Hur länge ska man vara ute med valpen?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Bianca1971
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 6 571
B

Bianca1971

Som nyblivna hundägare har man tusen frågor, här kommer en till.

Valpar ska inte promenera för långt/överanstränga leder och skelett, det har vi hört och det har vi läst. Frågan är vad som är för långt? Vi går ut med vår 11-veckors lagotto ca 8ggr/dag, till vanliga kiss-gräsmattan och lite runt kvarteret, 10-15 min åt gången. Plus en lite längre runda vid lunch på 20 min, inte ren promenad utan blandat med lek och sniff mm.

Men detta känns FÖR LITE för henne, hon skulle kunna galoppera och sniffa runt i timmar, dessutom har hon börjat tvärvägra att gå in, hon lägger sig ner i protest när vi kommer till porten. Vad gör man? Och vilken tid är lämplig att vara ute? Vissa säger max 5-10 min åt gången, andra så länge valpen själv vill.... vilket i vårt fall skulle bli flera timmar åt gången.

Sv: Hur länge ska man vara ute med valpen?

Jag har alltid varit ute 1-2 timmar minst en gång om dagen då på ett och samma ställe typ en gräsplätt/park o vi bott i lägenhet eller på tomten om vi haft hus :) Valpen kan ju vila även ute osv.... jag tycker det är kul att lägga ut lite godis/foder och låta valpen leta upp det eller öva inkallning, kontaktsökning osv....

Sv: Hur länge ska man vara ute med valpen?

Jag var ute ungefär 2 timmar med min valp när hon var 11 veckor. Vi gick lite, satt på en gräsmatta och tittade runt, gick lite mer, hade henne lös i rastgård så att hon fick springa runt.
Minns mest att vi nog var mer ute än inne i början av sommaren när jag precis fått hem henne.
När min mor var hundvakt så brukade hon lägga sig på en gräsmatta och läsa bok i några timmar, valpis gick då och nosade, låg och tuggade på någon pinne osv.

Bara för att man är ute behöver det ju inte "gå vilt till".

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 117
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka