Hur länge vara "mammaledig"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Insanity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 98
  • Visningar Visningar 7 457
Sv: Hur länge vara "mammaledig"

Om det var mig du svarade så vill jag bara poängtera att jag har tid att låta mitt sto vara mamma. Men min plan är att börja skritta efter några månader. Sedan får jag såklart se hur stoet reagerar på detta. Mitt sto är 17 år och inte alls van att stå. Normalt så mår hon väl av att ridas. Men jag är inte säker på hur det kommer att vara efter fölningen så det gäller att var lyhörd givetvis. Det är självklart individuellt vad som är bäst och viktigast bör väl ändå vara att vara observant och lyhörd för sina hästars välbefinnade.

frågan jag vill ha svar på är varför? och det vill du inte svara på så därav väljer jag att tro att du inte har nåt belägg för ditt påstående i form av fakta.

och det är det enda val du ger mig när du inte ens svarar, jag jämför med människor som har den svåraste förlossningen, många tränar till sista dagen och börjar träna någon vecka efter att ungen är ute, min dam kommer inte få stå de första 4 månaderna, verkligen inte, hon skulle inte trivas ett dugg med det. Sen får man givetvis hålla koll så att hon inte faller ur, men jag tror snarare att jag får hålla koll så att hon inte rullar fram i hagen :cool:

Visst kan vi jämföra människor med föl, och jag har ett barn. Inte lämnade jag min 1.5 månaders baby själv och red i väg glatt :cool:

inte du nej, men ska vi dömma alla individer efter en person? det tycker jag verkligen inte iaf.

Ok... Ska försöka förklara varför jag tycker som jag tycker utan tråkig ton :)

Jag har inte så mycket fakta om varför. Jag har läst på ordentligt, hört mej för med folk som sysslar med avel, även här på buke finns det avelskunniga som gärna berättar :)
Tillsammans med detta så skulle det optimala för mej och mitt sto vara iaf att låta stoet vara mamma i åtminstonde 4 månader. Skulle kunna tänka mej rida runt lite på ridbanan eller hage me fölis lös med tidigare, men skulle inte vilja lämna fölis själv längre stunder innan 4 månaders ålder.

Sen gör ju alla det som känns bäst för sig, sitt sto och föl.

Jag vet inte hur mycket fölis och så du träffat på, jag har inte jätteerfarenhet av det men har träffat en del sista åren då det finns en lösdrift med avelston + föl i anslutning till vårat stall.
Och bäbisarna är ju så små.... Skulle inte ha hjärta att lämna dom ensamna längre stund utan mamma när dom är så små som 1-3 månader. Men det är ju jag. :p

Lycka till me fölis iaf :)

Jag började rida efter ca 2 månader och sedan trappade jag upp sakta. Fölungen var med i början, jag red bara där de kunde vara med. Senare fick de vara kvar i flocken i hagen medan jag red lite längre stunder. Helt igång var vi inte förrän avvänjningen var klar.

Så här har jag också planerat att göra. Sedan får man förstås se om det fungerar. Kan tänka mig att det kan vara både skoj och nyttigt för fölungen att skutta med på kortare turer i lugnt tempo.

Vill gärna tro att stoet har nytta av att komma igång också. Att hon orkar mer, då det är slitsamt att vara mamma och ge di, om hon får upprätthålla en viss kondition..

tack för att du har förklarat hur du tänker!

fölis skulle med största sannolikhet inte lämnas helt ensam utan med resten av flocken, om det trivs med det... men man får ju se hur den reagerar, blir den helt "galen" får man ju tänka om, kanske rida runt i hagen ( suck ) eller leda båda till skogen för att därefter hoppa upp på märren, lösningar går ju alltid att hitta till det problemet.

en annan fråga, hur snart sätter ni på skor på märren igen? om vi nu antar att de inte sover i samma box längre utan går på bete och är ute jämt.

en annan fråga, hur snart sätter ni på skor på märren igen? om vi nu antar att de inte sover i samma box längre utan går på bete och är ute jämt.
Det är jag också intresserad av att veta, så hur gör ni? När skor ni stoet igen?

På sommarhalvåret har mitt sto bara skor på fram så det är inget problem.
Hon fick visserligen skor runtom med brodd medan hon fortfarande delade box med fölen men hon har sån dunderkoll på sin kropp att jag aldrig är orolig för att hon ska skada sina föl.

Så här gjorde jag med mitt sto och föl,(med risk för "påhopp") fölet föddes den 12 April 08. Jag började skritta stoet när fölis var 2 veckor, då handlade det om ca 5 min, och det gjordes i hagen, barbacka. När fölis var ca 7 veckor började jag lämna honom, korta korta stunder, de första ggr bara 5-10min. Sen ökade jag tiden allt eftersom och trappade även upp stoets träning. När fölis var ca 3 2-3 mån tror jag det var så var han kvar i hagen med "flocken". Han avvandes när han var 5-6 mån.

Kan tillägga att fölet ALDRIG har vart det minsta orolig eller stressad, inte stoet heller. Hade inte fölet vart såpass lugn hade jag inte lämnat honom hemma.

Små föl äter flera gånger i timmen, samt "diar" för tröstens skull väldigt ofta. (De suger men får ingen mjölk.) Får de inte i sig mat med korta intervaller så blir de risiga i magen och kan till och med få magsår efter väldigt kort tid. Att lämna ett föl ensamt i 30-60 minuter (och upp till 2 timmar som du eller någon nämnde) innan 4-5-6 månaders ålder beroende på individ tycker jag är riskabelt på grund av vad jag just skrev; de behöver äta och få sin mammas tröst, särskilt om de utsätts för traumat att mamma försvinner. Som Cirkus skrev, du vet att mamman snart släpps ut i hagen igen, men det vet varken hon eller fölet. Det enda fölet vet är att den största tryggheten i livet är försvunnen. Om ett spädbarn skriker så kommer mamman tillbaka ganska omgående, eller hur? Jag tror inte att särskilt många mammor (människor) skulle lämna sina spädbarn någon längre tid i ett annat rum, hysteriskt gråtande, med motivationen att de måste lära sig vara ensamma...

Allmänt:
Jag håller helt med de som skrivit att mammor ska få vara mammor och att föl ska få vara föl. Har man betäckt sitt sto mitt i inridningen så får man nog skylla sig själv att hon inte blir så mycket riden innan fölet är avvant - man planerar väl sånt innan man betäcker? :confused: Hela grejen med att ta ett föl innebär ju minst 1½-2 års frånvaro från tävlingar och träningar. Det är väl inte så vidare smart att lägga en sån frånvaro mitt i utbildningen, om nu träningen är så viktig?

Mitt sto har fortfarande sitt föl vid sidan, snart 10 månader gammal, och jag har precis påbörjat avvänjningen. Stoet är tömkörd i hagen några gånger med fölet bredvid under sommaren och hösten samt att fölet har fått följa med några gånger när vi har kört med vagn under vintern. (Med flera matpauser längs vägen.) Någon kondis eller ligamentträning har det inte varit tal om och jag har inga planer på att tävla förrän stoet är redo. (Men förhoppningar har har jag att kunna tävla till sommaren.) Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta ett mål att ett sto, som nu är dräktigt, ska gå 5-miladistans om ett år. Sånt får man ju vänta med tills man ser att allt har gått bra med sto + föl och avvänjning m.m. Planera kan man göra resten av livet sen, men just nu är det stoet och hennes bebis som måste få stå i centrum.

alla har delade åsikter om detta ämnet ser jag..

Jag ska få mitt första föl i juni och jag hade tänkt att släppa henne på bete i maj om vädret tillåter de och sen ska hon o föllis få gå på bete hela sommaren fram till augusti gärna september innan jag tar hem henne och påbörjar igångsättningen på henne.. men sen tävlar jag inte med henne heller utan bara tränar o motionsrider, så de är väl olika vad man använder stoet till kan jag tycka...

nån som faktiskt ha förklarat med fakta i ryggen.

dock vet jag ju att föl äter även gräs rätt tidigt, inte tillräckligt för att livnära sig på det, men säkerligen för att hålla igång magen, i vilket fall som helst borde man kunna rida märren själv när fölis är 4 månader då det är många som har avvänt föl då, framförallt "förr".

och om ett år ska hon inte gå 5 mil, men 2010 i maj/juni räknar jag med att hon är startklar, 5 mil är inte långt och de behöver inte speciellt mkt kondition för att gå lugnt, för tillfället är jag tveksam om hon ens är dräktig då hennes mage inte verkar växa nåt :crazy:

och givetvis kommer jag inte bara helt plötligt ta ut mamman ur hagen och vara borta i 2 timmar, det kommer ske sakta och först kommer jag bara ta ur mamma ur boxen och borsta henne brevid boxen finns inga boxgaller så fysisk kontakt kan de ha ändå, sedan får hon stå lite längre bort osv osv tills man kan lämna fölis själv utan minsta problem, sen får man givetvis se till fölet, är det en stressad individ så får man ha med fölet första tiden och bara rida i skogen eller hagen.

Men vid 5-6 månader vänjer ju väldigt många av sina föl. Då är det ju verkligen inget konstigt att fölet blir lämnat några timmar vid den åldern.
I övrigt tycker jag det är en bra idé att börja rida stoet i hagen så att fölet enkelt kan vara med.

Vad bra att nån kunde förklara så att du förstod.

Mitt sto såg inte heller särskilt dräktigt ut. Men det kom en normalstor fölunge en vecka efter beräknad fölning.

Ja, att rida i hagen är ju bra om man nu nödvändigtvis måste rida.

Det är det JAG inte kan begripa varför man nödvändigtvis måste rida på stoet under den korta tid det ändå handlar om.
Kan någon vänlig själ förklara det för mig.

Det enda fallet jag begriper är som Görels och Welsh's hästar som varit ridhästar hela livet... och dessutom såna märrar att det funkar, även om jag inte riktigt ser nyttan med det ändå.

Man måste utgå från stoets förutsättningar för att hon ska kunna vara en bra mamma. Mitt sto har gått på ridskola i åtta år och man kunde tro att en gammal ridskolehäst skulle tycka att det var skönt att slippa bli riden, men det är tvärtom, de trivs med att göra det som är vant och tryggt.

När fölen varit tre månader har fölen gått kvar i flocken och mamma varit borta max en timme med tanke på diandet. Mitt sto har då själv valt att gå ifrån fölet utan att ropa på det, vilket hon gjort tidigare, och när vi kommit tillbaka har hon lugnt konstaterat att hon ser sitt föl i hagen och då gärna försökt noppa gräs i vägkanten istället för att skynda mot hagen. En gång såg hon inte fölet för han hade gått till ligghallen med flocken och då blev hon väldigt orolig och galopperade runt och gnäggade efter honom tills han kom fram.

Hade jag haft ett ungsto hade jag givetvis agerat annorlunda.

Jag är också nybörjare på avel och funderar på att betäcka mitt fina sto. Möjligtvis nästa år.

Så jag undrar om inte stoet kan tycka det är skönt att komma ifrån "mammeriet" lite då och då? Alltså när hon vänjer sig vid att lämna fölungen en kort stund kan uppskatta en liten promenad?
Jag har som sagt inte mkt erfarenhet av avel, har aldrig fött upp något föl själv.

Men något jag kommer att göra tidigt är att lära föl och sto att dela sig korta stunder. Inte första månaderna, men långt innan avvänjningen.

Just det där med att inte "överpyssla" med föl och unghästar är ngt gamla tiders hästkarlar som födde upp hästar i många år lärde mig.
Och jag håller med, varför tex binda upp föl/unga unghästar och rykta i en timme? De är ju som ungar i allmänhet, skiiitsvårt att vara still och koncentrera sig så länge! Hantera visst, men bara det nödvändigaste och bara korta stunder har jag lärt mig.

Min mentor i ridning (han födde upp många hästar i sin dar, bla en godkänd hingst blev det) sa om ohanterade unghästar: "är det inget gjort med dem är det inget gjort fel heller".

Nja, varför skulle de tycka att det var skönt att komma ifrån mammeriet mer än vad som redan borde erbjudas i form at tillräckligt stora hagar och lekkamrater till fölungarna ? Jag tror att det är en mänsklig värderinge vi lägger på djuren, som det inte finns några belägg för.

Visst hästar är vanedjur och man kan vänja dem vid att vara ifrån varandra men vad är poängen ? För hästarna alltså.

Våra föl vänjs av ganska tvärt och det har ALDRIG varit några problem, vare sig för mammorna eller fölen. De har varit 8-9 månader och det hela har varit väldigt stillsamt. Och då har de i regel inte varit ifrån mammorna alls särskilt mycket innan, men de är mycket trygga i sin flock. Jag förstår dock om alla inte har fördelen att kunna föda upp i flockar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 430
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
11 546
Senast: teeto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka