Hur länge står era hästar ute?

Sv: Hur länge står era hästar ute?

Mina är ute ungefär 12-13 h per dag. På vardagar 5.30-18 ca varierar lite. Sen tränas de efter 18 så de står inte inne så många timmar.

På helgerna är de ute ca 8-21 nåt sånt, då är det lite sovmorgon. ;) Några ggr har jag tagit ut dem vid 9 på helger, då har de varit lite upprörda.. syns i boxarna.

I ett stall jag stod i för åratal sen trodde ägaren på fullt allvar att man måste ta in hästarna vid 16 och kvällsfodra senast 20 för att de skulle hinna äta och sen kunna få sina 8 timmars sömn. Hahaha!

Mina skulle riva stallet om de inte fick gå ut på en hel dag. Jag anser att alla hästar ska vara ute varje dag om de inte är sjuka/skadade och måste stå på box. Förstår inte hur man kan ha friska hästar inne en hel dag. Eller ha hästen ute i typ 3 h, rida 1 h och sen står den inne i 20 h. Jag mår nästan dåligt av sånt, vad är det för liv för en häst, stå i en box i 20 timmar? :(

helt enig med TS, hästar ska var ute så mycket som möjligt, hade det varit meningen att de skulle stått inne skulle de sett ut som sniglar...:)

Skämt åsido, det är självklart individuellt men det är väl ingen hemlighet att många hästars ledbesvär kan härledas till för lite rörelse.
Tack och lov skrev jag in i mitt uppstallningskontrakt att min pålle skall vara ute minst 12timmar/dygn men jag får strida för det...:devil:

*kl

Min går ut 08 och går in mellan 19 och 20. Känns helt lagom! Har en häst som glatt går in i både boxen på kvällen och ut i hagen på morgonen utan att vara hysterisk åt nått håll, känns nöjd och glad...
Aldrig nån häst i stallet som stressar och trängs varken in eller ut.

Går i varierande storlek på hage, ibland ganska liten, ibland mellanstor och ibland så stor att man får gå kilometer för att hitta henne... Tycker hon har det ganska idealiskt faktiskt, skulle inte vilja ändra på hagtiderna, inte heller på att hon får variera hage. Jag inbillar mig att det blir roligare så :)

Mina går ute dygnet runt på lösdrift för första gången, funkar jättebra.. Jag blir lite fjantig om det regnat länge och är riktigt ruskväder över natten, då tar jag in dom ibland så dom får torka och ha det mysigt i stallet.

Men det är ju inte alla hästar som passar på lösdrift, jag tycker att man ska sträva efter att ha hästarna ute så mycket som möjligt. Innan vi hade på lösdrift har hästarna gått ute ifrån tidig morgon till kväll.

*kl*

Jag tror det är individuellt bland hästar.

Min går från början maj-slutet september ute dygnet runt,och då i 2 STORA sommarhagar som jag växlar emellan.

Från början november går han ut vid 8 och tas in vid 16-16.30.
Och då VILL han in.
Vinterhagarna är leriga och trista och han rör sig mer i boxen än vad han gör ute just nu.
HAn har i princip att tugga på från det att han kommer in till morgonfodringen och har aldrig visat tendenser på att må dåligt utav det här "schemat"

Han har även en "lekboll" i boxen att aktivera sig med och en trästock att gnaga på.
Han får utöver utevistelsen mellan 1-2 timmars motion varje dag.
Dessutom är det en hel del aktivitet i stallet mellan 17-20 och hästarna brukar med stort intresse följa det som händer i stallgången eller genom förnstrena.

Jag har testat att släppa ut honom igen runt 16-tiden nu när det är mörkt och ruggigt och han blåvägrar att gå in i hagen.
Jag kan nog säga att han är ganska nöjd med att få komma in när det blåser och regnar.
Skulle det finnas möjlighet till torra hagar med växtlighet så skulle nog situationen va annorlunda men nu är det inte så mkt att välja på och jag tror hästen har anpassat sig till att det blir mer box under vinterhalvåret.
Skulle jag märka en förändring att han blir otroligt rastlös etc. så skulle jag ju börja fundera på ett annat stall,ev.lösdrift.

Att kalla det djurplågeri om hästarna endast är ute 8 timmar per dygn under vintern tycker jag är att ta i.
Dock tycker jag då de ska kunna sysselsätta sig under boxtiden

Jag tycker att många gånger lägger vi mänskliga känslor på hästarna. "Min häst tycker om att stå i sin box, där det är varmt och skönt"... Nja, vet inte det riktigt. Hästar är skapta för att röra på sig väldigt mycket. Deras hjärta behöver hjälp av hovarna för att fungera optimalt.
Själv klart står dom vid grinden vid samma tid varje dag, dom vill ju ha mat. Mina hästar står oxå vid grinden vid 21-tiden. Men kommer jag vid halv nio och försöker ta in dom så får jag oftast gå och hämta dom längst bort i hagen, i mörker...

Det som jag läst i tråden så är det människans behov som går före hästens. Det är bekvämt att hästen står i boxen när man ska rida. Det är bekvämt att dom står i en liten hage nära stallet. Men jag blir inte förvånad. Människan är av naturen lat.

Sen just det man läser att just min häst vill stå inne:confused: Nä, det köper jag inte. Visst i snö storm eller liknande kan jag tänka mig att hästen vill söka skydd. Men det är faktiskt inte bara en gång jag fått stå och ropa efter mina hästar i skit väder, dom vill inte in!

Det många skriver är oxå att "min häst trivs inne", jaha, den trivs nog ännu bättre ute. "Min häst bara står och hänger i hagen", jaha, och du ser den hela dagarna?

Jag tycker att hästar ska vara ute så mycket som det bara går!

MVH Russin8

Jag håller helt med:bow:!

Det säger min stallägare hela tiden; "Men de vill in!" "De fryyyser!" "De törs inte gå i mörkret!"
Så fort hennes hästar står vid grinden släpper hon allt hon har för händer och rusar ut och tar in dem eller ger dem mat:grin:. Och är man inte klar med mockningen/stallgörat vid 17.30 då hon kommer utspringandes och vill ta in dem så börjar hon "hjälpa till" eller bara står och stampar och frågar hur många minuter det dröjer innan jag är klar, även fast jag säger åt henne att hon kan ta in sina så tar jag de andra när jag är klar.

När hon påstår att hästarna fryser är det hon som går runt och huttrar och klagar på hur kallt det är i stallet. Inte konstigt, det brukar kännas kallt ute när man legat på soffan framför en varm brasa i ett varmt hus:grin:! Och att de inte törs vara ute i mörker? Det är HON som inte törs vara ute i mörkret, och dessutom vill gå in och lägga sig. Och klart som sjutton att de vill in när de vet att det finns god mat där inne! Men eftersom hennes går på diet så får de minimalt med mat (räcker ca 30 min) och står istället och gnager på väggarna och fönstergallret... Men nej, de vill vara inne, de trivs inne:grin:!

Åh förlåt, men jag eldar upp mig;)! Men detta tycker jag är ett utmärkt exempel på hur hästägare förmänskligar sina hästar och vill göra sitt eget liv så bekvämt som möjligt.

Åååh vad jag hade velat ha hästen på lösdrift :love: Suck... Men hursomhelst, det blir väl efter sommaren då. nu ser det ut så här:

07.00 hästarna får kraftfoder inne, varefter de släpps ut i hagen. Min häst går med 4 andra hästar och de får 1 kaka hö var i hagen. Tyvärr äter de inte mer, då de hellre går och leker eller pillar med gräset

11.00 Ännu en kaka hö....

16.00 Jag ska rida osv, så då får han komma in, och kommer in i boxen efter det mellan 18-18.30, då han får 5 kg hösilage + 3 kg lucern

Jag tycker ochså att det är jättefel att låta hästarna stå inne så mycket ..
"Dom fryser" "Dom vill inte vara i en lerig hage" osv.
Hästar är hästar och inte mäniskor. Dom har en tjock päls och är skapade för att vara ute.
Våra hästar släpper vi ut vid 7 tiden och vi släpper in dom 20.00.
Det tycker jag är ganska lagom även om det nog inte skulle skada att ha dom ute lite längre. På tidigare höst och senare vår går de på lösdrift!
På vårat förra stall släppte dom ut hästarna åtta och in halv fyra men nu har vi eget stall.

Min står på lösdrift just nu tillsammans med resten av stona som har föl, men det blr att ta in henne när fölen skiljs från mammorna så till februari, mars kanske ;] hade gärna haft kvar henne på lösdrift men hon blir så tjock av att gå tillsammans med dom dräktiga stona som behöver myyycket hö. Dessutom ska hon börja ridas mer och kanske tävla någon gång så det känns bra att kunna ha lite mera koll på hur mycket hö hon får. När hon flyttar till box kommer hon ändå att vara ute från 8 till 22 så det går nog inte så stor nöd på henne, får vi hoppas :)

På vardagarna kommer hästarna oftast ut runt 6-7, på helgerna ev. senare om man ska ut och rida. (slipper leriga hästar)
In varierar lite men oftast runt 19, skulle helst se att de var ute ännu mer...
De går även ute dygnet runt flera månader om året.

Sopa i stallet undviker jag i största möjliga mån att göra när hästarna är inne.

Här har alla jag vet om (förutom ridklubben, pga markbrist) sina hästar ute till i alla fall 20.00 på kvällen, med utsläpp på morgonen. Många har mycket senare än så t.o.m.

Är det kallt ute däremot (och då snackar vi inte -10, utan -25 och kallare) kommer hästarna oftast in vid middagen. Själv skulle jag gärna se att min grabb fick fortsätta vara ute då han inte störs av kylan, men då blir han tyvärr ensam ute så...

Att det skulle vara mörkt är den dåligaste ursäkten jag hört.

Vi ger kraftfoder runt 6.30, när de ätit upp kommer de ut och får hösilage i hagen. De går uppdelat för att minimera slitaget på hagen. Den med 4 hästar har blivit halvlerig men det finns fortfarande tillräckligt med hage för att de ska kunna galoppera och komma upp i sin högsta fart en lång bit innan de måste sakta ner. Det är bra i mina ögon :)

Mitt på dagen får de hösilage igen, varierande tid. Runt 21 kommer de in för natten och får kraftfoder och hösilage. Någon dag i veckan rider jag på kvällen och brukar låta min häst stå inne från ca 18-19, mest för att jag rengör hans mugg och inte vill släppa ut i smutsen igen direkt efteråt.

Alla hagar är tillräckligt stora för att de ska kunna röja i högsta fart om de vill, de är kuperade och innehåller träd/buskar/sly. Det är så jag tycker det ska vara! Det finns alltid nåt att pilla med. Visst kan de se uttråkade ut när de bara står och glor i en timma, men det är ju sådan deras dygnsrytm är. I nästa sekund drar de av värsta bockserien, för att sedan ställa sig vid grinden, eller söka föda, eller klia lite etc etc... Eftersom det alltid går att söka någon form av föda, även om det bara blir pill, känns det inte lika illa om fodringarna inte blir helt konsekventa med tiderna.
När man domeciserar ett stäppdjur får man väl ändå försöka ordna så de får utlopp för sina grundläggande behov så gott man kan, tycker jag. En upptrampad lerpöl 20x30 meter är INTE okej. Även om den vore uppgrusad och jättefin är det inget jag vill ha till mina hästar. Då spelar det nästan ingen roll om de är ute 5 eller 10 h, om de ändå bara kan skritta eller ta 2 galoppsprång innan det tar stopp. Så fruktansvärt instängda och begränsade de måste känna sig!

Vi ger kraftfoder runt 6.30, när de ätit upp kommer de ut och får hösilage i hagen. De går uppdelat för att minimera slitaget på hagen. Den med 4 hästar har blivit halvlerig men det finns fortfarande tillräckligt med hage för att de ska kunna galoppera och komma upp i sin högsta fart en lång bit innan de måste sakta ner. Det är bra i mina ögon :)

Mitt på dagen får de hösilage igen, varierande tid. Runt 21 kommer de in för natten och får kraftfoder och hösilage. Någon dag i veckan rider jag på kvällen och brukar låta min häst stå inne från ca 18-19, mest för att jag rengör hans mugg och inte vill släppa ut i smutsen igen direkt efteråt.

Alla hagar är tillräckligt stora för att de ska kunna röja i högsta fart om de vill, de är kuperade och innehåller träd/buskar/sly. Det är så jag tycker det ska vara! Det finns alltid nåt att pilla med. Visst kan de se uttråkade ut när de bara står och glor i en timma, men det är ju sådan deras dygnsrytm är. I nästa sekund drar de av värsta bockserien, för att sedan ställa sig vid grinden, eller söka föda, eller klia lite etc etc... Eftersom det alltid går att söka någon form av föda, även om det bara blir pill, känns det inte lika illa om fodringarna inte blir helt konsekventa med tiderna.
När man domeciserar ett stäppdjur får man väl ändå försöka ordna så de får utlopp för sina grundläggande behov så gott man kan, tycker jag. En upptrampad lerpöl 20x30 meter är INTE okej. Även om den vore uppgrusad och jättefin är det inget jag vill ha till mina hästar. Då spelar det nästan ingen roll om de är ute 5 eller 10 h, om de ändå bara kan skritta eller ta 2 galoppsprång innan det tar stopp. Så fruktansvärt instängda och begränsade de måste känna sig!

Kan bara säga :bow::bow: till ditt inlägg

MVH Russin8

*KL*

Ut ca 0530 och in ca 1900.
Därefter ev motion när han ätit lite hö.
Helger ut och in likadant. Ridning då på annan tid.

*KL*

Tre utav våra går på lösdrift och tre går in, två av mina på i lösdriften och en inne på grund av hovproblem.

Dom som står på lösdriften trivs som fisken i vatten och har ett skydd som dom trivs bra i och ligger ofta på nätterna och vilar där inne. Så det är skönt.

Dom som går inne på nätterna kommer ut strax efter klockan 8, då har dom fått kraftfodret tidigare inne och morgonhöet får dom ute. Då fodras lösdriften också. Sedan är det lunch vid 13-14 tiden och seda får dom komma in igen vid 21-22 tiden. Inte optimalt alls enligt mig. Förra året så hade vi utsläpp 6 och insläpp kring 22, men då var vi flera som delade på det vilket vi inte är nu utan det är bara jag.

Jag får ont i magen av stall där hästarna är ute lite..jag var på en stoooor ridklubb för några veckor sedan..det var en lördag,helt okay väder och det var ca 5-10 hästar ute i pyttehagar,utan hö.Resten stod inne,och där fanns säkert 50 hästar.Detta var mitt på dagen och jag var där mellan ca 13.00 och 19.00.Horribelt!!! Djurplågeri vill jag kalla det.I princip samtliga hästar hade inget att äta i boxen,det sparkades i väggar,surades över boxdörrar osv..fy fasen säger jag bara..Hemma hos mig står hästarna inne ca 8-10 timmar på natten beroende på väder,max 12 timmar om det är riktigt skitväder,dvs storm OCH regn.Dom har lösdrifter att gå in i i hagarna och får i princip fri tillgång på hö dygnet runt.Alla går tillsammans med andra hästar och hagarna är allt mellan 2 och 7 ha stora.

Vad skönt att höra att faktiskt de flesta(i alla fall de som är aktiva i denna tråden) vill ha sina hästar ute så mycket som möjligt. Jag är av samma uppfattning och mina hästar går ut ca 05:30-06:00, och går in ca 20:00-21:00. Självklart är det beroende på väderlek em jag tycker sällan det är så "dåligt" väder att dessa tider inte passar.
Många verkar ha problemet att de är inackorderade och därför inte kan bestämma tiderna fullt ut, vilket ju i sig är förståeligt. Mitt "problem" är lite det omvända, jag har några inackorderade hästar. Självklart får var och en ta in sina hästar när de vill(insläpp ingår men vill man ta in själv är det givetvis "tillåtet":)) Nu till en tjej som står hos oss tillfälligt. Hennes hästar ställs in i boxen kl 14:00! En dag när det var solsken ute och vackert vårväder ställdes hästarna på box kl 11:00, då ägarna skulle bort över dagen.
Eftersom ägarna då inte hade möjlighet att ta in den vanliga tiden fick de alltså stå inne hela dagen... Jag erbjöd mig att tain hästarna senare på eftermiddagen i alla fall, men de skulle stå inne då är "vana vid detta". Jag mår så dåligt över att dessa hästars öde...
Som uppstallningsvärd vill jag inte lägga mig ihur folk sköter sina hästar så länge de inte far illa. Men här är det frågan om det inte kan klassas som att det går ut över hästarnas välmående.
Jag trodde aldrig man skulle behöva ha en minimitid i hagen, innan hästarna får gå in. Men det är frågan det, kommer det fler inackordeingar kommer jag nog informera dem om att vi inte vill ha några hästar stående på box dagtid, bara för att. Jag kan köpa om man vill ta in vid 16-17tiden, men inte hela dagar.
Jag kan inte bestämma hur folk sköter sina hästar men så länge vi är i mitt stall, tycker jag dock att jag bestämmer en del:)

Tacka fan att folk behöver skrittmaskiner o dylikt när man stänger in dem i en box störta delen av dygnet...
Och inte är det heller konstigt att dessa hästar skadar sig när de väl blir utsläppta, med all överenergi i kroppen som måste få utlopp...

Våra hästar är ute minst 12 timmar per dag, oftast blir det längre än så bort emot 14 timmar i de flesta fall.

Såg nu också att tråden är lite gamma, men ämnet är ju trots allt alltid aktuellt.

Liknande trådar

Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 739
Senast: Trissa
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 040
Senast: tinkerlover
·
T
Hästvård Om denna tråd ligger fel ber jag någon snäll moderator att flytta den. :bow: Som överskriften lyder: Hur länge låter ni häst/-arna...
2
Svar
31
· Visningar
2 114
Senast: Boom
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama