Mina hästar går ut vid sju tiden efter att dom ätit havre, sen får dom hö i hagen. Dom får hö en gång till i hagen vid tre tiden. Sen kommer dom in i mellan nio och tio på kvällen då dom får kraft foder och hö.
Jag tycker att många gånger lägger vi mänskliga känslor på hästarna. "Min häst tycker om att stå i sin box, där det är varmt och skönt"... Nja, vet inte det riktigt. Hästar är skapta för att röra på sig väldigt mycket. Deras hjärta behöver hjälp av hovarna för att fungera optimalt.
Själv klart står dom vid grinden vid samma tid varje dag, dom vill ju ha mat. Mina hästar står oxå vid grinden vid 21-tiden. Men kommer jag vid halv nio och försöker ta in dom så får jag oftast gå och hämta dom längst bort i hagen, i mörker...
Det som jag läst i tråden så är det människans behov som går före hästens. Det är bekvämt att hästen står i boxen när man ska rida. Det är bekvämt att dom står i en liten hage nära stallet. Men jag blir inte förvånad. Människan är av naturen lat.
Sen just det man läser att just min häst vill stå inne
Nä, det köper jag inte. Visst i snö storm eller liknande kan jag tänka mig att hästen vill söka skydd. Men det är faktiskt inte bara en gång jag fått stå och ropa efter mina hästar i skit väder, dom vill inte in!
Det många skriver är oxå att "min häst trivs inne", jaha, den trivs nog ännu bättre ute. "Min häst bara står och hänger i hagen", jaha, och du ser den hela dagarna?
Jag tycker att hästar ska vara ute så mycket som det bara går!
MVH Russin8