Hur länge vara "mammaledig"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Insanity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 98
  • Visningar Visningar 7 457
Sv: Hur länge vara "mammaledig"

Ja blir det så att märren är halvstollig (nu reagerar hon ifs inte på skördetröskor eller stora torvmaskiner som vi har här uppe eller andra fordon heller) eller visar missnöje på något sätt så avstår jag givetvis. Tänkte ha en medhjälpare med till fölet iaf till en början. Men vi får se hur det blir. Som någon sa så är det lätt att ha teoretiska planer men allt kan bli annorlunda i praktiken :). Det är svårt just som "förstagångare" att förutse hur saker och ting ser ut när fölet är på utsidan. Flera av mina vänner har dock gjort så här och de har inte hamnat på hästhanteringsforumet med omöjliga problemhästar ;)

Menar du att du funderar på att ha med fölungen lös när du rider?
Gör det i så fall i hage eller på annat inhägnat område, för fölen går gärna på upptäcktsfärd åt andra håll än dit stoet går, om möjlighet ges.

Fast jag vidhåller fortfarande att det är bättre att låta bli att rida.
(och att inte hantera fölet så mycket...)

:crazy: Jag är ledsen Görel men jag måste kommentera det här:

Jag skulle aldrig våga göra så även om stoet har dunderkoll...en olycka händer väldigt lätt. Men du kanske broddade ur/i vid varje ridpass?
Oskott är ju att föredra. Ville bara skriva det eftersom det finns många oerfarna uppfödare på forumet.

Jag har känt mitt sto i tio år och aldrig träffat en häst som är så säker på foten. Till och med när hon trotsar i tre timmar och inte vill bli lastad utan hoppar och kastar sig är hennes rörelser kontrollerade och hon har aldrig skadat sig själv eller någon annan (undantag när vi drog omkull henne en gång). Skulle aldrig vågat det med någon annan häst! Hon är dessutom hjulig i bak och trampar sig aldrig med brodden!

Vad gäller gå ut ur hagen utan fölet så gjorde hon det självmant med första fölet när han var tre månader. Jag hämtade henne för pyssel och tänkte ta honom med, men han stannade kvar och hon gick fort ifrån honom utan att ropa på honom. Sen fortsatte hon med det och gjorde likadant med andra fölet. Hade någon av dem visat att de ogillade situationen hade jag avbrutit. Jag upplever det som att hon själv bedömde när det var dags.

Ja, men tänkte rida inhängnat till en början och ha en medhjälpare på backen. Så får vi se hur det går. Det är vad jag tänkt men vet ju inte vad fölet är för filur. En del följer mamma så fint medan andra drar alltför långt bort och om den är av den kalibern så kan jag ju inte rida med den lös bredvid. Visserligen har jag fina skogsstigar där vi inte träffar på vare sig folk eller fordon. Inga diken heller, men verkar det vådligt så tar jag inga risker givetvis.

Jag har begränsad kunskap om föl och fölston så tips är jag alltid glad för. Är ändå av den åsiken att jag nog provar smyga igång ridningen i slutet av betessäsongen (fölning i mitten av april) om stoet är i gott hull, verkar positiv till att ridas och om fölungen går att ha med. Annars får det vara.. Jag har ingen brådska alls.

Jag hoppas att det ger sig själv som i Görels fall:

Vad gäller gå ut ur hagen utan fölet så gjorde hon det självmant med första fölet när han var tre månader. Jag hämtade henne för pyssel och tänkte ta honom med, men han stannade kvar och hon gick fort ifrån honom utan att ropa på honom. Sen fortsatte hon med det och gjorde likadant med andra fölet. Hade någon av dem visat att de ogillade situationen hade jag avbrutit. Jag upplever det som att hon själv bedömde när det var dags.

Senast ändrad:

jo jag kan ju vänta längre, beror på hur det står till med andra hästar och så... jag är så jäkla tävlingssugen så det finns inte, men nu har jag ju en annan häst som jag förhoppningsvis kan starta några lugna 5 milare med i år och sen kanske kan gå upp till 8 nästa år, möjligt att jag inte känner lika mkt sug då.

sen vet inte jag om planen är att tävla henne när hon är 15 år... det är möjligt att ja bara tar upp henne på 12 mil om vi kommer så långt och rider några till och sen börjar avla på henne... inget är ju bestämt än, men mitt mål är att hon ska gå 12 mil nån gång, med tanke på att hon endast har utställningsstam så kanske jag inte kan begära mer, men det märks ju.

vill bara tillägga så att alla förstår, jag kommer givetvis inte göra nåt som föl/mamma blir stressade av, eller mår dåligt av av annan anledning.

Nafayette: ja det är just därför jag inte vill rida tillsammans med fölet, jag skulle aldrig förlåta mig själv om nåt sånt hände!

men vi får se vad som händer, jag tror inte mitt sto kommer vara så glad i att bara gå i hagen, hon är det inte nu som högdräktig iaf, trots att hon är jätte öm i fötterna nu när det är hårt och knöggligt :cry: funderar på om jag skulle sätta på skor fram, men håller tummarna ett tag till för plusgrader.

När första fölet var en månad testade jag att sadla mitt sto för att se vad som hände. Min gamla ridskolehäst blev glad av att se sadeln och gick med ovanligt stora kliv mot ridhuset. Jag red i kanske 20 minuter, hästen var överambitiös, och jag fick stoppa henne. Eftersom jag känner min häst så väl upplevde jag en markant skillnad mot hur hon brukade vara vid ridpassen.

Jag känner också mitt sto så väl och jag kan se vad hon gillar/inte gillar. Så jag gör nog också nåt sånt test för att se vad hon vill- om hon är i skick i övrigt vill säga.. Tack för tips:bow:

Jag är egentligen inte ute efter att rida, har ridit två gånger i år, utan att se till att mitt sto mår bra. Vi går ut på promenader och hon blir longerad eller släppt för att tillfredsställa hennes behov av rörelse. Hon behöver också pyssel och uppmärksamhet för att må bra.

Utan min tanke har varit att stoet skulle ha nytta av det och att fölet kunde ha nytta av att följa med då detta kan bli en introduktion till att senare kunna följa som handhäst. Men ni kan inte se någon helst nytta med det alltså?
Man får inte glömma att bebisar är bebisar. De har en utvecklingskurva. Det innebär att de kan lära sig saker som ligger på deras nivå. Att ta med ett föl ut på en ridtur så att denne om två år ska fungera som en superbra handhäst funkar inte, eftersom det inte ligger i fölets förståelse.

Du kan sätta skridskor på en mänsklig 1-åring, men den lär sig inte att åka för det. Den kan gå och eventuellt springa, men mer är det inte. Konsekvenstänkandet är precis likadant, små barn förstår inte varför vuxna beter sig på ett visst sätt ibland.

Att ta med fölet på en ridtur ger fölet ingenting mer än nya intryck och motion. Det förändrar inte hur fölet kommer att te sig som vuxen.

Det du räknar upp tycker jag är normal hantering vilket är helt ok.
Även om jag inte backar för en ohanterad häst med bra psyke, jag har sett många sådana när jag var yngre, var inga problem om man tog det lugnt med dem bara ett par veckor.

Vad jag menar med överpysslad är fall där folk haft unghästen på gången runt timmen varje dag, sedan har det ryktats dammfritt som på en äldre tävlingshäst. Allt som gjorts är bra saker, men görs alldeles för mkt eller hur man ska säga?!

Det där hänger ihop med hur van man är vid föl också.

Om vi nu tar t.ex Welsh, så är jag helt övertygad att hon kan se på sitt föl både dagsform, mammighet och var hon skall lägga ribban.
Hon kan se om ungen är under kraftig tillväxt och då inte begära att den skall stå på tre ben på gången och öva hov-lyft...typ.

Hon kan också säkert se, vid samma tillfälle, att det var nog inte meningen att ungen råkade trampa henne på foten eller att ungen missade dörren och gick in i väggen..
Varför? Jo, därför att ungar i kraftig tillväxt vet inte vart dom börjar och slutar. Dom har noll koll på sin kropp.

Så i det läget har man ingen sk. uppfostransövningar.

Sedan har vi fölmärren.
9 av 10 ser ut som tyrannusaurus efter fölning. Då speciellt så har dom definitivt inget till övers för sina hästgrannar.
Ibland, kanske 2 av 10 har också svårt med folk.

Här gäller också att låta märren vara. Oftast så vänder vaktigheten mot folk vid fölbrunst.

Vid dryga 4 veckor så släpper dom ungen längre iväg. Men har stenkoll och kan "mörda" om det blir något hot mot sin unge.

Här brukar man då släppa ihop med flera ston med föl. Deta för att socialicera ungen mot andra hästar men den kan samtidigt gömma sig bakom mammans svans om nån kompis är dum.
Flocken med andra föl är A och O för ungen. Framför allt om man har hingstföl då deras behov av lekkamrater är vida större än stoföl.
(hingstföl som får gå med hingstföl och inte överhanteras biter ytterst sällan)

Vid 5-6 månader så bildar ungarna terroristgäng. Märrarna står och skvallrar i ett annat hörn.
Men du kan ge dig f-n på att har du en flock på 14 märrar med föl så är det RÄTT mamma som kommer springandes om det är tok på gång.

Hela detta gör att man får en trygg unge som har kompisar OCH en mamma i omedelbar närhet..ifall att.

Vid 7-8 månader så börjar mamman tycka att hon har all rätt till sitt kraftfoder.
Vissa märrar kan i detta läge bli ganska elaka åt sina föl. Då, framförallt mot hingstföl.

Dags för avskiljning alltså.

Och då kommer vi till din undran du skrev om tidigare.

Märren, som för någon månad sedan var f-n själv vid fölning, tycker nu att det är helt ok att få ha en egen kupé. Väldigt vanligt alltså.

Vi får drygt 15-18 föl per år.
Vid avskiljning skulle jag kunna säga att enbart två blir oroliga då ungarna försvinner. Övriga ligger raklånga i halmen och sover i lugn och ro.

Förstagångarna är dom som har det jobbigast vid avskiljning i snitt.

Om man nu tittar över hela perioden så ser jag ingenstans ett bra läge att ta undan mamman fårn ungen och ut och rida.
Definitivt inte om man är helt ny i området avel.

AM

En häst mår bara bra av att få röra på sig. Hästen är ju inte sjuk för den är dräktig.
I det vilda går hästarna ca 3 mil om dagen och det gör dom inte i sina små hagar som vi har i Sverige.
Nog tycker jag du kan ta ut ditt sto och smårida henne. Låt henne vila i ca en månad sen kan du ta ut henne på kortare turer. Hon säger ifrån om det blir för jobbigt.
Det är som för oss männinskor vi behöver också ut och röra på sig efter en förlossning.

Hälsningar Tina Basjkiruppfödare

I det vilda går hästarna ca 3 mil om dagen och det gör dom inte i sina små hagar som vi har i Sverige.

Det är som för oss männinskor vi behöver också ut och röra på sig efter en förlossning.

Hälsningar Tina Basjkiruppfödare

Jag tar helt för givet att håller man på med avel så har man hagar därefter.

En fölmärr med en 4 veckors kotte rör på sig ganska bra ute.

Och att jämföra dagen tamhästar med /människor eller vildhästar är ett dåligt argument.

AM

Intressant! :laugh:

Så man bör alltså inte släppa stoet och fölet på bete förrän fölungen är ungefär en månad?

När jag betäcker kommer jag aldrig i livet att själv våga vara "barnmorska"! :crazy:
Så jag kommer ställa mitt sto hos någon uppfödare som kan fixa fölningen till mig, skulle aldrig förlåta mig själv om något hände som hände pga min oerfarenhet!
Det enklaste är ju att det finns bete för stoet och fölet där i så fall, men går inte det att ordna så måste jag ju ta hem sto och föl och sedan själv skicka dem på lämpligt bete.

När fölis väl blir avvant känns det lätt för mig, unghästvana har jag en hel del, allt från 1-åringar till vuxen häst. Har mkt att tacka min första ridlärare för! :bow:

Det kommer bli kul om det blir något föl för min del, jag kommer köra som en biltjuv när samtalet att fölis är på väg kommer! Månne man kan begära poliseskort? :angel:

På tal om att röra sig efter fölning så hade min första ridlärare som födde upp en hel del hästar ett "knep" han alltid gjorde med sina fölston ngt dygn efter att fölet fötts.

Han släppte ut stoet själv och lämnade ungen i boxen. Det i några minuter. Stoet blev ju givetvis jättestressat och snodde runt för fullt. Ofta så gick han inte ens till en hage, han bara släppte märren utanför stalldörren och stängde, hon snodde ju bara runt och försökte komma in, gick ju ingenstans.
Det för att livmodern skulle dra ihop sig fortare sa han. Är det något som man gör nu för tiden? Gjorde förr i tiden men nu fått veta inte fungerar? Något annat?

Det beror nog lite på hur förutsättningarna är och vilken tid på vår/sommar som fölungen föds på.

Där jag bor så finns beteshagar med trästaket (bra till fölungar) alldeles i anslutning till stallet och de flesta föl har fötts i maj/juni så de har fötts ute och fortsatt att vara ute dygnet runt. Men om de föds i mars eller om beteshagarna ligger långt ifrån ära och redlighet så blir ju förutsättningarna annorlunda.

Är det något som man gör nu för tiden? Gjorde förr i tiden men nu fått veta inte fungerar? Något annat?

Vi gör likadant. Och dom flesta travstuterierna vi är i kontakt med gör samma sak. Några minuter räcker gott och väl.

Det är för att dom skall dra ihop sig och få ur sig det sista av fölningsresterna.
Dom renar sig alltså.

Man brukar få höra på olika håll av seminveterinärerna typ:

-Jaha! Den här har då inte rört på sig efter fölning....

AM

När stoet blir ängsligt för sin fölunge frigörs hormoner, bl a oxytocin som leder till livmodersammandragningar och det sätter också fart på mjölkproduktionen

Jag red inte alls på stoet under dräktigheten då hon lätt blir uppstressad.:crazy: Hon fölade den 27/5:love: och jag satte igång henne i början på oktober med att skritta henne 15min 3-5/v första veckorna sen ökade jag på med 20min och då 5min trav. Sen har jag ökat på och nu åker jag till ridhuset och även tränar sen mitten av jan för tränare varannan vecka. :)Fölungen har inte jag haft problem med då han "sover" när hon är borta. :bow:Fölungen ska åka i mitten på mars, så just nu får han di 1/dag och han nöjer sig med det! Han går med lekkompisen i hagen brevid stoet och är super nöjd!!:laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 428
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 8 9 10
Svar
190
· Visningar
10 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka