Hur länge är normalt att amma

Mirre

Trådstartare
Enligt er?
Alltså när anser ni att barnet är för gammalt att ammas?
Skulle visst stå en artikel i nya vi föräldrar om en som ammar sin 6 åring. Känns, för mig lite sjukt faktiskt. Ärligt talat

Sv: Hur länge är normalt att amma

Normalt? Tja upp till 3-årsåldern kanske :) Jag vet dock inte hur det påverkar barnens tänder att amma länge? Kanske en aspekt att ta in... :)

Jag tror inte att det finns någon given gräns utan det är helt upp till mamman och barnet. Min personliga gräns ligger dock kring 1-1,5 år.

Jag har också upplevt att långtidsammande barn varit mer kinkiga med maten men det är en personlig reflektion som inte alls behöver stämma.

Normalt och normalt,man ska inte säga att amning är normalt,jag har aldrig kunnat,så för mig är inte amning normalt!

Nu lever vi ju inte fattigt,det finns bra mat för barnen,så till runt året tycker jag är normalt med amning/ersättning!

det beror nog på vad du menar med normalt. om normalt är det som de flesta gör är det nog normalt att amma till dryga året.

sen vad du tycker är onormalt är ju individuellt. Jag hade nog tyckt det var rätt äckligt om en mamma ammade en 6-åring på en restaurang, men jag tycker många saker är äckligare. T ex min kompis som petar örat med bilnyckeln. Eller människor som luktar illa. Jag tycker det är äckligt med överfulla människor.

Tror vi hade en lång tråd om ämnet för inte så länge sen, nån som minns?

Jag minns den tråden.

Jag tycker väl att runt 1 års gränsen är ok för mig.

Men, jag har aldrig varit bekväm med amning så det blev bara delvis i 3 månader.

Men jag skulle tycka det vore väldigt konstigt, lite äckligt kanske, om jag skulle se en mamma amma sin 6 åring... Men jag dömmer dem inte.

Tycker som flera andra här att ett år känns bra.
Hade tänkt amma Isak max ett år. Nu blev det bara två v iof då men.

Men alltså över det känns..fel på nåt sätt

jag ammar min drygt 13 månaders dotter, och kommer amma länge till som det verkar/känns nu.
Skulle tro att jag ammar ett par år till.

Ammade båda mina i 2 år för att de vägrade sluta och jag tyckte det var mysigt men jag måste ändå erkänna att sista 6 mån var oxå bökiga inte endast mysiga! Jag ville ha min kropp ifred ibland! Tänkte sluta med barn nr 2 pga den erfareneheten, lite tidigare men han ville inte så! Ska se hur det går nu om tjejen blir annorlunda. Men 1½-2 år känns helt ok som max. Funderar dock på om mina skulle lärt sig sova hela nätter snabbare om jag slutat tidigare?

Ammade båda mina i 2 år för att de vägrade sluta och jag tyckte det var mysigt men jag måste ändå erkänna att sista 6 mån var oxå bökiga inte endast mysiga! Jag ville ha min kropp ifred ibland! Tänkte sluta med barn nr 2 pga den erfareneheten, lite tidigare men han ville inte så! Ska se hur det går nu om tjejen blir annorlunda. Men 1½-2 år känns helt ok som max. Funderar dock på om mina skulle lärt sig sova hela nätter snabbare om jag slutat tidigare?

Detta är ju bara min personliga uppfattning men... vägrade sluta? Det är väl du som förälder som sätter den gränsen?

Närhet och mys med barnet kan man väl ha lika mycket fast man slutat amma?

Kl

Ni som ammat i över ett år, hur ofta ammar ni?
Jag antar att ni inte helammar? Är det så att ni har bestämda mål, tex amma morgon och kväll och att barnet äter annan mat på dagen?

Paradiset: Hur länge åt dina barn på natten?

Jag tycker upp till ett år är normalt, själv vill jag helamma i ett halv år för att sedan trappa ner.

Hej
Jag tycker att det är upp till en själv och ens barn men personligen så kommer jag att sluta när min dotter är 6 månader efterson hon då kan äta annat och må lika bra samt att de på bvc säger att det är viktigast med ammning de 6 första månaderna. Jag ser fram emot att jag och min man kan dela på matningarna :laugh:

Upp till ca 3 år och då snackar vi givetvis deltidsamning under större delen av tiden.

Förlåt en nyfiken fråga! Men varför amma så länge???

Vänd på det, varför inte? Vad är det som skulle vara fel med det? Är det sämre att erbjuda barnet bröstet än en flaska med välling på kvällen? Mjölken blir ju inte dålig med tiden, den är fortfarande nyttig det är bara det att den med tiden inte räcker till för att enkom fylla barnets näringsbehov.

Upp till ca 3 år och då snackar vi givetvis deltidsamning under större delen av tiden.

Om man får ett nytt barn innan den här treårsperioden är slut då? Man kan ju faktiskt bli gravid trots att man ammar.

Var och gör som den vill. Men jag skulle aldrig vilja hålla på så länge.

Tycker att det finns någon slags gräns när barnet börjar gå och stå.

Min 7-månaders står.... Dröjer inte länge innan han går....

Jag för min del kan tänka mej att deltidsamma i flera år, det är ju hur mysigt som helst! Kanske mest på natten eller kvällen eller morgonen, jag skulle inte slänga fram tutten åt en 7-åring på bussen liksom. Fast jag gillar inte att amma offentligt nu heller.

Äh efter 3 tycker jag nog man borde sluta.

*kl*

Så länge det känns bra för både mamma och barn tycker jag det är fritt fram. Varför ska ANDRA bry sig vad jag och mitt barn gör liksom.

Jag hade tänkt amma läääänge, men vid 18 månader var det mer på barnets villkor än våra villkor och då blev det slut på tuttfabriken :D (fast barnet tyckte :( såklart).

Visserligen tyckte mitt andra barn att amning var underordnat annat käk och slutade själv vid 10 månader.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 771
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 575
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV