Hur länge behövde era fång hästar vila?

C

CarolineB

Min ponny fick fång för ca 3 veckor sedan o vi åkte direkt ner till Helsingborg djursjukhus med henne. Hon röntgades o de tog av skorna o satte på "bandage". Hon hade, som tur var, inga förändringar på hovbenet.

Nu har hon fått några speciella skor o ska vila i 5 veckor o sen skos om o därefter vila 5 veckor till. Sen ner till Helsingborg o röntga igen.

Hur länge fick era fånghästar vila innan de blev bra? Fick de gå ute eller var det boxvila som gällde? Min ponny får gå ute i en liten,liten jordig hage nu:(

En klubbkompis ponny fick fång för ngt år sedan, men den behövde bara vila några dagar o sen skulle den ut o röra på sig igen... Den blev förvisso behandlad av en distriktsveterinär...

Hur blev era hästar behandlade o blev de bra?

Vill verkligen inte förlora min ögonsten.... iof så är hon pigg o så nu, men man vet ju aldrig=/=/
 
Sv: Hur länge behövde era fång hästar vila?

Min fick 5v total vila, därefter 5v i sjukhage, sen 5v i hage och därefter fem veckors promenad innan jag började rida. De första fem veckorna åt han Metacam. han gick barfota hela tiden. Skoddes innan jhag började rida.
Han blev helt bra och är nu i hård träning. Blev sjuk i september och friskförklarad i januari.
 
Sv: Hur länge behövde era fång hästar vila?

Skönt att höra att det finns fånghästar som blir bra:)
 
Sv: Hur länge behövde era fång hästar vila?

Ja visst finns det! Han hade dessutom hovbensritation. Det var ju det som tog tid, att vänta på att hoven växte rätt.
 
Sv: Hur länge behövde era fång hästar vila?

hej
min häst fick fång förra sommaren och han hade 6% hovbenssänkning när vi gjorde röntgen. Min vetrinär tyckte att han fick gå ut i hagen bara han hade munkorg på eller stod i en sandhage.
Lukas fick munkorg på och gick ute hela dagarna han åt buttazon i två veckor. Jag började sen att gå ut och gå med honom efter fyra veckor sen fick jag börja rida igen som vanligt.
 
Sv: Hur länge behövde era fång hästar vila?

Det stod en fånghäst tidigare i stallet där jag stod, han blev riktigt bra o kunde tom gå på grönbete o fortsätta vara frisk när de red honom.Först när han fick fång så skoddes han(har aldrig varit skodd före det), men när han bara blev sämre så drog de av skorna.Han fick gå i hagen dygnet runt o de dar han var någorlunda pigg gick de ut o ledde honom en liten sväng. Efter ett par månader kunde de börja rida honom o efter en viss tid gick han precis som vanligt o var piggare än nånsin.Så det kan gå...
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 561
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 650
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 418
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp