Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Den ena är välkörd i skog och för vagn. Riden 4ggr och haft på sig sadel samma antal gånger med. Den andra var inte hanterad alls fram till jag fick hem henne i augusti. Så det har varit att börja lyfta fötter och leda, lasta, ta på träns osv. Nu är hon tömkörd, körd för släpa en gång och riden 4ggr. Och samma där, sadel på sig 4ggr med. Inga problem med någon av dom.

Dom är ca 155-160cm och väger 800kg, ungefär.

Förhoppningsvis ska dom båda kunna göra körprov under nästa sommar. Bara det inte krockar med att dom är hos hingsten, båda betäcks i sommar.

PICT1308.jpg

PICT1284.jpg

Lite uppdatering från oss

Nu har jag suttit upp själv för första gången på lill killen :love:

Min 2,5åriga hingst har lite sadeltvång, men nu har jag ridit 16ggr och faktiskt galopperat två ggr. Han sköter sig bättre och bättre, efter att först flippat över gjorden.

*KL*

Nu har min lilla Saga fått skor på sig för första gången. Hon känns så stor nu när hon har fått skor (äldre) Inga bäbis tassar tängre :D

Ville vänta så länge som möjligt innan hon fick på sig skor men jag vågar inte ha henne utan längre för hon går som en kratta när det är halt och har ramlat flera gånger i hagen på isfläckar så nu har hon fått broddar i som hjälper henne.

Hon tyckte inte att det var så superkul när skona skulle på, en kompis var där för jag jobbade och det fanns dåligt med tider och hon sa att Saga provade allt för att slippa :smirk: Men det är en lugn och snäll hovslagare så det blev nog det bästa iallafall. Men vi får se om det går bättre nästa gång...

Jag tycker iallafall att Saga börjar sköta sig lite bättre nu, lyssnar bättre när jag säger till och håller sig lite mer tror jag :bow:

Jag förevisade rockarden för min pålle idag. Inga problem sa han, så pass lugn att han till och med stor på ena skackeln så den blev sne. Ja nåt ska ju pappa ha att göra också....
Det var inga problem att lyfta upp och ner skaklarna vid sidan av honom... Kan bli körhäst också

Jag tar tillbaka att hon börjat sköta sig bättre.....:(

Skulle ut på en tömkörningstur tillsammans med en kompis och hennes häst. Hon var pigg men det gick bra tills vi kom till en backe.. hon bockade och sparkade bakut och backade och sparkade bakut så jag var tvngen att backa så hon inte skulle sparka mig... när jag väl fick henne att gå framåt var det på bakbenen blandat med bockar som innehåller sparkar... hon var helt tokig, när vi hade lyckats ta oss en bit framåt så bockade hon tillslut så att hon fick in tömmarna under benen och allt sket sig så att hon drog iväg... galopperade och bockade lite fram och tillbaka och fick tilslut tag på henne...

Då tog jag av tömmarna och gick med henne istället. Gick bättre men hon lyckades ändå komma lös en gång till och dra iväg. Vi kom till en bit på stigen som var så blöt så vi skulle gå i skogen runt och då gick andra tjejen iväg på ena sidan och råkade komma upp en bit ifrån oss i skogen... det gillade inte Saga då som annars inte brukar bry sig i att bli ensam så hon drog iväg och hoppade över en trästock och iväg bland granarna och tallarna, jag hade inte en chans att hålla henne... sen fick jag tag i henne tillslut och vi gick hem...

Nu blir det till att ta hjälp av en nh-tränare... men... jag är så jävla less nu... vill bara skicka henne till nått hemskt... fast egentligen inte så klart..

Men det känns ju inte så kul inför inridningen att hennes utvägar när hon inte kan hålla sig är att stå rakt upp på bakbenen och bocka och sparka åt alla håll och kanter...

Nu känns allt bara :cry:

Usch, vad trist! Du får trösta dig med att unghästar har "ups & downs". Och när hon blivit lite äldre så kanske hon sansar sig istället för att rusa.

Tycker du gör rätt som tar hjälp! Själv blir jag skakis som gelé i benen när Carisma drar iväg med tömmarna och då är vi ändå instängda i ridhus :eek:

:banana: Kämpa på :banana:

*KL*

Skäms på er vissa här i tråden!!!!!

Hur kan man ens tänka på att galoppera uppsuttet på en 2,5 åring?
Jag liknar det med djurplågeri!!! Inte konstigt att många hästar inte håller nu förtiden. FY SKÄMS PÅ ER!!!!!!

*KL*

Jag liknar det med djurplågeri!!! Inte konstigt att många hästar inte håller nu förtiden. FY SKÄMS PÅ ER!!!!!!

Varför skulle det vara det? Jag galopperade några varv på min hingst under två ridpass och nu vilar han och kommer att sättas igång i mars igen. Hur tror du att alla som ska visa sina nyblivna treåriga hingstar i februari på bruksprovet gör. De har nog galopperat mer än mina två gånger... Galoppörerna då som rids in som 1,5åringar?

*KL*

Jag utgår från att du har någon form av vetenskaplig grund för detta påstående? Personligen tror jag att kunskapsbristen är mycket farligare än att galoppera på en väl förberedd unghäst...:smirk:

Säger som Lewis.. Hur ska man kunna visa en treåring på bruksprovet om man inte "får" galloppera på den?? Allt handlar om förberedelse! Man slänger sig ju inte upp på en 2,5 åring och rider en timme med skritt, trav och gallopp.. Det är även olika på raser och individer hur pass långt man kan jobba dom. Hur fort dom växer eller hur pass mogna dom är i huvudet.. /mul, som har ridit in ett antal hästar, varav 2,5årig hingst..:cool: Som även ska pröva att galloppera sina 2,5åringar under julhelgen, när jag har hjälp.. (Rider in mina hästar ensam 2mil ut i skogen..)

*KL*

Jag har små funderingar på om jag skulle försöka hitta på något som jag kan hänga över sadeln på Saga för att det ska bli lite tyngd där.

Hon tycker att det är skumt när vi hänger på henne även fast vi gjort det många gånger och eftersom hon är inne i en period med mycket bus och fasoner som ni vet så blir det på grund av det inga uppsittningar än heller eller skritt medans min kompis hänger. Eftersom det inte är jag som gör det så vågar jag inte riskera att det hänger nått för då skulle jag ha dåligt samvete så det får vänta lite...

Därför funderade jag om man kunde ha något som vägde en del och typ hänga över sadeln och låta ha på den studer när man går lite med henne för att hon ska vänja sig mera med tyngd på ryggen samt få mer tid att bygga lite muskler innan vi hoppar upp riktigt på henne.

Någon som har gjort något liknande??

se mitt svar under den andra rubriken... Det kan fungera, i vissa fall...

kl

Jag hoppar in här då jag nyligen blivit ägare till en fux kille vid namn Gucci.

Han är löshoppad en gång o "riden" 11ggr.
Även tömkörd litegrann.

Har som mål att skynda långsamt, mkt promenader o tömkörning.
Slutmålet om ett par år är att han ska bli en trevlig tävlingskamrat.

http://i128.photobucket.com/albums/p164/liland82/DSC01156.jpg

mina 2½ åringar är så slöa nu , får dra dom ut i hagen o gäspar o har sej.
tror bestämt dom växer ;)

I jul ska vi jobbalite mera med dom men vi har så hårt här så blir nog inte nån ridning direkt utan mera skogspromenader.
bra för mej , då får ja jobba bort julmaten :angel:

En liten fundering iom att ni andra håller på att hänga på era hästar och endel har till och med hunnit sitta upp... Har ni upplevt att era hästar varit sura om ni studsat och hoppat på sidan av dom, ungefär som när man tänker sitta upp och tar ansats??

Min Karisma irriterar sig nämligen något otroligt på att jag står och studsar bredvid henne.. och jag har inte ens foten i stigbygeln!! :confused:

Inga protester mot studsande och klängande här inte!:)

Mera: "-Ah, medan du ändå är däruppe, kan du inte klia mig lite på baken?" :D :love:

Nej, Lilly bryr sig inte. Hon köper det mesta som jag gör med henne för hon tycker det är så otroligt kul att jobba trots sin unga ålder;)

mina bryr sej inte nå heller.
i början undrade dom mest varför ja stod där o hoppa men nu sorkar dom inte bry sej om mej som far omkring runt dom hela tiden..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama