Jag håller inte riktigt med, för jag tror snarare att det är tvärtom. De flesta hundägare klänger sig kvar vid sina gamla och många gånger lidande djur alldeles för länge!
Ja, det håller jag också med om, men det finns också en del som väljer avlivning och påstår att det är för hundens bästa, tex. vid epilepsi där hunden kan leva ett lika bra liv som innan sjukdomen om den får medicin. Jag menar bara att man kan försöka och se hur hunden mår.
Nu är inte detta fallet i den här situationen. Hunden är i övre medelåldern, har haft problem under ganska lång tid och matte och husse har försökt få bukt med problemen. Jag tycker absolut inte att en avlivning i detta läget är ett lätt eller ogenomtänkt beslut.
Nej, det tror jag inte att det är. Jag ville bara försöka ge henne min syn på saken, kanske kunde hon komma på något hon missat att testa, vad vet jag.
Ditt inlägg gör snarare situationen värre för Calazirya, för med ditt exempel om treåriga schäfern så störde det inte DIG att hon inte var rumsren. De flesta störs av sådant. Därigenom förminskar du Calaziryas problem, tycker jag. Står man i begrepp att låta avliva sin hund och är så aktiv och engagerad som de flesta av oss på denna sidan är - ja, då fattar man inte ett sådant beslut som en lätt utväg.
Om man uppfattar mitt inlägg som du gör så tar man nog illa vid sig, men man behöver inte tro att alla hoppar på en, saker låter värre i skrift än vad det är menat att göra! Det störde mig visst att min hund inte ville vara rumsren när jag lämnade henne, men jag hade kanske kunnat avhjälpa det genom hundgård när jag inte var hemma. Nu fungerade ju inte det pga att hon trodde att hon var gnagare.
Jag förminskar inte Calaziryas problem, jag ville bara berätta att det faktiskt finns fler som har liknande problem och i detta fallet slutqade med avlivning. jag VET att avlivning inte är nåong lätt sak att besluta om, men man ska också vara helt säker på att man har gjort allt. Oavsett hur mycket engagerad man är så finns det andra människor som kan komma med i déer och tankar som man inte har tänkt på.
Jag har full förståelse och full respekt för Calaziryas tankegångar.
Tror du på fullt allvar att jag inte har det då??! Jag vet hur svårt det måste vara för henne nu och jag skrev flera gånger i mitt inlägg att jag inte alls tror att hon fattar beslutet om avlivning lättvindigt och jag skrev också att jag inte alls menade att hon inte gjort något för hunden.
Det måste vara jättesvårt för henne just nu.
Det håller jag med om!
Sorry att jag pratar över huvudet på dig, calazirya. Det var inte meningen. Stor kram och jag tycker att du resonerar klokt. Hunden har trots allt varit med i 9 lyckliga år och nu med tanke på separationen och hans oförmåga att hålla tätt så tycker jag att du gör rätt. Du är inte mer än människa.
Att hunden är 9 år gammal gör också att det är lättare att fatta ett beslut om avlivning. Och nej, vi är alla människor och hundarna som vi har i våra ägor förtjänar bara det bästa, men det bästa för vissa hundar behöver inte vara avlivning. Jag säger det igen- jag menar inte hunden som Calazirya har!!!!!!
kram