Sv: Hur länge står era hästar ute?
KL
Jag har haft problem med otroligt frusen häst (trots oklippt) lääänge.
Hästen i fråga gick i en relativt stor hage 8-16 varje dag, och frös för i princip ingenting. Och nu menar jag inte småhuttra utan han stod och skakade i hela kroppen och blev otroligt öm över korset.
Detta trots tre täcken och ofta en BoT-padd eller halm innanför täcket som isolering precis över rumpan. Det spelade ingen roll om det var kallt, blåsigt, regnigt.. whatever. Han frös!
Sedan flyttade jag honom till lösdrift. Och trots skitväder den första veckan såg jag honom frysa (körde dit både kväll och morgon för att kolla till honom i början) max en gång sedan flytten. Då var det lite småhuttrande som hästar ofta gör för att få igång kroppen.
Mitt resonemang är = mer rörelse, mer grovfoder (han fick i princip fri tillgång på hö innan också men åt inte särskilt mycket av det) har lett till att hans blodcirkulation fungerar mycket bättre.
Han håller sig varm enbart genom att röra sig i hagen, genom att äta, genom att stå tätt intill sina hästkompisar. Genom att stå tillsammans inne i ligghallen osv osv. Han kan själv välja hur mycket mat han behöver äta, när han vill äta, när han är frusen och vill in och vila, när han vill äta gräs osv osv.
Hans kropp har ett eget system som nu kan fungera felfritt när han själv kan styra sina rutiner. Nu går han otäckad sedan ett tag tillbaka (även innan det blev vår i luften) och han är alltid varm över ryggen när jag känner.
Dessutom har han fått större matlust (utan att öka något markant i vikt, han har snarare gått ned några kgn, vilket är ovanligt för att vara shettis) och en helt annan inställning. Han kommer alltid galopperandes i hagen nu och vill mysa (kunde bli otroligt svår att fånga tidigare), man är ingen "lämna-mat/ta-in-i-box-maskin" längre, utan blir som en rolig kamrat för hästen.
Dessutom ligger han nu ned och vilar på nätterna (ser märken i halmen) vilket han aldrig har haft ro till att göra innan. Min farhåga med lösdrift var att han skulle bli slö och seg, för att inte tala om tjock!
Men nu har jag en sprudlande liten ponny som älskar sitt liv. Han är helt fantastiskt rolig att jobba med och är mycket mer balanserad i psyket.
Och med det säger jag inte att lösdrift alltid är bäst för alla, men jag tror större delen av människor som säger att det inte går, förmodligen inte vill heller. Ni som verkligen provat behöver ju inte ta åt er