Hur länge står era hästar utan hö?

Sv: Hur länge står era hästar utan hö?

Jag har turen att ha en väldigt renlig häst, tror jag. Hon bajsar nämligen bara vid en sida av boxen, ofta på en och samma fläck. Jättepraktiskt :)! Så hennes hö blir ju knappast skitigt, och hon städar varje strå till morgonen.

Mina hästar som jag har hemma står på halm så de har alltid något att tugga på.

Annars så får mina hästar hö kl 06, mellan 14-16, kl 18 och kl 22.30. De får ganska mycket hö på morgonen och på kvällen.

Våra hästar fodras kl 07 på morgonen , har sen gräs / foder i hagen under dagen samt får vid insläpp 17 vintertid . Kvällen fodras runt 20 . Det finns inga problem med det eftersom samtliga står på halm som är fräsh och smaklig och alla äter av halmen .

Ibland blir jag lite matt av alla Ilandsproblem folk uppfinner att störa sig på .

Senast ändrad:

Mina står på halm och får också ordentligt med hö, det är sällan det är soprent. Just nu har det varit det några dagar, men jag håller på och ökar på givan också, vill inte att de ska bädda med det heller.

Mina hästar får hö 4 ggr om dagen och de har dessutom halm de kan tugga på när höet är uppätet. De får morgonhö 7.30, lunch mellan 12.00 och 13.00, eftermiddagshö ca 17.00 och kvällshö vid 22.00

Min häst får mat två gånger om dagen. Kl. 06 på morgonen och kl 19-20 på kvällen.
Hon står aldrig utan grovfoder.

Min ponny fodras höst och vinter någon gång mellan kl 06-07, kl 12-13, kl 15-16 och kl 20-22. Han har alltid hösilage kvar i boxen. Så han får i princip fri tillgång. Det blir ca 13-14 kg per dag.
Våra får en tuss hö/hösilage och kraftfoder inne på morgonen. Så de har att äta tills de blir utsläppta. Sen får de resterande grovfoder ute. Lunch med grovfoder i hage. Resterande mål i box, både grovfoder och kraftfoder.

Min yngling går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder.

Jag tror på lång tuggtid.

När man har en typ av anordning i hagen där en grind öppnas/släpps ner av en timer en viss tid så får hästarna mat! Supersmart :D verkar finnas många varianter, Alexandra_w har en sådan typ av anordning i sitt stall men där släpps höet ner i boxen från taket (om jag inte minns fel)

Min häst går in 19-20. Har inga hönät men hon får en tillräckligt stor giva att klara sig på hela natten, hon äter inte mer än 3-4 kilo.

Jag skulle inte vilja låta hästen vara utan grovfoder, eller allra minst lite gräs att plocka med, i mer än 3-4 timmar. Vi kör med bete på sommaren, morgon- och lunchhö på vår och höst och sedan fri tillgång på hösilage ute vintertid.

Min får kvällshö (6kg) mellan 19:30-21:00 och ibland har hon kvar på morgonen, ibland inte..

Men snart får jag hem mitt nät och då får hon 14kg i detta, så jag hoppas att det räcker dygnet runt! :laugh:

*kl*

Hästarna i stallet får mat 4 ggr/dag varav sista fodringen blir runt 22-tiden eller senare beroende på hur stallägaren jobbar. Morgonfodringen är rätt tidigt, jag vet inte exakt, så det är ju några/någon timme på natten som höt är slut, annars står hästarna på halm så ngt att tugga på finns alltid.

Undrar vad lunchgrind är?
En lunchgrind är en grind som öppnar sig automatiskt vid ett visst klockslag som ställs in med timer. Man lägger alltså in lunchhö i den delen av hagen som lunchgrinden leder till. Lagom till lunch öppnar sig grinden och hästarna får tillgång till sitt lunchhö. Man stängslar alltså av en del av hagen så att hästarna endast får tillgång till den delen efter ett visst klockslag. En utmärkt lösning för de som jobbar borta och inte kan komma hem för att höa vid lunch :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 499
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar