Hur länge får hundar vara själva?

Sv: Hur länge får hundar vara själva?

jag tycker max 2. då gör det inte sååå mycke m man e 10-20 min sen... men det e juh som anndra säger väldigt olika från hund till hund

Är väl en av djurplågarna här, då...

Vår hund är tre dagar i veckan ensam sju- åtta timmar (ibland med lunchpromenad, men inte alltid), om än med sina bästisar katterna som sällskap. På morgonen innan vi åker får han gå en promenad (inte bara kiss o bajsrunda, utan en promenad på MINST 20 min), o på eftermiddagen aktiveras han på ena eller andra sättet. När vi kommer hem kommer han sömnigt utlunkande från sovrummet, och verkar lugn och glad på alla sätt, och inte överdrivet nödig heller.

Resterande fyra dagar i veckan är han ensam någon timme eller ett par.

Hunden är glad, lugn och harmonisk, och jag är, självgott nog, ganska övertygad om att han har ett bra hundliv hos oss.

Om det var fem sammanhängande dagar i veckan då? Hur skulle det kännas?

Men det där är lite skillnad tycker jag. Det är inte varje dag. Mina får också vara själva 8 timmar ibland (väldigt sällan). Men eftersom det händer så sällan, så får de helt enkelt stå ut med det.
Men jag har ändå lite ågren, men tänker som så att idag är det min tur att göra något. Djuren går alltid i första hand annars.
Jag har haft det som du för många år sedan. De var själva 3 dagar i veckan, men fy vad jag mådde dåligt av det.
Då hade de ändå en hundgård på 100 kvadrat och ett stort uthus att gå in i, men för mig kändes det inte bra.
Men vi hade det så en tid. Och det var ofta jag bad att få sluta 2 timmar tidigare, för jag helt enkelt inte fixade att ha det så.

*kl*

Jag tror de allra flesta har MYCKET svårt att överblicka hela hundens livstid när de köper en valp. Man strävar självklart efter bästa möjliga lösning för hunden och periodvis kanske man är en jättebra matte/husse, periodvis kanske inte fullt så bra. Precis som man kan vara olika bra som förälder.

Kanske hunden lever i 13-15 år. Under den tiden hinner barnen växa upp, och mycket annat händer i livet. Man kanske har en lösning som bygger på att man åker hem på lunchen, och sen kommer barnen hem från skolan. Efter 5-6 år har barnen längre skoldagar, och ens egen arbetsplats kanske har lagt ned eller flyttat till andra sidan stan. Man kanske har en lösning som bygger på att en pensionerad förälder eller granne ställer upp. Men efter 10 år kanske åldern tar ut sin rätt och det funkar inte längre.

Vad gör man då, ja man hittar en lösning av något slag. En lösning som förhoppningsvis är bättre än att omplacera en 10 år gammal hund (även om det kanske också är en bra lösning i vissa fall).

Vår gamla hund har periodvis gått på dagis vissa dagar i veckan, vissa dagar fått vara ensam 6-7 timmar, under en period när det bara inte gick ihop sig fick han flytta hem till mina föräldrar. Under hela hans liv har han i genomsnitt haft det mycket bra även om det periodvis har varit sämre.

Något som också ändras med hunden ålder tycker jag. Jag har bekanta som lämnat sin Labradorvalp heltid från det hon var 4 månader. De gick hem på lunchen. För en vuxen hund med några år på nacken blir det nog inte samma sak. Man kanske inte kan överblicka 15 år i tiden, men åtminstone 3 år.

Du får det att låta så jobbigt att ha hund och jobba heltid! :confused: Den tid som jag efter jobbet spenderar med min hund i form av promenad/jakt/dressyr/gos/lek....mm. Är sådant jag tycker är roligt(min hobby) inte sådant som bara är jobbigt. Om jag tyckte att det var skitjobbigt att ha hund så skulle jag inte ha det. Man prioriterar helt enkelt. Det man tycker är kul har man "alltid" tid för och det som är jobbigt har man "aldrig" tid för......det är ungefär som när man pluggade. Tom tvätten var roligare än läxböckerna!

Att man sedan kan ha dagar när man mår sämre själv och då blir allt givetvis jobbigare säger jag inget om, men dessa dagar är relativt få under ett helt år.

Sedan är det ju så att man kan vara överambitiös också. Nu är jag personligen mycket för träning både av hund och mig själv så jag lägger gärna ner mycket tid på detta vilket givetvis gör att både jag och hunden blir vana vid så mycket träning och börjar kräva det för att må bra. Men min hund skulle kanske egentligen inte behöva lika mycket träning som jag ger henne utan bara hälften och ändå må bra.....blev kanske lite tjorvigt men jag hoppas du förstår min poäng i det hela.

(Kl)

Bara för att hunden klarar av att vara ensam under en längre tid betyder inte det att den mår bra utav det !

Min hund är enormt trygg och trivs ypperligt i hemmet, men inte utnyttjar jag det till att lämna honom 7-10 timmar för det !

Min vovve får vara ensammen alldeles för länge har jag upptäckt nyligen, och ändå har jag en hundvakt jag betalar så hon skulle slippa vara ensammen för länge :mad: *jävla hundvakt*...inte kan man lita på nån.

Men detta kommer lösa sig galant om ett tag då min kompis flyttar in hos mig, hon studerar villket gör att hon nästan alltid är hemma. Och de dagar hon går i skolan börjar hon 12,30-16,00....

Våra hundar har nog aldrig varit ensamma mer än fem timmar. Känns skönt att de har sällskap av varandra iaf. Nu undviker vi att ha dom ensamma så länge då gammelgubben har lite svårt att hålla tätt.

Vi försöker hålla 4 timmarsgränsen men ibland blir det nån timme längre fast väldigt väldigt sällan. På vardagarna gåt jag till jobbet starx före 14.00 och min sambo kommer hem strax efter 16.00. Så våra hundar behöver inte vara ensamma så länge på vardagarna. Och ska vi på någon fest eller liknande så skaffar vi hundvakt.

Tippan skrev:
Om det var fem sammanhängande dagar i veckan då? Hur skulle det kännas?

Det är det ju som sagt inte, och OM det hade varit så, hade vi inte skaffat hund.

Ganska många veckor handlar det om två dagar han är ensam över dagen, men just nu är det tre. Kan också tilläggas, att vi självfallet hade ordnat med dagmatte etc om han inte verkat trivas.

När jag skaffade min vovve så jobbade jag 75% och hörde mig noga för med min omgivning om hundvakt osv. (btw. lita aldrig på er omgivning, det håller ett år eller två)
Sen dess har det hänt mkt! Jobbade i stall och då kunde jag ha med henne hela dagarna, det trivdes hon med:) Nu har tyvärr tränarn flyttat så jag har vart arbetslös sen mitten på nov.:(
Jobbar nu sporadiskt med utsikten på att få heltid i sommar så jag har redan börjat funderat och höra mig runt om olika personer som kan vara hundvakt.. Vill ju gärna att Gabbi ska hinna lära känna personen i fråga innan det är dax att börja lämna henne "på riktigt":smirk:
Kan lämna henne utan problem i fem, sex timmar, men då måste jag aktivera henne både före och efter! Försöker undvika att det händer för ofta!
Den här veckan har jag jobbat fyra timmar fr sex till tio, så jag har iaf hela dagen med henne:smirk: På nåt konstigt vis känns det bättre att lämna när man kommer hem tidigt...

Kan heller inte förstå varför man skaffar hund om man inte har tillräckligt med tid.

Naturligtvis ska hunden inte vara ensan större delen av dagen, även om någon springer hem och rastar på lunchen. Max 3 timmar ibland.

För hundarnas skull gick jag över till natt-tjänst, och så har jag eget företag.
Därför är hundaran aldrig ensamma.

Tycker det låter som att vissa hävdar att "jag har väl också rätt att ha hund, trots att jag jobbar heltid". Men vad har hunden för rättigheter...?

Enligt mig börjar det här med ensamhet forma två extrema falanger. Den ena låter hunden ligga ensam hela dagen medan den andra bestämt hävdar att hund inte ska vara ensam alls. Same bullshit i mina ögon.

Jag är inte för att låta en hund ligga ensam åtta till tio timmar per dag dels på grund av rastning men även behovet av sällskap. Jag köper inte att den vanlige svensson-hunden mår bra av så lång tid ensam. Det är skillnad på draghundar i spann eller vissa jaktraser som faktiskt är avlade med tanke på just vistelse i hundgård.

Dock tycker jag att det här resonemanget med att en hund inte ska vara ensam alls är precis lika fånigt. Som hundägare ska man kunna gå ut och fika, gå på bio, besöka vänner eller käka på krogen en kväll utan att hunden ska dö av det. Den ska heller inte må dåligt för då har vi avlat fram alldeles för dåliga hundar. Att ha hund innebär inte att man ska behöva sluta leva. En vanlig hund med medel flockinstinkt utan grav separationsångest eller osäkerhet mår inte dåligt av att snarka i soffan fyra-fem timmar per dag medan matte eller husse är borta. Inte heller mår den hunden dåligt om matte eller husse går på krogen en kväll och är borta åtta timmar. Inte sjutton tänker jag ränna runt och fixa hundvakt för att jag ska på fest en lördag eller har föreläsning i tre timmar. Jag ställer kravet att en normal hund ska palla med fem timmar ensam per dag och enstaka dagar med längre stunder. Kommer dte sedan en hund med något problem som gör detta omöjligt, så visst kan jag ta det, men det får och ska inte bli norm.

Det snackas mycket om att vi ska avla fram hundar som passar vårt samhälle och att vissa hundtyper är direkt olämpliga därför, men här kan man ju direkt se en hundtyp som verkligen är olämplig i dagens samhälle. Kan inte hunden vara ensam utan att må dåligt så platsar den inte. Att ha hund ska vara ett roligt nöje, inte någon form av fotboja.

Jättebra sagt! Håller med till 100% !!

Jag tror att min hund är extremt bortskämd för han är med oss i ateljén hela dagarna. Han får vara ensam en stund när vi åker ut på uppdrag ibland, annars är han med mig överallt HELA TIDEN.:o Bortskämd? :angel:

min hund klarar 7-8 timmar utan problem men vet jag att han måste va såpass länge ensam så går jag ut på promenad minst 40-60 min å har de hänt att han inte klarar sig så kan han faktiskt göra sina behov i toaletten/duschen.. å om de e så att de har tagit så lång tid för mig med ngt så behöver jag inte ens bli arg på han utan torkar upp det å går ut med han.. å faktiskt får han beröm att han inte gör det ngn annanstans än toaletten de är bara å torka upp de värsta å spola med vatten.. men de händer nästan aldrig att han e ensam så länge..

Min hund är inte hemma själv något alls. Hon kan inte för hon stressar upp sig så. Min mormor passar henne på dagarna.

Jag vet några hundar som är hemma hela dagar själva. Ägaren jobbar ibland från 9-23 och då brukar hundarna rastas två gånger, ibland är dock en hundvakt där.
Då tycker jag att man får anpassa sina arbetstider efter hundarna eller försöka omplasera dom. Nu är det iofs två hundar och då tycker jag att det är mer okej än om det bara är en hund!

Jag tycker att det är okej att kunna lämna hunden några timmar om dagen, det klarar dom flesta av! Även om det så klart beror på individen.

Senast ändrad:

kassel skrev:
min hund klarar 7-8 timmar utan problem men vet jag att han måste va såpass länge ensam så går jag ut på promenad minst 40-60 min å har de hänt att han inte klarar sig så kan han faktiskt göra sina behov i toaletten/duschen.. å om de e så att de har tagit så lång tid för mig med ngt så behöver jag inte ens bli arg på han utan torkar upp det å går ut med han.. å faktiskt får han beröm att han inte gör det ngn annanstans än toaletten de är bara å torka upp de värsta å spola med vatten.. men de händer nästan aldrig att han e ensam så länge..

Usch va äckligt och stackars hund säger jag bara!!!! :mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
613
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 552
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka