Hur långa träningspass på 3 åring?

W

Willoxx

Hur långa ridpass har ni på era treåringar, dvs de som nu ridits i snart 1 år?

När ni rider vanligt?
När ni tränar?

När jag rider själv blir det ca 30 minuter, exkl 15 minuter framskrittning och 15 min avskrittning. Fram och avskrittning - då leder jag alltid- motsvarar tiden att ta mig till ridhuset.

Min tränare ride var 14:e dag och då kan det blir lite mer, sist red han 40 minuter, kändes lite väl mkt. Fast hästen var pigg och några protester kom aldrig. Antagligen tyckte han det var kul för det blev väldigt varierad ridning med olika övrningar...
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

När jag rider vanligt på min rids han max 15 minuter.
Men detta beror på att han blir väldigt lätt trött och dör av.
Brukar gå runt 5 minuter, skritta och göra olika övningar i 5 minuter, trava i ca 10 minuter,
av och till samt skrittar runt eller går 5-10 minuter efter.
Blir väll ett pass på 30 minuter sammanlagt.
Men det är olika, brukar inte räkna minuter utan ser på honom.

Tränar ska han göra när konditionen blivit bättre, men max 20 Minuter intensivt får han gå då.
Har inte så bråttom med honom eftersom jag har en häst till
så att jag tar ridningens längd som den kommer och ökar .
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Jag tycker nog att det låter lite mycket, men de beror ju lite på hur din plan ser ut. Ska den gå championat eller så?

Jag arbetar min treåring varannan dag, från mark eller uppsuttet, i ridhuset är vi aldrig mer än totalt 30 min. Sen kan ju uterittererna bli länge, men då skrittar vi mycket.
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Treåringen jag rider som ska säljas är inriden i somras, rider honom som vanligt ungefär 40min inkl. framskritt o avskrittning.

men han är hingst och har otroligt mycket energi..passen går ut på att få honom att bli avslappnad och gå lugnt,.
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Det kanske bara är jag som är okunnig och inte så insatt, men jag har hört att hästens skelett inte har vuxit färdigt förren den är 6 år.. Min häst har blivit förstörd av just detta, att man började träna honom för tidigt innan hovbenet vuxit klart.
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Kn

Min är riden sedan betet och hon rids nu tre gånger i veckan i ca 30-40 minuter inkl 20 minuters fram och av skrittning!
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

min pålla rids 3 ggr/vecka.
i skogen blir det ca trekvart och när vi rider för tränare är passet 30 min och då skrittar jag fram och av utöver detta. sista passet i veckan blir på galoppbanan och det blir allt från 15-30 min beroende på övning.
de andra dagarna kan det bli en promenad vid hand eller lite lösgalopp i korallen. (ex dagen efter träning)
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Jag rider ungefär 40 min-1 h nästan varje pass. Men det är mycket skritt när jag rider ut. Hon rids ca 4 dagar i veckan, vilar övriga.

Tränar för tränare gör jag 45 min varannan vecka och då blir det intensivt, men hon vilar också alltid dagen efter.
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Jag hade ett sto som ganska snabbt blev trött. Henne skrittade jag fram ledandes avskrittning likaså. Själva ridningen red jag i ca 30 min. Kan man så bör man skritta av vid hand. Det sparar mycket på hästen då den är ung.
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Jag har en fyraåring som nog kan likställas med de flesta 3-åringar som utbildats "enligt planen". Han är stor och har varit oerhört valpig och haft dålig bjudning under uppväxten, därför har jag tagit det lugnt.
Jag sitter väldigt sällan mer än 45 minuter på honom, enbart i enstaka fall då vi rider ut i skogen. Gillar inte att sitta och skritta på lång tygel för länge, utan försöker skritta fram och av vid hand även när jag rider ut. I paddock likaså, och själva ridpasset där blir ca 15-20 minuter än så länge. Håller på att öka upp det successivt, han har lite svårt med bjudningen i paddock så jag vill inte tråka ut honom.
Rider hellre kort och lite oftare på unghästar, än sitter och nöter på dem länge. Även om man skrittar mycket så måste de fortfarande bära, vilket kräver styrka som tar tid att bygga upp.
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Nej, han skall inte gå några championat.
Han rids nu 3 dagar i veckan, alltid en vilodag emellan.

Anledningen till tråden var att jag visste inte om det var för tufft att min tränare red 40 minuter sist... kände mig bekymmrad.
Dock så har hästen bra framåtbjudning, visst vart han svettig men han verkade tycka det var roligt för han protesterade aldrig, vilket han kan när han tycker att det får räcka...

Nu rider min tränare bara var 14:e dag så det kanske inte är så farligt.. men för säkerhetskull fick han 2 vilodagar efter....

Själv sitter jag på max 30 minuter, men passen blir 60 minuter för det att jag leder till och från ridhuset. Men eftersom jag leder och inte sitter på så tror jag att det är ok...
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Hur menar du, blir de förstörda av att ridas?

Lägg inte för mycket betydelse i just Träning. Ok att det krävs mer av honom när min tränare rider men samtidigt rids han då rätt, och får jobba på att stärka sig.

När jag tränar så är det inte stor skillnad från ridningen i allmänhet. Jag tycker bara det är bra att ha en tränare som övervakar. När jag tränar så rider vi stora vägar och harvar absolut inte på volten...

Om underlaget är bra så sliter det inte mer än att rida ute som jag ser det, om man lägger upp träningen på ett bra sätt.
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

KL

Såg att några av er red 45 minuter intensiv träning, det brukar av de flesta anses för mycket. Alla böcker och tränare jag har sett (inklusive internationella stjärnor som Anki van Grunsven) har förespråkat max en halvtimme i ridhus eller på ridbana med en så ung häst.

Jag rider 40-60 minuter, men bara utomhus och 90 procent i skritt. Jag travar och galopperar ungefär 15 - 20 minuter, ibland inte alls, beroende på väder. Tycker personligen att träning i skog och mark är den bästa, eftersom hästen aldrig upplever det som träning, till skillnad från om man travar bommar i en paddock.
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Jag rider min 3-åring mellan 20-30 min. Tittar heller inte så mycket på tiden utan man känner ganska bra när han håller på att tröttna. Jag vill hellre rida lite fler ggr/veckan än långa pass. Nu rids han 4 ggr/ veckan.
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

min tränare som ärmycket duktig (tycker jag iallafall:p ) tävlat Sm i hoppning intmadiere dressyr och ett antal breeders och scandinavianopen.

Förespråkar att en treåring ska gå 20min 3-fyradagar i veckan. Ingen konditionsträning innan hästen ärminst 6år och då endast lätt ordentlig konditionsträning på börjas när hästen är sju dåär hästen helt färdigväxt och skelettet är stabiliserat. Däremot skritta ut längre rundor (ca45 min) är bara bra för yngre hästar då det stärker senor och ligament.

min träning är upplagd efter detta.
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

min tränare som ärmycket duktig (tycker jag iallafall:p ) tävlat Sm i hoppning intmadiere dressyr och ett antal breeders och scandinavianopen.

Förespråkar att en treåring ska gå 20min 3-fyradagar i veckan. Ingen konditionsträning innan hästen ärminst 6år och då endast lätt ordentlig konditionsträning på börjas när hästen är sju dåär hästen helt färdigväxt och skelettet är stabiliserat. Däremot skritta ut längre rundor (ca45 min) är bara bra för yngre hästar då det stärker senor och ligament.

min träning är upplagd efter detta.

Stämmer mycket bra med det jag har lärt mig också! :)
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Antar att din tränare då inte rider sina unghästar i championat och dyligt (inget fel i det). För man kan ju knappast begära att en unghäst skall gå 4 och 5 års championat, falsterbo etc om de inte har konditionstränat=har kondition.
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Jag har ingen träningsplan när jag rider min unghäst, känns hon pigg och glad blir det 25 minuter är hon uttråkad tuffar vi ut istället. Scheman och annat tjafs håller jag inte på med. Jag satsar inte på tävligar för unghästar, jag vill ha en häst som ska finnas med mig 20 år fram i tiden, en hållbar häst som är rolig att rida. Inte en maskin som ska tävla om 1 år och göra det bra. Hon ska inte säljas, därför behöver jag inte dessa unghästmeriter. FAST om hästen ser okej ut efter sommaren kan jag tänka mig att prova kvalitén i alla fall. Helt utan förhoppning!

En man som red OS -52 typ skrev ungefär hur man ska få fram en hållbar häst. Rider man dem från 3 år håller de inte men rider man in dem vid 4 istället blir de för starka. Det bästa är att rida in dem vid tre och sedan ställa av dem tills de blir 4 =) De gamla remontstationerna behövs igen!

Jag rider kanske 2-3 dagar/vecka med god energi och framåtanda. Max 30 minuter på hästryggen åt gången. Typ =)
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Hon red i falsterbo i somras men missade tyvärr flyinge då hästen blev sparkad i hagen.

Sen konditionsträning kanman ju göra påmånga sätt den kondition en häst behöver för att gå unghästklasserna får den gått och väl upp genom normala uteritter i varierande terräng, det jag menar är att en unghäst inte ska ut och galoppera till sig sin kondition då det sliter på kroppen, dvs, intervall och flåsträning. En häst bygger brakondis genom att jobba rätt och byggas upplångsamt.
 
Sv: Hur långa träningspass på 3 åring?

Min 3åring rider jag väldigt olika länge. Men trav och galopp blir ca: 20-30 minuter sammanlagt. Men det är uteritter jag gör. Han blir sur på mig när jag inte rider honom.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: vildeld
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 886
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp