Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Här kommer lite uppdatering på mina två busfrön.
Carisma är inte alls snäll å go längre, hon har kommit på att det är super KUL att springa runt som en vettvilling på våra tömkörningslektioner :devil:
Så hon har gett mig hjärtattacker nu tre veckor i rad så som hon håller på.... Ska jag verkligen våga sitta på henne :eek:
Hon är väl snäll egentligen, men har nog fått ett självförtroende och en toppkondis som kräver lite extra bus *gulp* Längtar till slöa sommardagar igen :p

Hon har varit på löshoppning, hoppade super upp till ca 110cm. Ska dit igen om två veckor!
27112006carry2.jpg

27112006carry3.jpg

Lasse, han är numera vallack :banana: Och jag känner att jag vågar aktivera honom lite mer. Ska börja tömköra och löshoppa honom också lite nu innan jul. Har suttit på honom ca 2 gånger och det har gått bra. Men han är ganska liten så jag funderar på att vänta med inridningen ett tag och se om han växer på sig lite, speciellt nu då han är vallack. Han har tappat så mycket då han varit sjuk i ett och ett halvt år. Fast som ni ser har han blivit en liten tjockis nu i höst :rofl:
27112006lasse.jpg

27112006lasse4.jpg

Lite tråkiga bilder, men vädret är ju kasst ALLTID känns det som ;)

Uppdatering från Skrållan & co:)

Har löshoppat två gånger- andra gången var vi i stora ridhuset som var fullt med hinder, byggde bara upp längs långsidan och då blev det så mkt att titta på för henne så hon gjorde inga direkta kalassprång precis...Men på fredag kör vi igen i lilla ridhuset:) Hon hoppade 85 cm så på fredag ska vi försöka med 95 cm:p .

Annars har jag inte varit i ridhuset så mkt. Idag red vi ut på långtur, det var inte meningen men vi var ute i 1 h och skrittade för vägen var avstängd där vi skulle rida.. Så skrållan fick vada i vattensjöar och hoppa diken!:crazy: Men det gick mkt bättre än väntat, hon tog ett stort skutt men brallade inte iväg efteråt- faktiskt mysig att följa:love: . Så nu blir det lungt efter den här jätteturen- vi mötte både bilar, lastbilar och blev omkörda av andra hästar...

Ang skoningen så ville ägaren sko i januari i fram och bak i mars.. Vad säger ni om att sko bak?? när det verkligen nödvändigt?

*kl*
Uppdaterar om min connemaravalack född 19 april 2002.

Longeras utan problem i trav, står still i halter osv. Tänker bara longera en gång med stigbyglarna nere i trav sedan lägger vi longeringen på hyllan. Ser ingen mening i att galoppera honom på lina, spec inte eftersom han har stor, bra galopp.

Han går utan problem som handhäst i alla gångarter. Passar då på att ta ut honom på mer backiga rundor.

Inkörningen går helt suveränt. Så bra så han fick en "paus" förra gången o bara drog däck i rep för att inte gå för fort fram. Tränaren e nog att påpeka det hela tiden att vi ska vara rädda om hononm för han är så sammarbetsvillig och känslig. Blir helt förtvivlad om ngt råkar bli fel. Annars har han dragit däck i slang själv och gjort små volter o så och bryr sig inte alls att de ligger mot benet. Lugnt från början när man "spänner för" oxå och inte spänd. Står lugnt stilla så länge som man vill, bra tecken enl tränaren.

Tömkörd själv ute utan större problem. Lite het på gröten o tvåbent i halterna ibland men det löser sig nog. Brukar inte ta många meter innan han kopplar av o skrittar lugnt hemåt igen. Travar utan problem oxå o blir aldrig rädd för ljud bakom sig.

Har löphoppat 4-5 gånger (inte almanackan här) med mamma o i helgen var han på en liten lokal talangjakt för 2:åringar och jag fick se honom hoppa för första gången. Blev delad 2:a med 8-8 och skötte sig exemplariskt o gjorde inte ett enda fel på banan. Hoppade dessutom säkert metern minst :eek: Troligen för att domaren ville se mer för att kunna säga ngt, han hoppar bättre ju högre det blir. Men det var ett språng o sedan sänkte det en bra bit så han fick en lätt sista runda och höjden bekomm honom inte det minsta. Fick bara positiv kritik förutom lite svag ryggverkan vilket har varit hans svaga punkt hela tiden i hoppningen, han är fortf lite spänd o slappnar inte av helt. Ska löshoppas en gång till innan jul sen uppehåll tills innan treårs. Men domaren tyckte han hade mkt bra galopp o var av väldigt trevlig ridmodell, det bockar o bugar vi för :bow:

Han är oxå helt trafiksäker.

Hängde på honom i helgen inne i stallet för vi hade lite tråkigt. Inga problem, han tyckte det var kul o kunna hälsa både på mattes fot på ena sidan o på handen på andra sidan. Verkade dock lite förvånad första gången :rofl:

Provflätade man o pannlugg oxå, han stod prickstill. Blivande tävlingshäst :D

Blir bättre o bättre med självförtroendet o är inte lika rädd för äldre män längre. En killkompis kunde tom gå in i boxen o gosa med honom efter lite övertalning och han blev inte rädd för den manliga domaren på löshoppningen.

Är nästan hundra att ta på öronen och kolla i munnen oxå. Lite protester ibland men går fort över och står då helt still. Dessvärre hittade jag ett och annat i munnen nu när han tillät mig o titta så nu går han enbart på novabett och bettet används bara under inkörningentillfällena. Hoppas tandläkaren har tid innan jul.

Ser ganska fin ut i hull nu men funderar på att ändra lite i foderstaten. Han pillar inte i sig tillräckligt med hö i förhållande till sin svårföddhet. Är lagom rund för att vara i kondis men ser helst att han har lite mer att ta av, spec eftersom han behöver bygga muskler.

*knapplån*
NF/Hbl-val född Maj
Har löshoppat 6-8 ggr ca 110 cm, tömkört i skritt o trav 4-5 ggr. Varit med som handhäst i skritt, gått promenader.
Var på "Polishästträning" för några veckor sedan oxå o fick uppleva en massa "läskiga" saker. Har åkt mkt transport så jag lastar honom ensam nu och det går kanon!
Inga problem att vara ensam i box, hage eller på promenad.
Hade sadel på redan tidigt i våras, drog, ryckte o vippade med den o stigbyglar utan att han rörde en min. Träns, benskydd o sånt har han oxå haft.
Hängde på honom för ca 1 månad sen o satt på honom för första gången igår o det gick jättebra. Blev ledd i ca 5 min, kunde sitta helt upprätt utan att han brydde sig, kollade/lyssnade naturligtvis men inget mer.
Växer fortfarande o är nu 152 fram o 156 bak, vet ej hur hög han blir men hoppas ju på 155 + (mamman 157 o pappan 140). Han bör ju växa ikapp bakdelen iaf.
Väldigt stabil o mogen i huvudet o mycket trevlig att hantera för vem som helst.
Jag håller honom oskodd så länge det går, nu ska vi ju inte vara med på nåt 3-års iofs.

Uppdatering :)
I fredags "red" jag på min kille, själv inågra minuter. Vi skrittade runt lite i paddocken, efter viss tvekan vid starten :) sedan gick det hur bra som helst.
Idag söndag tänkte jag testa att låta honom dra ett bildäck när jag tömkörde, och vad hände? Ingenting han lunka på som vanligt nu när vi kommit överens om att jag bestämmer takten vid tömkörning :)
Kul det här med nyheter.

Satt på lillskiten idag oxå o passade på att få det dokumenterat ;) Lika snäll idag som han var sist, blev ledd ca 5 min även denna gång.

Det ser bra ut! ;)
Ses imorgon på körningen. Lasse ska göra "premiär" :rofl:

Åh vad kul att Lasse oxå ska få komma ut o lufta hovarna ;)
Får se om jag hinner komma, ska på kurs hela dagen o sen jobba på natten så inte säkert att jag hinner :( men annars får du berätta sen hur det gick :)

knapp
tror bestämt att mitt halvblod dragit iväg o växt igen...
känns o ser mkt större ut nu ..gissar på 165.

Min lille gosse håller precis på att bli inriden, har suttit på honom och travat, så långt allt väl. Snart är det nog dags för en paus innan vi sätter igång i mars igen. Fast innan dess ska jag nog på löshoppning några gånger och se om han kan hoppa. Han är en hannoveranare och är nu 173cm :angel:

Hej hur långt har ni kommit med era 2,5 åringar? Min har jag smått börjat tömköra för att senare eventuellt köra in till våren när den fyller 3. Den hänger med ut som handhäst med utrustning när jag rider min andra häst. Är ganska trafiksäker för bilar och andra lättare fordon men livrädd för lastbilar och traktorer... måste jobba vidare där.
När har ni tänkt att börja sitta upp på dem? All den diskussionen som det har varit om att man tidigt ska belasta skelettet på dem för att de ska hålla i framtiden gör en osäker. Jag känner att han mentalt skulle vara förberedd att börja bli insutten, men är osäker om han fysikt bör ha ryttare över sig när när forf. är så ung. (han är ju fortfarande min lilla bebis!):rofl:

Till sist, hur höga är dem? Bilder är alltid kul!

Jag har börjat tömköra och hon älskar det. Har en tjej som skall sitta på henne nu i slutet av december, sen skall hon ju köras in när snön kommer. Hon är trafiksäker, transportvan, snäll i all hantering överhuvudtaget, en riktig liten drömponny*Blir nog ingen match att rida in det där lilla charmtrollet. har börjat longera lite grann också, dock bara i skritt än så länge.

*KL*

20 minuter i sadeln blev det idag (+ halvtimmes promenad utmed banvallen vid handen)!!! Fröken är strålande och svarar oerhört bra. Försökte trava iväg några gånger och blev också rädd för dotterns hund en sväng men allt under helt kontrollerade former. Underbar häst!!! Dottern red med på sin 4 åring och skulle fungera som draghjälp men lilla fröken behövde verkligen ingen draghjälp. Hon älskade denna skogspromenad alldeles väldigt:p

Gud va kul! Va duktiga ni är! Jag är sååå avundsjuk...

Jag kommer ingen vart alls nu... jag försöker aktivera henne så gott det går men vi kommer inte vidare, vill ha sommar!!!! Det är plaskigt ute och Saga är jätte pigg. Även idag när vi var på promenad och det gick jätte jätte bra så slutade det med ett bus. När vi kom tillbaka från lill turen så skulle jag flytta henne på stallgården. Jag intog "longerings-position" och drev på henne så hon skulle skritta runt mig lite bara. Jag hade ett grimaskaft på 3m som tur var. Precis när jag gör det så drar hon iväg en en brall... men jag kunde få henne att sluta iaf... men hon gör det så nära mig och jag vill att hon ska veta att hon inte får det... Sen fortsatte jag men höll henne nära och flyttade bakdelen bara plus att jag backade henne igen och det gick jättebra. Så fort jag intar position mitt på hennes kropp och driver därifrån så passar hon på att släppa ut typ allt som finns... inge roligt

Så jag har tomt med inspiration nu... Hon är ju så go annars och lyssnar bra men helt plötsligt så får hon lite tokfnatt...

När min får "tokfnatt" (händer då och då) får hon göra lite extra arbete på volten. Jag låter henne inte stanna förrän jag ser att hon sänker sig och tempot är förhållandevis lugnt. Smart som hon är fattar hon direkt att det är jobbigt att hitta på bus så hon är rätt lugn på den fronten. Någon enstaka gång har hon försökt ta över men när hon märker att det blir jobbigt lägger hon ner direkt och blir mjuk och följsam.

Jag jobbar henne mest vid handen än så länge, högst två ggr i veckan sitter jag upp under kommande månad. Tränar mycket böjningar och lyhördhet. Alltid repgrimma eller kapson... varvar detta med långa promenader, klättrar i skog och berg, övar att skicka henne genom olika saker, samling på linan på rakspår (håller henne då mellan mina händer och hon är väldigt nära passage och Piaff då...men så är hon välbyggd från födseln så hon klarar att samla sig trots sin ringa ålder). Endast fantasin sätter gränser för vad vi hittar på;)

*knappen*

Lite uppdatering från oss!

Jag vet inte om ni såg tråden på gnägg men iallafall så har det gått bra med insittningen på Etan. Syrran har agerat insittare och jag har varit den som sagt vad som ska göras och stöttat dom bägge två.

Nu har hon suttit på honom och skrittat en del utan problem. Etan verkar glad och positiv, han har bockat en gång bara och det var inget märkvärdigt. Idag satt hon upp i sadel för första gången och han brydde sig inte ett endå dugg.

Han har skrittat ut från paddocken och bort till stallet också utan problem. Vi är nöjda och Etan ska vila fram tills februari nu. Nångång i Mars April ska han ridas in ordentligt.

Här kommer en bild också:
mitnik

Idag tömkörde vi igen, nu med 2 däck bakom. Han är så duktig när han drar, jobbar jättefint hela han. Det är nog en körhäst jag har. Fast han går fint när jag skritta han i paddocken häromdagen också. Inte som en giraff, som är hans "normala" utseende när det är nåt nytt/konstigt som händer :rofl:

Idag tog vi ridtur nr 2 i skogen. Gick bredvid först i ca 20 minuter och sen red jag upp mot gården, totalt ca 10-15 minuter. Lite svårt med tygeltagen men hon fattar rätt snabbt så efter en liten stund visste hon vad jag ville. Lite mer nerv idag då vi var ensamma men inget som blev något problem. Fröken jobbar på så bra så bra:love:

Hej alla!

Jag har tömkört Karisma en del nu när det kändes som att hon mest busade när hon blev ledd. Det har funkat över förväntan!! :) Dessutom var vi iväg på westernkurs förra helgen, vilket var mycket givande.

I förrgår bedömde jag att Karisma uppfört sig å lungt och fint under träningspasset att jag bestämde mig för att hänga på henne, vilket gick helt bra. Lite funderade hon vad som var på gång, men stod iallafall snällt stilla! :love:

Efter alla motgångar vi haft känns det jätte fint att något äntligen lyckades!! :banana:

Va roligt att höra!! Grattis :)

Själv kämpar man på också men min tutta lyssnar lite bättre när jag river i åt henne nu iallafall :-) Alltid nått:cool:

Igår var jag på löshoppning med mina två. (de behövde få busa av sig lite) Det var premiär för Lasse, han har aldrig vatt med på nått liknande innan. Han skötte sig utmärkt :love: Han laddade som s*tan innan hinderna och sen flög han över som en katt, ingen tvekan där inte :D Han fick hoppa 6-7 gånger över 60cm hinder. Såååå fruktansvärt stolt jag är över honom :rofl:

Carisma har vatt med förr, så här höjdes oxern en del, till hela 110 :p Hon bjöd på bra, kom fel en gång och stannade, men var bra på det sen igen!
Tränaren berömde båda två, så jag är så nöjd med vildarna för tillfället ;)

Bild på Carisma :banana: :
IMG_4075.jpg

IMG_4071.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama