Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*KL*

Hej hej igen! Nu har Saga fått vila i två veckor och imorgon tänkte jag sätta igång igen lite försiktigt. Försöka undvika bus-situationer och börja några steg tillbaka. Det känns så kul att göra nått igen, känns som evigheter med två veckor :-)

Skulle vara kul att se lite mer bilder på era små!! Ut med kameran vet jag :bump: :banana:

Här kommer en på Saga, inte så rolig och ute i hagen men jag ska ta med kameran imorgon igen så får vi hoppas på lite fina bilder :)
Oktober00025.jpg

En liten uppdatering från det här hållet;)

Lilla fröken jobbar bra med både sadel och träns, signalkänslig och jag styr henne klockrent med min position. Har stått i stigbyglarna och det var inget konstigt. Kommer att rida henne från januari, tills dess är det mest bara förberedande arbete. Planeringen är att första clinicen sker i slutet av mars, en i april och en i maj...sen blir det läger v.27 och sen är det 4 veckors vila. Sen börjar allvaret och vi kommer att delta på flera clinics hösten 2007 och hon ska vara klar för första tävling våren 2008.:cool:

Snacka om att du hade en planering. Inte illa, imponerad. Fasst å andra sidan ska inte jag tävla, alltså ingen planering :banana:

:love: Idag har jag suttit på min älskade Leo. Gick jätte bra. Ska lägga upp en bild så ni får se :love:
:bump: :banana:

:rofl: ...ja, jag har lagt en rätt långsiktig planering och det är bara att hoppas att den håller...i arbetet med hästar kan vad som helst hända...:cool:

Va kul!! Grattis :)

Jag och Saga tog första promenaden idag efter två veckors vila. Gick jätte bra, så duktig :)

Sen hängde min kompis lite på henne oxå men jag känner att vi kommer göra så ett bra tag framöver för hon är inte så grov och så visar hon lite tendenser till att det eventuellt skulle kunna hända något nu om man satte sig upp så då känns det bäst att ge henne mer tid.

Men jag är sååååå avis på alla er som sitter på era och några som till och med rider!!!!!!!:cry: :cry: :cry:

Men Saga är ju mitt lilla hjärta så hon får gott den tid hon behöver:love:

He he he...red 10 meter på min fröken idag;) Det var så trevligt att rida henne den korta biten och jag behöver nog inte tala om hur mycket jag berömde henne för detta:rofl:

Visst är det häftigt första gången man sitter upp på dem! Jag har ridit min 2,5 åring då och då sedan i april. Ca 10 gånger sammanlagt, kanske. Han är såå duktig. Har till å med varit iväg till skogen på en 20-minuterstur ett par gånger, alldeles själva, han och jag! Han är en appaloosa, knappt 150 i manken och 152 baktill, det känns verkligen att man sitter i nedförsbacke! Jag kommer att sitta på honom då och då under vintern, sen blir det "riktig" ridning till våren, hade jag tänkt.

Lilly är ungefär 150 cm hög eller strax under, men mycket kraftig;)...växer nog lite till. Kommer att sitta korta stunder ett par gånger i veckan för ridningen kommer att tillta efter nyår då hon ska vara redo för clinics i slutet av mars.

Tack Verona:D

lite uppdatering av vad min kille gjort :)

*longerad med sadel och hängande stigbyglar(westernsadel)
*tömkörd med träns
*longerad. kan övergångar i halt-skritt-trav o vice versa. har börjat nosa på galoppen.
*Vi har äntligen accepterat att få benen spolade ;)

planeringen för vintern är att fortsatta med longering och tömkörning och hänga lite då och då. ska sitta på honom i början av ferbruari hade jag tänkt, se till att skritt, stop och svängning funkar och sen vila tills det börjar bli varmare, runt maj tror och sen börja ridalite mer. iom att jag pluggar så är det bra att ha sommaren på mej,därför blir vilan lie förskjuten till hösten.

Folk säger att jag är sen med honom och att han borde vara insutten nu, men jag har ingen brådska. skönt att inte behöva tänka på treårstest mm och ta den tid man vill :smirk:

KARISMA2.jpg
[/IMG]

För våran del har det varit lite "turbulent" på sistone pga pälsfällning (!), halt underlag etc.... Har beslutat mig för att backa några steg och sänka kraven. Vi håller främst på med att klänga lite, borsta o gosa massor, träna tygeltag (svänga, backa, stanna) helt basics. Hoppas att jag kommit så långt förrän våren att jag suttit upp. Inridningen hoppas jag att en duktig ryttare här i nejden tar hand om nästa sommar. :cool:

Jätte "avis" på er som redan hunnit rida några gånger! ;)

*KL*

Tjoho, idag har skrållan jobbat i ridhuset.. Longerad med sadel och träns. Vi fick tyvärr bakslag idag då hon fick toksadeltvång igen:( . Men men till slut gick det i alla gångarter i båda varven.

Satt även upp och red i skritt, trav i båda varven och lite galopp i höger varv. Hon tokbockade:p . Fast inte för sadelns skull (tror jag:confused: ) utan det kändes mer som busbockningar då hon galopperade framåt ändå.

Det är så kul att rida unghästar:bump: Är det någon mer som ska visa på treårstest???

Japp!
Fast westernridningens futurity. Eller tänker försöka komma så långt i varje fall.
Chili kan nu grunderna. Skritt trav styrbar flyttbar för skänkel och lite galopp. Går i otroligt fin form bara av sig själv :d :love: Han älskar att lära sig nya saker :)
Och igår lämnade jag i väg honom till en westerntränare för vidare utbildning, saknar honom redan :cry: :cry:
Ska själv åka till tränaren ca 1-2 ggr i veckan och utbilda mig själv. Funkar ju inte om man inte hänger med ;)
Här kommer en bild från några månader sedan

http://i17.photobucket.com/albums/b55/ikis/Bild017.jpg?t=1164097945

Vilken fin bild :) Va söt hon är, ser ju ut som en liten ängel ;)

Går det nå bättre med henne eller har hon fortfarande lite tokperiod??

Var ute och gick med Saga i går och även fast det gick bra så märks det att hon inte är samma helt otokiga tjej som hon var i somras :smirk:

När vi skulle gå ner för en sandbacke började hon snurra med huvudet och det märktes att hon tänkte släppa på bromsen så att säga. Jag bad då tjejen framför vänta så att vi gick alldeles bakom henne plus att jag gick och sa åt henne så då gick det bra. Tror att det gäller att förekomma henne oxå, att säga åt henne innan hon har hunnit gjort det så att säga då verkar hon lyssna lite iaf :)

Oj vad duktig!:)

Skrållan är inte helt införstådd med skänkeln, kan absolut inte flytta för den, har heller inte börjat ta riktig kontakt på tygeln eftersom hon inte alltid går framåt:p . Tur att man kan gasa och bromsa med rösten iaf:D .

Kan du inte berätta mer om futurity? Vad gör man? Hur mycket förberedd ska hästen vara? Får alla raser vara med?

Jag håller på att rida in en tvååring som förhoppningsvis ska gå treårstestet i vår. Idag galopperade jag på henne för första gången, och hon var precis lika snäll som jag hade förväntat mig. Hon är e. Feliciano, brun, ganska liten, runt 160 cm skulle jag tro. Det är inte min, jag rider bara in henne och matchar inför testet. Har inte börjat löshoppa än, ska iväg första gången om två veckor. Men jag håller med dig, det är så himla kul med unghästar!

Ang. sadeltvånget, har du provat med en lite bredare gjord?

Nej, jag har ingen bredare gjord, förutom magplatta, ska nog försöka med den i morgon:) . Fast det känns mer som att hon ogillar själva sadeln.

Vad kul, var ska du visa? Jag tror jag ska visa på strömsholm. Om nu ägaren kan skicka in papperen till registrering vill säga.. Hon är inte registrerad ännu. Tyvärr så är hon lite inåttåad så hon biljarderar i traven så en riktig superstjärna är hon kanske inte, men en fantastiskt trevlig individ.

Vi åker till Strömsholm och visar henne i så fall. Galopperade ett par gånger idag också och hon fattade vad jag ville mycket fortare idag. Ska fortsätta rida tills det blir hårt ute sen får hon ta det lugnt en månad eller två.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama