Hur länge vara "mammaledig"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Insanity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 98
  • Visningar Visningar 7 457
Sv: Hur länge vara "mammaledig"

Vill gärna tro att stoet har nytta av att komma igång också. Att hon orkar mer, då det är slitsamt att vara mamma och ge di, om hon får upprätthålla en viss kondition..
Det är slitsamt att ge di men inte på det sättet att det blir lättare om du "upprätthåller en viss kondition". Det som sliter är att det tar OERHÖRT mycket näring från stoet. När de ger som mest di är energibehovet det dubbla och proteinbehovet det tredubbla jämfört med normalt underhållsbehov och ännu mer på vissa ston som ger mycket mjölk. Det kan vara svårt att få i stoet nog med mat för att täcka dessa behov. Om man då dessutom motionerar stoet så behöver hon ÄNNU MER mat, hur ska man få i henne det??
Så jag undrar om inte stoet kan tycka det är skönt att komma ifrån "mammeriet" lite då och då? Alltså när hon vänjer sig vid att lämna fölungen en kort stund kan uppskatta en liten promenad?
Jag har som sagt inte mkt erfarenhet av avel, har aldrig fött upp något föl själv.
Njae, medan fölet är litet (upp till ca 4-5 månader) har jag aldrig sett några såna tendenser. Däremot har jag haft ston som själva börjar vänja av sina föl vid 5-6 månaders ålder, för DÅ har de börjat ledsna och uppskatta "egentid".

Har man stoet och fölet i en hage med fler hästar så leker fölen ofta med övriga pållar = stoet slipper ha fölet klättrande på sig själv hela tiden och allt är frid och fröjd. Har man dem för sig själva kan fölet bli understimulerat och kanske påfrestande för stoet, då kanske stoet uppskattar en stunds lugn och ro, men fölet kommer fortfarande vara understimulerat.

I övrigt håller jag med *vem det nu var som skrev det* att det enklaste är om stoet + fölet går i flock med flera ston och föl. DÅ kan man ofta efter några månader ta ut stoet ur hagen utan att fölet följer med. Fölet är kvar i sin trygga flock, fast stoet uppskattar det inte alltid...

Tillägg:
Jag håller för övrigt med dem som anser att man bör låta stoet vara mammaledigt ordentligt.

Att jag tänkte de kunde tycka det var skönt var pga ett avelssto i mitt förra stall. Hon hade fått fölunge nr två och var precis som med fölunge nr 1 enormt beskyddande, ägaren fick täcka över gallret in till boxgrannen, hon fick för sig att kolugne kompisen i boxen bredvid var ett hot, hon stressade runt i boxen, högg i gallret oavbrutet osv.
I hagen full koll på fölungarna hela tiden. En god mor som tog mkt väl hand om sina föl.

Men!
När fölunge nr 2 skulle vänjas av så togs han ur boxen och ställdes i en annan box. Fölungen gnäggade ju efter mamma, mamma vände demonstrativt arslet till och ställde sig och sov! Inte ETT gnägg efter ungen! Man såg så tydligt "skönt, jag är av med honom". Sedan ägnade hon inte honom en enda blick, trots att de stod i samma stall.
Ett sådant sto tänkte jag kanske skulle tycka det var skönt att vara "barnledig" någon timme när fölungen är några månader? Speciellt om hon kanske är ombetäckt och en fölunge till är på väg.

Att planera att träna sitt sto med en deadline när man betäcker, det känner jag att jag inte kommer att göra. Men däremot ge stoet det bästa jag förmår, det känns som en god idé.

Mitt sto försöker fö sno andras föl trots att hon aldrig haft något eget! :D

Att mitt sto och föl ska gå på bete med andra ston och föl, det är en självklarhet för mig.
Bla för att jag sett hur odrägliga föl blir som bara gått med sin mamma blir jämfört med de som fått leka med andra föl.

Det kan vara svårt att få i stoet nog med mat för att täcka dessa behov. Om man då dessutom motionerar stoet så behöver hon ÄNNU MER mat, hur ska man få i henne det??
Uppenbarligen går det för annars skulle ingen kunna rida sina ston förrän fölen är avvanda. Viktigt är väl att vara lyhörd för stoet och fölet.. Om jag inte hade motionerat när jag var gravid och ammade i 5 ½ år i sträck och vägde 45 kg (helt utsugen) hade jag nog inte orkat.. Men jag är ju människa ;)

Det är det JAG inte kan begripa varför man nödvändigtvis måste rida på stoet under den korta tid det ändå handlar om.
Kan någon vänlig själ förklara det för mig.

Det enda fallet jag begriper är som Görels och Welsh's hästar som varit ridhästar hela livet... och dessutom såna märrar att det funkar, även om jag inte riktigt ser nyttan med det ändå.
Jag håller med!!

Sen tror jag att många engångsuppfödare har massor med planer om hur det ska bli och hur det ska vara och de planerar och planerar och planerar. Men sen när det väl kommer till kritan så vet de inte hur de ska hantera att fölungen hoppar ut över stalldörren så fort stoet inte syns. Eller när stoet reser sig för att fölungen är kvar i stallet/hagen/whatever.

Det är lätt att planera på en teoretisk nivå, men när det verkligen gäller så är det faktiskt få som är tillräckligt med i matchen för att sätta sina planer till verklighet.

och jag kommer inte låta min märr stå tills ungen är avvand, hon ska ju gå 5 milare 2010!

Jag förstår inte varför det är så brått?
Hon kommer att ha sina bästa år runt 12-15år så att hon startar lite senare på sin 5-års säsong kommer inte att påverka hennes framtida karriär.

Vänta o se vad som händer innan du planerar för mycket. Först ska fölet födas o leva. Sen får du se vad de accepterar. Eftersom det är ditt stos första föl så är det ännu mer osäkert hur det är mellan sto-föl.

// Linda

Just det där med att inte "överpyssla" med föl och unghästar är ngt gamla tiders hästkarlar som födde upp hästar i många år lärde mig.
Och jag håller med, varför tex binda upp föl/unga unghästar och rykta i en timme? De är ju som ungar i allmänhet, skiiitsvårt att vara still och koncentrera sig så länge! Hantera visst, men bara det nödvändigaste och bara korta stunder har jag lärt mig.

Min mentor i ridning (han födde upp många hästar i sin dar, bla en godkänd hingst blev det) sa om ohanterade unghästar: "är det inget gjort med dem är det inget gjort fel heller".

Jag föredrar välhanterade unghästar som redan från första veckan lärt sig att stå stilla vid uppbindning. Sen behöver de inte står uppbundna i en timme i sträck. Våra föl lär sig tidigt att bli petade på över hela kroppen, ledda i grimskaft från första dagen och sen blir de tvättade och åker transport under sommaren då de är med på minst 2 utställningar under sin första sommar. Verkas, idkollas, chippas och vaccineras. Undre hösten står de på box och leds varje dag samt lyfter hovar. Vid 6-9 mån så ant säljs de el skickas iväg på lösdrift där de stannar tills sommaren då de kommer hem för en ny utställningssäsong. Det som de lärde sig under sommaren o hösten minns de väl och det är inga problem att ta vid där man slutade 6 mån tidigare. För mig är en välhanterad unghäst en trygg unghäst när man ska börja köra in vid 2 års ålder. En icke hanterad unghingst på 2 år är inte att leka med:crazy:

Vi brukar även köra våra ston med fölen fast i skackeln. I malkligt tempo kortare stunder som fölen utan problem orkar hänga med på.

Vi rider stona från fölet är 1-2 mån gamla och fram tills stoet säjer ifrån när hon ska föla igen. Ida har fått 5 föl på raken och ska nu ha sitt 6e för att sedan ha en paus och tävlas. Varken Ida el hennes föl har tagit skada av att Ida motionerats 10 mån under fölens liv. Tvärtom så skulle Ida tagit skada av att bara gå i en hage och äta sig ännu fetare, Äldsta avkomman är nu 5 år och varken hon el någon av de yngre avkommorna har fått psykiska el fysiska besvär pga sin uppväxt. Tvärtom så får de ofta omdömet att vara stencoola och mkt sammarbetsvilliga. Kolla bara Prutten som Toughcockie har;)

Aproå att det skulle vara slitsamt att ge di el som människa att amma, så kan jag bara tillägga att vissa individer har en tendens att gå upp i vikt under denna tiden istället för att gå ner........(såna som jag o Ida....)

Aproå att det skulle vara slitsamt att ge di el som människa att amma, så kan jag bara tillägga att vissa individer har en tendens att gå upp i vikt under denna tiden istället för att gå ner........(såna som jag o Ida....)

Har man ett bra bete så får ju oftast stona i sig otroliga mängder protein och därtill mycket energi, så att de kan gå upp betvivlar jag inte.
Att börja rida lite när fölet är 2 mån tror jag inte är något probelm om stoet går med på att skiljas från sin fölunge. Jag tror man måste vara lyhörd mot både sto och föl.

Det är lätt att planera på en teoretisk nivå, men när det verkligen gäller så är det faktiskt få som är tillräckligt med i matchen för att sätta sina planer till verklighet.
Absolut är det så! Och det var väl den här trådens intention, att få råd om hur man kan göra. Att bara säga att vederbörande inte borde ha betäckt känns väl kategoriskt.. Jag har ändå en tanke, en plan för tiden efter fölningen. Sedan hur den kan följas eller inte låter jag var öppet. Huvudsaken är väl ändå att man är flexibel nog att frångå den om saker inte blir som man tänkt sig.

Att hävda att endast ett sätt, nämligen ens eget, är rätt känns lite ensidigt. Nog bör väl detta med frågan när stoet kan börja ridas vara individuellt? Faktorer som om stoet är lättfött, vilka hagkompisar (kan inverka på hur mycket stoet rör sig) stoet har samt om det kanske har tillgång till stora, kuperade beteshagar där hon får rörelse per automatik bör väl spela in? Jag pratar inte om att sära på sto och föl vid tidig ålder utan om att rida stoet med fölungen vid sidan när den är liten.

Tänker att det, förutom ev effekter på stoet (hull, välbefinnade) etc, kan vara positivt för fölet att skutta med på ridturer som en introduktion inför att, så småningom, följa med som handhäst?

Uppenbarligen pratar vi om olika saker.

Jag har inte pratat om fölungar som skall avvänjas, jag har pratat om fölungar 0-4 månader (upp till 6 kanske). Det var ju det som diskuterades, alltså om man skulle rida på stoet när fölet var pyttelitet.

Det är klart att du vill bry dig om ditt sto och föl, men jag har inte sett ett enda inlägg där det har varit viktigare än stoets träning.

Ett föl som sticker ifrån sin mamma långa sträckor är ganska ovanligt, särskilt om de är små.

Jag håller med dig helt och hållet.
Tycker inte att det är rättvist mot fölet att ta ifrån den mamma före 6 månaders åler.

Inte ens för att rida en liten stund.
Uppfödare måste väl ha som mål att få så trygga föl som möjligt.
Eller?

(Det måste ju finnas 5000 trådar på hantering om diverse hästar som blir galna om dom blir själva i stallet..Frågan är om man inte hittar orsaken här på denna tråd.)

Bara att studera en hage framåt hösten.
Trots att mamma kan vara i andra änden av hagen så har hon full koll på ungen. Och är det något som hon inte tycker är ok så kommer hon springandes direkt.

AM

Detta är ganska intressant, egentligen.

De som föredrar att rida sina ston är till största delen "engångsuppfödare".
Medan de som inte gör det är de som varit med ett tag, och inte ser nån som helst fördel med att rida igång ett sto under digivning.
När jag går in på "hästhantering" ser jag ofta att de som under "avel" menar att de ska rida sina ston och hantera fölen mycket från första dagen, senare lägger trådar på hästhantering om att de har så "trotsiga" för och unghästar, och vill ha råd och hjälp om hur de ska få dom snälla. :cool:

Inte riktigt det ämnet som diskuteras här men i denna uppsats (du ville ju ha forskningskällor) kan du läsa om det starka bandet mellan sto och föl (det som vi som haft fölungar bevittnat om och om igen):
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001738/01/Samband_mellan_tidig_%C3%A5lder_vid_avskiljning_och_missriktat_diande_hos_f%C3%B6l.pdf
Håller med Cirkus. Tycker att det är synd och skam att man betäcker sitt sto men inte är villig att avstå träning och tävling....:mad:

Ja, eller hur !

Precis vad jag skrev i ett av mina första inlägg. I stort sett alla som föder upp hästar i lite större skala, dvs har mer erfarenhet kör linjen "less is more".

Jag förstår inte vitsen med att rida lite lätt sådär i största allmänhet, för VEM gör man det. I mina ögon är det bara ens eget behov av att rida som styr då (förutom i enstaka fall).

Jag förstår inte vitsen med att rida lite lätt sådär i största allmänhet, för VEM gör man det. I mina ögon är det bara ens eget behov av att rida som styr då (förutom i enstaka fall).

Jag har inte bråttom med mitt sto till varken träning eller tävling. Utan min tanke har varit att stoet (som vid tidigare digivning har haft överhull även på senhösten) skulle ha nytta av det och att fölet kunde ha nytta av att följa med då detta kan bli en introduktion till att senare kunna följa som handhäst. Men ni kan inte se någon helst nytta med det alltså? Tänker inte sära på dem utan har tänkt ha fölet med. Om det nu funkar rent praktiskt vill säga. Tänkte börja rida så smått efter ca 3- 4 månader beroende på status på märr och föl.

Men ni kan inte se någon helst nytta med det alltså?

Nej. Jag ser tyvärr ingen nytta i det.
Att man vill ut och rida alltså.

Stoets främsta göromål är att ta hand om sin avkomma. Inget annat.

Ungen har man sen 25 år på sig att utbilda så då lär man väl inte behöva börja då den inte ens är ett halvår.

AM

Nej. Jag ser tyvärr ingen nytta i det.
Att man vill ut och rida alltså.

Fast jag försökte var tydlig med att intentionen var den ev nyttan för sto och föl, inte för att jag ville ut och rida.

welsh, Görel m fl gör alltså fel och har fått om bakfoten att deras ston mått väl av att ridas då alltså?

:crazy: Jag är ledsen Görel men jag måste kommentera det här:
Hon fick visserligen skor runtom med brodd medan hon fortfarande delade box med fölen men hon har sån dunderkoll på sin kropp att jag aldrig är orolig för att hon ska skada sina föl.
Jag skulle aldrig våga göra så även om stoet har dunderkoll...en olycka händer väldigt lätt. Men du kanske broddade ur/i vid varje ridpass?
Oskott är ju att föredra. Ville bara skriva det eftersom det finns många oerfarna uppfödare på forumet.

welsh, Görel m fl gör alltså fel och har fått om bakfoten att deras ston mått väl av att ridas då alltså?
Fel och fel...vem vet? Jag undrar dock hur de uppfattar att deras ston vill ridas/köras - springer de i hagen, står och hänger vid grinden eller hur yttrar det sig?

Att borsta och pyssla med sitt sto (då fölet får vara med) är naturligtvis bra, forskning har ju dessutom visat att det är viktigare att ha en bra relation med sitt sto än att träna sin fölunge i tid och otid:
http://www.horseconnexion.org/ForumS/viewtopic.php?t=39

Fast jag försökte var tydlig med att intentionen var den ev nyttan för sto och föl, inte för att jag ville ut och rida.

JAg kan bara säga att Welsh har så stor kunskap att hon vet vad som blir bra.
Och hon gör så som det blir bäst med sina hästar. Hon har alltså stor kunskap och erfarenhet av föl.

Däremot ser man tyvärr, som CK antydde, alltför många "förstagångare" som då inte har erfarenhet av fölston över huvudtaget, förpassa senare frågor på Hantering, just för att allt blivit fel från början.

Om jag skulle ge mig ut med en unge så skulle fölmärren vara en sengångare som knappt orkar framåt och utan tvekan kan möta en skördetröska.
Då kanske jag vågade ta med den lille.

Men då för mitt eget välbefinnande..

Och sådant står jag över.

Här i grannskapet har ungar fastnat i både harvar och ramlat i dikena och skadat sig..då när ridfolk envisas med att ge sig ut med en halvstollig märr och ha föl på släp.

AM

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 430
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
11 546
Senast: teeto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka