Sv: Hur länge står era hästar ute?
KL
Jag vill gärna ha min häst ute så mycket som möjligt men det är, som så många andra sagt, svårt när man står inackorderad..
Här ser rutinerna ut ungefär såhär:
06.45 Kraft och en tuss hösilage inne medan täcken byts och hösilaget läggs ut i hagen, hästarna ute vid 7.
Hösilaget körs ut i två skottkärror och placeras ut på många olika ställen för att få hästarna att leta lite (stooor hage) och samtidigt röra lite på sig, för trots den stora hagen som är kuperad med växelvis skog och äng, så rör de sig mest på samma ställen hela tiden. Hösilaget brukar på så vis räcka fram till 11-12.
16.00 Eftermiddagshö ute
17.30 (vinterhalvåret) kommer in och får kraft och hösilage. Sen beror det lite på när siste man lämnar stallet. Jag brukar oftast rida efter intaget, just för att jag vill att hästen inte ska behöva stå inne så länge, så då brukar jag vara klar vid 20-21. Det är nästan tur att jag "tar på mig ansvaret" och lämnar stallet lite senare, för oftast behövs det fyllas vatten hos de hästar som bara har en hink (min har dock två) när de stått inne några timmar.
Nu är det väl egentligen inte hela världen om min häst står inne från 17.30, han har en stor, fin box med god ventilation, får i princip fri tillgång på hösilage inne och skulle det mot förmodan ta slut så står han på halm om han vill ha nåt att pilla med, dessutom är det inga galler mellan boxarna så hästarna kan ha kontakt med varandra. Trots det känns ändå onödigt att behöva ha honom inne så länge. Fick jag bestämma så hade de kommit in vid 20-21.
Förut hade jag en stallkompis som tyckte som jag, så vi hade våra två hästar ute till 20 och turades om att ta in, medan stallägaren tog in sina vid 16. Nu har min stallkompis tyvärr flyttat
, bl a på grund av hetsen att ta in hästarna så tidigt på eftermiddagarna. Istället har jag och mina nya stallkamrater dock lyckats förhandla oss till att ta in dem vid 17.30 iallafall.