ameo
Moderator
Sv: Hur länge vara "mammaledig"
Har man stoet och fölet i en hage med fler hästar så leker fölen ofta med övriga pållar = stoet slipper ha fölet klättrande på sig själv hela tiden och allt är frid och fröjd. Har man dem för sig själva kan fölet bli understimulerat och kanske påfrestande för stoet, då kanske stoet uppskattar en stunds lugn och ro, men fölet kommer fortfarande vara understimulerat.
I övrigt håller jag med *vem det nu var som skrev det* att det enklaste är om stoet + fölet går i flock med flera ston och föl. DÅ kan man ofta efter några månader ta ut stoet ur hagen utan att fölet följer med. Fölet är kvar i sin trygga flock, fast stoet uppskattar det inte alltid...
Tillägg:
Jag håller för övrigt med dem som anser att man bör låta stoet vara mammaledigt ordentligt.
Det är slitsamt att ge di men inte på det sättet att det blir lättare om du "upprätthåller en viss kondition". Det som sliter är att det tar OERHÖRT mycket näring från stoet. När de ger som mest di är energibehovet det dubbla och proteinbehovet det tredubbla jämfört med normalt underhållsbehov och ännu mer på vissa ston som ger mycket mjölk. Det kan vara svårt att få i stoet nog med mat för att täcka dessa behov. Om man då dessutom motionerar stoet så behöver hon ÄNNU MER mat, hur ska man få i henne det??Vill gärna tro att stoet har nytta av att komma igång också. Att hon orkar mer, då det är slitsamt att vara mamma och ge di, om hon får upprätthålla en viss kondition..
Njae, medan fölet är litet (upp till ca 4-5 månader) har jag aldrig sett några såna tendenser. Däremot har jag haft ston som själva börjar vänja av sina föl vid 5-6 månaders ålder, för DÅ har de börjat ledsna och uppskatta "egentid".Så jag undrar om inte stoet kan tycka det är skönt att komma ifrån "mammeriet" lite då och då? Alltså när hon vänjer sig vid att lämna fölungen en kort stund kan uppskatta en liten promenad?
Jag har som sagt inte mkt erfarenhet av avel, har aldrig fött upp något föl själv.
Har man stoet och fölet i en hage med fler hästar så leker fölen ofta med övriga pållar = stoet slipper ha fölet klättrande på sig själv hela tiden och allt är frid och fröjd. Har man dem för sig själva kan fölet bli understimulerat och kanske påfrestande för stoet, då kanske stoet uppskattar en stunds lugn och ro, men fölet kommer fortfarande vara understimulerat.
I övrigt håller jag med *vem det nu var som skrev det* att det enklaste är om stoet + fölet går i flock med flera ston och föl. DÅ kan man ofta efter några månader ta ut stoet ur hagen utan att fölet följer med. Fölet är kvar i sin trygga flock, fast stoet uppskattar det inte alltid...
Tillägg:
Jag håller för övrigt med dem som anser att man bör låta stoet vara mammaledigt ordentligt.