Sv: Hur länge vara "mammaledig"
Små föl äter flera gånger i timmen, samt "diar" för tröstens skull väldigt ofta. (De suger men får ingen mjölk.) Får de inte i sig mat med korta intervaller så blir de risiga i magen och kan till och med få magsår efter väldigt kort tid. Att lämna ett föl ensamt i 30-60 minuter (och upp till 2 timmar som du eller någon nämnde) innan 4-5-6 månaders ålder beroende på individ tycker jag är riskabelt på grund av vad jag just skrev; de behöver äta och få sin mammas tröst, särskilt om de utsätts för traumat att mamma försvinner. Som Cirkus skrev,
du vet att mamman snart släpps ut i hagen igen, men det vet varken hon eller fölet. Det enda fölet vet är att den största tryggheten i livet är försvunnen. Om ett spädbarn skriker så kommer mamman tillbaka ganska omgående, eller hur? Jag tror inte att särskilt många mammor (människor) skulle lämna sina spädbarn någon längre tid i ett annat rum, hysteriskt gråtande, med motivationen att de måste lära sig vara ensamma...
Allmänt:
Jag håller helt med de som skrivit att mammor ska få vara mammor och att föl ska få vara föl. Har man betäckt sitt sto mitt i inridningen så får man nog skylla sig själv att hon inte blir så mycket riden innan fölet är avvant - man planerar väl sånt
innan man betäcker?

Hela grejen med att ta ett föl innebär ju minst 1½-2 års frånvaro från tävlingar och träningar. Det är väl inte så vidare smart att lägga en sån frånvaro mitt i utbildningen, om nu träningen är så viktig?
Mitt sto har fortfarande sitt föl vid sidan, snart 10 månader gammal, och jag har precis påbörjat avvänjningen. Stoet är tömkörd i hagen några gånger med fölet bredvid under sommaren och hösten samt att fölet har fått följa med några gånger när vi har kört med vagn under vintern. (Med flera matpauser längs vägen.) Någon kondis eller ligamentträning har det inte varit tal om och jag har inga planer på att tävla förrän stoet är redo. (Men
förhoppningar har har jag att kunna tävla till sommaren.) Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta ett mål att ett sto, som nu är dräktigt, ska gå 5-miladistans om ett år. Sånt får man ju vänta med tills man ser att allt har gått bra med sto + föl och avvänjning m.m. Planera kan man göra resten av livet sen, men just nu är det stoet och hennes bebis som måste få stå i centrum.