Hur länge vara "mammaledig"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Insanity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 98
  • Visningar Visningar 7 457
Sv: Hur länge vara "mammaledig"

Problemet är att du avfärdar en motivering som DU inte tycker duger och hävdar att där inte finns någon motivering alls. Jag tycker personligen att du har dina motiv, men i min värld är de fullkomligt åt skogen. Eftersom du inte vill se mer än träningen för din häst som det viktiga. Sen kan du prata om ligament och ditten och datten, men varför har du då betäckt ? För att de får bättre syreupptagningsförmåga ? För mig är dessa motiv -> mycket märlkiga. Ingestans nämner du välbefinnande för konstellationen mor/fölunge. Inte nånstans, för mig är det liksom en av grundpelarna med att avla. Sen om du kallar det att inte kunna förklara sig så är det ju tråkigt att du inte förstår den biten.

Välbefinnande, är det inget motiv i sig ? Har du varit med om hur tighta ett sto ch ett föl blir ? Endel ston river ju stallet om man tar ifrån dem deras unge, är det schysst ? Endel föl gnäggar hysteriskt om mamman är försvunnen. Är det schysst ? När man kan låta dem ha den korta tiden som 4-5-6 månader ändå är. Sen är det fortfarande individuellt.

Jag pysslar med halvblod. Och de flesta som jag har pratat med som alltså föder upp fler än en häst är av samma åsikt som jag, liksom de som föder upp travhästar. Och islandshästar. De flesta jag känner i uppfödarbranschen kort sagt.

Vid första fölet red jag mitt sto första gången en månad efter fölning. Hon var jätteglad och arbetsvillig, jag fick hejda henne för att hon inte skulle ta ut sig. Red i ridhus och hade fölet med. Red 2-3 dagar per vecka, mellan 30 och 45 minuter. När fölet var tre månader började hon själv avskilja honom, jag tog henne ur hagen medan han gick kvar med flocken.
Vid andra fölet började jag inte rida förrän fölet var tre månader p g a olika omständigheter, och då tog jag ut stoet medan fölet var kvar i hagen med flocken. Jag märkte på stoet att hon var väldigt nöjd med att bli riden och pysslad med utan föl, och det var inga problem med att ta henne ur hagen.

När man ska börja rida efter fölningen tycker jag beror på vad stoet är vant vid. Hade jag haft ett ungt sto hade jag låtit henne vara mammaledig längre, men eftersom mitt sto var 16 när hon fick första fölet och varit ridhäst i hela sitt liv så är utgångsläget ett annat.

nej du har inte motivetat din åsikt alls mer än att du tycker, och att det borde osv osv och att nån annan har sagt nåt till dig som du bara uppenbarligen har accepterat, jag funkar inte så, jag ifrågasätter allt och det är en av mina bästa egenskaper.

om du inte tycker att jag ser till mitt stos välbefinnande så tycker jag att du ska läsa igenom mina inlägg igen, för uppenbarligen har du inte läst speciellt noga. för att citera mig själv " självklart får man se till individen" är de så tajta att det bara inte går så får man ju acceptera det, men att de bara skriker efter varann första gångerna händer ju även om man skiljer dem när fölungen är 7 månader oxå, så bara skrik ser jag inte som så farligt.

jag förstår faktiskt inte varför fölunge och mamma skulle må bra av att vara klistrade vid varann, jag vet snarare många föl som inte bryr sig nåt när man tar ut mamman ur hagen, och mammor som tycker att pausen från bebisarna är rätt skön.

Jag tycker att det inte krävs någon motivering till att stona ska vara mammalediga.. Naturen sköter det på bästa sätt och ska du följa det så vänjer du av vid 8-9 månaders ålder.. det är då stona naturligt vänjer av..
Att sära dem tidigt bara därför att tycker jag är rent ut sagt grymt.. då det är ett trauma både för sto och föl..

Jaha.

Nej, jag ser inte någonstans att du talar om välbefinnande för sto OCH FÖL. Du pratar hela tiden om träningen för ditt sto och hur viktigt det är.

Du förstår inte varför ett sto och föl mår bra av att vara tillsammans ?
Vi människor tror en jäkla massa om våra djur, till exempel att de tycker att det är SKÖNT att slippa ungen eller att ungen inte bryr sig om man tar mamman ut ur hagen. Jag anser att det är vårt sätt att motivera våra egon och när vi går emot naturen. Det är INTE i enlighet med hur hästar är skapade att skilja sto och föl från varandra. Vi går rusktigt mycket våld på våra hästars natur som det är redan så varför måste vi nödvändigtvis tillfredställa egot och rida på stoet när det har en "spädbarn". Jag har inte sett ett enda hållbart motiv till varför det är bra för stoet/fölet. Inte ett. Jag kommer ALDRIG att begripa det !

Och du ser inte skrik som så farligt ? Varför tror du att fölungen skriker efter sin mamma ? Är det nyttigt föl fölet ? Har du nåt motiv till varför man har rätt att göra våld på fölets natur och avfärda skriket med att det är inte så farligt ? Som FÖLET förstår. Du vet ju att mamman kommer tillbaka, men hur vet ungen det ?

Senast ändrad:

Jag har ett 7 månaders föl här hemma med sin mor som jag började avvänja, de skriker, och jag tycker inte det är farligt för jag måste vänja av fölet nu, helst för länge sen, men då jag bara har haft dem i 2 veckor så har ju inte det legat i min makt...

men du tycker alltså det är bättre att detta sto som knappt är mer än ett skelett får fortsätta gå med sitt föl och ge di så länge hon vill det? tycker du det så vet jag att jag kan ignorera allt du skriver för då är vi så långt ifrån varann man bara kan komma.

och jag vidhåller att det finns föl som inte bryr sig speciellt om sin mamma, jag vet tex ett föl som rymde ur hagen redan som några dygn gammal och kunde vara upp till 1 km från sin mamma och kom bara tillbaks för att äta, sen stack hon igen, alla är olika och man får se till individen.

att jag inte skulle bry mig om sto och föl kan du bara lägga ner, du vet ingenting om mig och det blir bara löjligt när du ifrågasätter mina värderingar när det inte är det som är frågan här.

och du, vuxna hästar skriker oxå efter sina flockmedlemmar, inte fasen tror jag de lider för det.

Jag började rida efter ca 2 månader och sedan trappade jag upp sakta. Fölungen var med i början, jag red bara där de kunde vara med. Senare fick de vara kvar i flocken i hagen medan jag red lite längre stunder. Helt igång var vi inte förrän avvänjningen var klar.

Uppenbarligen pratar vi om olika saker.

Jag har inte pratat om fölungar som skall avvänjas, jag har pratat om fölungar 0-4 månader (upp till 6 kanske). Det var ju det som diskuterades, alltså om man skulle rida på stoet när fölet var pyttelitet.

Det är klart att du vill bry dig om ditt sto och föl, men jag har inte sett ett enda inlägg där det har varit viktigare än stoets träning.

Ett föl som sticker ifrån sin mamma långa sträckor är ganska ovanligt, särskilt om de är små.

Cedilj stack ifrån sin mamma när han bara var dryga månaden. Han har varit väldigt självständig jämfört med Filleungen som var en riktig mammagris.

Så är det - redan som små är de olika.

Och inte minst som du påpekar i ett tidigare inlägg, mammorna är kan också vara olika, en som varit ridhäst hela sitt liv går inte riktigt att jämföra med en som knappt är inriden. Eller förstföderska och rutinerad mamma. Endel mammor tillåter inte sina små att vara för långt borta, medan andra har full koll även på avstånd. Olika, olika och vi måste vara lyhörda.

Jag har precis börjat rida igång mitt sto nu. Hon har stått under hela dräktigheten. Fölungen är snart 8mån. Har inte kännt att det varit läge alls att ta isär dem och rida tidigare, då båda blivit väldigt oroliga. Min fölunge har varit blyg och behövt sin mamma den här tiden efteråt har det kännts som.
Men det är ju olika från individ till individ.

Tycker inte man ska sträva efter att sätta igång så tidigt som möjligt iaf.

Instämmer i att vi måste vara lyhörda!

Man får utgå från sitt stos behov och situationen. Mitt sto är van vid att bli riden och hanterad och blir frustrerad av att bara gå med föl för länge. Fjolårsfölet hade en period då han var omkring ett halvår då han var väldigt mammig och dessutom blev han sjuk (kolik) så han fick gå med henne tills han var nio månader innan han fick egen box.

Faller stoet ur och man inte kan få henne att hålla hull är en annan femma men för min del så blir det att ställa en liten fölunge själv detsamma som att börja att "vänja av" dvs få föl och sto att klara sig utan varandra..

Det som jag tror att man många gånger missar är att vissa föl går långt ifrån sina mammor men stona har nog mer koll än vad vi tror förstår samt oftast ( i de fall jag sett) så har hon bebisen inom synhåll.. Försvinner de runt en krök eller något då blir det helt annat ljud i skällan..

Jag har ju tänkt att fölet ska följa med på skritturerna, det är som jag skrivit inga långa turer jag tänkt ta till en början :)

Men mitt sto är i princip bara riden rakt fram i skogen ungefär, och i slutet på året vill jag komma igång och komma någonstans med henne. Skulle jag vänta med att rida henne tills dess att fölet är helt avvant så har hon i princip bara blivit riden ett 20 tal gånger under 2 års tid, och inte riden alls på nästan 1,5 år. Jag vill iaf ha henne lite inne i "rid-gamet" när det är dags att på allvar komma igång med ridningen igen..

Vi har som tur väl är bra vägar här och många är helt utan trafik så det är väldigt bra om man har ett föl med sig på turen.

Jag vet själv vilken lejonmamma jag varit när mina barn var små bebisar så att ta ut henne utan fölet tidigt bara för att rida skulle aldrig falla mig in. Fölet får följa med på våra små turer isf.. :)

Mina hagar är ju inte så värst jättestora...de är mer lagom..

*KL*

Varför betäcker man sitt sto om man inte har tid att låta henne vara mamma åtminstone på heltid de 4 första månaderna?

det tar oftast väldigt mkt på stona att vara mammor speciellt om dom är "bra" mammor och ger mkt di till sina föl, Samt hormonomställning etc

Eller så har man ston som jag har, smällfeta av att se bete med lika smällfeta föl vid sidan av. Jag tror inte att digivande ston mår dåligt av att motioneras när de har föl vid sidan, så länge de får mat för det. Jag tillskotts fodrar inga av mina ston utan får istället motionera dem för att de inte ska bli för feta (nu pratar vi valkar) Även bra mammor tycker att det är skönt att få komma ut och röra på sig utan fölet.
Jag tror inte att vi ska hänga någon för att de väljer att rida el väljer att ställa av sina ston, jag tycker att vi ska se till vilken typ av individ mammasto är istället. Mitt ena sto ska föla i början på april, idag har jag varit ute på en lång skön tur i solskenet på henne. Började rida henne 1 mån efter fölning. Har gjort det de senaste 5 fölen hon fått på raken.

Ja där är både Cezzan o Ida lika varandra, de vill gärna bli stimulerade och inte bara gå i hage, trots detta är de inga dåliga mammor.

kl
Oftast har vi några fölungar och inte en ensam, dessa stannar gärna kvar i flocken när mamman går ut ur hagen. Inget skrik el springandes genom trådarna. De väljer själva när de itne längre vill följa med till stallet. Alldeles för tidigt kan jag känna ibland då jag gärna vill handskas med fölet under sommaren.

Det är ju individen som avgör.

Sen tror jag på Görels filosofi att det är skillnad på ett sto som varit ridhäst hela sitt liv och en som knappt riden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 428
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 8 9 10
Svar
189
· Visningar
10 502
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka