Hur länge är korttidsuppstallning?

Ramona

Trådstartare
Det finns ju regler för hur stora boxarna måste vara. Men så finns det ett undantag som säger att om det handlar om korttidsuppstallning får boxen vara 85% mindre.

Då undrar jag hur länge kan anses vara korttidsuppstallning? Tävling (meeting)? Men kan det även innebära en månad tills en annan box finns tillgänglig?

Kan det till och med vara 3 månader? Hur lång tid är korttidsuppstallning?

Sv: Hur länge är korttidsuppstallning?

Inte 85% mindre hoppas jag blir nog väl trångt :D

Jag är ganska säker på att jag läst i skrift en förklaring som lät typ "vid tillfällig uppstallning tex i samband med tävling". Men var jag läste det har jag ingen aning om. Jag tror inte man får tillämpa det så att säga i hästens vanliga stall.
Sen är det ju en fråga om samvete hos en själv så länge man inte har otur och åka på en kontroll, och jag gissar utan att ha erfarenhet att om det fastnar i en kontroll så får man en viss tid på sig att åtgärda felet innan det blir följder av det. Sen är ju frågan hur kul det är för en häst att bo i en så liten box mer än högst tillfälligt några dagar med tanke på att minimåtten inte precis är optimalmått utan väldigt små även dem så inget jag skulle använda mer än högst provisoriskt.

Det är nog som gylle säger, där hästen inte "bor till vardags". Typ tävling, klinik, seminstation. Och jag håller med om att boxmåtten är extremt snålt tilltagna! Jag skulle aldrig ställa min häst i en box med godkända minimimått enbart. Det blir supertrångt.

Fast en häst på 160 cm i 9 kvm är ju inte supertrångt. Det fungerar hur bra som helst. Sen beror det ju förstås på hur boxen är byggd, men en box som är 3 x 3 meter fungerar för en vanlig ridhäst som är ute under dagen.

Fast 85% mindre blir väldigt litet, knappt 2 kvm. ;) Däremot 85% av originalstorlek, det blir ju mer rimligt. :D

Jag har en liten box som de kontrollmätte för ett par år sedan, den är 8,6 kvm villket jag sa att den var, de mätte ändå eftersom den ser så liten ut i jämförelse med de andra som är dryga 12... Då sa de att den är godkänd för häst upp till 1.60. Så jag håller med om att det funkar utmärkt med 9 för en mindre häst.

Ang ursprungsfrågan vete 17 hur länge som är tillfälligt... Det är ju verkligen en tolkningsfråga. Verkar säkrast att fråga för att få ett korrekt svar, men jag tvivlar ju starkt på att man skulle åka dit speciellt hårt på det, om hästen har den som tillfällig i 1 mån, och hur ska de bevisa något rent krasst?

(O det betyder inte att jag tycker att man ska behandla sina djur illa om någon nu skulle få för sig det, ibland blir man ju anfallen här om man tycker nåt som avviker, men jag tror inte hästen bryr sig så mycket om det är några kvdm mindre några veckor)...

korttidsuppstallning: inhysning av hästar i permanenta eller tillfälliga stallar
under maximalt fem dygn, exempelvis gäststallar i samband med tävling. Om
syftet är att en häst ska stanna på platsen mer än fem dagar är det fråga om
stadigvarande uppstallning från första dagen.

Källa: Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna
råd om hästhållning, DFS 2007:6

Senast ändrad:

Jag tolkar det som korttidsuppstallning=tillfällig uppstallning. Långtidsuppstallning=permanent uppstallning.

Jag tolkar det som korttidsuppstallning=tillfällig uppstallning. Långtidsuppstallning=permanent uppstallning.
Men frågan är ju vad som räknas med tillfällig uppstallning. Jag visste inte om det bara var på tex tävling, eller om det även räknades i de fall fler boxar byggdes, när man hälsar på hos en vän med hästen i 14 dagar, etc.

Det fick vi ju dock svar på. 5 dagar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 117
Senast: MayGrace
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 326
Senast: Johanna1988
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka