Hur länge är era föl ute på dagarna?

Zoya

Trådstartare
Ja, det är frågan?

Gäller både avvanda och icke avvanda.
Mitt föl har ju sällskap av ett annat hingstföl oc jag och hans ägare är lite oense om hur länge fölen skall vara ute på dagarna. Jag tycker att de skall vara ute så mycket som möjligt medans hon vill ha in dem när de andra hästarna går in dvs kl. 15.00.

Såsom det är nu då så har vi löst det genom att hon tar in sitt sto och föl kl. 15.00 och mina går kvar ute och så tar jag in dem själv ungefär kl. 19-19.30. Båda fölen går alltså med stoet fortfarande.

Jag är av den bestämda uppfattningen att inga föl ska behöva vara inne 18 timmar av dygnet medans hon (andra fölets ägare) tycker det är "skönt" att få in dem i tid så de slipper stå ute och frysa :crazy:

Vad tycker ni?

Sv: Hur länge är era föl ute på dagarna?

Mina föl går på lösdrift med sina mammor, de är alltid ute, äter och busar mest hela tiden och mår alldeles utmärkt.

När jag skiljer av dem stallas de upp någon dag så man kan ha koll på att de äter både grov- och kraftfoder, sedan åker de ut med pappan istället.

Men då har mina pållar fri tillgång på bra grovfoder så de fryser inte.

Om jag förstått rätt så har en av er halvblod och en islänningar och för jag anser nog inte att du kan föda upp halvblod på samma vis som islänningar, men en sak är ju att ingen har blivit stark av att stå ute och frysa, En kroppsbyggare anser att det är lika viktigt med vila som med kost och motion

Vänta lite nu...

Varför kan inte halvblod bli sunda individer för att de föds upp ute ? Varför skulle ett hbl frysa mer än en islänning ? Hästar med fri tillgång till stråfoder fryser inte.

Våra hbl föl går också ute dygnet om, de har självklart tillgång till ligghall etc.

Där kom det igen: hästar med fri tillgång till stråfoder fryser inte. Det gör de visst!
Jag kan ge hur många exempel som helst, även islandshästar.
Men på äldre hästar kan man ju sätta täcke om de fryser och fölen brukar det inte vara några problem med om de bara får vara ute och sätta päls.

I vilket fall, när det gäller föl visar senaste forskningen att föl som går ute på lösdrift blir starkare och friskare i senor och leder jämfört med föl som bara går ute på dagen. (Man hade även stackare som nästan inte gick ut alls att jämföra med och de blev snäppet sämre)
Den undersökningen jag tänker på gjordes på fullblod. Samma budskap finns t.ex. i Unghästar av Ingrid Andersson och Charlie Lindberg: föl och unga hästar ska röra på sig så mycket som möjligt ute i hage för att blir friska och starka ridhästar.

Mitt föl föddes ute och har sedan hon var två veckor gammalt gått ute dygnet runt, fram till tidig höst. Sedan har hon varit ute 6-21 och nu, efter separationen, går hon på lösdrift. Hon är halvblod med en frusen, mkt ädel mamma, men fölis har världens ullpäls och jag har ännu inte sett att hon frusit, oavsett väder.

*lånar knapp*

Mitt hbl-föl får komma in på nätterna för tillfället, men hon har gått ute dygnet om sen hon föddes fram till hon var drygt fem månader i början av oktober (då jag köpte henne). Eftersom hon var helt ohanterad har jag föredragit att ta in på nätterna för att få in grunderna med henne. Men jag planerar att inom det närmaste låta henne + det dräktiga hbl-stoet få komma ut på lösdrift dygnet runt. Jag tror också att det är det absolut bästa för fölen/unghästarna! Så fort jag kan och hittar nåt ska jag låta henne "flytta hemifrån" till våren på stobete.

Jag håller absolut med dig. Rörelse och frihet är att föredra. Det förutsätter att hagen är tillräckligt stor och erbjuder variation på terräng och sysselsättning.
Våra är ute mellan 7,30-19,00 varje dag oavsett väder. Det ska vara riktigt dåligt om de får gå in tidigare, och det brukar inte vilja det heller. Vi har stor hage som erbjuder tät skog som skydd. Jag har faktiskt aldrig sett något av våra föl frysa, med undantag för ett (för flera år sedan) som stått på annat stall och blivit mycket borstad innan hon kom till oss. Med ständig borstning förstör man det feta skyddet som finns i pälsen och de fryser. Vi borstar inte fölen, kliar på dem istället, och vattnet rinner av dem som på en gås... Det frusna fölet botade jag med lite fet kräm som jag gnodde in henne med, framförallt i huvudet (öronen), men också på kroppen. Oj, vad ful hon blev, men efter ett tag hade det naturliga fettet återbildats och hon frös inte.
Den enda som fryser ibland är gammelstoet, snart 26 år, och då får hon gå med regntäcke, för inne vill hon inte vara.

Varför kan inte halvblod bli sunda individer för att de föds upp ute ? Varför skulle ett hbl frysa mer än en islänning ? Hästar med fri tillgång till stråfoder fryser inte.

Våra hbl föl går också ute dygnet om, de har självklart tillgång till ligghall etc

:bow: :bow:

Här är det glada skäckiga (hbl) isbjörnar på lösdrift med munnarna fulla med gott hö dygnet runt!Sedan snarkas det inne lösdriften i det varma goa spånet... :D

Mitt kvarvarande föl går in med de andra dvs tidigast 16 men oftast till 20-21. Zoya, vi funderar på att ha hingstbete här ute på ön nästa sommar om du är intresserad! Bara att höra av dig.

Min är snart snart sju månader och avvand sedan ett par veckor. Han går tillsammans med vår äldre hingst och de är ute ca 7.00-21.00.

Hej!
Våra föl, varmblodiga travare samt halvblod, går ute hela dagarna 8-20. Visserligen lite beroende av väder och vind, men jag har ute hästarna så mycket det går.

MVH / Fia

Mina varmblod går på lösdrift, funkar hur bra som helst.
Krävs bara mycket mat!!

Har inget föl i år ju, men när jag hade så gick hon både som avvand och inte avvand ute som 'alla andra' hästar här. Dvs ut 7-8 och in 19 - 22 (beroende på väder och vind). Enbart vid riktigt, riktigt pissväder de gick in tidigare (typ vid femtiden)

Naturligtvis fri tillgång på mat i hagen (Gäller alla hästarna)

Tack för svaren.
Det känns som om jag är rätt ute :)
Tyvärr har inte mina fri tillgång på hö men de får hö i hagen två gånger om dagen (först vid 10.30 och sedan när de andra går in vid 15). Inte fryser de heller, stoet är täckt förstås men inte fölet.
Honom får man ropa länge efter på kvällen vid intag - han är långt borta och skyndar sig verkigen inte att komma när man ropar :smirk:
Försöker hitta plats på lösdrift till fölet men det är verkligen lättare sagt än gjort!

Hej på dig!
Jag kan nog tänkas vara intresserad, vill ju helst ha ut honom på lösdrift asap men om jag inte hittar något eller om det jag hittar inte har bete så är jag jätteintresserad! :idea: (utan lampa)

Jag håller helt med dig.
Skulle ALDRIG falla mig in att ta in mina hästar vid 15 tiden, vilket dom gör i vårat stall. den ena familjen vid 15 tiden och den andra vid 17 tiden. Bara av bekvämlighetsskäl tror jag, så dom ska få åka hem och slippa åka t stallet mer på kvällen. :smirk:

Finns ingen anledning för någon häst att stå inne i box så länge, allra minst för föl, så långt ifrån naturligt man kan komma.
Mitt sto har dessutom dammallergi, så det faller sig naturligt vara ute mkt.

Dom går ut vi 6 tiden på morgonen och kommer in vid 19 tiden på kvällen. Bara kvällsmaten dom äter inne.
Sedan om det är nederbörd och/eller blåst så kommer dom naturligtvis in tidigare.

Jag skulle gärna kunna tänka mig att ha mina på lösdrift, men har ingen möjlighet till det här tyvärr.
Dom mår bra ute, vill knappt ens komma in på kvällarna då jag ska hämta dom.

Senast ändrad:

Burra skrev:
Om jag förstått rätt så har en av er halvblod och en islänningar och för jag anser nog inte att du kan föda upp halvblod på samma vis som islänningar, men en sak är ju att ingen har blivit stark av att stå ute och frysa, En kroppsbyggare anser att det är lika viktigt med vila som med kost och motion

Jag har haft både ponny och halvblod ute dygnet runt fram till november, och efter det har halvbloden stått i kallstall på nätterna (20-06). Och då var ändå hbl stoet "känslig" och har alltid behövt täcken osv. Men nu när hon gick med föl och hade fri tillgång på mat så var det inga problem alls. Hon satte päls och mådde hur bra som helst.

Burra skrev:
Min kompis halvblod hade inte stått på stall förrän hon var 3 år. Mycket päls hade hon och hon hade lärt sig att ta för sig av maten!! Hon har kanonfin päls och står otäckad på vintern ibland och ser inte ut att frysa ett dugg. Nuförtiden har hon ett fint stall att stå i men det är en annan tråd!

SofiaP skrev:
Där kom det igen: hästar med fri tillgång till stråfoder fryser inte. Det gör de visst!
Jag kan ge hur många exempel som helst, även islandshästar.
Men på äldre hästar kan man ju sätta täcke om de fryser och fölen brukar det inte vara några problem med om de bara får vara ute och sätta päls.
.

Friska hästar fryser inte. Däremot kan en del individer ha obalans i kroppen, outredd smärtproblematik eller muskelvärk som gör att dom har svårare att hålla värmen och skakar därför mer för att öka blodomloppet. Friska hästar utan liknande problematik fryser inte om dom har tillgång till bra grovfoder.

Går på lösdrift så dom är ute och rör på sig dygnet runt.
På morgonen går dom in och lägger ner sig och sover..övrig tid är det solvallatempo.. :D

AM

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 894
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar