Fy fan, ytterligare skandaler som tyvärr döljs bakom betalvägg.

Jag tror att du missförstått mig helt. Det krävs ju onekligen forskning för att veta tex vilka bett som är bättre än andra och om det är bättre att ha täcke på eller inte och faktiskt nu senast huruvida det är bra eller dåligt med benskydd och sådant.

Att använda våld och tvång var ju inte det som var på tapeten i just den här diskussionen. (även om det diskuteras på dressyrforum) här pratades det om hagvistelse, kolik och hältor. (ev överanvändning av spö men det var ju inte fastlagt och det är ju inte så komplicerat att det inte ska användas så)
Du missförstod nog mig. Det jag skrev om stora djuretiska problem handlar om användningen av våld och tvång inom ridsporten.

Så vi pratar om helt olika saker!

Inget hindrar ju en kommun som vill att erbjuda gratis buss till/från en ridskola. Men allt hänger ju på att kommunen vill främja ridskolan, god hästhållning samt möjlighet för elever att enkelt ta sig till/från stallet efter skoltid

Jag tänker att det absolut finns saker som hindrar en kommun från sådana åtgärder. Om ridskolan/stallet är en vinstdrivande verksamhet tänker jag att det blir knepigt i förhållande till kommunallagen att skattemedel bekostar resor till en sådan verksamhet, om man inte gör det till andra. Vore annat om kommunen drev verksamheten själva. Jag vet flera exempel på när kommuner har chartrat buss till olika platser/aktiviteter men då har det handlat om allemansrättsliga tillgängliga platser och sådan som alla kan ta del av tex badplats.

Jag tänker att det absolut finns saker som hindrar en kommun från sådana åtgärder. Om ridskolan/stallet är en vinstdrivande verksamhet tänker jag att det blir knepigt i förhållande till kommunallagen att skattemedel bekostar resor till en sådan verksamhet, om man inte gör det till andra. Vore annat om kommunen drev verksamheten själva. Jag vet flera exempel på när kommuner har chartrat buss till olika platser/aktiviteter men då har det handlat om allemansrättsliga tillgängliga platser och sådan som alla kan ta del av tex badplats.
Om en kommun för att den vill ha marken flyttar en ridskola till landsbygden finns knappast problem i det motivera fria resor dit. Precis som kommunen kan motivera att bygga en ridanläggning och förmånligt hyra ut den till en ridskola och då även som fastighetsägare stå för underhåll - även om de inte betalar för andra ridskolor i kommunens underhåll.

Men det måste ju göras korrekt.

Om en kommun för att den vill ha marken flyttar en ridskola till landsbygden finns knappast problem i det motivera fria resor dit. Precis som kommunen kan motivera att bygga en ridanläggning och förmånligt hyra ut den till en ridskola och då även som fastighetsägare stå för underhåll - även om de inte betalar för andra ridskolor i kommunens underhåll.

Jag hade inte uppfattat att vi pratade om en specifik situation utan svarade mer utifrån ett allmänt perspektiv om icke kollektivtrafiknära lägen. Det du beskriver blir ju mer en avtalssituation och en annan fråga än det jag trodde vi att jag svarade på :)

Jag hade inte uppfattat att vi pratade om en specifik situation utan svarade mer utifrån ett allmänt perspektiv om icke kollektivtrafiknära lägen. Det du beskriver blir ju mer en avtalssituation och en annan fråga än det jag trodde vi att jag svarade på :)
Jag svarade angående utifrån om ridskolor flyttas ut på landsbygd för att kommunen vill bygga på marken. Om du inte sett det har jag skrivit en rad generella inlägg om vad en kommun teoretiskt skulle kunna göra eller inte, men att det är och förblir en utopi så länge kommunerna i stort inte riktigt vill satsa på ridskolorna över huvudet taget.

Då kom det kring att flytta ridskolor ut från stan att de då förlorar funktion som fritidsgård mm, att det är viktigt kunna ta sig dit utan att förälder ska behöva skjutsa, att kollektivtrafik är dyrt mm.

Och i den diskussionen skrev jag det att om en kommun vill kan även det lösas genom tex bussning av eleverna. Men likt allt annat kräver det en vilja att satsa på ridskolor

Jag vet inte var du tolkat diskussionen som handla om en specifik situation? Eller menar du att ens prata om att elever inte kan ta sig dit själva är att bli specifik? (En ridskola kan ju ligga lantligt med massa mark men på gångavstånd från skolorna i en mindre ort, medan det kan vara åtskilliga mil i en annan ort)

Nej man kan väl inte komma överens med alla, men om du har problem med fd ridskolechefen förstår jag att du inte ser problemet. Du är ju dessutom redan övertygad om att detta är en vendetta. Vilket jag inte vet om det är, jag vet ju inte ens om det ÄR fd ridskolechefen som "ligger bakom" anmälningarna vilket du verkar tro (veta ?)

Det jag sagt dock är att ÄR DET fd ridskolechefen som ligger bakom detta så står jag bakom hen till 110%. Då jag vet vad hen gjort i sin karriär och var hens värderingar kommer ifrån, och inte är det att stå bakom dålig hästvälförd iaf. Och om det nu var så att hen försökte göra ändringar på ridskolan som inte sågs med "blida ögon" så de hellre sparkade än stod bakom hens hästvvälfärds förändringar så är jag återigen 110 % på hens sida.

Jag har vart på anläggningen flera gånger men enbart i tävlingssammanhang. Kan ha varit där på nån föreläsning/show med.
Jag har faktiskt erfarenhet av DRK, och håller med dig. Vet hur rutinerna ser ut där och lämnade pga när jag väl lärde mig mer om hästvälfärd så gick det liksom inte ihop med hur dom driver verksamheten där, tyvärr. I grund och botten så vet jag att det inte görs av ren elakhet mot hästarna, alla som jobbar där har sin älsklingshäst och vill bara det bästa för hästen men problemet ligger i att vad dom tror/får lära sig är bäst för hästarna är inte egentligen det som är bäst enl. vetenskapen. Mycket ligger i traditioner och hur det ”alltid gjorts” inom ridsporten liksom.

Och det är några som jag vet skulle absolut inte vilja släppa på det ’traditionella’ sättet, så därför förvånar det mig inte alls att den som skulle ta över ridskolan inte längre ska göra det. Väldigt synd för jag tror att det hade kunnat bli flera positiva förändringar om dom fått va kvar. Men att få igenom dessa hade inte varit lätt.

Från det jag sett när jag kört förbi där, så är åtminstone vissa hästar ute hela dagen. Jag har bara sett kanske hälften pga hagarna placering, men det var inte några 1-2 h i hage där. Stora flockar, bra hagar om än lite slitna. Nu är det några år sen, men om inget ändrats så år det inget att klaga på åtminstone.
Tyvärr stämmer inte detta då det är bara en vinterhage/grushage och hästarna delas upp i 3-4 grupper som får turas om. Är max 1-3 timmar utevistelse, har dom lektion/tävling ännu mindre. Förutom för dem få som hade möjlighet att gå ut med en annan grupp ist.

Dom har även skrivit på deras webbsida nu hur mycket utevistelse hästarna får… Vilket är trist för uppenbarligen så tycker dom det är helt normalt med enbart1-3 timmars utevistelse./:

Jag känner mycket väl till denna ridskola, har själv ridit där när jag var ung och har kompisar som jobbar där och är där och dömer tävlingar ett par ggr om året. Det är en vendetta. Detta "scope" kom efter ett hotbrev där den fd anställde krävde en stor summa pengar. Den fd anställde vad dessutom den ansvarige för alla hästar när hen jobbade där och då dessa skador har skett.....

Oavsett så går hästarna inte 1-2 timmar i hagen. De går ute från efter frukost till lektionerna börjar vid 14-15. De går i flock och majoriteten går ute dygnet runt från mitten av maj till mitten av september.

LS har varit där och lagt ner ärendena varje gång.

De andra fd anställda som figurerar i artikeln har en relation, släkt nära vänner, till den som skrivit hotbrev samt antagligen är den som pratat mest med Aftonbladet.

Nya hästar står i karantän i utestallet och går inte i hagen med resten.

Från ridskolans hemsida:
Flera av de uppgifter som nu sprids har sin bakgrund i en konflikt med en före detta anställd. Det rör sig om en person som själv ansvarat för delar av det som nu kritiseras. Den här konflikten har eskalerat, och vi ser allvarligt på att ett skriftligt kravbrev med miljonbelopp – tillsammans med hot om anmälningar till olika myndigheter och organisationer – riktats mot verksamheten. Vi har därför övervägt att polisanmäla detta, då vi bedömer att det handlar om ett påtryckningsförsök.

Ang koliken så är ju 11 fall på 80 hästar rätt mycket men i mitt stall med 12 hästar hade vi 4 kolik fall på 4 månader förra vintern, varav min egna hade 2 (hade aldrig haft kolik förut) under de 8 åren jag ägt henne. Hon har heller inte haft ett enda anfall på 1 år nu. Vi hade vatten i hagen, bra mat och motion....

Vänta nu, dom har 1 hektar vinterhage till 70 hästar? Och har dessutom valt att ha den som 1 stor?

Inte för att jag vanligtvis är den som förespråkar grusrutor, men det är ju fullt möjligt att dela upp den i långsmala rektanglar och ha fler ute samtidigt.

Det finns uppenbart ett hål i djurskyddsföreskrifterna för häst här.

Och varför inte ta av de väldigt små sommarbetena också, det finns faktiskt nog med mark för långsmala rektanglar så alla kan vara ute samtidigt i normal tid för ridskole hästar (oftast 08-14).

Sommarbetena är ju ändå för små, på sommarlovet skulle dom ju behöva arrendera rejäla beten så alla kan få ledigt (minst 1ha per häst).
Det hade blivit ganska trångt om dom delat upp grushagen dessutom är det typ berg under så är stora stenar överallt och väldigt brant kring ingången. Så hade man delat upp hade vissa rutor varit mindre roliga att vistas i.

Ja det är en väldigt rimlig fundering ang. sommarhagarna. Har själv undrat det, förstår det där om att man inte vill att betet ska förstöras men det används max typ 2-3månader om året. Är sån slöseri enl. mig att det står tomt resten av året när dom har redan så lite yta för att börja med, dom borde verkligen ta vara på det dom har. Dessutom så har dom ytterligare två stora gräshagar en liten promenad bort. Så de skulle definitivt kunna ”offra” åtminstone en av dem som ligger närmast verksamheten. Men vad vet jag…

Det sätter ju mängden koliker i ett nytt ljus 🥺
Japp. Och flera som visade TYDLIGA tecken på magsår när jag var där. Typ 2st vad jag vet som nästan bokstavligen attackerade dom som kom in i deras box med en sadel, man blev ju rädd. Ena vet jag är inte kvar, andra är jag osäker. Hade lagt stora pengar på att det var antingen magsår eller ryggsmärta eller både och.

Det hade blivit ganska trångt om dom delat upp grushagen dessutom är det typ berg under så är stora stenar överallt och väldigt brant kring ingången. Så hade man delat upp hade vissa rutor varit mindre roliga att vistas i.

Ja det är en väldigt rimlig fundering ang. sommarhagarna. Har själv undrat det, förstår det där om att man inte vill att betet ska förstöras men det används max typ 2-3månader om året. Är sån slöseri enl. mig att det står tomt resten av året när dom har redan så lite yta för att börja med, dom borde verkligen ta vara på det dom har. Dessutom så har dom ytterligare två stora gräshagar en liten promenad bort. Så de skulle definitivt kunna ”offra” åtminstone en av dem som ligger närmast verksamheten. Men vad vet jag…
Oj råkade få med jfrelins inlägg av nån anledning och nu lyckas jag inte redigera... Skulle bara svara på skies inlägg egentligen men aja

Ja det är givetvis upp till dig, jag tycker ändå det är rätt skumt med nya användare för just specifika trådar, tror vi diskuterat det förut i diverse trådar så jag är inte den enda....

I övrigt: Jag har ju varit på anläggningen i alla fall, till skillnad från väldigt många andra här ;) . Och har väl inget gott att säga om fd ridskolechefen heller i och för sig, men känner henne inte genom det jobbet och vet inte vari tvisten ligger heller, vilket du dock verkar veta?
Nu har ju DRK bekräftat det jag har sagt hela tiden, dvs att hästarna går ute bara ett par timmar per dag. :) https://djursholmsridklubb.se/till-dig-som-ar-medlem-i-djursholms-ridklubb/

I teorin tycker jag det låter bra. Tyvärr tror jag det kan vara svårt eller framförallt dyrt att få till. För folk rider ju på olika tider och vill åka dit och hem på olika tider. Visst en buss är bättre än ingen men för att det ska vara försvarbart vill de säkert att många utnyttjar och åker med bussen.

I teorin tycker jag det låter bra. Tyvärr tror jag det kan vara svårt eller framförallt dyrt att få till. För folk rider ju på olika tider och vill åka dit och hem på olika tider. Visst en buss är bättre än ingen men för att det ska vara försvarbart vill de säkert att många utnyttjar och åker med bussen.
Ja det skulle ju innebära en anpassning till busstider alldeles oavsett. Men om det står mellan det och hästvälfärd eller det och ingen ridskola alls kanske det skulle bedömas som värt det. På min tid väntade folk i timmar på bussen, cyklade väldigt långt mm. Men jag har förstått att det har ändrats över tid.

Jag svarade angående utifrån om ridskolor flyttas ut på landsbygd för att kommunen vill bygga på marken. Om du inte sett det har jag skrivit en rad generella inlägg om vad en kommun teoretiskt skulle kunna göra eller inte, men att det är och förblir en utopi så länge kommunerna i stort inte riktigt vill satsa på ridskolorna över huvudet taget.

Då kom det kring att flytta ridskolor ut från stan att de då förlorar funktion som fritidsgård mm, att det är viktigt kunna ta sig dit utan att förälder ska behöva skjutsa, att kollektivtrafik är dyrt mm.

Och i den diskussionen skrev jag det att om en kommun vill kan även det lösas genom tex bussning av eleverna. Men likt allt annat kräver det en vilja att satsa på ridskolor

Jag vet inte var du tolkat diskussionen som handla om en specifik situation? Eller menar du att ens prata om att elever inte kan ta sig dit själva är att bli specifik? (En ridskola kan ju ligga lantligt med massa mark men på gångavstånd från skolorna i en mindre ort, medan det kan vara åtskilliga mil i en annan ort)

Jah menade inte en specifik situation som att det handlade om någon specifik ridskola.

Jag menade den specifika situationen att om en kommun vill flytta på en ridskoleverksamhet skulle man kunna komma överens om en ny annan plats och som en del av överenskommelsen ska kommunen finansiera resor dit. Det blir ju något helt annan än att kommunen appropå ingenting bestämmer sig för att satsa på ridning genom att finansiera resor till en viss vinstdrivande verksamhet.

Ja det skulle ju innebära en anpassning till busstider alldeles oavsett. Men om det står mellan det och hästvälfärd eller det och ingen ridskola alls kanske det skulle bedömas som värt det. På min tid väntade folk i timmar på bussen, cyklade väldigt långt mm. Men jag har förstått att det har ändrats över tid.

Att en kommun är huvudman för kollektivtrafiken och har möjlighet att på egen hand anpassa tidtabellen är ju ovanligt. Det är väl i så fall att bidra med respengar som man kan göra. Vill en kommun ha buss till en specifik plats så är det i regel chartrade bussar man får ta till.

Att en kommun är huvudman för kollektivtrafiken och har möjlighet att på egen hand anpassa tidtabellen är ju ovanligt. Det är väl i så fall att bidra med respengar som man kan göra. Vill en kommun ha buss till en specifik plats så är det i regel chartrade bussar man får ta till.
Men nu läser du väl som fan läser bibeln 😅
Det är ju ridskolebesökarna som skulle få anpassa sig till busstiderna alldeles oavsett

Enligt Blacklist tråden och den "berömde" P G som skrivit ett inlägg så är det uppenbart att det är den fd ridskolechefen som de skyller på...
--------------------------------------------------------

https://www.facebook.com/groups/478219396151072/permalink/1623377671635233/?mibextid=wwXIfr

Peter G Gustafson

vJqqPdB933u.png
All Star-medskapare
· 57 min ·

IT TAKES TWO TO TANGO!
vi har väl alla följt turerna kring Djursholms ridklubb i Aftonbladet.
Men vad är det egentligen som ligger bakom dessa allvarliga anklagelser?
Ett minne för livet är när jag besöker ridklubbens fina arrangemang i dressyr tillsammans med en familjemedlem. I resturangen invid läktaren, sitter vår kanske, genom tidernas största kvinnliga skådespelare, Margaretha Krook, sippandes på ett glas rött. Hon hälsar vänligt när jag sätter mig vid bordet bredvid. Djursholms ridklubb är som ett jävla fucking café opera. Wow!!
Det är med dessa minnen som jag ställer mig frågan om vad som gått fel i hästhanteringen?! Eller ligger ngt annat bakom de allvarliga påståendena?
Ridskolechefen är en vida känd hästprofil. Hon har drivit ridskolan med järnhand under en evighets tid. enligt mig har Djursholm alltid varit en förebild vad gäller rid o häst kunskap.
Åren skenar iväg o ridskolechefen inser att det är dags att hitta en ersättare i rollen som just chef!
Sittande ridskolechef har styrelsens fulla förtroende att handplocka ngn som ska ta över ridskolan efter alla år.
Man hittar en kvinna som har ett oerhört fint cv. Hon har varit anställd hemma hos allt från svrfs styrelseledamöter till elitryttare. Hästvälfärdsråd o odd fellow som grädde på moset! Vad kan gå fel?
ALLT!!!
den nya tilltänkta chefen är bästa kompis med en krönikör på Tidningen Ridsport.
Den nya chefen börjar med att anställa sin sambo som vaktmästare, o själv anser hon att hon inte behöver vara på plats mer än några timmar i veckan.
Styrelsen för ridklubben börjar ifrågasätta valet av tilltänkt chef!
Efter ytterligare en tid bestämmer styrelsen att kvinnan inte kommer att få jobbet. Det är nu som hämndaktionen tar fart.
Då kommer vi till rapporteringen i Aftonbladet.
En häst ligger död i hagen… detta rör en häst som under längre tid visat att ngt inte står rätt till. Prover tas då man misstänker leukemi.
Hästen blir bara sämre o i samråd med veterinär, som vid flera tillfällen föreläser inför riksdagen i djurfrågor, så beslutar man att hästen ska åka till himlen.
Veterinären injecerar avlivningsvätskan kl 06:00 på morgonen, men tyvärr kan inte lastbilen som ska hämta kroppen kommma förrän 08:30 så man beslutar att täcka kroppen tills dess.
Den nu tilltänkta redan sparkade chefen väljer att ta bilder av den döda kroppen.
Hästen som är halt men som ändå går lektion…
En häst går orent på lektionen ena dagen. Veterinär tillkallas men inget fel kan hittas. Hästen travar renare än vatten. Alltså får den gå tillbaka in till lektion redan nästa dag. Efter ett par dagar återkommer hältan o en större utredning utförs.
Att hästarna inte går i hage mer än 1-2 timmar om dagen är ngt många ifrågasätter. Tänk om vi ställde samma krav på äldrevården. Våra pensionärer som inte ser solen på dagar! Gamla människor som måste kissa ner sig för att ingen hjälper dem att gå på toaletten!
Då ska tilläggas att dessa hästar blir aktiverade på många andra sätt o framförallt älskade av både barn o vuxna som pysslar o borstar.
Den tilltänkta ridskolechefen har alltså planerat en ”devilsplan”. tillsammans med tidningen ridsports krönikör görs ett antal vilseledande anmälningar till länsstyrelsen. Allt för att hämnas!
Man ska alltid lyssna på båda sidor av en historia! För mig kommer minnet av Margaretha Krook alltid att finnas. Likaså kommer Djursholms ridklubb alltid att vara ett föredöme för en sund hästhållning!
Däremot har tidningen ridsport än en gång visat prov på dåligt omdöme o korruption!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Var kom Ridsport in i bilden ? Har de med kört en artikel ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka