Hur länge står era hästar ute?

Sv: Hur länge står era hästar ute?

Gamal ja, men ack så intressant att höra andras synpunkter på detta. Många åsikter finns det:)

Ute 06.00 - 21.00, bättre kan det knappast bli. Lugna och nöjda hästar på alla plan. :)

har inte läst igenom tråden.

Min går ute från 7-15 Snart flyttar vi o då går han ute från 9-15. I sommar längre

Har vart flertalet gånger jag hämtat honom och han FRYSIT

Skriver under på det. Samt att hästarna har utebox = kan föja med vad som händer i omgivningen. Ena är dock på "lösdrift" på natten då hans boxdörr står öppen. Men han sover i boxen. Träd och buskar i hagen att gnaga på under dagen.

Varför lägger du inte på mer täcken på hästen om den fryser? :crazy:

Min häst hade jag gärna haft ute länge. Men det går tyvärr inte, hon stressar upp sig vid intag om hon inte får gå in först av alla.
Så det räcker i princip att någon kommer och tar in sin häst vid lunch, då ska hon också in.

Spelar ingen roll om hon går på gräs eller inte. Stor eller liten hage, mutad med mat i hagen etc.

Mina hästar går ute från 07 till 21, förutsatt att det inte är spöregn+starka vindar, då kan de få komma in vid 18. Hagarna är visserligen inte jätteroliga just nu, men i väntan på gräset lägger jag in grenar och sly som de kan roa sig med.

Jag blir väldigt beklämd när jag tänker på hur daltade många hästar blir idag. En jag känner som ligger i lumpen på högvakten berättade att nästan alla högvaktshästarna är riktigt aggressiva och understimulerade. De har tydligen inga hagar alls på K1, så den enda motionen de får är pass i ridhuset. Tycker att det är plågsamt att tänka på och pinsamt att 'staten' får hålla hästar så. Motbjudande.

Det är väl klart som f*n jag gör? MEN det har hänt att vädret har fel och det blivit för "lite". Eller han har aldrig haft för lite täcken utan är frusen av sig.
Var inte länge sen han stog med Fleecetäcke, innetäcke och vintertäcken med hals och han kunde frysa när han kom in iallafall vid vissa tillfällen.
Känndes totalt onödigt att svara på dehär eftersom det är givet men jag får väl göra det iallafall

Knapplån

Våra går på lösdrift - kan jag nu stolt svara! :) Funkar över förväntan bra.

Jag förstår inte ditt resonemang. Om hästen fryser så har den för lite täcken på sig.

Man kan ju inte utgå ifrån något annat mått än hästen när man "mäter" hur mycket täcken hästen ska ha på sig.

Att hästen har ett fleecetäcke, innetäcke och vintertäcken med hals säger inget om täckena är tillräckligt tjocka.
Att man har många täcken brukar inte vara något som gör att de håller värmen bättre.

Mina hästar är ute från 5.30 -20.30 under vinterhalvåret (lite varierande under sommaren beroende på flygfän och värme), de får hö ute 4 ggr/dag och har alltid tillgång till fräscht vatten (införskaffat thermobar) och det funkar jättebra. Bra täcken och vindskydd (som de dock sällan är i). Det optimala hade varit en bra och fungerande lösdrift kan jag känna men det här får "duga" tillsvidare. Jag har en welsh, en connemara, en liten shettis och två halvblod; en mycket fungerande liten flock:).

Att ta ut vid 8 och in vid 16?

Nej då, utan i vårt stall är dom rädda att hästarna fryser..
HALLÅ?? Hästar?? fryser??
samt att det är mörkt ute. Det är exakt lika mörkt vid fyra som vid sju på kvällen...

mutter mutter

Såhär var det i förra stallet, enda skillnaden var att de gick ut med början från kl. 07.00, men då det var 18 hästar att leda kunde de sista komma ut vid 08.00 ibland. En helg gick de ut kl. 09.00 och in 15.00, då höll jag på att få krupp.

Flyttade dels pga detta och sen för att min ena häst vantrivdes (som till största del berodde på just mycket innertid).

Många av hästarna hade ovanor (bankade i väggar, sura, bråkade med varandra + en del till). Ett ungsto kunde helt enkelt bara slå rätt ut utan anledning i väggen med bakbenen, visst, det kan vara att hon vill ha uppmärksamhet, men jag tror att problemet skulle vara avhjälpt med mer stimulans. Stimulans som dom inte får i boxen.

Hur andra människor håller sina hästar skiter jag egentligen i, (sålänge det inte är klara vanvårdsfall) men jag blir lite mörkrädd när jag ser (visserligen en klippt häst) stå med thermotäcke + 300 g vintertäcke med hals när termometern visar +15 i solen....:cool:

Mvh Domino_s

Kl.

Min häst kommer ut någon gång mellan 06-08 och in igen mellan 18-20 beroende på vem som släpper ut/in. Skulle gärna ha henne på lösdrift men detta får duga :)

Kl

Ut vid sjutiden - in mellan klockan tjugo och tjugotvå någon gång.

Lagom tycker jag. Skulle gärna provat med lösdrift men jag har som krav att han ska ha en box också, så att han kan få stå inne efter att jag ridit etc. om han är svettig. Och sådana lösdrifter har jag inte kunnat finna några...

Min häst går ute i 5 timmar ungefär.
Sen öppnar han grinden och går och ställer sig vid stallet och vill in, samt släpper sina hagkompisar lösa..
Vi har nu fått sätta säkerhetsspärr på så han inte kommer ut..

Min går ut 7-8 och in 18-19, lite längre utevistelse på helgerna. Tycker det är för lite men en klar förbättring mot i vintras när han kom ut 9-10 och in vid 17.

Det optimala hade varit att ha utebox i hagen så man kan välja att ha det som lösdrift eller box. Förhoppningsvis blir det så inom ett par år:)

kl.

står i kollektivstall och då är det svårt att få det precis som man vill ;) men har försökt lösa det ändå! hästarna går ut lite olika på morgonen. reglen är att sista hästen ska vara ute kl.08:30. jag personligen tycker även det är lite sent, men de flesta tar ju ut dom tidigare, innan jobb och sådär.

hästarna får lunch i hagen och tas in vid middagstid. när det är som mörkast på vintern går de in redan 15:30 ca. Nu går de in 17-17:30. Dock har jag och en tjej i stallet som har hagkompisen till min gjort så att när de tar in de andra hästarna så äter våra sin middag ute. Sen tar vi in dom till kvällen.

Sommaren går de ju ute dygnet runt. Vi brukar släppa dom i maj, med hö först. Dock är det bara våra två som går ute, de andra går in vid 17-18tiden även under sommaren, om de inte ändrar till i år.

Vad står han i för hage då? Har han/hon hagkompisar?

Ofta tror man att hästen står och hänger, fryser och vill in vid 15-16. Så står den aldeles ensam i en frimärkshage, inte så konstigt då ju... Plus att dem är vana att komma in en viss tid, då vet dom det och står och hänger vid grinden den tiden. Nu säger inte jag att det är så med din häst, det vara bara lite halft KL :)
Jag röstar för mer utevistelse för hästarna, dem är trots allt gjorda för det =)

Skrivit tidigare men har nu bytt stall där man sköter allt skälv, inklusive ut och insläpp. Fodring sker klockan 6, så senast 7 kommer hon ut, det är i senaste laget. Sen får hon gå ute till 8 halv nio någon gång, då kvällsfodringen är nio. Men har hon ridits och äör svettig ser jag ingen mening med att låta henne gå ut efter sju, då man bara måste krångla med täcken som inte går att torka (oisolerat stall) för att sen byta täcke när hon ska stå på boxen. Har bara plats att torka ett, ibland knappt det.

Men minst tio timmar :)

Han går inte i någon frimärkshage men stor är den inte. Han går själv.
Han springer en hel del i hagen för att han tycker det är vansinnigt tråkigt = Han drar igång alla andra hästar och släpps in tidigare ibland av den anledningen. Anledningen till att jag vet att han fryser (det behöver vi inte diskutera mer men det jag ville komma fram till är att hästar kan frysa) är att han skakar när han kommer in så jag får köra på en 300g när det är +15 grader. Inte riktigt så illa men han går med ylletäcke 150g nu.

KL

Jag har haft problem med otroligt frusen häst (trots oklippt) lääänge.
Hästen i fråga gick i en relativt stor hage 8-16 varje dag, och frös för i princip ingenting. Och nu menar jag inte småhuttra utan han stod och skakade i hela kroppen och blev otroligt öm över korset.

Detta trots tre täcken och ofta en BoT-padd eller halm innanför täcket som isolering precis över rumpan. Det spelade ingen roll om det var kallt, blåsigt, regnigt.. whatever. Han frös!

Sedan flyttade jag honom till lösdrift. Och trots skitväder den första veckan såg jag honom frysa (körde dit både kväll och morgon för att kolla till honom i början) max en gång sedan flytten. Då var det lite småhuttrande som hästar ofta gör för att få igång kroppen.

Mitt resonemang är = mer rörelse, mer grovfoder (han fick i princip fri tillgång på hö innan också men åt inte särskilt mycket av det) har lett till att hans blodcirkulation fungerar mycket bättre.

Han håller sig varm enbart genom att röra sig i hagen, genom att äta, genom att stå tätt intill sina hästkompisar. Genom att stå tillsammans inne i ligghallen osv osv. Han kan själv välja hur mycket mat han behöver äta, när han vill äta, när han är frusen och vill in och vila, när han vill äta gräs osv osv.

Hans kropp har ett eget system som nu kan fungera felfritt när han själv kan styra sina rutiner. Nu går han otäckad sedan ett tag tillbaka (även innan det blev vår i luften) och han är alltid varm över ryggen när jag känner.

Dessutom har han fått större matlust (utan att öka något markant i vikt, han har snarare gått ned några kgn, vilket är ovanligt för att vara shettis) och en helt annan inställning. Han kommer alltid galopperandes i hagen nu och vill mysa (kunde bli otroligt svår att fånga tidigare), man är ingen "lämna-mat/ta-in-i-box-maskin" längre, utan blir som en rolig kamrat för hästen.

Dessutom ligger han nu ned och vilar på nätterna (ser märken i halmen) vilket han aldrig har haft ro till att göra innan. Min farhåga med lösdrift var att han skulle bli slö och seg, för att inte tala om tjock!

Men nu har jag en sprudlande liten ponny som älskar sitt liv. Han är helt fantastiskt rolig att jobba med och är mycket mer balanserad i psyket.

Och med det säger jag inte att lösdrift alltid är bäst för alla, men jag tror större delen av människor som säger att det inte går, förmodligen inte vill heller. Ni som verkligen provat behöver ju inte ta åt er :)

Liknande trådar

Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 739
Senast: Trissa
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 040
Senast: tinkerlover
·
T
Hästvård Om denna tråd ligger fel ber jag någon snäll moderator att flytta den. :bow: Som överskriften lyder: Hur länge låter ni häst/-arna...
2
Svar
31
· Visningar
2 114
Senast: Boom
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama