Hur länge står era hästar ute?

Sv: Hur länge står era hästar ute?

kl

Mina hästar går ute mellan 6.15 till 16.30. Ni som har era hästar ute till runt 20.00 på kvällen, rider ni efter det ?

I vårat stall ser det ut såhär

06.00 - Frukost (foderkrubba, kraftfoder + hö)
07.00 - Utsläpp (08.00 på helgerna)
12.00 - Lunch hö (foderautomat i hagen)
18.00 - Insläpp och kvällsfodring

Jag gillar inte upplägget i stallet utan jag skulle vilja ge dom middags hö ca 16 - 17 och att vi tog in dom runt kl 21, plus att de skulle få frukost höt ute i hagen istället. Men jag har båda inackorderade så jag har inte så mkt att välja på. Tyvärr är den ena unghäst och jag skulle helst vilja haft honom på lösdrift, men finns inga bra häromkring.

Längtar tills jag har eget stall =)

kl

Mina hästar går ute mellan 6.15 till 16.30. Ni som har era hästar ute till runt 20.00 på kvällen, rider ni efter det ?

Ne, vi rider när som helst under dagen, sen släpps hästen ut i hagen igen. Har jag däremot insläppet rider jag antingen innan eller efter att jag tagit in dom andra hästarna (Nu har vi insläpp kl 18 men jag hade gjort likadant om vi tagit in runt 20.00 eller senare.

Min går ute dygnet runt året om tillsammans med min syrras ponny. Jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna stänga in en häst i en liten box i fleraflera timmar! Ni som tar in era hästar vid 16 och säger att dom vill göra de, har ni testat att ha dom ute dygnet runt i en rolig hage?

Min skrutta står i kollektiv så det är lite olika, men när jag tar ut dom är dom ute till senast halv 7...absolut senast. Vi är 9 hästar i stallet och ta ut tar ca 1h- 1½h så vid 6 går den första hästen ut.
Sen vill jag ju helst att de ska vara ute så länge som möjligt, därav varför jag tar ut så tidigt.
Min skrutta vill helst bara gå in då hagkompisen inte är direkt social av sig:( samt att det är kallt och öppet där hagarna är. Men under vintern går de in vid 3-halv 4..
Ser helst själv att de ska vara ute längre, men det tycker inte de andra i stallet då tex. min e lite hoppig och vissa tycker hon är lite läskig att ta in för att hon tydligen har dragit och stegrat osv. vilket är helt oacceptabelt.

Hon är dock otroligt snäll att hantera i alla sitvationer, jag tränar NH med henne och hon lyssnar super på dom som hanterar henne på ungefär samma sätt och inte låter henne gå framför.
De som bara tar henne och ska gå in utan ledarskap, släpar hon med sig in.. fick jag reda på igår. :0

Om hon då går jätte bra med mig och med de andra som kör lite NH med henne eller bara sätter henne på plats så hon inte går framför eller med huvudet HÖGT upp i luften, vad ska man göra?

Inakordering/Kollektiv

Morgon: ca 5.30 Kraft och Stråfoder ( får en tuss medans man tar på utetäcke) leds sedan ut och äter Höet ute.
Lunch: 11.30-12.00
Eftermiddag: Insläpp( jag tar in de vid 16-16.30) Eftermiddags Stråfoder ( kraft om de ska ha det)
Kväll: 21.00 Kraft och Stråfoder

precis som Elma_vip skulle jag hellre ha min unghäst på lösdrift - Hon går ute dygnet runt hela sommarn när hon är på bete. Brukar dock ridas,tränas och åka omkring på utställningar ändå:)
Hon mår bra att gå ute dygnet runt. :)

Stallet jag stod på innan kom dom in vid 20 och ut vid 6 - vilket var SUPER! + att det var en STOOOOOOOR hage, tyvärr låg det så sjukt långt bort,dvs. ca 20-30min på motorväg, och ca 1½-2h kommunalt. Jobbigt när man inte har ett körkort heller =/ och bussarna går 2ggr om dan. =/

Senast ändrad:

kl*

Mina går ut mellan 8.00 och 9.00, samt kommer in igen mellan 19 och 21 - beroende på väder, jobb etc. De skulle gärna komma in senare vissa dagar, men jag tycker att det är skönt att få kväll och inte behöva ränna ut i stallet senare än så. Och på morgonen vill de absolut inte gå ut tidigare än 8 - för då ligger de och sover! (tro mig, jag tog ut dem vid 7 i måndags - gammelgubben, som jag då väckte abrupt, har fortfarande inte förlåtit mig utan är sur och grinig..)

Just nu så går han ut vid 5-6 och in 22-23. Och någon gång under dagen eller på kvällen så rider jag. Det blir lösdrift under jullovet och eventuellt sedan även resten av året:).

Han har fritt med hö och får kraft en gång om dagen.

Jag förespråkar starkt att hästen ska få vara ute så mkt som möjligt, helst lösdrift så länge individen klarar det.

*KL*

våra går ut vid ca 07:30 efter att ha ätit frukost, sen kommer dom in vid 15:20- 16 och jag kan säga att det inte är jag som har valt det, men jag står uppstallad i ett stall med 18 andra hästar och hästägare så jag har inte så mycket att säga till om, om jag inte vill att min häst ska gå ute själv. och andledningen till att jag står där är för att det för övrigt är en underbar anläggning och personerna där är bra. nu får juh våra middagshö när de kommer in och så får de kvällshö mellan 20-21 .

men sen nbär det blir ljusare och varmare så brukar vi va några stycken som går ihop och tar in våra hästar själva senare och på sommaren går hon ute dygnet runt på bete :)

Där jag jobbar nu får hästarna morgonfoder (kraft + grov) kvart i sju. Sedan går de ut vid nio, kommer in senast halv fyra nu (för att de ska vara inne innan de e mörkt, då får de kraft + grov...) och sen kvällsfodring (grov + betfor) vid halv tio. Och på sommaren går de in senast fem ungefär. Några av ponnyerna som knappt gör något går på lösdrift.

Jag förstår mig personligen inte på upplägget, men som sagt, inte jag som bestämmer. Fick senast häromdagen skäll för att stallet inte var klart förrän vid fyra och att de då enligt stallägaren var för sent att ta in hästarna..
Visst, nu står vissa av hästarna vid grinden vid halv fyra men jag tror att de mest beror på vanan att gå in då. (För de som hänger mest vid grinden är faktiskt de som går i stooora kuperade hagar, men de ligger en liten bit från stallet så de vill väl helt enkelt inte missa att bli intagna och få komma in och ÄTA!:d)

Hade jag själv fått bestämma hade hästarna gått ut vid sex och in vid nio-tio på kvällen, ev. senare på sommaren. Fast då ska dom väl helst gå på bete :grin: Lösdrift hade jag gärna haft mina framtida hästar på om de hade gått (om hästen tillåtit, det hade klaffat med träning (päls etc.) och det finns BRA lösdrift...)

KL

Jag vill gärna ha min häst ute så mycket som möjligt men det är, som så många andra sagt, svårt när man står inackorderad..

Här ser rutinerna ut ungefär såhär:

06.45 Kraft och en tuss hösilage inne medan täcken byts och hösilaget läggs ut i hagen, hästarna ute vid 7.
Hösilaget körs ut i två skottkärror och placeras ut på många olika ställen för att få hästarna att leta lite (stooor hage) och samtidigt röra lite på sig, för trots den stora hagen som är kuperad med växelvis skog och äng, så rör de sig mest på samma ställen hela tiden. Hösilaget brukar på så vis räcka fram till 11-12.

16.00 Eftermiddagshö ute

17.30 (vinterhalvåret) kommer in och får kraft och hösilage. Sen beror det lite på när siste man lämnar stallet. Jag brukar oftast rida efter intaget, just för att jag vill att hästen inte ska behöva stå inne så länge, så då brukar jag vara klar vid 20-21. Det är nästan tur att jag "tar på mig ansvaret" och lämnar stallet lite senare, för oftast behövs det fyllas vatten hos de hästar som bara har en hink (min har dock två) när de stått inne några timmar.

Nu är det väl egentligen inte hela världen om min häst står inne från 17.30, han har en stor, fin box med god ventilation, får i princip fri tillgång på hösilage inne och skulle det mot förmodan ta slut så står han på halm om han vill ha nåt att pilla med, dessutom är det inga galler mellan boxarna så hästarna kan ha kontakt med varandra. Trots det känns ändå onödigt att behöva ha honom inne så länge. Fick jag bestämma så hade de kommit in vid 20-21.

Förut hade jag en stallkompis som tyckte som jag, så vi hade våra två hästar ute till 20 och turades om att ta in, medan stallägaren tog in sina vid 16. Nu har min stallkompis tyvärr flyttat:(, bl a på grund av hetsen att ta in hästarna så tidigt på eftermiddagarna. Istället har jag och mina nya stallkamrater dock lyckats förhandla oss till att ta in dem vid 17.30 iallafall.

Våra hästar är inne max 12 timmar och då har jag verkligen dåligt samvete:crazy:
De får all mat i hagen utom deras kvällshö, jag anser att fri tillgång och ligghall är det optimala och att kunna ta in vid riktigt dåligt väder eller sjuka hästar.
Våra hästar står sällan vid grinden om de inte står där för att de äter ur den höhäcken. Enda gången är vid ösregn och hård vind åt det enda håll de inte har naturligt skydd.

Ligghallen skulle varit klar i somras men blev inte det pga missförstånd så att vi inte fick materialet förren försent, men nästa sommar kommer den att byggas:banana:

Min häst kommer när man ropar medans om vår andra häst tror att han bara ska behöva gå in i boxen går åt andra hållet:D inser han att det är ridning på gång kommer han så fort han kan.

kl

Vi rider på dan och tidig eftermiddag på vintern, och sen får de naturligtvis gå ut igen. Varför måste de vara inne efter ridturen?

Det vet inte jag heller, förstår det inte, det är min arbetsgivares påfund. Den enda anledningen skulle väl vara att ett antal hästar går i hagar på andra sidan en liten 70-väg från stallet, och att det då efter mörkrets inbrott skulle vara svårare för bilister att upptäcka ev. hästar på vägen. Men samtidigt är det de hästarna som har mest sysselsättning med stora kuperade hagar, med träd och dylikt, så de borde inte ta sig ut på vägen... Men som sagt, jag personligen tycker inte det är själ nog utan hade det varit mina hästar hade de gått ute betydligt längre (om inte hela dygnet) i den typen av hagar...

Liknande trådar

Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 739
Senast: Trissa
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 040
Senast: tinkerlover
·
T
Hästvård Om denna tråd ligger fel ber jag någon snäll moderator att flytta den. :bow: Som överskriften lyder: Hur länge låter ni häst/-arna...
2
Svar
31
· Visningar
2 114
Senast: Boom
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama