Hur länge ska man avvakta vid hosta?

A

Anja586

min häst har hostat idag och igår. hon är lite orolig i stallet när hon itne har några vänner där, så när hon börjar gnegga så börjar hon hosta. När jag red igår hostade hon lite, men det var väldigt dammigt i paddoken. idag regnade det, jag åkte till stallet och tog in henne och hon var alldeles darrig och orolig, hostade lite vid gnäggning. jag longerade sedan och då hostade hon bar alite, men inte så mycket.

Jag köpte vitlökspulver igår och började ge det idag.

hur länge väntar ni med att ringa veterinären när era hästar hostar?
har haft kroniskt bronkit hästar förrut så jag är kanske extra paranoid, men låter ni det gå typ en vecka, två eller några dagar?

Sv: Hur länge ska man avvakta vid hosta?

Längre än en vecka brukar inte jag avvakta.
Feber?
Snorig?
Rinner när du rör på henne??
Färg i så fall?

Rör bara på henne lite försiktigt (om hon inte har feber), jogga lite så slemmet kan komma upp men inte så att pulsen går upp och hon blir anfådd eller svett.

Jag skulle låta henne gå ute dygnet runt och inte rida i dammiga paddockar. Hostar hon ändå, ring vet och fråga...

Om din häst normalt inte brukar hosta, utan börjat med det i dagarna, så tycker jag att du ska tempa den. Om tempen är förhöjd bör du ringa vet. Kolla även om den bukandas. Den kanske har fått A2, Rhinovirus eller liknande.
Om den brukar hosta till ibland, men inte så att det är akut, så skulle jag vid tillfälle låta vet lyssna på lungorna. Hörs det inget där så kan det vara en retning i luftstrupen. Det kan leda till kvickdrag. Så det gäller att vara försiktig med stallmiljön, foder m.m. Men det vet du säkert redan! :)

Norrland

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 059
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama