Enligt Blacklist tråden och den "berömde" P G som skrivit ett inlägg så är det uppenbart att det är den fd ridskolechefen som de skyller på...
--------------------------------------------------------
https://www.facebook.com/groups/478219396151072/permalink/1623377671635233/?mibextid=wwXIfr
All Star-medskapare
·
57 min ·
IT TAKES TWO TO TANGO!
vi har väl alla följt turerna kring Djursholms ridklubb i Aftonbladet.
Men vad är det egentligen som ligger bakom dessa allvarliga anklagelser?
Ett minne för livet är när jag besöker ridklubbens fina arrangemang i dressyr tillsammans med en familjemedlem. I resturangen invid läktaren, sitter vår kanske, genom tidernas största kvinnliga skådespelare, Margaretha Krook, sippandes på ett glas rött. Hon hälsar vänligt när jag sätter mig vid bordet bredvid. Djursholms ridklubb är som ett jävla fucking café opera. Wow!!
Det är med dessa minnen som jag ställer mig frågan om vad som gått fel i hästhanteringen?! Eller ligger ngt annat bakom de allvarliga påståendena?
Ridskolechefen är en vida känd hästprofil. Hon har drivit ridskolan med järnhand under en evighets tid. enligt mig har Djursholm alltid varit en förebild vad gäller rid o häst kunskap.
Åren skenar iväg o ridskolechefen inser att det är dags att hitta en ersättare i rollen som just chef!
Sittande ridskolechef har styrelsens fulla förtroende att handplocka ngn som ska ta över ridskolan efter alla år.
Man hittar en kvinna som har ett oerhört fint cv. Hon har varit anställd hemma hos allt från svrfs styrelseledamöter till elitryttare. Hästvälfärdsråd o odd fellow som grädde på moset! Vad kan gå fel?
ALLT!!!
den nya tilltänkta chefen är bästa kompis med en krönikör på Tidningen Ridsport.
Den nya chefen börjar med att anställa sin sambo som vaktmästare, o själv anser hon att hon inte behöver vara på plats mer än några timmar i veckan.
Styrelsen för ridklubben börjar ifrågasätta valet av tilltänkt chef!
Efter ytterligare en tid bestämmer styrelsen att kvinnan inte kommer att få jobbet. Det är nu som hämndaktionen tar fart.
Då kommer vi till rapporteringen i Aftonbladet.
En häst ligger död i hagen… detta rör en häst som under längre tid visat att ngt inte står rätt till. Prover tas då man misstänker leukemi.
Hästen blir bara sämre o i samråd med veterinär, som vid flera tillfällen föreläser inför riksdagen i djurfrågor, så beslutar man att hästen ska åka till himlen.
Veterinären injecerar avlivningsvätskan kl 06:00 på morgonen, men tyvärr kan inte lastbilen som ska hämta kroppen kommma förrän 08:30 så man beslutar att täcka kroppen tills dess.
Den nu tilltänkta redan sparkade chefen väljer att ta bilder av den döda kroppen.
Hästen som är halt men som ändå går lektion…
En häst går orent på lektionen ena dagen. Veterinär tillkallas men inget fel kan hittas. Hästen travar renare än vatten. Alltså får den gå tillbaka in till lektion redan nästa dag. Efter ett par dagar återkommer hältan o en större utredning utförs.
Att hästarna inte går i hage mer än 1-2 timmar om dagen är ngt många ifrågasätter. Tänk om vi ställde samma krav på äldrevården. Våra pensionärer som inte ser solen på dagar! Gamla människor som måste kissa ner sig för att ingen hjälper dem att gå på toaletten!
Då ska tilläggas att dessa hästar blir aktiverade på många andra sätt o framförallt älskade av både barn o vuxna som pysslar o borstar.
Den tilltänkta ridskolechefen har alltså planerat en ”devilsplan”. tillsammans med tidningen ridsports krönikör görs ett antal vilseledande anmälningar till länsstyrelsen. Allt för att hämnas!
Man ska alltid lyssna på båda sidor av en historia! För mig kommer minnet av Margaretha Krook alltid att finnas. Likaså kommer Djursholms ridklubb alltid att vara ett föredöme för en sund hästhållning!
Däremot har tidningen ridsport än en gång visat prov på dåligt omdöme o korruption!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Var kom Ridsport in i bilden ? Har de med kört en artikel ?