Hur länge står era hästar ute?

Sv: Hur länge står era hästar ute?

Jo, de håller jag med om.

Hehe, jo de skulle väl va de i så fall ;) om inte annat så är det väl p.g.a. det jag skrev innan om hagarnas placeringar, men dock, ändå inte ett helt giltigt skäl enligt mig :)

Min går ute dygnet runt året om tillsammans med min syrras ponny. Jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna stänga in en häst i en liten box i fleraflera timmar! Ni som tar in era hästar vid 16 och säger att dom vill göra de, har ni testat att ha dom ute dygnet runt i en rolig hage?

JA! i en stor hage med skogsparti och mycket bete och 3-4 andra hästar. Hästan låg inte ner på 3 dygn och så fort hon äntligen fick komma in i boxen så sov hon som en stock. Skulle nog inte ens behöva stänga in hästen i boxen hon skulle nog stå där även om dörren var öppen, tycker verkligen om att ha sitt "privata" område där hon får vara ifred även från andra hästar.

Jag tycker också det är aldeles för tidigt, däremot tror jag faktiskt det finns dem hästarna som VILL gå in när det mörknar istället för att stå i lera upp till knäna i mörkret. Att dom skulle få hö vid 16 tiden och komma in några timmar senare hade ju varit bra, men det är sällan det funkar så.

Däremot om jag tar in vid 16 och rider så släpper jag ju inte ut igen vid 18 när jag är klar. men då har hästen endå fått röra på sig.

Det värsta, tycker jag, är när dom kommer in och får kvällsmat vid kanske 18.00, vilket ofta kan vara 2-3 kakor hö och äter upp det på en kvart/30 min... sen står dom där i boxen från 18.15 tills kanske 7.00 dagen därpå utan någonting att äta.
Men samtidigt kan man ju inte ge alla hästar hur mycket hö som helst..

Det är ett dilemma de där..

Det optimala vore ju att ha stora hagar för det första som inte blir geggiga, och att man kvällsfodrar hästarna i hagen, för att sedan ta in dom och nattfodra vid 21-23 nånting kanske?
Lösdrift kanske är det bästa, men de har jag ingen erfarenhet av.

kl

Mina hästar får frukost vid 6 tiden, hingsten får kraft och äter sedan höt ute. De andra äter höt inne.

Vi släpper ut de andra vid 8. Hö i hagen vid 12.

Därefter får de hö igen vid 17, hingsten plockas in och får hö inne de andra äter ute om det inte är riktigt skit väder.

Kvällsmat och insläpp vid 21.00

Unghästarna som inte tränas går på lösdrift, med fri tillgång på hö.

JA! i en stor hage med skogsparti och mycket bete och 3-4 andra hästar. Hästan låg inte ner på 3 dygn och så fort hon äntligen fick komma in i boxen så sov hon som en stock. Skulle nog inte ens behöva stänga in hästen i boxen hon skulle nog stå där även om dörren var öppen, tycker verkligen om att ha sitt "privata" område där hon får vara ifred även från andra hästar.

Det löser man enkelt genom att ta in hästen tre-fyra timmar varje dygn.
När min förra häst var sjuk gjorde jag så på sommarbetet.
Hon behövde ju vara ute och röra sig så mycket som möjligt (ett av symptomen var att hon ofta fick kolik) och behövde ändå vara ifred och sova riktigt.
Hon låg ofta hela tiden då hon var inne och därför ville jag inte ha henne inne mer än absolut nödvändigt.
Många månader hade de max sex timmar inne och sedan tolv timmar ute (vilket var max utan ligghall enligt lag då) och sedan sex timmar inne igen vintertid bara för att försöka förhindra kolikanfallen.
På sommaren "fick" de ju vara ute hela dygnet så då var det lättare att ta tre-fyra timmars pass inne.

Vi har alltid under vinterhalvåret, när vi haft eget, släppt ut hästarna runt 7 efter grov- & kraftfoder inne, sen lunch + e.m i hagen, in vid 19-20. De har gått i flock i kuperade hagar och aldrig stått och hängt förutom när vi börjar skramla i stallet strax innan insläpp möjligtvis.

Sedan dess har jag stått i många olika stall med olika rutiner. Nu står vi i ett där hästarna går ut 8 och in 15, vilket tar emot en del. Jag löser det genom att promenera/beta nån timme om dagen samt vara där och umgås/aktivera min häst så ofta/länge det går. De har galler mellan boxarna så de kan stå och prata med varandra en del, samt stå och hänga med huvudet ut i stallgången.

Hästarna här står och hänger en hel del i hagarna, speciellt de som går ensamma, och de är allmänt stökiga i stallet (inte alla) eller har beteendestörningar (inte heller alla).

Jag menar att om de är vana att få gå in och äta kraftfoder t.ex. kl 17.00 så vill hästarna det.

Sedan menar jag oxå att hästen skall komma ut och motioneras och aktiveras varje kväll!

Att kalla det djurplågeri är väl ändå att överdriva??
Men visst, att hästan står inne så mycket som dom faktiskt gör runt om i landet är väl lite väl överdrivet.
I mitt stall har vi valt att inte ha några rediga tider för hästarnas inne och utevistelse, det är jag och en till som delar in och utsläpp.
Hästarna kommer ut mellan 5 och 10 på morgonen, beroende på väder och när man vaknar. Det är alltid lugnt vid utsläpp, ingen stress någonstans. Inte heller några olyckor eller irriterande hovskarp och röster! :grin:
Hästarna får sen komma in någongång mellan 6-11 på kvällen, även här beroende på väder och när hästen har blivit riden.
Ibland får hästarna gå ute hela natten med beroende på väder och tempratur (ja, vi har vindskydd i alla hagar och hästan har redigt med hö), dom flesta av hästarna går redan ute dygnet runt i lösdrift.

Men visst, ibland när det är riktigt kallt ute så får några stå inne om dagarna med, just för det att inte vattnet ska frysa och sånt, för vi bor i Jämtland, och här är det kallt. så hellre att vi har 3-4 st hästar inne en hel dag någon gång ibland än att sedan ligga och betala 1000 lappar för att fixa vattenledningarna...

Så länge hästarna inte mysstycker att stå inne och har tillgång till hö och vatten ser jag inget problem alls i att låta hästen gå in tidigt.

Min är ute 8-16 cirka. Dom går in efter ljuset/mörkret pga att det är långt till hagarna och utan lysen, svår terräng med backar, lera osv med många hästar så det funkar inte att ta in 35 hästar vid mörker eller att ge dom hö ute två ggr per dag.

Senast ändrad:

Min gamla fux vill inte heller vara ute särskilt länge, och ja, han blir lätt frusen, trots bra täcken. Han ställer sig vid grinden och väntar när han tycker att det är dags att gå in, och visar tydligt sitt missnöje när man kommer och hämtar honom. Man kan till och med öppna grinden och han promenarar glatt uppför hela vägen och in i stallet (och in i boxen) utan att pausa vid den goda gröna slänten som annars är som en godiskiosk. Han tycker helt enkelt om att få vara inne i sin box, slumra lite, stöka med spånet och vara lagom varm.

Mina hästar går ut vid sju tiden efter att dom ätit havre, sen får dom hö i hagen. Dom får hö en gång till i hagen vid tre tiden. Sen kommer dom in i mellan nio och tio på kvällen då dom får kraft foder och hö.

Jag tycker att många gånger lägger vi mänskliga känslor på hästarna. "Min häst tycker om att stå i sin box, där det är varmt och skönt"... Nja, vet inte det riktigt. Hästar är skapta för att röra på sig väldigt mycket. Deras hjärta behöver hjälp av hovarna för att fungera optimalt.
Själv klart står dom vid grinden vid samma tid varje dag, dom vill ju ha mat. Mina hästar står oxå vid grinden vid 21-tiden. Men kommer jag vid halv nio och försöker ta in dom så får jag oftast gå och hämta dom längst bort i hagen, i mörker...

Det som jag läst i tråden så är det människans behov som går före hästens. Det är bekvämt att hästen står i boxen när man ska rida. Det är bekvämt att dom står i en liten hage nära stallet. Men jag blir inte förvånad. Människan är av naturen lat.

Sen just det man läser att just min häst vill stå inne:confused: Nä, det köper jag inte. Visst i snö storm eller liknande kan jag tänka mig att hästen vill söka skydd. Men det är faktiskt inte bara en gång jag fått stå och ropa efter mina hästar i skit väder, dom vill inte in!

Det många skriver är oxå att "min häst trivs inne", jaha, den trivs nog ännu bättre ute. "Min häst bara står och hänger i hagen", jaha, och du ser den hela dagarna?

Jag tycker att hästar ska vara ute så mycket som det bara går!

MVH Russin8

Det löser man enkelt genom att ta in hästen tre-fyra timmar varje dygn.

Det gjorde vi tillslut då de inte länns snällt att träna och tävla en häst som inte sovit ordentligt på flera dygn. Då låg hon och sov nästan hela tiden inne :grin:
I somras fick de komma in varje natt och verkade inte ledsna över det även om jag hellre skulle ha dem ute på natten när det är varmt och jäkligt på dagarna.

Mina går ut någongång mellan 05,30 o 06,30. In kommer dom någon gång mellan 21,00 o 24,00. Dom har fri tillgång på hö i hagen och får lucerne o betfor när dom kommer in.

När det börjar vara torrt ute och +grader går dom ute dygnet runt, vill ha dom ute så mkt som möjligt.

Mina hästar går ut vid sju tiden efter att dom ätit havre, sen får dom hö i hagen. Dom får hö en gång till i hagen vid tre tiden. Sen kommer dom in i mellan nio och tio på kvällen då dom får kraft foder och hö.

Jag tycker att många gånger lägger vi mänskliga känslor på hästarna. "Min häst tycker om att stå i sin box, där det är varmt och skönt"... Nja, vet inte det riktigt. Hästar är skapta för att röra på sig väldigt mycket. Deras hjärta behöver hjälp av hovarna för att fungera optimalt.
Själv klart står dom vid grinden vid samma tid varje dag, dom vill ju ha mat. Mina hästar står oxå vid grinden vid 21-tiden. Men kommer jag vid halv nio och försöker ta in dom så får jag oftast gå och hämta dom längst bort i hagen, i mörker...

Det som jag läst i tråden så är det människans behov som går före hästens. Det är bekvämt att hästen står i boxen när man ska rida. Det är bekvämt att dom står i en liten hage nära stallet. Men jag blir inte förvånad. Människan är av naturen lat.

Sen just det man läser att just min häst vill stå inne:confused: Nä, det köper jag inte. Visst i snö storm eller liknande kan jag tänka mig att hästen vill söka skydd. Men det är faktiskt inte bara en gång jag fått stå och ropa efter mina hästar i skit väder, dom vill inte in!

Det många skriver är oxå att "min häst trivs inne", jaha, den trivs nog ännu bättre ute. "Min häst bara står och hänger i hagen", jaha, och du ser den hela dagarna?

Jag tycker att hästar ska vara ute så mycket som det bara går!

MVH Russin8

:bow::bow::bow: Håller helt med dig! Önskar att dom i "mitt" stall också tänkte så.

Då våra hästar står inne i box ca 2-4 dagar i veckan så går dom in vid 22.00 och ut 04.30 på morgonen. De övriga dagarna har dom vindskydd ute. Tar in dom ca varannan dag beroende på vädret såklart och det är mycket för att unghästen ska få sova + att gammeltanten ska få vila benen och bara ta det lugnt.

Jag menar att om de är vana att få gå in och äta kraftfoder t.ex. kl 17.00 så vill hästarna det.

Sedan menar jag oxå att hästen skall komma ut och motioneras och aktiveras varje kväll!

Ja det är klart att de vill det! Men det påverkar inte deras rörelsebehov ett smack.

En timmes motion kompenserar inte på långa vägar 14 timmar på box.

Liknande trådar

Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 739
Senast: Trissa
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 040
Senast: tinkerlover
·
T
Hästvård Om denna tråd ligger fel ber jag någon snäll moderator att flytta den. :bow: Som överskriften lyder: Hur länge låter ni häst/-arna...
2
Svar
31
· Visningar
2 114
Senast: Boom
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama