Hur länge reservation?

maria_b

Trådstartare
Mamma ringde försäkringsbolaget för att höja veterinärvården på våra hästar. Fick veta att det troligen blir reservation på kolik på 1åringen. De skulle kolla upp hennes journaler osv. Men glömde fråga hur länge en sån reservation kommer finnas. Det kan väl inte vara för alltid? Vet ju att vissa grejer försvinner reservationen på om hästen varit symtomfri under en viss period. Någon som har erfarenhet av detta och vad en rimlig tidsperiod kan vara. Själv tycker jag inte att det borde vara mer än ett par år på en sån ung häst, men jag har ingen aning.

Mvh Maria

Sv: Hur länge reservation?

i dom fall jag själv upplevt har det varit 2 år efter och då undersökning av vet. som friskförklarat.

ok vad bra! då e det värt o höja känner jag. de två åren får man ju hoppas att magen kan klara sig. får höra med dem mer exakt såklart men vill höra andras erfarenheter.

förresten friskförklarat, kräver de då tex gastroskopi eller lyssnar de bara på magen eller hur friskförklarar man kolik?

jag har aldrig haft reservation vid höjning för kolik utan andra saker tex. tromboflebit, även det reservation 2 år och därefter vet. bes.

min vännina hade reservation för kolik på en av sina. hon tog ut veterinären efter 2 år som bes. ua. (hästen hade då heller inte haft kolik på 2 år)och skickade in, det godtog försäkringsbolaget (antar att dom haft tillgång till journalerna på hästen)

min har fortfarande kvar sin reservation efter minst 4 år... Han hade då en skum gaskolik och jag fick reservation för kolik och övriga sjukdomar i digestionsorganen... Inte så roligt! Tycker dock dom borde plockat bort den men men. Kanske är det ett vet.intyg som behövs?

En reservation som ligger kvar i 4 år verkar länge. Såvida den inte haft återkommande koliker undet tiden.
Jag skulle kontaktat försäkringsbolaget och frågat varför.

När jag skulle byta förs.bolag så skulle jag få en reservation på 1 år med den nya. Men då var hon ju såklart tvungen att vara symptomfri under den tiden. Jag vågade inte byta bolag...

men jösses..visste inte att man fick reservationer för kolik..verkar ju helt galet egentigen..? :eek:
vad är "kriterierna" för att få en reservation på en skada/sjukdom?

om du har din häst försäkrad för tex. 50.000 liv och hästen får upprepade kolikanfall. efter ett tag vill du höja försäkringen till 80.000 liv, då får du en reservation på tex. kolik, dvs. dör hästen i kolik eller annan sjukdom orsakad av kolik så får du ut det belopp du hade innan (50.000) dör hästen tex. genom brutet ben så får du ut 80.000.

om hästen är frisk (ingen kolik alls) i 2 år och du tar ut/åker till veterinär som skriver intyg på att hästen är frisk och hästen inte haft några kolikanfall under dom 2 åren så tas reservationen bort.

Ja det kan ma tyvärr få. Min åring hade boxvila förra vintern och åt då en massa mediciner. Detta gjorde att hon fick magsår. Innan vi upptäckte att hon hade fått magsår så hade hon kanske 4 kolikanfall men det vara bara ett eller två som vi tog ut veterinär för. Men vi gjorde iallafall en gastroskopi på klinik som visade att kolikanfallen berodde på magsår. Så då får hon troligen reservation på kolik.

Ett annat fall jag känner till är min fd tränare som skulle sälja sin häst. Köpare klar och besiktning gjord, men sen så visade sig det att den hästen hade fått en reservation på kolik utan att ägaren fått veta det. Så köpet gick inte att slutföras..

*kl* hur funkar det med inkar? Min ena häst har inkar men inga problem av dem. Går det att höja honom? (utan att gå reservation)

Vet faktiskt inte, men min erfarenhet av inkar är att de brukar väl inte vara så farliga och behandling av dem brukar väl inte vara så dyrt. Så även om du höjer försäkringen så är väl inte risken så stor att du behöver utnyttja försäkringsbeloppet på just inkarna. Du får ju använda den höjda försäkringen till andra skador och sjukdomar, det är bara om det är inkarna du behandlar som du då får reservation på.

Men som kolik tex, då kan man tvingas buköppna och det kan gå på över 100.000 med allt runt om, o då är det trist med en reservation på det.

Mvh Maria

aha, jag förstår..
..men om man har kvar hästen i samma försäkringsbelopp, får man då ändå reservation eller får man ut hel beloppet (säg 50.000:-) om hästen måste avlivas pga kraftig kolik senare?

om du haft försäkringen tillräckligt länge så att en reservation inte kan läggas till i efter hand (brukar kunna vara nått år) så får du tillbaka hela försäkringsbeloppet som du hade innan.

Jo fast täcker fösäkringen om jag ska göra nått med dem om jag höjer honom? För det gör den ju idag liksom. Hästen ska säljas så jag höjer inte om de inte tänker behandla hans inkar om de skulle komma besvär av dem sen (kanske inte så troligt jag har haft hästen i åtta år)

reservationen bör bara gälla på det höjda beloppet, dvs om du har hästen försäkrad i 60.000 vetvård och höjer till 100.000, så ska försäkringen gälla för inkarna till det att det passerar 60.000. därefter så gäller de resterande 40 bara för andra skador.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 575
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·
Kropp & Själ Hej allihop, Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys. Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
21 296
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar