Hur länge vila efter magsjuka?

Jenka

Trådstartare
Hunden har spytt 4 gånger senaste timmen och är lite lös i magen. Givetvis tar vi det lugnt idag men hur länge ska man vänta innan man kör igång som vanligt (tex agilityträning) igen efter att han blivit bra?

Gissningsvis är det foderallergin som spökar... Stackars lillkillen.

Sv: Hur länge vila efter magsjuka?

En till fundering... Blötlagt torrfoder är väl ända/bästa alternativet till skonkost, då han som sagt är allergisk?

Jag skulle vänta tills han äter och bajsar ok igen, dvs en dag eller två.

Vad som är skonkost beror helt på vad hunden är allergisk mot? Är ni mitt i utredning eller vet du vad han reagerar på?

Torrfoder är ju egentligen ingen skonkost men har du tur så funkar det ändå. Skulle börja med att ge en matsked och se vad som händer (efter att han fått svälta).

Du kan också prova ge honom något, tex överkokt hirs, som han aldrig ätit förut (det fungerade som skonkost på min när han blev magsjuk under eliminationsdieten).
Då bör det inte störa provokationen (eller står han på eliminationsdiet igen?). Hoppas han mår bättre snart!
Skulle vänta med agilityträning tills magen är normal igen och hunden lika pigg som vanligt, dvs när han är "frisk" igen.

Senast ändrad:

Fortfarande under utredning (efter alldeles för många månader...) så jag vet inte tyvärr.

Idag mår iaf magen bättre men han har inte ätit än.

Just nu är vi väl mitt emellan provokationer... Har testat korv utan att han reagerat (hurra!) och sen inte riktigt tagit tag i nästa steg. Korven har han ätit i drygt 1½ månad (som belöningsgodis) utan problem så det borde inte vara den, men senaste dagarna har han kliat sig mer igen och nu kom kräkningar igår så jag misstänker att han har fått i sig nåt men vet inte vad.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 317
Senast: Svartkatt
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 622
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka