Hur länge står hästen ute?

Sv: Hur länge står hästen ute?

Vi provade att förlänga utevistelsen från 19.00 till 19.30. Fullblodet blev så hysterisk att han sprang sönder sig, så nu har vi återigen en trasig häst. Jag hatar hästar med DAMP....

För min del vill jag gärna ha dem ute så länge som möjligt, huvudsaken är att de har mat och att det inte regnar småspik på tvären. Tråkigt att ha en häst som anser att utevistelse bör förläggas mellan 11-15 under förutsättning att det är vackert väder, annars på stall :(

Mina är ute "jämt" :)

Fullblod och kallblodstravare på lösdrift. Tas in 2-4 timmar varje dag för fodring och pyssel/ridning etc.

mina går ute mellan ca 07:00 till 21-22:laugh:

de tycker det är super tråkigt att stå inne, men får fortfarnade stå inne på nätterna för att gammla stoet ska få komma in å vila:laugh:

Vintertid är mina ute mellan 6.20 till 18.30 ungefär.

Nu när det börjar bli lite varmare går de ut vid samma tid men in 20.30-21.30. Eftersom de får ett mål mat vid 18 och det har börjat komma liet gräs så är de inte så himla sugna på att gå in.

Sommartid går de sen ute hela dygnet.

Under "sommaren", från april till någon gång i november så går de ute dygnet runt. Om det inte är riktigt dåligt väder. Kommer dock in om de rids/pysslas med.

Under vintern så går de ut klockan 5 och in vid 21-22 om de vilar den dagen. Om de rids så gör jag det antingen på dagen och släpper ut de igen eller så rider jag på kvällen och då ställs de in i boxen samma tid som de vanligtvis kommer in (21-22).

Våra går ut mellan 05 och 06 (morgonhöet serveras i hagen) och kommer in strax efter 21. Vintertid brukar vi ta in dem runt 19.
En månad till, sen blir det dygnet-runt i hagen.

Mina hästar går ut ca kl 8 och släpps in
ca 22-23. Om ett par veckor släpps de
på bete dygnet runt.

I stallet där jag står så får dom frukost(kraft) först och går sedan ut när dom ättit upp vilket brukar bli mellan ca 06,30 - 07,30 Beroende på vem som har usläppet. Sen brukar dom komma in vad 17,00 på vintern eller tidigare beroende på vädret. Men nu går dom ute till 20,00.

Har tänkt att min ska få gå ute från 1 maj eller när hon själv bestämmer sig för att inte komma in längre. :) och sen gå ute till september- oktober någon gång.

Står inne på natten vid extremt dåligt väder eller täcke på om det blir kallt på natten.

Min häst får frukost 4.30-5.00 och går ut mellan 5 och 5.30.. kommer in gör hon allt mellan 16-19 beroende på väder o vind..
betet är lååångt bort än, och något helbete kommer hon inte få gå på i sommar, utan hon kommer få gå i gräshage på dagarna och stå inne på nätterna, eller tvärtom om insektsplågan är för svår dagtid..

Utsläpp mellan 06.00 - 07.00 Insläpp 21.00
Detta är beroende på väder, vid bra väder står de ute till 22.00 och vid dåligt väder kan de gå in redan vid 19.00. Vi försöker ha dem ute så länge som möjligt. :)

På sommaren är de ute dygnet runt, självklart med tillgång till vindskydd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 316
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 891
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 252
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 939
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar