Hur länge står era hästar utan hö?

Lycanthrope

Trådstartare
Såg i en tråd att några kvällsmatade sina hästar vid 19:30, och det finns ju flera som ger en giva hö på kvällen och sedan inget förrän på morgonen.

Hur gör ni? Hur länge står era hästar utan hö som längst?
Har ni löst det med hönät i boxen?

Ni som inte har det så, hur länge tycker ni det är okej att en häst står utan hö?

Mina hästar står på fri tillgång (i hönät) och skulle inte drömma om att ha något annat. Tycker inte det är okej när hästar får kvällshö, äter upp det på 2 timmar (sånt varierar ju såklart) och sedan står de utan till på morgonen.

Sv: Hur länge står era hästar utan hö?

Våra hästar har hö i boxen när de kommer in vid sju-snåret, och får sedan kraftfoder och ytterligaren en påse hö vid elva. Vid sju är de utsläppta.

Just våra hästar (står i inackorderingsstall) är en gammal tant och en svårfödd valack, så de får så pass mycket hö att det nästan alltid är kvar i boxen på morgonen.

Såå.. våra hästar är nog nästan aldrig utan hö inne i boxen.

Våra hästar får hösilage 06.30, 11.30, 15.00, 18.30 samt 22.00 och jag är mycket noga med att ge stor giva på de två sista målen just för att erbjuda honom hösilage under den större delen av natten. Han står på fri tillgång och äter runt 18 kg om dagen, ta 77%.

Har finmaskiga hönät, tar in hästarna vid 21-22. 4-5 kg hö i näten då. Det räcker till ca 4-5-tiden på morgonen. Finns lite smulor kvar under näten när jag kommer ut.

Min får 2 ggr/dygn. Då får han 1.5-2 kg/mål beroende på väder och vind. Han får vid 19 på kvällen och 8 på morgonen. Han är utan hö max 4h/dygn. Han får höet i slowfeedernät. Och innan ni blir förskräckta så ska ni veta att det är en miniatyr på 74 cm i mkh;)

imag2148_5069b4959606ee2bc78de598.jpg

Mina har dygnet runt. Mest för att de ratar höet och äter gräs istället :D

Så kort tid som möjligt utan strå.

Utfodrar hästarna 3 gånger om dagen (morgon ute, middag ute, kväll inne) och de har fri tillgång (ej hönät). Så 1-2 timmar för träning + skötsel är de utan mat, de resterande 22-23 timmarna äter de som de vill.

Har varit med om att man gett kvällshö kl 17, ca 18 har det varit slut, kraftfoder kl 19 och så har hästen stått utan mat fram till 7-8 nästa dag.. hur man kan ha så lite kunskap om sin hästs behov är för mig obegripligt.

Brukar ha ca 8 timmar mellan kvälls- och morgonfodring. Två får så mycket så det räcker hela natten. Den tredje blir det lite gränsfall med, skulle egentligen vilja att maten räckte längre för honom men jag ger så mycket jag kan utan att han blir för tjock. Vågar inte ha nät till honom heller eftersom han är skodd och väldigt påhittig och envis...

Jag har ingen aning om hur länge min häst står utan hö som längst då jag aldrig tillbringat ett dygn i stallet för att kolla hur han äter.

Men min häst får hönät som oftast hängs in före intag och det brukar innehålla runt 4 kg och så får han 2 kg på middag/intag (16-17) och sen 2 kg till kvällen (20-21.30) och 9 gånger av 10 så är det hö kvar i nätet och hö kvar i boxen så han verkar ju ha hö kvar då boxen inte är dammsugen.

Våra får hö i boxen (typ kl 6) innan de kommer ut vid 6.30. Sedan är de utan hö hela dagen eftersom de har gräs i hagen ...

Sedan får de lite när de kommer in vid 19-21 och en nattgiva i hönät (dubbla nät för min) vid 23-tiden. Vet inte hur lång tid det tar att äta upp, kanske 3 timmar? De vråläter dock inte så jag tror inte de äter upp allt på en gång ... Men säg max 4-5 timmar utan mat på natten. Fick inte tag på halm i år, hade gärna blandat nattgivan med det annars. Bara några strån förlänger ättiden avsevärt.

Senast ändrad:

Våra får ca 10 kilo var ute på morgonen vid halv sju på morgonen. På vintern har jag lunchgrind och delar upp 5 kilo på morgonen (var) och 5 kilo vid lunch (ca 12 på dagen) sedan blir det när de kommer in vid sex och vid nio på kvällen får de en stor giva till (ca 6 kilo var). Så oftast finns det kvar lite på morgonen (framförallt i den enas box) och de är inte särskilt hungriga på morgonen när de ska ut.

Hönät använder jag inte alls av säkerhetsskäl.

Ingen aning hur lång tid det tar för min att äta upp. Hon får 4,5 kg kl 20-21 och sedan får hon mat i krubban ca kl 6 på morgonen och först omgången hö ute ungefär en halvtimme efteråt.

Jag strör ut höet i HELA boxen, med förhoppning om att det i alla fall tar en hyfsad stund att "städa upp" allt hö då. Hönät i box skulle jag ALDRIG våga ha. Tycker att skaderisken är alltför stor med skodd, matglad, påhittig häst!

I vårt stall får de kvällsfoder vid 21 och morgonfoder senast 7. Det flesta har antingen halm som strö, eller så ger de hästarna tugghalm.

min får 7-8 kg i smhn i boxen på natten. Det är slut på morgonen, och jag har tyvärr ingen riktig koll på hur länge det räcker. Dock, om han får 10 kg i nätet, så är det kvar på morgonen, därför gissar jag att dessa 7-8 kg ändå räcker hyfsat länge.

Vi kvällsfodrar allt mellan 19 och 21.30. Tyvärr så oregelbundet pga. kollektivstall och att en del inte kan offra sig de kvällar de faktiskt valt att kvällsfodra. Frukost i hagen ges 06-07 ca. Däremellan finns ju halm i boxen så något att tugga på finns alltid.

Det där är nog rätt vanligt i tex ridskolestall.
I mitt förra stall var folk tom så oerhört dumma att de gav hästarna mat FÖRE 19. Vi i min familj var de enda som började med mockningen vid 19, då fick de iaf mat lite senare.
De flesta hästar fick mat som var slut på 2 timmar, fast några hade fått det bättre i vintras faktiskt.
Min häst var tvungen att få sin kvällsmat i två säckar för att folk inte orkade bära det i en. :angel:
Men det är ju faktiskt så mkt man måste ge om man har 12 timmar mellan fodringarna och speciellt då om folk fodrar ännu tidigare.

Hur som helst får min häst nu grovfoder 2 ggr om dagen, 18 kg hötorrt silage/dag, det är så mkt jag får i henne så iprincip står hon på fritt.

Har varit med om att man gett kvällshö kl 17, ca 18 har det varit slut, kraftfoder kl 19 och så har hästen stått utan mat fram till 7-8 nästa dag.. hur man kan ha så lite kunskap om sin hästs behov är för mig obegripligt.

Hej!

Ett stall jag tittade på fodrade 2 ggr/dag, på vintern 3. När jag föreslog att jag kunde bekosta lunchgrind hette det att "jag vill inte att hästarna ska vänja sig vid mat mitt på dagen". Mamma mia.. Jag flyttade inte dit.

Min fodras 4 ggr/dag, ca 7, 11, 16 och 20 kanske? Hon har ett dubbelt hönät med halm i boxen så hon har nåt att göra nästan hela natten. Dagarna är lite svårare eftersom hon just nu bor i sjukhage och inte får gå upp i vikt..

/Lavinia

Hej!

Hade jag gjort så hade jag haft en mycket mager häst (hon äter inte skitig mat!) och en ännu mer svårmockad box. Min är hemsk att mocka i vanliga fall.. Halmnätet funkar skitbra på min, fastän hon är matglad, påhittig, skodd och dessutom otursförföljd.

/Lavinia

Jag strör ut höet i HELA boxen, med förhoppning om att det i alla fall tar en hyfsad stund att "städa upp" allt hö då. Hönät i box skulle jag ALDRIG våga ha. Tycker att skaderisken är alltför stor med skodd, matglad, påhittig häst!

*kl*
Mina får ensilage kl 8, 16, 24 ca 4 kg per gång. Men sen har de alltid tillgång till halm att äta så de är aldrig utan grovfoder, men skulle de få fri tillgång på ensilage så rullar de fram sen. De äter runt 5-7 kg halm per dag.

Mitt stall får: vardagar kl 06, helgerna kan man dra ut de till 08 om man inte orkar stiga upp :D Sen får de hö kl 12 och 17. Kommer in mellan 20-21.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 499
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar