Hur länge står era hästar ute?

Sv: Hur länge står era hästar ute?

Mina två går nu i en stor kuperad hage med skogspartier och varierad terräng och fri tillgång på hösligare. I en flock.

De går ut vid 7-tiden på morgonen och kommer i dagsläget in vid 17.00 ungefär. Utevistelsen förlängs dock i och med att vädret blir bättre och kvällarna ljusare. Ridningen sker i första hand efter intag, så tiden i box blir lite kortare.

KL
Min går ut vid 7-tiden och in vid 20-tiden och det funkar jättebra, lugna hästar att hämta i hagen och aldrig nåt stök i stallet.
Kommer till sommaren flytta till ett nytt stall där de får gå ute lite kortare vilket inte är optimalt men får se de andra fördelarna som det stallet har.

*kl*
Våra går ute 13-15/h per dygn. Stora hagar där det alltid finns gräs att pilla med (när det inte är snö då:p) och de har fri tillgång till hösilage.
Lugna harmoniska hästar som aldrig är hungriga och som inte bråttom vare sig ut eller in.
Hyr eget stall där jag har inackorderingar och kan ha det precis som jag alltid önskat mig = Långa utetider, fritt med mat och vatten i hagar och stora ytor att rejsa på.
Kommer ALDRIG mer stå inackorderad i stall som jag gjort tidigare där man följer mörkret, dvs 5-6 timmars utevistelse och 18 timmar på box! Och för många hästar på för liten yta= bara gegga i hagarna.:crazy:

Dom ska ha det bäst:love:

Under vintern när det är mörkt, nu börjar det ju ljusna, går våra hästar ut vid 7-8 och in vid 15.30-16.00 När det börjar mörkna. Vi bor vid en 90 vägs korsning och vi tar mest in dom då för att sippa jaga dom i mörkret om något skulle hända. Kanske sjåpigt, men hästarna står vid grinden och vill in, ibland vill dom till och med in vid lunch. Så våra hästar verkar gilla att få komma in och slappna av i sin egen box. Men om det varit toppenväder och vi känt att okej dom kan gå ute ändå tas dom in vid 20.00 när det är kvällsfodring så får dom hö ute i hagen vid 16.00 istället.

Det anpassa väldigt mycket utefter väder... vem som tar in...osv.. Men våra hästar verkar inte må dåligt av att få komma in i sin box och bara mysa. Jag vet själv när jag jobbade i Florida, det fanns hästar som inte gick ut i stora hagar överhuvudtaget, det var inget fel på dom. Ägaren jobbade då hästen istället två ggr på en dag. Unghästarna kom såklart ut.

Men jag tycker inte man behöver lägga sig i om hur folk sköter sina hästar om dom verkar må bra. Hästfolk är alldeles för duktiga för att gnälla på andra. Nu kanske inte det var meningen med denna tråd att gnälla på¨dom som låter hästarna stå inne 2/3 av dygnet, men jag tycker inte det finns något fel i det under vinterhalvåret. Det man får tänka på e ju att ge hästarna mat ofta så dom har att pyssla med och inte får magsår, och som det sas här innan ofta tränar man hästen efter jobbet/skolan...alltså runt 16--18... Ska hästen då gå ut när den jobbat och kanske är varm och svettig? Jag skule inte göra så mot min häst iaf.

Sen har jag sett helt underbara lösdrifter så jag ser inget fel i det heller, funkar det så är det super verkligen. Helst av allt vill ja ha en lösdrift och ett separat stall.

Har eget stall.

Eftersom jag jobbar natt så tar jag ut dom när jag kommer hem på morgonen, runt 08.00 åker dom ut.

Hingsten 08.00 - 10.00. Sen rider jag honom vid 14, och sen åker han ut 2 timmar efter det. Han får inte vara ute av den enkla anledningen att jag inte vill ha honom ute när jag inte är i stallet eller har uppsikt över honom. Eftersom jag sover mitt på dagen så får han vara inne.

Stoet går ute 08.00 - 17.00, försöker ha henne ute så länge som möjligt eftersom hon är odräglig om hon inte fått vara ute.

Valackarna kommer ut direkt vid 08.00 och tar in vid 15.00 och rider.

Dom dagarna jag är ledig och inte jobbar natt så går hingsten ute längre eftersom jag då inte ligger och sover på dagarna.

*kl*
Våra pållar i stallet kommer ut som senast 06:00 varje morgon, och in vid 18-tiden men det blir senare å senare ju mer de ljusnar.

Snart kommer de inte komma in alls är de tänkt! :p
Hästarna går i stora kuperade hagar med hästkompisar.

kl

ut någonstans mellan 6.30-8.00 in vid 20-21.

tycker själv att det är ganska bedrövligt (om man får säga så:o) att hästar går in vid 15-16 ser ingen anledning till vad dom ska in och göra den tiden. det blir fasligt många timmar på box.

Tycker inte heller att det är särkillt konstigt att hästar står och trampar och gnäggar vid grinden vid ex 15, om dom är vana att gå in vid den tiden och det vankas mat i boxen. våra hästar gör också så fast vid 19.30-20.00 (speciellt om några hästar redan är inne för att de ska ridas eller precis har ridits) och då är det helt klart maten som hägrar inget annat.

har vi ridit och klockan är 18-18.30 ibland till och med 19.00 så åker dom ut i hagen igen nån timme såvida dom inte är blöta och måste stå inne och torka

sen kanske det finns nån häst som trivs jätte bra i sin box och som absolut inte vill vara ute... men jag tror inte att det är många,nån enstaka på sin höjd.

Senast ändrad:

*KL*

Våra går ut strax efter 6 på morgonen.
Sen kommer dom in mellan 18-20 nu den här årstiden beroende på väder.
Dom har hösilage ute och vatten.

Idag fick jag dåligt samvete för det blåser och snöar och är riktigt skitväder...
Gick för att ta in dom vid 18 tiden, men dom var inte så himla intresserade av att komma in.
Fick ropa på dom åtskilliga gånger innan dom behagade att komma :)

Samma på julafton, då var det -29 grader och vi kom inte hem förrän efter kl 21.
Men då fick vi gå och hämta dom långt upp i hagen, och en av dom skulle absolut inte komma in.
Vi tog in alla andra och släckte lampan vi tänder när vi ska ta in dom, innan hon behagade att komma :)

Enligt min erfarenhet är det oftast att dom står och hänger vid grinden av vana vid en viss tid.
Eller att dom får mat inne som dom väntar på.

*KL*

Icke-grässäsong
Ut någon gång mellan 6 - 10. In någon gång mellan 22 - 00.

Grässäsong:
Ut 10, in 18. Tyvärr.

De kommer till grinden och står och trampar såfort de hör mig, men det är för att tigga mat. De bryr sig dock inte om om de får den ute eller får komma in, det är liksom maaaten som är grejen. Och de kan övht inte klockan. Dvs om de nyss fått mat är de lika 'hej? mat? komma in och få mat? mat ute? mat!?' som om det är lite försenat när de ska ha mat.

De störs ingenting av 'flextiderna' heller, det har ingen av mina gjort tack och lov. När jag inte hade lättfödda små spektakel utan gott om mat i hagen så fick man ropa in dem oavsett om det var snöstorm eller solsken, och oavsett om klockan var åtta på kvällen eller midnatt. Däremot om det kom ny som var van att alltid gå in kl XX brukade den stå och hänga vid grinden då första veckorna, för att sen sluta med det och få ropas in med.

Vi har hästarna ute mellan ca 06-20 som minst, ibland släpper jag ut dem de helger jag jobbar fm och då kommer de ut vid 04:30 och ibland släpper vi inte in dem förens vid 22. De får kraftfoder inne på morgonen, äter sitt morgon, lunch och em hö ute och sen kraftfoder och hö inne under natten. Alla hästarna går tillsammans i en stor hage (både ston och valacker) med lösdrift att gå in i om de känner för det. Jag skulle inte vilja ha hästarna inne mer än så (om inte annat skulle det ju vara betydligt jobbigare att mocka...) och de verkar själva trivas bra att vara ute mycket.

Varför måste dom sopa och så när hästarna är inne?? Ska de vara snyggt på natten eller?? hmm vi människor är bra dumma ibland..

Mina hästar som står installade nattetid dom går ut runt 7 på morgonen och kommer in runt 20 - 21 tiden igen. Fri tillgång på hö ute.

Har även två hästar som går på lösdrift.

Om jag vore i ditt stall så skulle jag sätta upp lapp på min boxdörr.. SOPA INTE NÄR MIN HÄST ÄR INNE, DET ÄR INTE BRA FÖR HÄSTENS LUFTVÄGAR!

Men innan du sätter upp en lapp så prata med folket i stallet. Lyssnar dom inte så skulle jag sätta upp lapp direkt.. Min häst ska inte lida bara för att folket är så korkade..

Mvh Maria

Tar ut min vid 06 på morgonen, in mellan 20-22. På helgerna tas de ut något senare.

På våren/sommaren blir det kortare ute tid för dem då min ena är fångkänslig. Sensommaren går de ute dygnet runt så länge som det går.
Ingen utav mina är några hästar som hade trivts med att vara inne mycket utav dygnet och bara ha en liten hage. Fast vilken häst gör det i och för sig.

Våra fem hästar går ute dygnet runt i sin lösdrift med en upphalmad ligghall och ett litet hus utan spån/halm. De har två stycken foderautomater och äter alltså 10 ggr / dygn.

Liknande trådar

Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 739
Senast: Trissa
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 040
Senast: tinkerlover
·
T
Hästvård Om denna tråd ligger fel ber jag någon snäll moderator att flytta den. :bow: Som överskriften lyder: Hur länge låter ni häst/-arna...
2
Svar
31
· Visningar
2 114
Senast: Boom
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama