Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Tjoho!

Idag har jag ridit med tre andra hästar i ridhuset och massa folk på läktaren- skrållan var jätteduktig men jag tror det blev lite för mycket för henne för hon ville inte alls galoppera idag, det blev två galoppsprång sen blev det bara bock bock;) .

Här är vi på bild iaf!

bild014.jpg

bild019-1.jpg

Tack Tack :bow: Visst är han duktig :) Men man är tvungen att bromsa honom för han vill lära sig mer och mer hela tiden :smirk:
Han är ju efter mitt sto så jag har haft turen att lära honom massa saker redan när han var bäbis :)
Saknar hononm så mycket nu när han ska vara borta hela 2 månader :cry:
Fin häst du har :love: Hur hög kommer hon att bli tillslut?

Jag är nybörjare med detta om futurity. Och nu är sidan borta där man kunde läsa :( Men det är för Quartrar i varje fall, och vad jag förstår måste hinsten vara anmäld till futurity och WRAS. Detta innebär att hans avkommor kan vara med i denna tävling och vinna en liten slant.

Om jag fattat det rätt så är det så här:
1 åringar: Visas runt i grimma och bedöms.
2 åringar: likadant
3 åringar: Ska gå pleasure tävling. Liknade dressyr men inte så avancerat. Kunna gå i fin form mm.
4 åringar: Går Reining.

Rätta min gärna om någon vet något mer ?

Tack :) Fast hon ser ju inte så fasligt fin ut på täck-bilden :angel:

Men hon är fin :)

Hon är ungefär 1,60 nu och bli nog kanske 165, tror inte att hon växer så jätte mycket mer men man vet aldrig, men jag hoppas i mitt stilla sinne att hon stannar vid 1,65 för jag har ingen lust att flyga av nått närmare 1,70 och över :p

Tänkte bara fråga, börjar ni sko era hästar i vinter? Jag har inte gjort det än men nästa gång blir det nog skor för hon hade jätte stora problem när det blev halt här för ett tag sen. kan inte ens ta promenader med henne då.

Känns nästan som att man drar på det... börja spika i hennes små hovisar:crazy: :) :) Har inget emot skor annars men nu är hon ju "ospikad" så att säga hihi... lillstumpan...

vi kommer ha oskott så länge de går..

hur mycket /länge rider ni era hästar?
Ja tänkte ja skulle bege mej ut o klättra med mina så dom får stärka sej ordentligt.
Backen ja ska använda finns 2 km bort.. skrittar man dit, för hand , uppsuttet? eller ska man åka transport o leda/rida uppför backen?
vad är egentligen bäst.. vill ju inte sitta så länge på dom men de kanske man kan göra nu.

dom är ridna i skritt trav o galopp.

Hjälp vad ni kommit långt med era -04! min är så överbyggd och valpig så jag väntar att rida in honom till nästa år. Men sadel har han haft och min dotter har hängt på honom utan problem. (hon är 11 år och väger typ 40 kg så jag vet inte om det räknas. :angel: )
Mvh Hanna

Vi tänkte inte sko skrållan i vinter- har ju ridhus så det känns inte nödvändigt. Kommer inte hålla på så mycket med henne när det blir kallt utan kör på nu tills det fungerar stadigt i skritt trav och galopp. Sedan får hon vila utan ryttare ett par veckor igen (har haft en viloperiod sedan jag började med henne i augusti).

FT:
Brukar hålla på med henne i ca 30 min ink longering. Det blir kanske 5-10 min ridning max!

Om jag inte rider ut då blir det upp mot 40 minuter utan longering. Då brukar vi få bensinstopp ute i skogen också så vi får stå och vila en stund innan vi kan rida vidare...:rofl:
Har en jättebra runda att rida men den är verkligen i längsta laget för henne.. Med lite kullar och backar och mysiga galoppgrusvägar:) (skogsstigarna har regnat bort..)

den turen jag skulle vilja göra skulle ta längre än 40 min så kag får nog börja med o köra dom dit o gå i skogen o backarna o kanske leda dom hem. (om nån kör hem bil o finka).

När jag har ridit dom nu så har jag inte longerat utan bara hoppat upp o ridit på täckten i lite snö ca 20 minuter sen har dom fått vara.
detta har varit 1-2 ggr i veckan.

planen är 3 årstest med halvblodet, helst connemaran oxå om han håller ponnymått. imorgon är de löshoppning iaf.

Vi ska också löshoppa i morrn så skruttan får vila idag:) . Har dina löshoppat förut? Hur högt i sånt fall.. Tänkte slå "rekord" i morrn, det blir andra gången i livet och tänkte hoppa henne 85 cm. (ska också gå treårs..)

Ja då får du lastträna också! vore ju dumt om de blev för trötta innan du ens har börjat klättra.. fast för min så skulle det nog bara räcka att åka transporten:D . Är inte så van vid det..

Skulle helst vilja skippa longeringen men hon har sånt sadeltvång så hon måste få bralla av sig lite innan jag sitter upp:p .

Så när vi rider ut i skogen brukar det vara lite "obalanserat" i början:angel:

Har promenerat, åkt transport, löshoppat, haft på all utrustning. Har inte suttit på honom än men det kommer inom det närmsta:D . Är helt okej med det mesta man gör med honom.
Bild080.jpg

Hi Hi :rofl: Visst är det skillnad när det är mycket folk och hästar ;)
Min granne har eget ridhus som bara han och jag rider i, och där brukar det fungera hur bra som helst!
Men förra lördagen så skulle min Sambo ta privata ridlektioner på ridskolan. Så varför inte ta med lillhästen tänkte jag. Annars får man sitta och frysa ihjäl på läktaren i 1,5 h. Allt gick jättebra. Men så klart alla skulle ju titta när jag red.
Har aldrig varit där med honom förut :crazy:
Plutten var jätteduktig lullade runt. Hinder som de ställt upp var livsfarliga och spegeln ställde han sig och titta in i hela tiden. Tog en stund innan han vänjde sig. Sen så klart började de hoppa. Plutten blev lite rädd igen men det gick fort över. Efter 1,5 h var han helt slut mentalt. Men det var otroligt bra träning för honom :smirk: .
Sen så klart var han MYCKET FÖRUNDRAD över alla jättehästar. Han är ju van med de i sin egen storlek. Puffade upp sig som en hingst och brummade lite åt en lite läckerbit också :d min lilla valack:eek:

Jag kommer nog sätta på skor när han kommer tillbaka från tränaren.
Känner inte heller att jag vill spika i de små fötterna, men som sagt så är den några hundra meter till ridhuset. Förra året var det bambi på hal is när man skulle gå ner :crazy: . Har även köpt easyboots men de sitter inte helt 100. Åker av ibland när han går i form och trampar då av sig framskorna :confused: .

vi har löshoppat dom förut.
Vet inte hur många gånger men kanske 5-6 ggr i somras. har ridbana hemma där löshoppningsringen alltid stod uppe så de var bara o sätta på skydd o låta dom hoppa.

Dom är löshoppade ca 90 och halvblodet har hoppat dryga metern (han hoppade ut från ridbanan då han glömde svänga :rofl: ). varit i ridhus en gång i hela deras liv o då löshoppade vi utan problem med folk på läktaren. då var d enog bara 80. mest för att dom skulle få känna på o ha de lite lätt för sig o känna sej duktiga.

kl

Tog in Sweety idag för att gosa lite (han har viloperiod), han var ganska stel och väldigt överbyggd bak.

"Lillkillen" växer och växer, så det blir nog till att vila ett bra tag till som det ser ut nu. Han är nu störst i flocken och lugnast, han leker inte lika mycket nu senaste veckan utan äter mest hö och gräs.
Växtperioden han har nu är nog den som tagit mest på honom:(

Jag har en egen uppfödning född i maj -04. Äger mamman också, så jag har varit med från början :) Stammen är Quite Easy-Bonaparte-Iran. jag mätte honom idag och han är 1,66 m både över manke o rumpa. Är rädd för att han kommer att bli stor :crazy: Men efter som han ska bli hopphäst är det tänkt och jag är lite höjdrädd kanske det inte gör så mkt? Hindren ser ju mindre ut :D

Min kille är longerad i alla gångarter med sadel o stigbyglar o tömkörd i skritt o trav. Brukar gå på promenader med honom, både ensam o med sällskap. Klättrar i backar i bland o går på "upptäcktsfärd" ibland. Han är trafiksäker o bryr sig varken om bilar, traktorer eller grävskopor. Bussar är inga problem heller. Traktorer är roliga, de kommer ju med mat :rofl: Han är löshoppad ca 5 gånger o tycker det är roligt. Har bara hoppat små-hinder än så länge.

Nu i höst (okt/nov) började jag hänga på honom. Inga problem alls, så jag har suttit på honom 5 gånger och "ridit" lite. Pappa brukar leda honom och jag sitter på ryggen o bestämmer framåt o halt.

Min lille kille har alltid varit väldigt modig o det är inte mkt som är farligt enligt honom! Är det något som ser läskigt/konstigt ut brukar han stanna och titta och blåsa lite, sen går han självmant fram o kollar vad det är för något!

Ska ev. löshoppa i helgen, sen blir det vila för både honom o mig. Han går på lösdrift med 2 andra pojkar, så han roar sig själv ganska bra.

Ska se om jag kan leta fram någon bild på honom.

//Jordgubba

knapplån.
Idag har alltså mina 2 löshoppat.
Dom skötte sej ännu en gång exemplariskt.:bow:

Först fick dom busa av sig lite i båda varven , skuttade o racea ganska friskt :angel:
Men iom att hindren komme rupp så fokuserar dom o hoppar bra.
Ponnyn visade väldigt fin teknik idag o hoppade kanske 80-85 på oxern. (ett språng), annars är de lågt o ganska brett åt honom .

Halvblodet var lite loj i hoppningen idag o hade inte lika fin teknik som han brukar men hoppade en oxer på 1 meter utan o vara i. Tror han håller på o växer ..

Båda ska få ta de lungt nu från både löshoppning och ridning.
däremot ska vi gå på lite promenader och ha lite hjärngympa.

löshoppat min 2gånger
kan kommandona för sakta trav skritt och halt
longerad både med lina och lös
nh hanterad för att göra det dagliga hanteringen bekväm
tömkörd mycket med mål att köra in henne
ridit henne själv:) 4gånger
mycket promenader
kan va själv i hagen boxen och även gå ut med henne själv
just nu skulle jag tippa på att hon e runt 149 mamman 150 pappa 152

hon e en arabsto på 2.5 år har varit skadad hela sommaren så blev mycket hantering kan nu stå lös i stallgångne medans hovis håller på eller om man skulle ge spruta

5599476.jpg

ja ser ut som en mupp:angel: så ignorera mig detta va tredje gångne jag rider själv

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara få berätta :banana: min lilla plutt är ju hos tränare i två månader. Jag pratade med tränaren i helgen och hon sa att han är världens snällaste och lugnaste häst, och att varje barn skulle ha en som honom. :love: Och att hon utan problem skulle lita på honom så mycket att hon skulle kunna slänga upp sin 2 åring på honom :) Äh är bara jättelycklig just nu :banana:

Åh fy va avundsjuk jag är, låter ju som en helmysig häst!:love:

Min är inte alls i det läget. Har överskottsenergi så hon håller på att sprängas. Skulle prova att longera igår lite för att se vad hon skulle göra... (det visste jag ju i och för sig) HERREGUD va hon kan göra konstiga saker i luften alltså... jag fick gå på henne flera gånger för att hon inte skulle komma in mot mig och en gång ramlade hon... Men jag känner att jag måste göra det för att hon måste lära sig att även om hon måste busa så får hon banne mig inte göra det mot eller i närheten av mig... men hon ser rent ut sagt livsfarlig ut när hon håller på sådär...:cry:

Jag vill ha min lilla snutta tillbaka som hon var i somras... hur go som helst och busade lite gran...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama