Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Måste flika in lite å säga att jag fått hem en 2 1/2 åring nu å han blev inriden i alla gångarter nere på flyinge nu i höstas E: stanford
Han är verkligen cooooll lugn på alla sätt å vis . Har haft honom i stallgången å fixat å donat med täcke å annat å han bryr sig föga.. ska bara kela å gosa hela tiden .
Va ute i dag på en skritt tur på 15 min å visst va det lite otäcka saker här å var men han tog sig förbi det å verkade vara himla stolt efteråt ..(ha ha jag lyckades sa han)
Tömkörd å van att åka transport.
Skall köras in senare är även tänkt.
Himla skoj å se vad ni andra gör med era pållar..

En liten fundering iom att ni andra håller på att hänga på era hästar och endel har till och med hunnit sitta upp... Har ni upplevt att era hästar varit sura om ni studsat och hoppat på sidan av dom, ungefär som när man tänker sitta upp och tar ansats??

Min Karisma irriterar sig nämligen något otroligt på att jag står och studsar bredvid henne.. och jag har inte ens foten i stigbygeln!! :confused:

Etan brydde sig inte ett dugg om när vi hoppade och studsade bredvid honom innan syrran skulle hänga och sitta upp. Nu brydde han sig inte ens om när hon hängde och satt upp iheller. Han bara följde med lugnt och fint på allt vi gjorde.

Jag :love: den hästen.

Nu är jag här och skriver igen, mycket har hänt sedan sist kan man säga. Lill skruttan har blivit mycket tryggare hemma, tog ganska lång tid innan hon kommit till ro i sitt nya stall. Men nu kan jag inte förstå att hon är 2,5.

Snart är det dags att sitta upp.... Jag längtar så!

Vad bra det går för er alla, härligt:bow: Kämpa på:bow:

Skickar med en liten bild me!

Lycka till allihop, och god jul!

MelwinMikaelLinnaZamba484.jpg

Min 04:a sv hbl är tömmkörd ganska mkt, löshoppad 3 ggr och riden 3ggr. Sen har vi gått lite promenader, lekt lite med "skrämselhinder", löslongerat, longerat vanligt ett par ggr. Oxå har jag vant henne vid sadel, sele med svanskappa, skydd fram & bak, träns, täcke. Samt inte minst att kunna stå själv i hage/stall samt gå ensam ut på tur.

Några bilder:

6090479.jpg

Ridbild från i dag. Ryttare min 187 cm långa sambo. Hästen är 158 cm hög.

4397063.jpg

I höstas, denna dag var första gången vi satt upp på henne.

2797766.jpg

Polishästämne?

2797762.jpg

Uppe på bron

2797764.jpg

Står på pressenningen

5104419.jpg

tömmkörning

:d God Jul till er allesammans :d
Hoppas ni får en underbar jul tillsammans med nära kära
Kram kram;)

Sen sist så har vi varit ute o skrittat en halvtimme. Det var konstigt att jag satte mig upp på stallplan o inte i padocken. Men det gick snart över. Han var lugn bara vi kom iväg.
Å så idag har vi provat med lösa skacklar vid tömkörningen. det var lite äckligt i början, men gick snart över :) Han är bara för go...

*KL*
Min -04; fullblod som jag ägt i 3,5 vecka (har tidigare stått i någon form av galoppträning) har jag ridit ut i skogen med 4 gånger; skritt, trav och dom sista två gångerna har vi fattat galopp och galopperad några meter. jag har tömkört och longerat och även ridit i ridhuset i 20 minuter vid ett tillfälle. Vi har även skrittat över 3 cavalettibommar vid två tillfällen.

Vilken sötnos :-) Det är ju så spännande när man precis har köpt dem oxå!

Hörrni alla i tråden kan ni inte dela med er av hur ni lägger upp er träning. Hur lägger ni upp en vecka, hur många gånger aktiverar ni och hur länge.

Letar lite inspiration nu för att ta tag i min lilla plutta efter nyår igen. Sitter och sliter med c-uppsats och jobbar för tillfället så hon har fått en liten vila då jag inte hinner ta tag i hennes fasoner nu. Sen efter nyår ska jag ta hjälp av nh-tränare samt komma igång riktigt med ett bra upplägg.

Åh vad roligt att det går bra för dig o Sigge :) Visst är det skoj med unghästar? ;) Lycka till framöver oxå med din fina häst!

Hej!

Jag är också ny i tråden och skulle behöva höra några uppmuntrande ord.

Min pojke har varit super snäll och lätt att ha och göra med på alla sätt. Han är longerad, löshoppad och lite tömkörd. Jag har "ridit"/åkt runt på honom 3 ggr i paddocken och han har aldrig sagt ett pip.

Nu var jag tvungen att flytta honom en gång till inom ett halvår och efter denna flytt har han blivit skogstokig. Han har tagit de andra flyttarna med ro så jag fattar ingenting.

Helt plötsligt så går han inte att longera. Han bara reser sig och vänder in, så fort man höjer spöet så går han upp på bakbenen och om man leder honom så kastar han sig fram så fort man manar på. Jag har inte vågat sitta på han igen p.g.a detta. Dessutom står han och trampar i gången och den lilla odågan bet mig faktiskt här om dagen.

Har fler råkat ut för sådana bakslag?
Nu har jag gått tillbaka till Basic och har låtit bli både sadel och longering. Han har stått i sitt nya stall i ca 3 veckor nu och är lugn men trotsig.

Hej på dej och välkommer till tråden :)

Jag känner igen en hel del i det du skriver förutom att jag inte har flyttat min lilla totta hon blev så ändå. Hon gick jättebra att longera och tömköra och lugn och fin att hålla på med. Nu blir hon tokig när jag ska longera och ibland när jag tömkör. Men annars väldigt snäll och fin.. Jag får grym huvudbry men tänker att det kanske är en kombination av att hon har massa överskottsenergi för att de när det började övergick till att ha fri tillgång på hösilage och att hon är inne i en period där hon provar vad hon kan göra och visar sitt missnöje grovt när hon blir arg.

Kanske din blev som den blev också för att flytten kom vid en tidpunkt då han har svårare att acceptera det och därför blir sådär. Det händer ju så mycket i våra små tottars kroppar nu.

Ungrfär som en människa som mår bra och är stark psykiskt klarar av en jobbig situation bättre än en som mår dåligt från början. Nu säger jag inte att våra mår dåligt men kanske i en period då de är mer lättpåverkade vid förändringar. En tanke..

Håll modet uppe och kämpa på!!:bump: :bump:

(Jag peppade mig själv i samma som jag skrev till dig :D )

Unghästar är tyvärr så nyckfulla. Det kan gå bra ett långt tag, sen blir det bakslag förr eller senare. Det enda du kan göra är som du gjort, låta hästen vila och backa tillbaka och inte pressa fram något.

Standard problemen brukar vara när hästen är riden några månader och börjar få skaplig balans och muskler, det är då rodeon brukar börja. Men ha tålamod, får informationen bara sjunka in så blir dom lättare att hantera igen.

Ja, vi har väl alla våra dåliga och bra dagar men det kliar så i fingrarna att börja rida.

Han skall visa på 3-års testet så jag hoppas han blir bättre snart.

Här kommer en liten bild på pojken.

dino_06-10-10_hel2.jpg

Ja det är verkligen roligt med unghästar! :)

Idag gick vi över bommar och i åttor; med longerlina i bettet först. Sen longerade jag i skritt och trav och efter det tog jag av allt utom träns så han skulle få galoppera fritt i paddocken. Under tiden jag plockade undan bommar och koner så traskade han bakom mig, helt lös, i åttor och över bommar, lille sötnosen :love: . Sen fick han galoppera i paddocken och då visade han hela magen i sina bakutsparkar! :)

Han är ju ett stort barn och leker och busar med "gamlingarna" i hagen så både han och dom blir helt trötta. Han får lite tjyvnyp när dom tröttnar på honom så han har småbett här och där och ser ut som han har varit i kriget :smirk: :angel: :love:

vi har varit i det stora farliga ridhuset å kollar runt lite nu i veckan .. han tyckte det va lustigt men han har ju varit i ridhus innan..(förmodar jag i alla fall)
Vi skrittade runt mest å prövade lite trav å det gick kanon bra ..
någon mer som gjort något skoj ...?
Hur långt har ni kommit i ridningen i ridhus .. på spår volt ?? galopp eller dylikt allt arbete vill jag veta !!

ska se om ja inte kan fixa lite bilder på han så ni får se min "lille" nallebjörn som blivit rakad för första gången...he he ser så söt ut

Körd men ej sutten på, han är ovanrädd :confused: :angel: och jag själv vågar inte göra mig besväret. Ska se vem jag kan lura på detta.

he he ja det kan ju bli lite problematiskt .. få göra en docka vettja !!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama