönt! Men då är det bara att hänga på då. Gör det extra mycket innan ni försöker röra på er nästa gång då. Vilken himla tur att det gick så bra med din syster så hon vill fortsätta :D

Va söt han är! men andra bilden såg himla rolig ut!! Ser ut som att han är ca 2 dm bred:rofl:

Hoppas verkligen inte att du tar illa upp, jag har oxå en som sett ut som en liten speta! Men det är nog kameran som gör att han ser ännu mindre ut ;)

Hehe ja bara för att hanhjar huvut närmast kamran plus står i kors med bena blir det lite knasigt:d

men han är väldigt tunn emn vi håller på att jobba upp det:)

kl
lite uppdatering... gick ju inte riktigt som jag hade planerat, fröken visades inte på 3-års-testet pga muskelbristning i lårmuskeln h.b och därmed halt :( . Equiterapeutbesök och lite rehab så är hon nu frisk igen! :D Vi har börjat om lite grann, hon var styrbar och lite travad tidigare, både på bana och på "traktorväg". Nu har jag promenerat eller longerat innan jag hoppat upp och skrittat några varv på ridbanan. Går nog snart att rida ut i skogen igen! :) Hon är fortfarande lite stel i h.b men med ridning rakt fram så stärker hon snart upp muskeln igen. Vi får sikta på kvalitetstävlan nästa år i stället! :banana:

*KL*

:eek::eek::eek:.........Nu har fröken slutat växa, kan jag ju säga...:smirk:... Hittills har hon hållit en rätt fin form ute på betet. Släpptes ju i slutet av april och har gått där sen dess. Har tagit ut henne då och då och jobbat lite vid handen u.a. Så, idag spanade jag ut i hagen och kollade på alla tre. Tyckte att Lilly såg...eh, kraftig ut...:o.

Låt oss säga så här, NU ska hon jobbas ordentligt framöver. Helt slut på vilan är det. Börjar i morgon med promenad i skogen vid handen.

...livsfarligt med lättfödda hästar*mutter*:cool:

kl

lite uppdatering från oss :)

Nettan har fått vila lite till och från, beroende på jobb mm. Ska ställa av henne helt i slutet på sommaren tänkte jag. Rids kanske 4 dagar i veckan. Har blivit en riktig tjockis på betet! Sadeln som passade "sådär" passar inte alls nu! Har fått låna en islandssadel (ja, hennes rygg ser ut som en islännings ;)) som sitter bra. Glider dock fram pga avsaknad av manke. Har därför provat en svanskappa. Sadeln sitter bra nu iaf! Men oj vilka bocksprång hon kan göra! Tror hon tyckte att svanskappan va en aning läskig första ridturen :p Tur man har lite balans iaf, annars hade jag gjort dom i vagnen framför sällskap :cool:

Tappar tänder gör hon med. En åkte ut i går under ridturen :eek: Tyckte hon fipplade så mkt med tungan, hoppade av för att kika å plopp så ramlade en tand ut.

Är iaf mkt stolt över hennes galopp. Kan samla sej riktigt fint när hon vill! Gjorde en fin avsaktning från kort galopp till skritt igår och de enda jag gjorde va att sitta å andas :p Man kan inte tro att hon är varmblodig travare iaf! Oj, vart lite långt men men!

Hälsningar från hälsingland!

*KL*

:eek::eek::eek:.........Nu har fröken slutat växa, kan jag ju säga...:smirk:... Hittills har hon hållit en rätt fin form ute på betet. Släpptes ju i slutet av april och har gått där sen dess. Har tagit ut henne då och då och jobbat lite vid handen u.a. Så, idag spanade jag ut i hagen och kollade på alla tre. Tyckte att Lilly såg...eh, kraftig ut...:o.

Låt oss säga så här, NU ska hon jobbas ordentligt framöver. Helt slut på vilan är det. Börjar i morgon med promenad i skogen vid handen.

...livsfarligt med lättfödda hästar*mutter*:cool:

Vad hade du för ras? (minne som en guldfisk :angel: )

kl

Lite uppdatering igen, lr vad det nu kallas när vi nästan inte gjort ett dugg senaste tiden. Letar sadel som en tok, men det verkar stört omöjligt att hitta en hyffsad sadel till bra pris. Lär ju få byta ett antal gånger till, så jag vill inte lägga allt för stora pengar på sadel just nu, bara den sitter bra så är jag nöjd för tillfället.

Har ridit en gång sen sist jag skrev. Gick riktigt bra. Men red på ett stort fält, så det vart inte så mkt trav lr galopp, mest skritt, halter, och styrnings-träning, och koncentrations-träning, då han gärna glömer bort mej där uppe på ryggen, när han ser ngt annat intressant att titta på. Gör mkt fina och lydiga övergångar. Söker sig fint ner i traven, och jisses vilken härlig trav han får då:love:. Men självklart är det ju jobbigt att bära sig själv, när man som han, inte har så mkt muskler och kondis efter skada och sommarbete. Så efter en kort stund blir han ju trött, och då blir han förbannad:rofl:. Stannar, försöker trava igen, men är ju trött så benen knappt bär honom. Jag försöker avsluta passet, men han vill absolut fortsätta fast jag ber honom att försöka sluta trava. Behöver jag säga att han studdsar med spetsade öron på gången, när jag kommer bärandes på sadeln?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama